Er aflivning blevet et tabu? {{forumTopicSubject}}
Lidt en afstikker fra nogle af de emner der kører i øjeblikket omkring økonomi og dyrlæger. Og lad den nu ikke falde i at man bare kan tegne forsikring. Denne tråd handler om baggrunden for, at man siger ja tak til behandlinger man ikke har råd til.
Jeg læste i nyhederne at dyrlægerne oplever flere og flere der ikke har råd til at betale for behandlingerne. Dyrlægerne oplevede de var nødt til at give behandlinger væk til folk i økonomisk nød. Og en professor anbefalede enten at man tegne sygeforsikring eller altid havde en opsparing på 10-15.000kr.
Det jeg undre mig mest over i disse diskussioner er, hvornår blev det tabu at vælge aflivningsvejen? Den nævnes end ikke som en mulighed i nyhederne og artiklerne.
Hvorfor må man ikke længere sige jeg har ikke råd, lyst, tid, overskud til behandlingsvejen, eller det går mod min overbevisning at sætte hunden igennem dit og sat, så jeg vælger at få hunden aflivet. Og bruger så lidt tid på at spare op til næste hund i stedet.
Er det samfundet der presser folk ud i at sige go til behandlinger de ikke har råd til? Er det dyrlægerne der ikke stiller alternativet aflivning op? Er det fordi det går for stærkt? Eller er det i ramme alvor at folk hellere vil tigge penge hos fremmede end at aflive deres hund?
Er det blevet tabu at aflive sit kæledyr?
Hvordan oplever du emnet?
Oplever du at du frit kunne sige pænt farvel og få din hund aflivet - uden folk, dyrlægen eller omgangskreds stiller spørgsmål?
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.751
Det vil jeg gerne besvare med et modspørgsmål. Hvornår overtog de sociale mediers indvirken magten fra folks selvstændige tankevirksomhed? Mange lidt uselvstændige mennesker er hunderædde for den "sociale" rettergang og efterfølgende gabestok.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Jeg synes det tangerer til mishandling at skulle holde en brugshund i ro i seks mdr fx.
Så aflivning kan være bedste udvej i en del sager, for hundens skyld.
Jeg har aldrig set aflivning som et tabu, og jeg læner mig aldrig op af mediernes evigt forskruede artikler.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1420 Hunde: 1 Emner: 36 Svar: 7.496
Og den anden type skulle han så højt op i dosis, at han var så påvirket, at han løb ind i alting, lygtepæle og lignende stod pludselig i vejen, og han var fuldstændig høj og ved siden af sig selv.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.629
jeg har ikke fortrudt
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Der skal også være et mål med evt operation for alle parter.
Jeg kunne f.eks aldrig drømme om at smide Floyd gennem en stor operation på bentøjet, som jeg gjorde med min gamle hund
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
Jeg tror rigtig mange er bange for folks reaktioner og for at komme i "offentlig gabestok" derfor er der rigtig mage dyr der trækkes gennem dyre og ofte smertefulde behandlinger, egentlig tror jeg at både dyr og ejere var bedre tjent med at afslutte dyrets liv, men angst for folkets dom gør at man trækker det alt for langt.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.930
Jeg ville gå til mit bagland, hvis jeg stod i situationen, og her ved jeg, jeg ville få hjælp, så det er ikke en overvejelse for mig.
Men ja, jeg tror bestemt at det er blevet uetisk at aflive "bare fordi" man ikke har råd til behandling.
Som jeg skrev i en af de her tigge-tråde, så er det et billede på vores samfund - "vi" vil hellere nedlade os til at tigge penge hos Gud og hver mand, end indse egen fejl og tage følgerne. Sådan har samfundet så åbenbart bare udviklet sig..
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Man kan vel sige at for hunden er det vel ligegyldigt om man afliver fordi det var hvad der var råd til kontra at aflive fordi omstændighederne for at blive rask ikke er noget man vil byde hunden?
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.451
Jeg tror, at dyrlægerne som jo ved, at folk knytter sig meget til deres hunde, nogen gange tager som udgangspunkt, at folk vil gøre alt for at beholde dem. De to tilfælde jeg lige tænker på drejer sig om en hund med dårligt hjerte og en med epilepsi. Ingen af de to hunde fik det godt og begge ejere fortrød, at de ikke havde holdt fast i aflivning på det tidspunkt, de selv var klar.
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 2 Emner: 425 Svar: 10.635
Men ja, det er nok blevet det lidt. Så en video med en boxer, der manglede begge bagben og var noget deform bagtil. Han ligner næsten en omvendt delfin og skal kæmpe en del for at løfte den bagpart, når han bevæger sig. Det er vurderet, at han med stor sandsynlighed på et tidspunkt vil få problemer i forparten og organsvigt. Han er også allerede død to gange men blevet genoplivet begge gange.
Men argumentet er, at han er glad og ikke nået dertil, så derfor holdes han i live. Jeg har svært ved at se det som et godt nok argument.
maj 2008
Jeg vil græde snot, hvis jeg kommer i situationen igen, men jeg vil vælge aflivning.
aug 2016
Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 245
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 1266 Hunde: 3 Emner: 156 Svar: 3.251
Men ja, jeg tror, at det er tabu at aflive kun pga. økonomien
mar 2015
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 2 Svar: 430
Jeg synes ikke der her i Danmark er noget tabu angående aflivning - jeg ser os egentlig som rimelig rationelt tænkende, men syd for den danske grænse og ISÆR i Amerika synes jeg godt jeg kan se noget hysteri i forhold til at holde ALT i live og hvis ikke man gør det så fy for en banket bæ man er hjerteløs Det virker knap så rationelt på mig.
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
jun 2009
Følger: 230 Følgere: 95 Hunde: 11 Annoncer: 1 Emner: 138 Svar: 3.005
Det er lidt anderledes med ladekattene her aflives de ved tegn på sygdom.
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.751
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
http://www.hundegalleri.dk/video/diverse-hund/44497-dag_2_efter_tta_operation_
Mange penge, men de skulle bare findes. Hun fik chancen og man må sige at hun tog den.
Dog er der grænser for hvad jeg ville trække mine hunde igennem.
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 2.021
Men jeg synes, at der er en tendens til, at alt hvad der kan reddes, skal reddes, og der synes jeg, at det faktisk kan tangere til mishandling. Ligesom ex. den hund Alex nævner.
Jeg ville aldrig få aflivet en hund udelukkende pga. økonomi. Men det kan blive dyrt, også selvom man har forsikring. Det har vi, men Atlas blev syg med en masse småting. Det kom til at koste omkring 3000 på en måned, delt ud på tre dyrlæge forsøg. Vi kan få ca. 200 igen fra forsikringen, og så er det pludselig mange penge at skulle af med som studerende. Men det hører jo med, og vi har en god opsparing, så det blev aldrig et problem.
Jeg tror rigtig mange slet ikke overvejer hvor dyrt dyrlæge kan blive.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Jeg oplever bestemt ikke aflivning som værende et tabu, tværtimod.
Jeg synes det ofte støttes i et omfang, der ligner forherligelse.
"Flot beslutning". "Det eneste rigtige" "Hunden ved ikke den er død" osv.
Man er lidt en helt, hvis man vælger aflivning fremfor behandling eller omplacering. Man er uselvisk og en ansvarlig hundeejer....
Så nej, jeg ser det ganske omvendt.
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 201 Svar: 1.672
Jeg er dog også en af dem der ikke vil proppe min hund med piller for at han kan få en normal hverdag. Her mener jeg at hvis han får en kronisk lidelse, som kræver en masse medicin hver dag.
Det har intet med økonomi at gøre, min hund kommer selvfølgelig til dyrlæge hvis han skal til dyrlæge.
mar 2016
Følger: 11 Følgere: 208 Hunde: 5 Emner: 56 Svar: 1.473
Dog mener jeg man kan aflive af forkerte årsager, en hund der står til at kunne redes og have et helt fint hundeliv skal ikke aflives i min verden !
Det er både egoistisk og så skulle man aldrig have haft hunden i første omgang!
Det jeg er mest harm over er folk der ikke har økonomien anskaffer sig hunde... forstår ikke hvorfor det er okay at købe et dyr man ikke har råd til, for så at aflive det fordi man ikke lige vil betale de 150 kr om måneden det koster at have en ordenlig forsikring...
Det er dog noget helt andet at have en hund der rent faktisk er syg og så syg man nedsætter livskvaliteten hos dyret, der genere det mig ikke at aflive!
okt 2006
Ikke fordi man kan konkluderer en masse ud fra det. Men det viser i hvertfald en mere differentieret indstilling, end jeg har oplevet omkring emnet på det sidste.
Det er rart nok at se der er forskel på hvad vi hver i sær oplever og hvilke holdninger vi har
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Naturligvis kan man, selv med sygeforsikring, komme i en situation hvor pengene bare ikke er der, men det mener jeg ikke er det samme som at sige: "Jeg vil fandeme ikke bruge 5000 kr. på en hund" - selvom man har rigeligt råd og hunden bliver så god som ny bagefter. Eller hvis man afliver fordi man har anskaffet sig en hvalp man ikke har tid til og som så måske ikke er blevet renlig, hvorefter man fluks går ud og køber en ny hvalp, som så heller ikke bliver renlig, hvorefter... hvorefter...
maj 2008
Men ja, vi har da hver vores grænser. Jeg har f.eks. ingen problemer med at fylde mine hunde med medicin, hvis jeg kan se, at det hjælper og at de trives. Det er der jo mange, der pr. definition ikke vil. Det har jeg altid undret mig over, for hvorfor dog ikke give det en chance for at se, om det hjælper ?
Til gengæld er det altså operationer, som jeg ikke vil kaste mig og mine hunde ud i, selv om jeg har økonomien til det.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Denne her kan jeg nemt svare på.
Ja, for mig er det dælme ramme alvor. Hvis min hund var skadet og prognoserne efter en behandling var ganske fin, hvis min økonomi drastisk forandrede sig til det rigtig møg-agtige, så ville jeg gå meget meget langt for at undgå at aflive min hund.
Jeg synes jeg ser en kynisme i debatten om det her - en kynisme, man sjældent ser, når så en eller anden står for at skulle sige farvel til sin soulmate eller lige har gjort det.
Så triller tårene og de søde ord gives videre.
Men i debatten er ordene rigtig ofte hårde og uforsonelige og jeg synes det har taget en hop til det værre.
Næsten som om, det er let at sige farvel til sin bedste ven, ihvertfald når man omtaler ANDRES hunde.
Om det er manglende empati, en nødvendig kynisme i en ret rå verden, eller ren retorik, det ved jeg ikke lige, men jeg finder det lidt foruroligende.
Jeg synes det er ok at kæmpe alt man kan for sin hund. Også selvom det handler om en svigtende økonomi, hvor hundens overlevelse måske afhænger af, at man får hjælp af andre mennesker.
Hvad er det, der er galt i det?
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 618 Svar: 3.633
jul 2012
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.097
Jeg har det sådan at økonomi kommer aldrig, som i seriøst aldrig, til at være afgørende for liv eller død for mine hunde.
Jeg tør slet ikke fortæller herinde hvad Laika har kostet mig på de 5 år hun har været min, eller hvad hun koster mig i dagligdagen.
Folk som John ville få et hjertestop på stedet ..
Min far plejer at sige at jeg kunne få X antal andre hunde for de penge ..
Jeg er så heldig stillet at jeg kan få på klods hos dyrlægen, som en af de eneste og det gør mig rolig, det er rart at kunne det.
Jeg er også så heldig at jeg har nogle forældre der ikke mangler penge, de er ikke overklassen eller rige nej, men de mangler ikke penge og der ville jeg også kunne hente pengene.
Aflivning er for mig ikke et tabu, jeg kigger på hunden og siger til mig selv at det skal være for deres skyld, ikke min.
Men som sagt ville penge ALDRIG være det der gjorde at jeg valgte aflivning, den ting vælges ud fra alt muligt andet, men ikke penge.
Min dyrlægeklinik kender mig så godt og ved hvad jeg står for, at de ikke stiller spørgsmålstegn ved mine handlinger og hvad andre tænker, er jeg ligeglad med.
Langt de fleste, hvis ikke nærmest alle på min venneliste på FB, ved også hvad jeg står for og de støtter mig i de valg jeg tager.
Min familie og venner er der for mig.
Det jeg har et problem med, når vi snakker aflivning, det er de mange mange mange hunde der aflives hvert år, udelukkende fordi de er i vejen.
DET ville jeg tilgengæld skamme mig over!
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.571
Det stoppede jeg ved, fordi en ung golden retriver var vokset totalt i smadder på begge forben, i stedet for at give hunden fred, så blev den opereret . Brækket begge forben og sat stativer på med skruer ind i knoglerne. Det fandt jeg så hjernedødt, at jeg ikke vil se den udsendelse mere.
Det var edder hugme meget smerte og ubehag den hund skulle igennem....
aug 2008
Ikke længe siden vi så en hund herinde som unghund var blevet kørt ned af en bil og havde fået amputeret et forben og den var nu 7 måneder gammel eller sådan noget.
Og den havde vidst også levet som gadehund.
feb 2013
Følger: 4 Følgere: 18 Hunde: 4 Emner: 30 Svar: 334
Dyrlægen prøvede at tale os ud af det lige til det sidste, og det var rigtig hårdt når nu beslutningen var taget. Vi var godt klar over at det var mest humant at aflive ham.
Jeg mener at aflivning er et klart tabu, og at mange dyr lider under det
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.571
Det er da direkte uforskammet af dyrlægen
Ok hvis man stod med en hund som måske kunne få et nyt hjem og leve godt der. Men med din hunds adfærd ej der omplacerer man ikke hunden, eller holder liv i den...
okt 2006
Ingen tvivl om at uanset årsag og bevæggrunde så er det altid hårdt at sige farvel.
Jeg vil også gerne sige jeg selv er splittet i diskussionen. For som man skriver så er det jo ikke enten eller.. det er jo et valg man træffer i den enkelte situation.
Mit oplæg er lavet ud fra jeg slet ikke så muligheden aflivning nævn i debatten. Og det kom vitterligt bag på mig.
aug 2008
Jeg synes godt at dyrlægen må spørge ind til tingene, men de skal altså respektere at valget er taget.
Da jeg fik aflivet min 3 år gamle hanhund, stillede dyrlægen ikke spørgsmålstegn, men igen, de ved også hvad jeg står for og de ved også at jeg ikke gør ting uovervejet.
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 3 Emner: 239 Svar: 3.390
- Operation til mellem 15.000-20.000 kr, ingen særlig garanti for at det hjalp, og hunden kunne blive inkontinent i bagenden. Det ville også med stor sandsynlighed komme tilbage igen. (dvs. spild af penge, smerter og tid.)
- Medicin resten af livet til omkring 2500-3500 kr pr måned. Med samme resultat som ved operationen, (pånær risikoen for inkontinent)
- Aflivning
Jeg valgte aflivning pga. de dårlig odds for et smertefrit liv. Hvis operationen havde bedre garanti for et godt liv, så ville jeg lade ham operere (han var sygeforsikret).
Jeg ville aldrig kunne få råd til at bruge så mange penge på medicin pr måned - derfor ville det på ingen måder være en mulighed.
Vi fandt ud af det om fredagen, og han blev aflivet om mandagen. Beslutningen var allerede taget, da vi fik det af vide fredag - dog ville jeg have ham med hjem, da det ville være ALT for underligt, at få ham aflivet samme dag, da vi blot kom ind for at få hunden vaccineret!
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.629
Der er også den gruppe der afliver når de ikke gider hunden mere, selvom den er sund og rask
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.615
Den første pga aggression. Den anden pga kronisk sygdom.
Jeg mener man skal se på hunden og de omstændigheder, som den lever under og så totalt glemme om, "hvad naboen mon vil tænke".
Hvis min ene hund fik konstanteret kræft og skulle igennem en længerevarende behandling, kun for at forlænge livet - ville jeg istedet give den et godt hundeliv indtil det var tiden.
Jeg synes vi er blevet "for gode" til at behandle en hund efter et menneskes målestok.
Hunden kan ikke vælge fra eller til - det er ejerens opgave og jeg er af den overbevisning, at en hund klart ikke forstår en lang behandling, som reelt er smertefuld OG ikke kan give mere end et par måneder...En hund er en hund.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 89 Hunde: 2 Emner: 159 Svar: 2.252
At ejer så er en klovn er en anden sag.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
Tvivler på at mange tænker over hvad andre mener. Når man står i det kan det være svært at tage beslutningen og nogen gange går man for langt. Ikke for andres skyld men for hundens.
Tit ser man jo først bagefter om det var den rigtige beslutning.
okt 2006
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.725
Der er ting vores hunde ikke skal igennem. Og hvis jeg skal vurdere om en hund skal trækkes igennem en behandling så vil økonomien også spille en rolle, uden tvivl.
aug 2008
Men tilgengæld er de familiemedlemmer.
Herhjemme er de ikke bare en hund.
Jeg går HELE vejen for mine hunde, så længe det er i deres interesse.
Penge har aldrig stoppet mig og kommer heller aldrig til det.
Sikkert også derfor jeg har en gæld hos dyrlægen.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 89 Hunde: 2 Emner: 159 Svar: 2.252
Jeg læste den her http://www.hunden.dk/Hunde-nyheder/SeNyhed/?ID=10608
Som skrev at 70% af de rådspurgte dyrelæger ville hjælpe en hund med fødselsbesvær, selvom ejer ikke kunne betale.
aug 2008
Jeg går lige langt for begge.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
aug 2008
Ja John, men kun indtil den dag man står i det.
Igen, jeg er ligeglad med hvad Laikas medicin koster, det er ikke penge der afgør det.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
Har aldrig oplevet at dyrlægen var uenig i mit valg. Men jeg er også god til at spørge ind til fremtidsudsigterne, og så træffe beslutningen ud fra det.
Jeg har så heller aldrig fået aflivet et dyr, der ingenting fejlede, så jeg ved ikke hvordan min dyrlæge, eller omgivelser ville tage det ?
Har det selv ret anstrengt med tanken om at dyr bliver aflivet, uden at fejle noget (fysisk eller psykisk).
jul 2012
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.341
Jeg har gennem tiden fået aflivet flere hunde - en naturlig følge af at have haft hunde hele livet Kun en enkelt gang var dyrlægen ikke enig med mig i at det var det bedste - og i dag er jeg glad for at dyrlægen sagde 'giv hende nu lige en chance til'. Det var da Perle havde fået nyresvigt pga Leptospirose og var dødsyg. Hun var 'indlagt' forstået på den måde at hun var hjemme men kom dagligt på klinikken og fik medicin og drop og taget blodprøver osv osv. En dag hvor hun havde været særlig slap og dårlig om morgenene. Sagde jeg til dyrlægen at jeg synes vi skulle stoppe nu og give hende fred. Både min mand (han var med) og dyrlæge var uenige og sagde at hun skulle have en chance til. Jeg indviljede. Dagen efter vendte bøtten og hun begyndte så småt at få det bedre og nyrene begyndte igen at så småt at virke. Hun var rigtig syg i 1½ mdr og det tog 8 mdr før hun var helt tilbage på banen igen. Det hele løb op i lige over 30.000 kr. Men for pokker hvor jeg er glad for at jeg valgte at lytte til dyrlægen og manden den dag alligevel. Hun var 1½ år da det skete. Nu er hun 4½ år, blevet A-hund og jeg nyder hvert et øjeblik med hende.
... var hun ikke blevet bedre i løbet af 1-2 dage dengang så var hun blevet aflivet.
Jeg begynder ikke at lappe på en hund, hvor prognosen er at den alligevel vil dø i løbet af kort tid eller en hund der aldrig kommer til at få hvad jeg opfatter som et godt hundeliv igen. Derfor blev min bedste hund ever aflivet sidste forår 6 år gammel pga knoglekræft. Nogen ville givetvis have forsøgt med en amputation eller kemo eller den slags.
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.341
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
aug 2008
aug 2008
aug 2008
Laika er også omplaceringshund, men hun er simpelthen en drøm at have.
Woody var simpelthen for ødelagt i hans sind og sjæl.
aug 2008
Men alle omkring mig var ved at blive ædt og der var ikke bare sådan almindelig vagtsomhed, han gik efter at angreb var det bedste forsvar. Selv folk der ikke kiggede på ham eller stod med ryggen til, gik han efter, altså folk der slet ikke var truende og gik også efter dem der havde været her i flere timer.
Han var angst og han var ødelagt.
Da Laika så stod med et bidsår på bagbenet, ja der blev han aflivet dagen efter. Ikke kun grundet bidet, det var bare det der fik bægeret til at flyde over.
Er aflivning blevet et tabu?