Varme og små hunde {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
vi har en bekymring ift. vores lille Cavalier-hvalp som er fra marts i år.
Vi synes han virker meget sart med varmen. Når han får det varmt, trækker han vejret meget hurtigt og gispende, og han gør det i meget lang tid. Det er ikke altid han åbner munden, især ikke hvis han eks. ligger ned. Så ligger han bare, prøver at sove, men hans vejrtrækning er utrolig hurtig. Det er specielt når vi har ham med ude, og når vi kører i bil. I bilen sætter vi self. fuld aircondition på, og selvom der bliver dejlig køligt, og selvom vi har blæs direkte ned til ham, så kan der gå meget, meget lang tid, inden han begynder at trække vejret normalt.
Vi er begyndt at blive bange for at have ham med nogen steder, da vi er bange for at han skal få hedeslag. Nogle gange virker han så utilpas, at vi er urolige for, om han kan dø af det.
Vi har tidligere haft en labrador, og den havde slet ikke problemer med varmen på den måde. Den virkede i hvert fald ikke utilpas, som vi synes vores nuværende hund gør.
Er der nogen der ved, om små hunde er mere sarte overfor varme? Skal vi være urolige, eller er det helt normalt? Og hvad kan man gøre for at gøre det mere behageligt for hunden?
Vh. Malene
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.919
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.210
Ring til dyrlægen for en sikkerheds skyld, og hør hvad i kan gøre for det lille pus!
(jeg har selv lille hund, puddel, og han klare varmen ok)
aug 2008
Følger: 28 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 21 Svar: 1.087
De kommer ud og gå tidligt om morgenen, mens der er så varmt.
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.182
jun 2014
Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 923
Min kan f.eks. ikke lide det og opføre dig som din, så det kan sagtens være andet end varmen
jul 2014
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 3
Tak for jeres svar, det lyder til, at det ikke er helt normalt, og at det er noget vi bør tage alvorligt, hvilket vi selvfølgelig vil gøre. Tror det er en god idé med gåture om aftenen, og så ellers holde ham indendøre når det er varmt midt på dagen.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.767
Hunde kan ikke svede. De afkøler sig ved at gispe og køle poterne.
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 103 Svar: 1.421
Har I fået undersøgt jeres hvalp for hjertefejl?
Det kan også bare være, at I har fået en hund der er meget sensitiv med varmen.. Har han fyldig, lang pels?
apr 2012
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 62 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.516
Viser det sig til der intet fysisk er galt med jeres hund så sørg for at hunde har skygge og masser af vand og lad være med at presse hunden til fysisk aktivitet i varmen. Jeg har også haft rigtig gode erfaringer med brug af køledækken - det kan virkelig hjælpe nogle hunden med varmen.
Mine små hunde kan også have problemer med varmen - det at de er små gør at de både bliver hurtigere varme og kolde - så ekstreme temperaturer er ikke lige dem - men de kan nu sagtens klare at lege, gå turer også - men selvfølgelig med de hensyn det kræver
apr 2012
jul 2014
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 3
I dag har jeg været hjemme med ham, go vi har været inde meget af dagen. Vi var også ude ved 14-15tiden hvor jeg kølede ham ved at sørge for at holde ham fugtig med vand, og det hjalp. Så kom der pludselig gang i ham. Jeg har haft en fugtig klud klar mens han har sovet inde, og har lagt den over ham et par gange, det tror jeg også har hjulpet.
Varme og små hunde