{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
661 visninger | Oprettet:

Puha de slås!!! {{forumTopicSubject}}

Nu har Luna og Leika været skildt i en måneds tid, fordi Luna fik halespidsen opereret af.

Nu er de sammen igen, og de slås bare hele tiden. Luna bliver rigtig grum at se på, hun knurrer og lægger oftest op til slagsmålene. Leika tromler hende jo, da hun vejer dobbelt så meget.

De er 27 og 37 uger gamle. Tæver


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Puha de slås!!!
  • #1   11. dec 2006 Hvad gør man i den situation??

  • #2   11. dec 2006 har du ikke en ældre hund der kan gå imellem og bestemme hvordan landet skal ligge..?så er de fri for hele tiden at diskutere rang...ellers må du selv være en stærkere leder og favorisere den der skal bestemme af de to tøser..der vil være en del jalouxi imellem dem,men hvis du er den ultimative leder og fortæller dem på hundesprog hvem der skal være nr 2 i flokken,så bør de acceptere det ret hurtigt..

  • #3   11. dec 2006 Er du sikker på de slås ? og det ikke bare er voldsom leg, som ledere er du nød til at gå immellem og stoppe dem, sørg for at aktivere dem med noget andet. Og lær dem at lege mer roligt

  • #4   11. dec 2006 Du må godt, som leder, stille dig imellem...

    Men hunde føler ikke jalousi, og du må ikke betragte dem som små mennesker og synes at det er *synd* for den ene at den skal være den anden underdanig


  • #5   11. dec 2006 Ok, det vil jeg prøve, jeg tror jeg vælger den ældste som den højst rangerende.

  • #6   11. dec 2006 Og nej, jeg har ingen ældre hund.'


  • #7   11. dec 2006 At en hund føler jalouxi er da ikke at menneskelig gøre den? kan den så heller ikke føle sorg?????
    Selvfølgelig har de da et helt følelsesregister som alle andre levende væsner har...og har man flere hunde i flok vil man også kunne se de følelser komme frem imellem hundene..

    men det er bestemt ikke synd for den ene at du favoriserer den anden..det er ganske naturligt da der kun er plads til en leder og en næst kommanderende i en flok..resten er og skal være ledelsen underdanig..

    Du skal ikke stille dig imellem,men over! -det er dig der er bossen...


  • #8   11. dec 2006 Hvis du kan...så vælg den stærkeste psykisk..det er ikke nødvendigvis den ældste :o)

    Jeg har en Bullmastiff tæve 6mdr gammel..hun har allerede taget magten fra en Labrador tæve på 1½år.. simpelthen fordi hun er stærkere end labberen af sind og det passer labberen udemærket da hun helst er fri for lederskabet...



  • #9   11. dec 2006 Her hos os er hundene jævnbyrdige og vi er lederne! Vi favoriserer ingen af hundene! Jeg tror ikke problemet ligger i at en af dem vil være højere i rang end den anden, men at de mangler en leder og derfor indbyrdes kæmper om hvem der er bedst egnet til at styre hele flokken incl ejer!

  • #10   11. dec 2006 mine hunde er ikke jævnburdige da de så ville slås om min gunst hele tiden..det er der ingen grund til og derfor bestemmer JEG hvem der må bestemme når jeg ikke er hjemme,hvem der spiser først,hvem der går bagefter mig ud af døren osv...
    Min hanhund er min næstkommanderende og han ved hvor han's plads er når jeg er hjemme,og spørger pænt om lov ved at fange mit blik,før han løser nogle konflikter..
    Det fungerer her i huset,men dermed ikke sagt at det er løsningen for alle...


  • #11   11. dec 2006 Jalousi og kærlighed kan du ikke sammenligne med vrede eller frygt, som er hel basale ur-følelser.
    "Jealousi" hos dyr eller menneskebabyer er en spontan lyst til at opnå en tiltrækkende genstand, og har rod i en primitiv, intstinktuel overlevelsestendens. For det voksne menneske vil jealousi betyde et koncept omfattende eksklusiv ejerskab, en fremtidsorienteret antagelse af at miste noget vigtigt, og endda at miste selvværd.

    Det man ser i hunde, som LIGNER jalousi, er en af to ting:
    Konkurrence (f.eks. søskende *krig*) eller en ordning af hierarkiet

    Som eksempel har vi Hund 1 og Hund 2. Hund 1 er dominant. Du aer Hund 2, og Hund 1 nærmer sig. Hans ører er oppe og fremme, halen logrer, og kroppen er animeret. Konkurrence. Hund 1 vil bare gerne have opmærksomhed, og der er ingenting i vejen med at ae begge samtidig...

    At ordne hierarkiet fungerer således: Du aer Hund 2 og Hund 1 nærmer sig. Hans ører er oppe og fremme og brystet er skudt frem. Hvis halen overhovedet bevæger sig, er det kun meget langsomt. Der er ingen *leg* i hans gang. Han vil forsøge at komme imellem dig og Hund 2. Der siger han at han ikke vil have Hund 2 så tæt på dig, og oftest vil Hund 2 også bevæge sig væk fra dig. Det skal han have lov til, for hundene ved præcist hvad de laver.
    Problemerne opstår netop når mennesket så beslutter at Hund 2 alligevel skal aes, for så bliver hierarkiet ikke respekteret.


    JO, hunde har følelser, men de har, efter min ydmyge mening, intet koncept af godt og ondt idet de stadig er på et instinktivt plan. Derfor argumenterer jeg for at de hellere ikke kan have komplekse følelser som afsky, kærlighed og jalousi. Det er bare sådan vi mennesker læser dem


  • #12   11. dec 2006 Så vil jeg lige indskyde at min sandhed ikke nødvendigvis er den eneste, men det jeg har skrevet er sådan jeg personligt ser på det.
    Og jo, jeg har haft hund hele livet, så det handler ikke om mangel på erfaring, respekt eller kærlighed for dyrene. Men hunde er og skal være hunde


  • #13   11. dec 2006 hvis jeg vælger at ae hund 2 er det da præcis fordi at det er mig der bestemmer rangordenen i MIT hieraki og ikke hundenes hieraki...det kan de saktens indordne sig efter fordi det er mig og kun mig der er den ultimative leder og den de skal respektere=mine beslutninger de respekterer...jeg bestemmer rangen og ikke mine hunde..
    At mine hunde saktens kan føle kærlighed og troskab må så være en luksus,da min forrige matriark af flokken og hendes mage var trofaste makkere igennem hele deres levetid..uden undtagelse!
    og sådan ser jeg personligt på det efter 20år med racen Bullmastiff og samme linier som jeg havde for 20år siden har jeg også den dag i dag..med succes i hierakiet og indførsel af fremmede hunde,både gamle og unge...
    og så vil jeg mene at jeg ikke menneskelig gør mine hunde ved at "pådutte" dem følelser som de i forvejen har...at de bunder i instinkter kan vi godt blive enige om,men vi lever ikke i stenalderen mere og at læse en hund er ikke kun sort/hvid...


  • #14   12. dec 2006 <I>hvis jeg vælger at ae hund 2 er det da præcis fordi at det er mig der bestemmer rangordenen i MIT hieraki og ikke hundenes hieraki...det kan de saktens indordne sig efter fordi det er mig og kun mig der er den ultimative leder og den de skal respektere=mine beslutninger de respekterer...jeg bestemmer rangen og ikke mine hunde..</i>

    Hvordan kan de så føle jalousi?


    Og hvordan er det sort/hvid at sige at hunde ikke er lige så komplekse som mennesker? Jeg påstår jo ikke at de ingen følelser har, bare at de ligger på niveau med små børn, som ikke har komplekse følelser (følelser uden håndgribelig årsag).
    Det kaldes et neocortex, den styrer de komplekse følelser, og den er ikke lige så udviklet hos hundene som hos mennesker.
    At dine hunde er makkere kan i teorien også tilskrives hierarkiet, måske fordi det er belejligt, praktisk, til gavn for gruppens overlevelse? Men jeg kan godt se at *kærlighed* er en langt mere romantisk idé, så den får du bare lov til at beholde...
    Min hund *elsker* da også mig, men han er altså stadig den der er smuttet i samme øjeblik der kommer en velduftende tæve i nærhed. Han *elsker* mig fordi jeg giver ham mad, beskyttelse og aktiverer ham, fordi det er praktisk for ham. Ethvert andet menneske kunne også gøre det, og han bliver sikkert lige så glad for en ny ejer som for mig (hvis jeg da giver ham væk).


  • #15   12. dec 2006 Ja, begge mine hvalpe ved godt jeg er lederen, og de står begge under mig. Men det skal jo også lige siges at de har været skilt i 4 uger, hvilket jo bidrager til uroen. Jeg kan faktisk se at det bliver mindre og mindre, næsten time for time.

Kommentér på:
Puha de slås!!!

Annonce