{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.712 visninger | Oprettet:

Stine N
Stine N
Følger: 11 Emner: 1 Svar: 4

Min hund kan ikke lide andre hunde {{forumTopicSubject}}

Jeg har en tæve på 10 år. Halv Jack russel, halv gravhund. Hun hader andre hunde, og kan finde på at angribe, hvis de kommer for tæt på. Derfor kan jeg og kæresten igennem 3 år ikke flytte sammen, da han har en sankt Bernhard.

Er det helt håbløst at gøre noget? Eller er min hund simpelthen for gammel til evt adfærdsterapi? Vores forhold står og falder på, om det kan lade sig gøre eller ej, da situationen ikke længere er holdbar

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hund kan ikke lide andre hunde
  • #1   6. maj 2018 Tror det kommer meget an på hvordan man sammenføre dem (og i et roligt tempo).. det er selvfølgelig svært at sige om det er muligt uden at kunne se situationen/kende hunden men personligt ville jeg da klart gi det en chance med professionel hjælp.. Tror ikke det som sådan kommer an på alderen om det kan lykkedes eller ej smiley Hvis det er noget du ønsker, så gi det da det bedste forsøg med hjælp fra en proff smiley Så ved du også at du har prøvet i stedet for bare at opgive..

• #2   6. maj 2018 Hvad med at få en adfærdsbehandler på?

• #3   6. maj 2018 Det er en Svär opgave med så stor en hund for i kan jo ikke holde den hvis den vil hen til Den lille...

• #4   6. maj 2018 Det kan man da godt selvom det er en stor hund? smiley

• #5   6. maj 2018 Pernille f, nok ikke med en sct b... en herinde blev slemt skambidt i forsøget på at redet sin hvalp, det lykkedes men føj nogle bidsår. Det var hjemme hos sct b'en og begge ejerer var tilstede, de ku ikke vriste hunden fri af hende før end hun var slent bidt. Havde den fået fat i hvalpen var den død før man kunne tænke eller handle!

• #6   6. maj 2018 Så skal den jo decideret være aggressiv - der står intet om at den store skulle være det, kun den lille.. Og man kan da sørge for at den store lader den lille være generelt.. Desuden skal man jo netop ha en professionel indover for at se om det overhovedet er noget der ville kunne trænes/arbejdes væk før man bare sætter de to hunde sammen! Og de skal da på ingen måde sættes sammen før man har trænet det således det er meget bedre.. Og altså fordi det går galt en gang hos en familie betyder det jo ikke at det er umuligt at holde en stor hund væk fra en lille.. i såfald ville der dælme være mange flere angreb begået af store hunde hvis de slet ikk ku holdes når de blev sure eller bare generelt uden at de var sure.. det hænger jo ikk helt sammen smiley Ihvertfald ikk i min verden..

• #7   6. maj 2018 Få en adfærdskonsulent til at hjælpe jer, det er i hvert fald en god start smiley Dch har gratis konsulenter, man betaler kun kørsel. Og ellers kan jeg også anbefale Holistisk hundetræning. Hun har en side på Facebook og er virkelig dygtig! smiley

Men jo, jeg mener godt de kan lære at tolerere hinanden, hvis I ellers tager nogle forholdsregler som feks børnegitter (udover træning) smiley

• #8   6. maj 2018 Hvad har i gjort indtil nu, og hvordan reagerer hundene?

• #9   6. maj 2018 Ej jeg ville simpelthen ikke tage risikoen med en 10 år gammel hund, der formodentlig altid (?) har hadet andre hunde.

Lille hund der angriber, i samme hus som en stor SB - nope, jeg ville ikke tage chancen, og jeg ville heller ikke leve i et forhold hvor hundene permanent skulle være 100% adskilt. Det er for stressende; både for jer og hundene.
    Man kan da give det et skud med en adfærdsbehandler, især hvis hundens adfærd bunder i utryghed. Men man skal også kunne sige stop, når man kan mærke at man kun gør det for sin egen skyld. I kommer under alle omstændigheder til at skulle adskille hundene hver gang de er alene, og en smule uopmærksomhed kan være dét, der gør udfaldet.

Måske er jeg pessimistisk, men nej, jeg ville umiddelbart hverken løbe risikoen eller byde min hund det smiley

• #10   6. maj 2018 Har du prøvet pernille? Jeg har haft en del af de store I rådgivning og størrelsen er et problem

Den ene førte vi sammen med katte via dufte men det dur jo ikke her når den lille er usikker.

Jeg synes det er en Svär situation. Alt er muligt men jeg ville väre forsigtig her pga den store og det faktum at vil den gå hen til frn lille så gør den det og hvad gør den lille så... Og hvad gør den store så?

Det er ikke noget man bare gør

• #11   6. maj 2018 Kan I holde den store tilbage altid ts? De ejere jeg har väret hos har ikke kunnet hvis hunden vil frem

• #12   6. maj 2018 Der skal ikke meget til for en stor hund at gøre skade.. De sct b jeg har været i nærheden af har ikke anet hvor store de var, og hoppet rundt som var det en lille hund..

• #13   6. maj 2018 Hvis de altid kan holde den er det intet problem for så kan man träne det. men at skulle leve opdelt orkede jeg ikke selv. Det gør nogle jo. Så spørgsmålet er hvad ts vil leve med

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 971
    #14   6. maj 2018 hvis i kender jeres hunde, og deres signaler, så er det vel at prøve. selvfølgelig under forhold drr gør atingen af hundene kommer tilskade.

jeg kan ikke se hvorfor at man ikke skal kunne holde en SB-med mibdre at man har en muskelsvind sygdom,eller bare er virkelig virkelig slap.

• #15   6. maj 2018 Det kommer i mine øjne an på, hvor rolig og god til andre hunde den Sct. B er.

Jeg ville dog starte med nogen hyggelige gåture sammen.

@AT.
    Det er bestemt ikke alle der kan holde sin hund hvis den vil frem. Det afhænger af hundens og ejerens størrelse.

Min Grosser vejer det samme som min bedre halvdel, og han kan snildt trække hende hen over en mark uanset hvad hun gør.

Et hunds muskelfibre er stærkere i råstyrke end et menneske. Mennesker er tilgengæld mere udholdende.

Hvis de vejer det samme er der ingen tvivl om udfaldet.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 971
    #16   6. maj 2018 Martin: det handler lige så vel om teknik fra ejers side. altså at lærer og kunne styre hundens krop.

• #17   6. maj 2018 Jeg har oplevet ejere der ikke kan og derfor synes jeg det er relevant for ts at overveje

Jeg synes sjaldent de er ret veltränede heller dem jeg møder. Dvs kan ikke kaldes ind mm. Men Naturligvis er der nogle der kan...

Men det må ts jo kunne svare på.

Hvis de kan ville jeg modindläre den lille og adskille men spørgsmålet er om den lille er tryg ved så stor en hund og hvordan den store reagere hvis den lille napper den nogle og om de så kan holde den store

Jeg blev revet om af en heldigvis i mundkurv ellers sad jeg her ikke. De var to voksne til at rive den väk imens jeg lå under og sparkede op så vi var tre men den her kan jo vare mild og bøje af for modstand... Min uro er hvis den er som racen ofte er og ikke bøjer af. Kan de så träkke den väk..

Den lille vil jo reagere. Spørgsmålet er hvad den store siger og uanset hvad den siger om de så kan garantere den lilles sikkerhed

Mener jeg. Men man behøver jo ikke väre enig. Man kan jo også bare sigr hey jeg har ikke muskelsvind og prøve hvad der sker. Havde jeg den lille havde jeg bare ikke lagt hund til Den test men folk er jo forskellige

• #18   6. maj 2018 Det er ikke nødvendigvis umuligt, jeg brugte 8-10 måneder på at føre mine hunde sammen, Bandit (papillon) kan ikke med andre hunde udover dem han kender, men der var også en del smerter involveret som har gjort at den dag idag kan han ikke lide andre/fremmede hunde.
    Monty(den store) er/var meget respektfuld overfor andre hunde og finder sig i mange ting, det har nok spillet en stor rolle i vores succes.

Det ville være bedst at få hjælp af en professionel som går ind for positiv forstærkning, jeg startede med gåture uden at hilse i rigtig lang tid før vi gik videre med træningen, så der var kontrol over situationen og ingen kom til skade.
    Det kommer meget an på hvordan hundene er og ud fra min erfaring er det bestemt ikke nemt.

• #19   6. maj 2018 Det afhænger vel noget af, hvorfor den lille hund hader andre hunde.
    Hvis det "bare" er fordi den er bange/usikker og lever efter devisen "det bedste forsvar er et godt angreb" så tror jeg det vil kunne lade sig gøre, hvis man er ok med, at det vil kræve længere tid, hvor de IKKE er løse sammen. Dvs. gåture i snor sammen, men uden at det har til formål at de skal hilse eller interagere, blot følges ad hver for sig, på hjemmefronten adskilles med børnegitter e.l. (så de kan se hinanden, men ikke er sammen, og det dermed føles sikkert for den lille) osv. Altså en masse forholdsregler, så den lille kan nå at blive HELT tryg ved den store, før de skal hilse rigtigt, og den store når at vænne sig til den lille og således måske ikke vil være så voldsomt interesseret, den dag de faktisk må være sammen, og derfor ikke skræmmer den lille.

Hvis den lille derimod er decideret agressiv og måske endda opsøger konflikterne, så er jeg sgutte sikker på jeg turde binde an med projektet.

Noget andet er så, at selvom det måske kan lade sig gøre, ville jeg overveje om det måske var bedre om den lille hund fik sig et nyt hjem, hvor den kunne være alenehund, når den har det sådan med andre - at de KAN leve med andre (måske) er ikke = at de bryder sig om det og vil have et godt hundeliv som sådan, hvis hunde er utryg ved andre og derfor (måske) hele tiden føler den skal være på stikkerne og passe på.

Uanset ville jeg i hvert fald finde en GOD adfærdsbehandler/adfærdskyndig (vær kritisk, der er ikke krav om uddannelse for at kalde sig hundetræner, adfærdsbehandler osv så kvaiteten svinger voldsomt) og vende det med ham/hende før jeg gjorde forsøget - at se hunden og dens reaktioner IRL gør det formentligt noget nemmere at vurdere chancen for succes.

• #20   6. maj 2018 Lens - har aldrig sagt det ville være let? - men hvis ingen var i stand til at holde deres store hunde så ville der være større problemer end der er - og der findes altså mange folk der sagtens formår at holde en stor hund, selvom det ikke er alle.. jeg siger heller intet sted at det ikke er relevant men at bare gå ud fra at den ikke kan styres/holdes er måske også lige voldsomt nok at antage sys jeg...

• #21   6. maj 2018 Jeg står nu fast på at jeg synes det er relevant at have med i overvejelserne om de kan. For det skal de kunne. Ellers lärer den lille intet godt

• #22   6. maj 2018 19# Men hvis det er en usikker hund kan det jo sagtens være den rent faktisk vil kunne li at bo med en hund den er tryg ved (altså hvis den bliver det) så hvorfor ikk prøve først hvis den lilles adfærd stammer fra usikkerhed? tænker at hvis de får en adfærds behandler på så vil vedkommende også kunne hjælpe med om det er en bedre ide at finde et nyt hjem til den lille..
    Men er HELT enig i at det kommer meget an på hvorfor den lille reagere som den gør!!

• #23   6. maj 2018 Ja bolden ligger ved den lille - og ved ejeren af den store. Farer den lille i flæsket på den store, skal de kunne holde den store

• #24   6. maj 2018 Men er det ikke også at risikere at ødelægge den stores sind? Hvis den skal tvinges ud i grænseoverskridende adfærd, fordi den lille død og pine skal være der ...?

Hvor stærk er den store psykisk?

Jeg er ikke sikker på, at jeg ville prøve ... Jo hvis det "bare" er angstagression, så måske, der meget der taler for, at det ikke kommer til at gå, og så kan I stå med 2 stressede og "ødelagte" hunde, og kun lidt der taler for, at det skulle kunne gå ... ind med adfærdsbehandler, en af de gode, masser af tålmodighed etc.

• #25   6. maj 2018 Ts og kan I det osv så kan I modindlære den lille på andre hunde. I bør nok få en til at vise jer hvordan men kort fortalt handler det om at indlære en ny forventning i den lille ved synet af en anden hund. I dag forventer den noget ubehageligt. Dette kan I skifte ud til at forvente noget rart.

Først indlære I et markørord ved den lille - fx bom, dub, yes, jubii. Det gør I ved at sige ordet og give en toplækker godbid. gentag 20 gange. Det er lige meget, hvad den lille gør imens. Det er koblingen mellem ordet og godbidden den skal lære.

herefter kan I gå i gang.

Hav begge i snor. De må ikke opsøge hinanden.

I står på tilpas afstand - dette måler I ved at se om den lille er kontaktbar, vil tage godbidder og ser på den store men uden at lave udfald: Gør den det, skal I gå længere væk.

Det er afgørende, at den lille ser på den store (som bare skal være i ro og ikke gø eller på anden måde forsøge at opsøge den lille) og forholder sig til den store. Den lille skal ikke se væk, se på jer, sitte eller andet. Den skal blot forholde sig til den store på tilpas afstand.

Anvend toplækre bløde godbidder på størrelse med spidsen af en lillefinger. Den lille skal blot smage maden. Og I skal bruge MANGE.

Hver gang den ser på den store så siger den, der står med den lille markørordet og giver den lille en godbid.

Se på store - Jubii + godbid.

Den lille må gerne blive ved med at se på den store. Så bliver du bare ved med at sige Jubii og fodre. Ser den væk, så vent. Når den ser igen, sig Jubii og giv den en godbid.

Tag pauser. Husk du arbejder med noget, der er meget svært for den lille. træn flere gange dagligt, og kort tid

På sigt vil den lille forvente noget rart, når den ser den store. Det kan du se, ved at den ser på dig i forventning om en godbid.

Når det sker kan du gå tættere på. Senere kan I så parellelt, men uden de kan hilse. Sig jubii og giv en godbid hver gang den lille ser på den store

Der sker to ting. Den rare smag af maden forbindes med synet af den store. Samtidig starter fordøjelsen, når den lille spiser, hvilket også giver en følelse af veltilpashed, der smitter til synet af den store. Det sidste er den lille ikke herre over. Anvendt korrekt vil modindlæringen derfor ske - det er positiv hjernevask uden for viljens kontrol, fordi fordøjelse er en fysiologisk process, der sker uanset om man vil eller ej.

For at virke må den lille ikke opleve sine grænser overskredet undervejs. I skal hele tiden arbejde på tilpas afstand. Og når I tænker, at nu er den der, Så skal I arbejde med det lidt endnu, da følelser og vaner er stærke at være oppe imod.

Samtidig så adskil dem, beskyt den lille mod møder, og gå ture sammen, hvor de ikke hilser. En dag kan I prøve, men først når den lille er klar. Det er derfor AFGØRENDE at den store ikke går hen til den lille. I skal kort sagt kunne holde den. Uanset om den er verdens rareste hund. Den lille gør som den gør, fordi den tror det gavner dens overlevelse. For den lille er dette liv eller død, så tag den lilles oplevelse alvorlig.

Ellers så lad være med at forsøge. Man kan som sagt træne alt, men nogle gange skal man ikke prøve. Måske den lille kunne trives i en familie med nogle søde folk sine sidste år.... Overvej hvad der er bedst for jeres hunde - og jer.

Ser I ikke en forbedring i den rigtige retning inden for 3 uger, så opsøg professionel hjælp. www.sea-hund.dk fx

Ud over dette. Når I går med den lille, så træn dette på andre hunde I møder også. Kommer de for tæt på, kan I ikke træne eller har I ikke godbidder med, så gå væk. Straks. Væk, Den lille lærer intet brugbart af denne adfærd - den øver sig bare i en strategi, der for den virker - den ubehagelige forsvandt. Jeg overlevede.

Det tager længere tid end tre uger at løse. Og for hvert tilbagefald skal I starte lidt forfra. Det hurtigste jeg har set en ejer gøre det var 3 mdr, men hun havde heller ingen tilbagefald, hvilket er ret unikt.

Uden at have set hundene, er det derfor min erfaring, at det kan tage lang tid før de to vil kunne bo sammen.

Gå realistisk til opgaven. Tag en god snak med hinanden om, hvad I er klar til. Skal de bo sammen uden at I træner dette, så skal de adskilles altid. Det er opslidende. En dag glemmer man at lukke lågen.... Nogle gange er det også ok at kaste håndklædet i ringen og mon ikke den lille kunne trives et andet sted, hvis det kom dertil?

Det er svære valg, som kun I kender svarene på

Modindlæring er en simpel metode, men svær i praksis. Man går ned af gaden. Så står der en hund om hjørnet, løse hunde, hunde i haver, folk, der mener deres hund skal hilse.... listen af fiaskoer er lang. Og derfor er det første I skal at tage en snak med hinanden og finde ud af, hvad I er klar til. Og hvis I beslutter jer for at træne den lille, så gå all in forstået på den måde, at I beslutter at fra NU af får den lille ikke flere muligheder for at øve sig i sin dårlige adfærd. Fra nu af enten træner I det ved hvert møde eller vender om og går en anden vej.

Pøj pøj med projektet smiley Jeg er sikker på, at I finder den bedste løsning og vælger I træning, så husk at andre er lykkes for jer. Da jeg fik min bette pelsting angreb han på 300 m afstand, hvis han var løs og så skyggen af en hund. I dag kan vi møde løse hunde, der niver ham i snuden uden han reagere med andet end at gå om bag mig. De færreste hunde ønsker at slås, og de fleste kan lære at elske - måske ikke alle, men så en hund mere, og jeg håber, at I lykkes med at få dette umage par til at blive bedste venner smiley

• #26   6. maj 2018 Har den lille hund iøvrigt altid været sådan? er det kommet efter en dårlig oplevelse eller? - Tænker på om det evt kunne skyldes smerter? - er måske værd at overveje at få den undersøgt af en dyrlæge/kiropraktor for at udelukke at det ikke skyldes smerter først! Har oplevet flere franske bulldogs der har haft en lidt uheldig adfærd grundet rygsmerter og gravhunde har jo desværre også tendens til rygproblemer.. Kan selvfølgelig også være smerter andre steder.. Bare en tanke smiley

• #27   6. maj 2018 Min kan ikke med andre hunde, men da jeg boede nabo til min moster og hendes kærestes (bidske) puddel, skulle de to pinedød lære at være sammen i haven uden at gø og stresse. Begge stod i snor i 3 måneder, hvilket i starten betød en del gøen. Målet var ikke, at de skulle bo sammen, men bare kunne tåle synet af hinanden.
    Til sidst kunne de så godt sammen, at vi kunne tage med dem på stranden, hvor hundene sad sammen i en lille bil.
    Så måske kan jeres vænne sig til hinanden. Det kræver bare en hel del af jer begge og af hundene

• #28   8. maj 2018 Til ts hvis jeres forhold står og falder med om det kan lykkes at føre de to hunde sammen, tænker jeg hvor stærk er jeres forhold? Der er mange der vælger at bo hver for sig af den ene eller anden grund og får det til at fungere. Jeg ville vælge at få sammenføringen mellem de to hunde til at fungere inden jeg flyttede sammen med kæresten.

• Stine N
    Stine N Tilmeldt:
    maj 2018

#29   8. maj 2018 Jt, det er også planen. Vi bor ikke sammen

• Stine N
    Stine N Tilmeldt:
    maj 2018

#30   8. maj 2018 Fælles svar: jeg er overbevist om, at min hund er ængstelig og usikker. Min dyrlæge siger også, at hun er en følsom hund. Da jeg fik hende som hvalp, boede hun sammen med en dansk svensk gårhund/ bordercollie med krudt i røven. De var uadskillelige de to, men da jeg så i seks måneder boede hos mine forældre, der selv havde en terrier blanding, skete der noget oppe i hovedet på hende. Deres hund var den dominerende, men min blev så kønsmoden midt i det hele, og der startede slåskampene. Hun har været sådan lige siden.

Hun er i øvrigt ivrig for at komme hen og snuse andre hunde bagi, når vi går tur, men markerer så, når det er den anden hunds tur til at snuse.

Min kærestes hund reagerer nærmest ikke, når min hund bliver gal. Den bliver hverken bange eller agressiv.

At jeg skulle give min hund væk, kommer ikke på tale. Hun er mit et og alt, og da jeg ikke har børn, kommer hun hundred procent i første række.

Tror, jeg vi forsøge mig med noget professionel hjælp. Jeg tænker hun måske vil få gavn af det personligt, uanset om projektet lykkes eller ej.

Er der nogen herinde, som kender til nogle gode professionelle eksperter i Midtjylland?

• #31   8. maj 2018 Du kan finde en her Www.sea-hund.dk og andre kender sikkert andre som de kan linke til.
    Karen Ulrich fra hund og träning kan ofte henvise til en elev fra skolen også

Håber I finder en god løsning.

• Stine N
    Stine N Tilmeldt:
    maj 2018

#32   8. maj 2018 Takker

• #33   8. maj 2018 Deres adfærd minder om mine hunde, for mig lykkedes det så det er nok ikke helt håbløst.

Vi gik mange ture med dem sammen (uden at hilse) så Bandit kunne blive tryg omkring Monty, da vi var kommet så langt at de stille og roligt kunne bruge noget tid sammen indenfor (under opsyn), valgte jeg at tage ud af rummet da jeg ikke var afslappet omkring det så det var som regel kun min kæreste som var til stede.
    Men det kan jo være forskelligt hvad der fungerer for jer, synes det er super godt at i vil søge hjælp hos en adfærdsbehandler.

• Stine N
    Stine N Tilmeldt:
    maj 2018

#34   8. maj 2018 Det går fint nok, når vi går tur med dem. Hans forældre har en indhegnet skov, hvor de kan løbe frit, og der løber de så rundt hvert for sig uden at opsøge hinanden. Problemet er størst indendøre, hvor hun ikke kan løbe væk, og så er hun meget beskyttende overfor mig. Hans hund må helst ikke komme for tæt på mig, det kan hun ikke lide.

• #35   8. maj 2018 Tænker at det lyder som noget der vil kunne løses med professionel hjælp smiley Men det vil selvfølgelig kræve noget arbejde.. smiley Al mulig held og lykke med projektet! Håber i får løst problemet smiley

• #36   8. maj 2018 Hvordan er hun hvis du ikke er til stede?

Kommentér på:
Min hund kan ikke lide andre hunde

Annonce