{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
593 visninger | Oprettet:

Mille
Mille
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 1

Pels /hvalp {{forumTopicSubject}}

Jeg skal hente en hvalp som er en blanding af coton og shitzu (staves) om 1 uge. Jeg har besøgt den flere gange, og ved sidste besøg kan jeg se den er rød/orange omved øjnene. Jeg snakker selvfølgelig med opdrætter om det, og hun vil få det undersøgt ved dyrelægen.
Hun mente det kunne skyldes foder, hvilket også er dét jeg selv er kommet frem til, når jeg googler emnet.

Opdrætter vil skifte foder, for at se om det er årsagen, men forberedte mig på det kunne give en anmærkning i hunden sundhedsbog. Hvad betyder det for forsikringen??

Nogle der har gode råd?? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pels /hvalp
  • #1   8. aug 2016 Det kan være tilstoppede tårekanaler. Jeg ville ikke købe hvalp med den fejl.
    Avler burde have set og undersøgt fejlen i første omgang, dvs inden køber spørger. Det andet er tegn på ugler i mosen.

• #3   8. aug 2016 Som Malene siger.
    Det kan også være indadvendte øjenvipper som skal opereres.

• Mille
    Mille Tilmeldt:
    aug 2016

Følger: 2 Emner: 1 Svar: 1
    #5   8. aug 2016 Jeg skal lige nævne at alle hvalpene har det, og at opdrætter selv gjorde opmærksom på det.
    Der er ikke hverken blanke øjne, puds eller øjne der løber, det er "kun" pelsen omkring der er farvet.

• #6   8. aug 2016 Det kommer af at øjenvæsken misfarver pelsen, fordi øjenvæsken løber over, i stedet for at løbe ned i svælget via tårekanalerne.
    Årsagen kan være som i har snakket om foder, men også andre ting. F.eks. Stoppede eller dårligt udviklede tårekanaler. Udestående tørre øjne, der gør øjnene producerer for meget øjenvæske, indvendige øjenhår, pels i øjnene, skidt og grus i øjnene m.m. Hormonelle periode Feks løbetid og omkring tandskifte kan øge misfarvningen.
    Det er ikke ualmindeligt hos de små hvide racer. Det ses jo også ret let på hvide hunde, hvor i mod farvede hunde ser man det ikke på i samme grad ( ikke der med sagt hundene ikke også har problemerne).
    Hvis man ikke gør noget ved det, kan væsken gøre huden fugtig og give grobund for bakterie eller svampeinfektioner.

Man skal finde ud af hvorfor hunden har problemet, og gøre noget ved årsagen. Hvis årsagen er arvelig bør man overveje at tage hunden ud af avl, droppe ønsker om avl.
    Der ud over bør man rense øjnene dagligt, holde huden tør og pelsen lige ved øjnene så hårene ikke sidder i øjnene på hunden.
    Der findes en del produkter på markedet til netop at afhjælpe misfarvninger. Det bedste er dog at forebygge smiley
    Pels der er misfarvet bliver aldrig pæn igen ( uanset hvad diverse firmaer lover), og bør klippes væk, hvilke også lettere rengørringen omkring øjnene.

Da problemet har vist sig allerede inden køb, vil du ikke kunne reklamerer over evt problem med tårekanalerne. Så det er godt at opdrætters dyrlæge giver en vurdering af problemet! For er der F.eks. Dårlige tårekanaler kan det koste en del at få ordnet. Få evt en skriftlig aftale om at du også vil have øjnene tjekket ved din egen dyrlæge, og en evt aftale om hvad der sker hvis det viser sig at være mere alvorligt..

Jeg tænker ikke du får problemer med din forsikring.. Men du kan da høre dem ad inden.

De fleste hvalpe med problemet er dog ikke mærket af det, og ofte skyldes det vækstperioden plus en opdrætter der ikke får holdt øjnene på alle hvalpene..

Kommentér på:
Pels /hvalp

Annonce