{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
991 visninger | Oprettet:

dyrlæge skræk {{forumTopicSubject}}

Ville lige høre om der er nogle der har et tip/råd til træning af en hund der går i panik når hun skal undersøges hos dyrlægen?

Der har ikke tidligere været problemer, men efter hun blev steriliseret oktober 2017, vil hun ikke berøres/undersøges hos dyrlægen.
Hun går fint ind hos dyrlægen, også ind i selve klinik rummet vil gerne ha godbidder og undersøger gerne de forskellige rum.
Men så snart de ligger an til at skulle undersøge/kigge nærmere på hende, går hun i panik og vil bare væk.

Sidst, da hun skulle vacciners, kørte hun sig selv så meget op at hun måtte ha en pause hvor jeg sad med hende og dyrlæge mm. gik ud af rummet. Da de vendte tilbage kunne de gi hende stikket, mens hun sad hos mig, men de kunne ikke lave et sundheds tjek.

Det skal lige sige at siden hun blev steriliseret har vi jævnligt gået ned til dyrlægen, blevet vejet og få en masse guffer, og fået lov til at træne på deres undersøgelses bord og veterinær sygeplejersken har hjulpet med at øve og taget sig god tid til os. Men det går slet ikke.

Jeg har så tænkt at jeg ville prøve at få hende kigget på, i en anden kontekst, men der har lige været nogle forhindringer så det var ikke blevet prøvet endnu, andet end at min træner har prøvet lidt med at holde hendes pote mm. det var ok.

I dag var vi så til udstilling i Århus, bare som tilskuer, og da magtor var derude så tænkte jeg lige at hun kunne blive tjekket, vi har været hos magtor flere gange og det har bare været hyggeligt.
I dag, gik hun i panik, hun ville slet ikke berøres, jeg kunne sagtens få hende til at hoppe op på madrassen, men de måtte overhoved ikke komme til hende. Aftalte med Sys om at vi kunne komme ud til hende og så prøve lige så stille , så det vil jeg lige få lavet aftale om.

Men er lidt frustreret for jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg skal gribe det an, det har ikke virket med træning hos dyrlægen, godbidder gør ondt værre i den situation. Det er jo rimeligt vigtigt at hun kan blive tilset af dyrlægen, hvis hun nu bliver syg eller skadet.

Nogle der har nogle gode råd?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  dyrlæge skræk
  • #1   27. maj 2018 Måske træning der hjemme kunne hjælpe.
    Stiger hende på et bord og få venner bekendte, naboer mm til at "undersøge" hende.


  • #2   27. maj 2018 Min er lige som din, men det er blevet meget bedre efter vi har opgivet at få ham på bordet og nu foregår det hele på gulvet smiley Derudover går jeg tit forbi dyrlægen, hvor vi bare går ind og hilser på og får en masse guffe smiley

  • #3   27. maj 2018 Anni, jeg kan sagtens selv mærke og undersøge hende både hjemme og hos dyrlægen.
    jeg må lige se om jeg kan arrangere noget med at få hende "undersøgt" af andre herhjemme.

    Pletpølse. Vi har også ofte været på besøg hos dyrlægen, for a træne at det kan være et fedt sted, det går også fint nok, lige indtil de begynder at hun kan mærke at de vil kigge lidt nærmere på hende.


  • #4   27. maj 2018 Efter et par besøg hos en dyrlæge, der var alt for voldsom ved Svende, hvor det endte med mundkurv, har vi nu fundet en anden dyrlæge, der er helt med på, at alt skal foregå stille og roligt og på Svendes præmisser smiley

    Vi har ikke problemer i venteværelset...det var undersøgelsesrummene og dyrlægen han absolut ikke kunne lide.

    Jeg søgte en helt anden dyrlæge. Inden den første undersøgelse ringede jeg og forklarede dem, hvad vores problem var. Vi har nu været der 2 gange. Alt foregår på gulvet og selvom Svende ikke synes det er en fest, så lader han dyrlægen undersøge sig uden at vise tænder eller brumme.

    Jeg er med som støtte smiley Jeg giver ikke godbidder andet end i venteværelset...under undersøgelsen er det dyrlægen, der står for uddelingen og sørger for at have Svende med i, hvad der foregår.

    Vi har lavet den aftale med dem, at ved booking af tid, nævner vi, at Svende ikke er så glad for at komme der og at undersøgelsen gerne må foregå på gulvet. Det er de glade for at vide i forvejen, for så indstiller de sig på, at de skal tage sig ekstra tid til ham og at have de ekstra gode godbidder med til ham smiley


  • #5   27. maj 2018 Glemte helt at nævne, at jeg selvfølgelig er ked af, at I nu har fået de problemer med jeres dyrlæge besøg smiley

  • #6   27. maj 2018 Jeg har også snakket med dyrlægen og veterinær og de er utrolig søde og forstående, og vi er kommet derned mange gange bare for at få godbidder og tulle lidt rundt, det er også helt fint, de skal bare overhoved ikke overveje at rører og undersøge hende.
    Tessa hverken knurre eller bider eller andet i den dur, hun paniker og vil bare væk.


  • #7   27. maj 2018 Har I arbejdet med frivillig berøring?
    Det tror jeg kunne være godt for hende, fordi hun vil få fornemmelsen af at være den, der bestemmer, hvad der skal ske og hvor længe/hvornår.


  • #8   27. maj 2018 A-S hvad går det ud på? Altså jeg kan alt med hende selv og dem hun kender.

  • #11   27. maj 2018 Ved du om der findes sådan en i århus området/østjylland?


  • #14   27. maj 2018 Linda: Tak, det vil jeg lige undersøge.

  • #16   27. maj 2018 Det handler om at indlære hunden at den selv bestemmer hvornår det er okay at håndtere.

    Prøv at google, det er ret meget at skulle forklare og der er masser af forklaring på nettet.
    Det er relativt omfattende og langvarig træning, men måske en løsning for jer, du er jo glad for træne, har jeg indtryk af.

    Du kan også finde kurser i det. Fx Maja fra Horsens Hundecenter har det.


  • #17   27. maj 2018 Radar. Tak for dit svar, vil klart overveje dine forslag.
    Det er rigtig frustrerende, især også fordi det ikke har været et problem før. Jeg synes det er svært at stå med en hund der bliver så bange/utryg, fordi det er svært at gi hende en god oplevelse.
    Men nu har jeg nogle ideer at gå videre med, så håber jeg bare at jeg kan få hjulpet min hund, det er synd for hende.


  • #18   27. maj 2018 A-S tak det vil jeg lige undersøge.

  • #19   27. maj 2018 Jeg ville vælge en ny dyrlæge eller en kørende dyrlæge.

  • Trine A
    Trine A Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 71
    #20   27. maj 2018 Min hund på nu 1 år, har virkelig også frygtet dyrlægen. Hun havde ingen skrupler med mennesker, før hun kom til første undersøgelse, og de kunne se hun havde svamp i ørene. Det har gjort, at hun er meget skeptisk med mødet med nye mennesker. Og ved dyrlægen har hun været så nervøs, så hun sked tyndt på gulvet i venteværelser, fordi der kom en uventet lyd. Jeg har trænet meget med at mødet med andre, er på hendes præmisser. Og når vi er til dyrlæge, så forgår det på gulvet, og i hendes tempo. Det gør vi har haft nogle dyrlæge besøg, som er forgået i venteværelset, og med masser af godbidder fra dyrlægen.
    Sidst jeg var til dyrlæge, fik hun lov til at undersøge rummet, mens vi talte om problemet (igen ørene), det gjorde at hun havde set dyrlægen an (ny dyrlæge) og så satte han sig på gulvet til hende og aldrig har hun haft så fin en dyrlæge visit før, hun var helt rolig og tiggede efter godbidder efter hun var blevet undersøgt.
    Hun er stadig meget træt, når vi har været ved dyrlæge, men at det tager lidt længere tid, og på hendes præmisser, har gjort hun nu kan undersøges af dyrlægen uden at panikke.
    Så måske det ville hjælpe med en tid ved dyrlægen, hvor det forgår helt på hundes præmisser, og så selv forsøge at være helt kold, for man bliver jo påvirket af at ens hund panikken. Men kræver selvfølgelig dyrlægen er med på ideen.


  • #22   28. maj 2018 Trine A. Lyder voldsomt, stakkels hund, godt det er blevet bedre, det må være frygteligt at stå med. Synes min dyrlæge er rigtig sød og forstående, men synes bare ikke det har hjulpet, håber jeg kan få brudt den onde cirkel, for tænker jo også at hun oplever at slippe for det hun ikke vil, men synes det er svært. Heldigvis kan jeg selv sagtens undersøge, klippe negle, ordne sår mm.

    Jeanette O. Tak, det vil jeg da undersøge nærmere, Googlede det lige og det lød interessant.


Kommentér på:
dyrlæge skræk

Annonce