13. dec 2010 Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
Hunde og varme biler {{forumTopicSubject}}
På vej på job her til aften, hørte jeg radio i bilen (Nova), hvor man interviewede en fra Dyrenes Beskyttelse.
De havde fokus på kæledyr, og varme sommerdage. Manden fra DB kom med det forslag, at lægge en seddel med sit mobil nr. i frontruden af bilen, hvis nu man absolut skulle have hunden med, på en varm dag, og var nødt til at efterlade den i bilen, for en kort bemærkning.
Kan egentligt godt se det smarte i at lægge sit mobil nr. i frontruden, når man har hund i bilen, ikke kun på varme dage, men også hvis der f.eks sker et uheld, og en anden får bakket ind i min bil. Så folk ikke først skal ringe til politiet, for at få mit nummer.
Omvendt, så er jeg egentlig ikke ret vild med tanken om at lægge mit telefon nummer, så alle kan se det.
Hvad mener du, kunne du finde på at følge hans opfordring, og lægge en seddel med dit mobilnr. i frontruden på din bil, når du har hund i bilen ?
sep 2013
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 33
nov 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 69
Er det varmt, parkerer jeg i skyggen, hvis det er køligt nok. Er det ikke muligt, lader jeg være med at parkere bilen med hunden i.
Derudover har jeg ikke for vane at parkere min bil med hund i i det offentlige rum mere end de 5 min., det tager at rende i Fakta.
Og så kan jeg ikke lade være med at tænke:
Skulle det blive mere OK, at lade sin hund sidde i en varm bil, hvis man lægger sit nummer, så folk kan ringe, når den er ved at dø?
Det er muligt, jeg ikke helt har forstået mandens pointe, for det giver ikke særlig meget mening for mig
nov 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 69
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
Jeg kunne ikke selv finde på at efterlade mine hunde i bilen på en varm dag, da jeg ikke har aircon/fyr i bilen.
Men kan godt se det smarte i at folk kan ringe til mig, hvis nogen f.eks bakker ind i min bil, så en rude bliver smadret, og hundene kan komme ud.
jul 2010
Følger: 4 Følgere: 60 Hunde: 4 Emner: 32 Svar: 63
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.389
Men nej, mit telefonnummer skal ikke være tilgængeligt ellers
Ofte kan et telefonnummer, også give oplysning om ens adresse etc. Det ønsker jeg ikke fremmede skal have adgang til.
Vil det ikke også være, at vifte indbrudstyve om ørerne, med en opfordring om, at ribbe ens hjem? Hvis man fx. kører rundt i en megadyr bil, og ens adresse, via telefonnummeret, er så godt som serveret på et sølvfad ... Så ved tyvene da, hvor de kan finde værdier ... Måske jeg bare er paranoid
Jeg overvejer at lave et skilt, hvor der de opfordres til, at lade Kia være i fred, og så selvf. mit telefonnummer, i nødstilfælde. Men det vil kun blive brugt, hvis hun er med.
Folk er tossede. Jeg har oplevet at nogen har stjålet hendes legetøj, som lå ved siden af buret, bag i bilen. Hvem går hen og næsten bogstaveligt stjæler legetøj fra "børn"?
okt 2007
okt 2007
Hun ligger i et bur bag i bilen. Bagsmækken er helt åben, der er vand i buret, og bilen er parkeret, så hun er placeret til skyggesiden, og vi handler ikke ind imellem 12.00 og 16.00, da jeg ikke selv kan tåle solen på de tidspunkter, så vi er slet ikke ude der
Hun bliver såå ked af det, hvis jeg kører hjem med hende, for så at køre ud at handle, uden hende, så oftest kommer hun med.
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 3.289
En bil opnår hurtigt en temperatur som er vildt ubehagelig når den holder stille, og det vil jeg ikke udsætte mig selv eller min køter for. Vi har klimaanlæg i bilen, men det virker ikke, når bilen er slukket.
Ikke at slukke for motoren er ulovligt, og jeg gider heller ikke risikere bilen bliver "lånt".
Er den endelig med, så tager jeg den bare med ud, og stiller den ved Brugsen foreksempel.
En hund som min bliver ikke stjålet. Min lille Grosser er ikke ligefrem i mødekommende når han står i snor og venter på mig, hvis en person går hen til ham. Det ved jeg af erfaring.
Men ellers er ideen om nummeret meget fin synes jeg. Til udstillingen i Vejen, blev hundeejere efterlyst, da deres hunde havde været i bilen i for lang tid. Det havde været smart at kunne ringe direkte.
feb 2012
Følger: 3 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 224
Vores gruppe hedder Rottweiler Træning - men medmindre I bor i Sønderjylland, burde I ikke umiddelbart være medlem af den?
maj 2008
Følger: 31 Følgere: 31 Hunde: 2 Emner: 22 Svar: 3.399
Har jeg hundene (eller bare én af dem), så smider jeg en seddel i forruden med oplysninger om, hvornår jeg er gået fra bilen, hvornår jeg forventer at returnere (oftest indenfor 10 minutter) samt mit mobilnummer, så folk kan ringe til mig, hvis de er bekymrede.
Nu er det heldigvis ekstremt sjældent, at jeg har behov for at efterlade hund(e) i en varm bil om sommeren
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.337
.... også om sommeren
De sidder i burer bag i bilen. Når bilen forlades står bagklappen åben. Skal de sidder i burene i længere tid har de vandspande hængende. Er det på nogen måde muligt parkere jeg i skygge.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Det er ikke noget, der er et større problem end at der om vinteren er meget koldt.
Der er masser af ting der kan gøres - men oftest er det rigeligt med tildækning af ruder og vinduer lidt åbne. Og naturligvis parkere i skyggen og hele tiden huske bilens placering.
Det er en vanesag
dec 2010
På den anden side, så har jeg en ældre bil, et ældre hus, og intet af værdi (udover dyrene), så en eventuel indbrudstyv ville blive slemt skuffet
Kan godt lide tanken om at folk kan ringe til mig, hvis der er et eller andet problem med bil/hunde, mens jeg er inde og handle. Måske man skulle lave en seddel, som kan lægges frem, når hundene er med i byen, og så fjernes når hundene ikke er med
okt 2012
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 16 Svar: 292
https://www.hundenyheder.dk/efterlad-ikke-din-hund-bilen/
De fleste ville jo heller ikke efterlade et barn i en varm bil, mens de handler ind og har svært ved at se forskellen - udover at børn har nemmere ved at komme af med varmen end hunden har.
Ellers virker det super godt at ringe 112 med det samme, man ser en hund, der er efterladt i bilen - så beder de om nummerpladen og da de fleste render rundt med deres mobil 24/7 i dag, er det ganske nemt for politiet lige at ringe "synderen" op og bede dem om straks at tage hunden ud af bilen. Det har jeg selv gjort flere gange med succes og der går ikke mange minutter fra man har talt med politiet til at ejeren står ved bilen. Forhåbentligt lidt klogere og med velfortjente røde ører.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
Så er det bare at være i nærheden,så man kan holde øje med hvordan hunden har det.
dec 2010
dec 2010
Det skal dog lige siges at den ikke ligger, så folk kan se den.
dec 2010
Hvis familie eller venner skulle have brug for at få fat i mig, må det vente Jeg har et job, hvor min mobil skal være slukket, så både jeg og mine omgivelser er vant til at jeg ikke altid kan kontaktes.
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.210
Ville sq blive lidt knotten hvis jeg kom ud fra føtex, og nogen så havde baldret min rude fordi hundene havde siddet der i 10 min......
aug 2006
Det kan man da kalde en overreaktion..
mar 2017
Lidt fakta.
Sætter gerne ting lidt i perspektiv.
aug 2006
I de 23 år vi har haft hund har vi kunnet finde ud af at have hund i bilen om sommeren.
De sidste 10 år har vi haft dem med til større hundearrangementer i dagevis i højsommeren med temperaturer over 30 grader.
Og selvfølgelig kan man det.
Det kræver at man tager sine forholdsregler og så er det uproblematisk.
Der er altså ikke noget absolut. Tingene skal netop sættes i perspektiv!
aug 2011
Følger: 16 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 49 Svar: 4.509
Og nej...det er ikke storindkøb men højst sandsynligt blot en liter mælk, lidt grønt eller andet.
Vi sørger som andre for at parkere i skyggen og rulle vinduerne lidt ned...alternativt bliver den ene ude ved bilen med bagklappen åben.
I Sverige kom vi forbi et center, der havde parkering under halvtag til folk med dyr i bilen. Det kalder jeg dæleme service
Dette stod på skiltene Den anden side var forbeholdt familier med børn.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.097
Og ingen skal smadre mine ruder af den grund, for så får de ikke en mig med røde ører at se, men derimod får de en skideballe.
okt 2007
Jeg havde en aftale, og Kia insistererede på, at hun ikke kunne være alene hjemme den dag (hun har nok mærket, at jeg ikke havde det så godt, i hvert fald så ulvehylede hun, da jeg gik ud til bilen (som hun kun meget meget sjældent gør, og der er som regel en god årsag)), så jeg blev nødt til at tage hende med, for aftalen kunne ikke aflyses.
Når hun er med i bilen, er hun tilpas. Hun ELSKER bilen, da den jo er lig med masser af ture på eventyr med hendes moar
Nå, tilbage til emnet. Efter mødet tager jeg et smut i SuperBrugsen for lige at hente nogle småting. Jeg kører en omvej på parkeringspladsen for at få parkeret bilen, så der ikke er sol på bagsiden af bilen, hvor Kia sidder = hun sidder i skygge. Hun har vand i buret, og bagsmækken åbnes helt op.
Klokken er ikke mere end 10.00 (vi er ikke ude mellem 12.00 og 16.00 da jeg ikke tåler sol så godt), så jeg synes jeg har taget alle nødvendige hensyn. Kia sidder/ligger stille, og kigger på alle de spændende mennesker og biler.
Men lur mig om ikke en dame kommer flyvende hen imod mig, så snart jeg åbner bagsmækken for Kia. Hun starter ud med "Hør her lille ven ..." Og så vil hun til at diktere mig en helt masse ... hun kan se at jeg har parkeret med hensyn til solen, men det er slet ikke nok og blah blah blah ...
Jeg er IKKE god til at sige fra, men det slår helt klik. Jeg siger, at jeg HAR styr på det her (hun prøver at overdøve med at det mener hun ikke), og at det slet slet ikke er noget hun skal blande sig i, og så går jeg (for det bliver ikke køligere i bilen af, at stå der og diskutere med hende).
Hun bliver helt hysterisk, og insisterer på, at hun i DEN grad skal blande sig, og at hun altså tager sagerne i egne hænder ... Jeg råber tilbage, at det kan hun bare gøre, hun skal bare huske, at hun skal starte med, at kontakte politiet, inden hun må gøre noget ...
Hun var væk da jeg kom tilbage 7-8 minutter senere ... aner ikke hvad hun har brugt tiden på ... men jeg tog selvf. et billede af hendes nummerplade, skulle jeg bruge det ...
Jeg fik helt dårlig samvittighed senere, for normalt er jeg meget diplomatisk, og ret konfliktsky. For i HENDES øjne, har hun helt sikkert handlet i den bedste mening ... Men nej ... Det var meget grænseoverskridende. Kia er alligevel 10 år, og da hun elsker bilen, er hun ofte med, og jeg tager alle nødvendige hensyn, og der har aldrig været et problem ... udover med andre emsige hunde"elskere".
Isabelle: Hvis man fx. har hunden siddende i bur med bagsmækken åben, kan man vende bilen sådan, at hunden "har solen i ryggen", altså ikke er placeret i direkte sollys, men i skyggen fra bagsmækken.
mar 2017
Hellige mennesker er der altid.
Fik en gang af vide af en meget velmenende dame men yderst insisterende dame, at det var uansvarligt at stille min hund udenfor Brugsen, da folk nemt kunne stjæle ham.
1. Jeg bor i en lille fredelig by, og risikoen for det er uendelig lille.
2. At gå hen til min hund som står i snor alene skal alle nok høre (det er jo en vagtrace).
Det synes jeg var meget sødt at hun lige ville advare mig i mod. .
Jeg er tvært i mod imponeret over, at du lige nævner at hun jo gør det i bedste mening. Det vidner da om overskud.
At problemet så er, at hunde hvert år får hedeslag er så noget andet.
http://politiken.dk/forbrugogliv/biler/art5581763/Solen-kan-gøre-din-bil-80-grader-varm
Vidste ikke, at dyrlægerne fik hunde ind hvert år, det vidner da om, at det går åbenbart mere galt end man regner med. Så at der advares og at emnet debatteres synes jeg er fornuftigt nok. Måske gør det at alle lige tænker sig om en ekstra gang.
For at stille bilen, og lige hente småting i en butik, tror jeg at de fleste gør ind i mellem). Nu er der også forskel på 10 minutter og så at lade bilen stå i et par timer.
okt 2012
Desuden synes jeg, det er meget bedre at ringe til politiet og få dem til at ringe til folk end at smadre deres vinduer, for så får jeg ikke ballade for at have gjort noget forkert - det gør ejeren derimod. De politifolk jeg har snakket med tager det i hvert tilfælde alvorligt og det er nok med god grund!!
okt 2012
En bil placeret i skyggen i blot 18 grader bliver hurtigt 38 grader varm - muligvis ikke et problem for dig at udholde i ti minutter, men for hunden er det en helt anden sag.
http://www.anicura.dk/fakta-og-rad/hund/hedeslag-hos-hund/
aug 2006
Men det ER jo altså ikke normen.
De fleste af os kan jo godt finde ud af det på en ordentlig og ansvarlig måde.
Mine hunde får ikke lov til at ligge og ralle i bilen - men det betyder ikke, at de ikke kan være der på en varm sommerdag. Også i længere tid ad gangen.
Det kan de sagtens, blot man tager sine forholdsregler....
mar 2017
Kom jeg forbi en il på en parkeringsplads, hvor der lå en hund for åbne vinduer og så fin ud, ville jeg da bare går videre. Også selvom det var varmt.
Kom jeg forbi samme bil, og hunden lå og rallede, ville jeg da smadre ruden og få den ud med det samme.
Mon ikke det er normalen.
Vi hører jo sjældent, at folk får smadret deres ruder uden grund af en tilfældig forbi passerende. Trods alt...
mar 2008
Melanie er som altid bundet til rattet, så hun ikke æder folk der går forbi det åbne vindue.
Da jeg kommer ud står der en dame, og jeg forventer en shitstorm ala den CH beskriver..
Damen kigger på forvirret på mig og spørger "hvorfor er han bundet?"
Jo nu skal du høre... det er for at den ikke skal æde dig!
mar 2008
Det er ikke så længe siden jeg blev spurgt, om jeg ikke var bange for, om hundene blev stjålet, når vinduerne var så åbne.
Altså, hvis man er dum nok til at turde stikke hænderne ind til 2 hunde i en bil, skal man da næsten have lov at prøve!
okt 2007
I en anden bil jeg havde, kom hun ofte til at dytte, da hun sætte poterne på rattet
Jeg har det altid sådan, at Kia SKAL kunne komme ud, hvis jeg har taget den risiko, at tage hende med. Og dørene er aldrig låst, når hun er med. Der er lås på buret, men hvis hun VIL ud, så skal hun nok komme det.
Inden man begynder at smadre vinduer, så skal man nok prøve håndtaget først. Jeg fornemmer en del ikke låser, når hunden sidder i bilen.
Isabelle: Jeg skynder mig nu også, som sad hun inde i bilen, når det kommer til indkøb. Ligeså meget fordi man ikke kan stole på, at folk lader hunden være i fred. Så når det kommer til indkøb etc. og Kia er med, så hedder der max 10 minutter når det er varmt ude, og max 15 minutter når det ikke er
Martin: Der er nogle der seriøst prøver at få fjernet alle hundekroge, for hundens skyld, selvf. De fatter ikke, at det hele handler om at opveje fordele og risici. Jeg bor også i en MEGET lille by, hvor alle kender alle, så her er risikoen minimal, hvor jeg i en større by, ikke ville tage risikoen.
De fatter ikke, at folk stadigvæk vil binde deres hunde af, selvom der ikke er hundekroge. Så bliver hundene i stedet bundet til cykelstativer, lygtepæle og bænke, som øger risikoen for at hundene bliver generet, fordi de kommer tættere på "trafikken". Men de mennesker er så emsige, at det er umuligt at snakke med dem. De kunne jo i stedet have sørget for, at sætte et stort skilt op, ved alle hundekroge, om risikoen, gerne med statistikker. Så er hundeeejerne jo i hvert fald velinformerede. Men at få hundekrogene fjernet er såå latterligt.
okt 2007
Der var dog en mand, der sad og nussede hende igennem vinduet for nogle år siden. Han havde parkeret så tæt op af min bil, at han kunne nusse hende mens han sad i sin egen bil, og hun sad i min ... Det var lidt underligt ... Jeg var ret paf da jeg kom ud og så det. Men som han sagde, han ville bare holde hende med selskab, da han alligevel ventede på sin kone, der var gået et ærinde
aug 2015
Følger: 5 Følgere: 8 Emner: 43 Svar: 1.215
men havde jeg - ja så tror jeg nu godt jeg kunne finde på at ligge mit telefon nummer i ruden og evt skrive tidspunkt jeg er gået - så de kan se man ikke har været væk flere timer fra sin hund.
mar 2017
dec 2010
aug 2006
Ønsker mig helt klart overdækkede pladser til hundefolket, det er fod service.
Jeg ville ikke bruge hundegårdene - gad vide om de bliver brugt af bilister...
dec 2010
Hunde og varme biler