{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
883 visninger | Oprettet:

Hvorfor den sk... stamtavle {{forumTopicSubject}}

Sygdomme kan man ikke gardere sig imod i al almindelighed.
Men HD fx kan man gøre en kæmpe indsats for -
AA - øjnsygdomme - hjerteproblemer - mavedrejninger osv

Og så har det altså intet at gøre med hvad en hund er værd! Med eller uden tavle. En hund er en hund - på 4 ben uanset.
Det er sygdomsbilled - temperamentsproblemer osv der bliver bekæmpet via bogen.
Vist findes der useriøse opdrættere inden for klubber - men det gør der dælme i vid udstrækning også uden for.
I klubberne har vi mulighed for at bekæmpe dem - det har vi ikke uden for.
Og DET er en mega forskel.

Så vil jeg da gerne høre hvad man kan gøre ved de der bare avler løs uden moral?

mvh Karin


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor den sk... stamtavle
  • #1   26. feb 2007 Karin.. håbe og be til at folk blir mere opmærksomme smiley

  • #2   26. feb 2007 Gid jeg havde svaret.... Jeg kan dog sige så meget som at støder jeg på nogle af de der "min hund skla prøve at være mor"-nogle jamen så får de sgu min mening, så hatten passer... Andet er der vist ikke at gøre.... smiley

  • #3   26. feb 2007 Var det ikke i Frankrig at de har taget konsekvensen af tavleløs avl og forbudt det? eller er jeg galt afmarcheret...-synes måske det er lidt drastisk..men alligevel er der jo en mening med galskaben...nemli at få styr på de racer der er og koncentrere sig om at forbedre dem...

  • #4   26. feb 2007 Oplysning......
    Men det er virkelig svært at tale fornuft til folk, der ikke vil høre.

    Skriv nogle artikler til aviser, hvor der er dokumenterede fakta at henvise til...


  • #5   26. feb 2007 Hvis man kan få folk til at forstå hvorfor de skal købe med tavle, så er der ikke længere et markede for dem uden..

  • #6   26. feb 2007 Tja Alex...

    Tanken er såmænd ikke så utænkelig.
    Men med tankerne på hvad det gør ved folk herinde tør jeg næsten ikke tænke på den borgerkrig der kunne opstå irl


  • #7   26. feb 2007 Jeg er glad for at jeg kan købe uden tavle.. Min familie har kun haft problemer med hunde med tavle altså mht sygdomme...

  • #8   26. feb 2007 Nej -ordet "Hundehandlere" ville blive slettet fra ordbogen sikkert *S*

  • #9   26. feb 2007 C & J

    Hvorfro gik de så ikke til juridisk afdeling i DKK?
    De yder bistand imod sådanne handler..


  • #10   26. feb 2007 KARIN H :

    Jeg synes at det meget fint opsummerer hvad jeg synes.


  • #11   26. feb 2007 C & J

    Hvilken race(r) var det?
    Og hvad var problemerne?


  • #12   26. feb 2007 Hovedløs avl er det væreste min kæreste har lige måtte aflive sin tæve pga ham der havde avlet kuldet kun gjorde det for pengens skyld... Skal lige siges at tæven der fik kuldet blevet aflivet 14 dage efter hvalpene var solgt. Men man kan godt lave et godt kuld hvalpe uden bog hvis man ved hvad man laver og ikke bare gør det for pengene...

  • #13   26. feb 2007 En gravhhund med diskos blev lam en schæfer med epilisi en rotte med slidgigt diskos og hd inden den var 3 år.

  • #14   26. feb 2007 Det kunne måske siges i forbindelse med at tavleløs avl på muskelhunde er problematisk ( har selv en af dem) Risokoen er bare at pointen forsvinder i debatten om de farlige hunde

  • #15   26. feb 2007 C & J

    Hvordan kan man sige det bliver godt hvis man ikke kender historien i hunden? Jeg mener skjulte fejl så som epilepsi fx?

    Trist historie din kærste har oplevet - sådan en opdrætter kan man "nakke" inden for DKK


  • #16   26. feb 2007 C & J Tjekkede du stamtavlerne for arvelige skavanker inden du købte hvalpen ?
    Man er jo nødt til selv at gøre lidt også.
    At hunden har stamtavle er ikke nødvendigvis ensbetydende med at den ikke får en skavank, men du har mulighed for at se tilbage i familien og udelukke de linier, hvor der optræder skavanker


  • #17   26. feb 2007 C og J.. puha sikken uheldig du har været smiley
    Heldigvis er der mange gravhundeopdrættere der er begyndt at tjekke for dics inden de sætter hunden i avl,så de er igang med at bekæmpe det problem smiley

    Jeg har selv en rotte med spondylose og slidgigt i hofterne.. Hun er uden tavle og en dejlig hund


  • #18   26. feb 2007 Den der fik epilisi havde tavle..

  • #19   26. feb 2007 C & J

    Ja idag ved man heldigvis meget mere om de sygdomme.
    Diskos bliver registreret og kan spores tilbage -
    Epilepsi -indvoldverede linierne bliver lukket for videre avl...
    HD kan man ligeledes sikre sig imod gennem stamtavlerne.

    Jeg vil tilføje der er MANGE papirløse hunde med samme sygdomme der bliver aflivet og eller er under behandling!
    Problemet er at de IKKE bliver registreret nogen steder -
    og det til trods for problemet eksisterer,


  • #20   26. feb 2007 Skal lige siges at det var mine forældre der købte hundene ikke mig jeg var ikke så gammel dengang...

  • #21   26. feb 2007 Der er jo stor forskel på " Ren schæfer uden tavle" og den hund med stamtavle.


  • #22   26. feb 2007 Men så er det jo forfædrene til de hunde der er i dag der dengang havde alle de problemer..

  • #23   26. feb 2007 C og J.. de er forhåbenligt trukket ud af avl.. dette kan man jo gøre når man kan se hvorfra sygdommen kommer smiley

    Men ja,der ingen helt garanti,heller ikke for dem med tavle..

    Generne kan vi ikke helt kontrollere endnu !


  • #24   26. feb 2007 C & J

    Eksempel HD inden for "min" race....

    Der blev giver forbud imod at avle med HD-C1 hunde tilbage i Tyskland for ca 14 år siden - og der er stor forskel allerede idag i avlen. Langt færre hvalpe får konstanteret HD - samt man har lukket enkelte kenneler for videre avl for at komme problemet til livs.
    Idag har ingen fx E status - meget meget få har konstanteret C og D så det er en fremgang der vil noget.
    (Tallet i procenter kan jeg ikke huske på stående fod)


  • #25   26. feb 2007 Som du skriver er inden for de sidste 14 år at man gør noget men hvis der ingen garati er for at hunden ikke for hd så er det vel underordnet om man køber en med bog der får hd eller om man køber en uden der for hd...

  • #26   26. feb 2007 C & J

    Du selv bærer også en del af "skylden" for en hund udvikler HD. Det kræver at få en hund til at vokse rask op både med kost - motion - og miljø.
    Så det er ikke kun en arvelig faktor der ligger i om en hund udvikler HD.

    Og det er bestemt ikke underordnet om du køber en hund med eller uden forundersøgelser for HD.
    det er IKKE nok forældredyrene er fri - resten af familien skal sandlig også være det.
    Og det kan du ikke med mindre du har bogen at ty til


  • #27   26. feb 2007 Og iøvrigt skrev jeg ikke at man IKKE kunne gøre noget!

    Fra status på 25% HD ramte til noget der ligner 10% er en fremgang der vil noget.
    Du kan ikke måle det i "nu og her".
    Husk alle har deres historie og den blev ikke skrevet på en dag,


  • #28   26. feb 2007 C og J.. hvis nu vi tar 2 hunde som ikke er tjekket for HD og 2 hunde med tavle,som i 5 leds baglæns er fri for HD,hvor tror du så der er størst sandsynlighed for en syg hund ??

    Alle 4 hunde lader vi som,er disponible for lige netop HD..


  • #29   26. feb 2007 Ups.. der mangler lige ordet "om "

  • #30   26. feb 2007 Karin H: Man kan INTET gøre ved de avlere der bare avler løst uden etik og moral - men kun for pengenes skyld.
    jeg har kendskab til én der BEVIDST avler på hun der giver ALVORLIGE sygdomme videre til deres afkom. De fleste af hvalpene - fra en tæver der i en alder af 5½ år har fået 7 (SYV!!!) kuld - er blevet aflivet. Vedkommende er blevet anmeldt til politiet 3 gange, til DKK, Dyrenes Beskyttelse og Dogsdating, alligevel bliver hun ikke stoppet....


  • #31   26. feb 2007 Ja ved godt at hd er arvligt men også milijøbetinget.. Men når man har haft dårlige oplevelser med hunde med bøger og gode med hunde uden bøger så er det lidt svært at se det positive i en hund med bog.. Men jeg synes stadig at der er mange der gør et kæmpe arbejde for hunde med bøger det kan da også godt være at jeg på et tidspunkt køber en hund med bog det skal jeg ikke kunne sige..

  • #32   26. feb 2007 Smydi

    Det er rædsomt!!!
    Kæææft hvor er det uestetisk!
    Men hun kan da ikke få stamtavle på kræene mere -
    hvad race er det?


  • #33   26. feb 2007 C & J

    Kan godt forstå dit synspunkt....

    Jeg tror på idag er der mange flere der søger oplysninger omkring den hund de vil have - og så MÅ de dårlige opdrættere forsvinde i mængden af de gode.
    For der er mange der gør et stort arbejde.
    Især efter WEB-data er blevet muligt for enhver - internettet med msn osv skulle kunne skaffe gode forbindelser ... så jeg ser lidt lyst på fremtiden


  • #34   26. feb 2007 ja jeg vil da råde folk til at købe noget med tavle i stedet for bare at købe det første og det bedste i DDB men hvis folk leder efter noget spichelt og ved hvda der er de leder efter og ved hvad for enskaber de vil have i deres nye hund så skal men da tage den hund som er lige en lige meget om der er tavle eller ej...

    og mere hvorfor er det at tavle folk køre på helbredet ??
    hvor godt syntes i selv at i har gjordt det de sidste 110 år dkk har været her ???
    der er da menge hunde racer som er blevet ødelagt pga alt det tavle uddsitiiling inde for de 110 år, ud over det som du selv siger så er der også en masse useriøse avler inde for dkk eller ander klubber men at i kan bekæmoe dem der ?? hmmm hvis i ikke har kunne bekæmpe dem inde for de sidste 110ÅR så får i dem jo nok aldir bekæmpet, og jeg det er jo ikke så svært i i klubberne kan jo bare sætte jeres kræv til avler en del højer in i gør og så sige at alle skal ha gennemført et ordentligt kursus i avl (ikke et weekendt kursus men et som tager tid for du kan IKKE lere alt om god avl på en weekendt) og så føre tilsyn smide folk ud MED det samme og ikke give advarlser osv, så så længe at klubberne faktisk er næsten lige så useriøse som resten af befolkningen ja så kan men da ikke tale så stort for dem ...


  • #35   26. feb 2007 Ja min mening er da alstå godt nok at for en familie hund der ikke skal bruges til andet gider jeg ikke give næsten 2000 mere fordi de har papir og er stambogsført. Det er da kun hvis jeg skal bruge dem til udstilling eller ligende.
    Jeg har en dejlig papir løs hundehvalp som jeg er utrolig glad for.
    Og uanset hva man gør vil der altid være piratavl for alle dyreracer


  • #36   26. feb 2007 PS. Jeg kender selv hendes mor og far så derfor vidste jeg hvad jeg købte inden jeg gjorde det.
    Jeg vil aldrig købe hund ved en "hundehandler" men heslt hos folk jeg kender eller nogle mine venner kender.


  • #37   26. feb 2007 Martin

    Nu skriver du -" hvor godt syntes i selv at i har gjordt det de sidste 110 år dkk har været her ???

    Ja så gammel er jeg dog ikke!
    Stod det til mig.... så det anerledes ud. Og stod det til mig var sådan en som dig forkæmper - og stod det til mig var der mange af dig! Så tror jeg der vil ske noget - slut med 44 advarsler osv - mere kontant afregning - med måde.

    Det er så svært at være få - så den eneste måde er at råbe folk op som fx her.

    Efter min mening skal være DKK garanti for sund avl og gode opdrættere - et såkaldt blåt stempel. Men det er op til de enkelte at ændre de nuværende regler.


  • #38   26. feb 2007 Mette ...fornuftigt nok...

    Og ja der er altid nogen der udnytter dyr


  • #39   26. feb 2007 KARIN H :
    smiler nej ved godt du ikke er så gammel -gg-
    og ved godt at mange af de "problemer" som er ved dkk er jo får de gamle dkk folks regning men er problemet så ikke også bare det at når de gamle dkk folk skal skiftes ud så er det jo folk som ligner de gamle dkk folk som får lov til at træde til??
    det er bare mit gæt for elleres kan jeg ikke se at der desværre er blevet lavet et så dårligt stykke arb de sidste 110 år, ved godt at dkk gør meget godt også og de skal de helt klart have ros for, jeg vil til vær en tid rose alle folk som prøver at gøre noget for gode og sunde hunde så syntes da helt sikkert at klub folkene skal blive ved, syntes bare ikke men kan smide med mudre før man har rydet op i egne rækker først, for en dkk/FCI garanti/tavle er jo desværre slet ikke en garanti for at de hund er sund den kan nemt fejle noget, og ud over det så er det jo også meget langt fra at den er som race beskrivelsen siger da men jo mange gange laver helt om på både hundens tem/beskytter trang/arb vilje osv osv da det jo er vigtigts for mange af klubberne at den bare kan gå rundt i en ring og se "pæn" ud, undskyld jeg siger det men hunde er ikke MODELLER de er hunde og kan ikke lide at så mange hunde racer er blevet ændret så meget inde for de sidste 110 år pga at de har skulle være modeller og ikke hunde


  • #41   26. feb 2007 Martin ....

    skal nok indviterer dig når jeg nærmere mig de 100 *GG*

    Jamen giver dig ret...det er og bliver dyr med en funktion uanset om man bryder sig om den beskrivelse eller ej.
    Iøvrigt var det jagthundene der havde behov for at organisere sig og derved blev DKK dannet. Desværre må man sige at den funktionelle hund er trukket til side frem for så mange andre racer. og dermed mener jeg ikke de ikke har deres berettigelse.
    Personligt står jeg af når en hund ikke kan føde selv - trække vejret osv - lige så vgel som man avler på hunde man VED er bærer af arvelig hjertefejl!

    FCI er en beskrivelse over hundens udseende og temperament - som man ser bliver revideret og gjort "up-to-date". Det er opdrættere og specialklubberne der fremkommer med disse ændringer oftest med udspring i hjemlandet. Så det er racerepræsentanterne man skal have fingrene i og bakke op om.

    Nu skriver du i en udstillingsring.....
    Ret sjovt at se iøvrigt - for der er ikke nogen der har værret værre til at udstille end jagthundefolket. Kom i træsko med halm og et træktov til at styre kræet rundt med....de tider er ved at forsvinde - selvom det så sjovt ud.


  • #42   26. feb 2007 KARIN H :

    jamen så lyder det lidt som om at jeg ville kunne lide jagthunde folket smiley synt at det ikke er sådan mere...

    ja som du selv siger så står du af når en hund ikke kan føde selv,trække vejret osv og avl på arvelige sygdomme.

    for det er jo nogle af de ting jeg hentyder til og der kan jeg ikke forstå at men som seriøs klub kan tillade så noget i mine øjne er det dyreplagerig i høj grad og hvis men skal være forekæmper for dyrenes ve og vel samt heldbred så skulle så noget da stoppes med det samme..

    men som sagt jeg vil jo altid sige at folk skal købe en tavle hund istedet for bare noget i dba men tror desværre bare aldrig at dkk bliver så seriøse og så sundheds mindet at jeg ville kunne give dem min støtte, tror at det ville kræve at de gode folk fra dkk gik ud og lavede deres egen klub for tror aldrig at de gamle og deres efterfølger vil kunne vennes om til det beder...

    racebeskrivelserne ja der har vi så mange gange problemet igen for ja de bliver mange gange skrevet af folk i deres hjem land hvor at de nok er sådan men så kommer de til dk og så må de ikke være sådan skal skal den kunne gå rundt og se pæn ud i en ring og ikke knurre af væreken dommer eller andre hunde selv om dommeren både skal hen og tage fat i den og rave den i skridtet og efter 3-5 gennerationer på den måde ja så er de linier ødelagt.
    men skulle accepter noget mere hvad de foreskellinge hunde typer er for nogle og ikke lave dem alle om til dukker som bare gør og finder sig i alt for os menneskers side


  • #43   26. feb 2007 og forasten tak for invationen til den 100 år føsdag det bliver sku et brag -gg-

  • #44   26. feb 2007 Sanne & Sille

    Kan godt få øje på din poente med hensyn til DSGH..

    Desuden kan jeg ikke udtale mig om evt sygdomsbilled inden for din race - jeg kender simpelthen ikke nok til den.

    Jeg syntes det var noget af en "bommer" at den ikke kunne FCI anerkendes - mangel på dokumentation?
    Ved Dansk Hvid Spids er gået i stå pga manglende avlsmateriale - men det er da ikke årsagen til DSGH ikke anerkendes.

    Med hensyn til en 2. præmie på udstilling:
    Det er en racetypisk hund med mindre væsentlige fejl.
    Den bør stadigvæk indgå i avl hvis den har noget at tilføje racen.

    Det er efter min mening blevet "for let" at få en 1. præmie - og på den måde bliver 2. præmien set ned på.
    Selv en 3. præmie er en racetypisk hund med større fejl der ikke bør gives videre i avl.

    Derefter har du diskvalificerende fejl - altså hunde der slet ikke ligger inden for standarden - for store/små - fejlfarvede - dårlig bevægapparat osv

    Så en god 2. præmiehund er bestemt ikke at kimse af.


  • #45   26. feb 2007 Martin...

    FCI-standarden er givet - den kan DKK ikke lave om på.
    De eneste der kan forsøge at ændre den er klubberne under DKK - og det er ikke ret tit det lader sig gøre.
    Jeg ved en race iøjeblikket ligger med anmodninger til "moderlandet" da man har fået problemer i avlen fra andent lands side. DKK er underlagt FCI og har derfor intet at sige.

    Ja - nu ved jeg ikke liiige en Chi`s opgave her i livet er uden den er en selskabshund.
    Men for racer som fx dine og mine er temperamentet og arbejdsdueligheden (samarbejdsvillighed) alfa og omega.
    Derfor også min "præmieforklaring" ovenover.

    Du kan tro den føsdag ikke går i glemmebogen sådan liiiige med det samme! LOL


Kommentér på:
Hvorfor den sk... stamtavle

Annonce