{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.565 visninger | Oprettet:

Dæmpe for vild leg mellem hvalp/voksen hund? {{forumTopicSubject}}

Vi har netop fået en ekstra hund Ella (Griffon), som nu er 11 uger. VI har i forvejen en Griffon/mops blanding Oda på 7½ år. Oda var temmelig skeptisk overfor den lille til at starte med men har efterhånden accepteret hende og leger gerne med hende.

Når de leger ser de sådan set ud til at hygge sig, omend legen er lige lovlig vild.

Jeg tænker at hvalpen gerne skal have ro indimellem for ikke at bilve overkørt/overtræt i hovedet = endnu vildere. Derudover er hun jo "kun" en hvalp og jeg tænkere alt for vild leg/løben rundt ikke er sundt for hendes led osv. Derfor skiller jeg dem ad efter en lille legesession og "lægger" den lille til at sove i en hvalpegård. Det fungerer ganske fint.

Jeg kunne rigtig godt tænker mig at de kunne hygge sig lidt sammen, sove sammen osv. men hver gang de bliver sat sammen ender det i vild leg.

Ovennævnte giver mig også lidt udfordringer ifht. alene-hjemme træningen, som jeg ikke helt ved hvordan jeg skal gribe an. Jeg er lidt bekymret for hvordan den vilde leg kan udarte sig hvis de er sammen alene og samtidig synes jeg det er udfordrende hvis jeg adskiller dem. Den voksne hund plejer at få et stykke tørret kylling når hun skal være alene, men igen hvis jeg efterlader dem sammen, ved jeg ikke om det er en god idé med mad.

Så altså i virkeligheden 3 spørgsmål smiley

1. Hvordan får jeg dæmpet den vilde leg? Er det simpelthen bare at adskille dem som jeg gør?

2. Gode råd/ideer til at få dem til at hygge mere sammen UDEN via vild leg?

3. Gode råd til alene hjemme træning når der er to vapser?

Tusind tak for input (og for at læse min lange smøre smiley )

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dæmpe for vild leg mellem hvalp/voksen hund?
  • #1   16. jul 2016 Hvor længe har i haft hvalpen?

• #3   16. jul 2016 Vi har hentet hvalpen 5/7, så knap to uger. Og nej, de når nok ikke at krudte af, men som sagt synes jeg legen bliver lige voldsom nok og vil gerne sikre at den lille også får slappet af indimellem, eftersom hun bliver fuldstændig overgearet ellers. Det er forskelligt hvor meget jeg lader dem lege, men jeg har indtil videre ikke oplevet at de kan lade hinanden være hvis ikke jeg skiller dem. Jeg vil gætte på de har leget alt mellem 5 min til 30 min inden jeg har skilt dem.....

Min erfaring har bare været at hvalpen er nødt til at få slappet en del af om dagen for ikke at være helt kulret til natten = vil absolut ikke sove smiley

• #4   16. jul 2016 Jeg stopper vild leg herhjemme, jeg har ind imellem hvalpe, og lige nu har jeg en lille Cocker tøs på knap 4 mdr. , hende og de store hunde tumler meget gerne, men de er alt for store når de laver "body slam", og løber hende over ende, vil meget gerne passe på hendes led, har desværre prøvet engang, ikke at passe på en af mine hvalpe, imens at hun var lille.

• #5   16. jul 2016 Jeg har en hvalp på 13 uger og to andre hunde, hvoraf hvalpen kun leger med den ene. De tumler ret vildt, men det får de lov til - jeg skiller dem ikke ad, men nogle gange når jeg føler at Nellie (den voksne) trænger til lidt ro, hvis hun virker irriteret på den lille Ezio (hun siger ikke altid fra), tager jeg ham udenfor et par minutter. Det plejer at virke. Og de får lov at lege sammen alt det de gider ellers - og så kan de sagtens sove og putte sammen når det ikke er legetid længere.

Mht alene hjemme så stoppede jeg med at give hunden en tyggedims allerede da jeg fik hund nr to. Det jeg gør nu er at kaste en lille smule foder på gulvet når jeg går, hvis det er noget der er mere lækkert går der ressourceforsvar i den fra Sascha, min ældste tæves side.

• #6   16. jul 2016 Jeg bad Einstein hoppe op i sofaen, vinduet eller sengen og lægge sig hvis det blev for meget. Jesse forstod jo ikke det med at lægge sig, men hun kunne heller ikke komme op i sofaen, så det stoppede legen smiley

Men de var nu generelt ret gode til at styre det selv uden at det tog overhånd.

• #7   16. jul 2016 Ja - da Ezio ikke kunne komme op i sofaen bad jeg også bare Nellie lægge sig derop. Men det har han lært nu. Store hvalp. Men en god ide, ja.

• #8   16. jul 2016 Jesse lærte heldigvis et "Slut" hurtigere end hun lærte at kravle i møbler/vinduer smiley Men hun har også altid været lidt af en klods.

• #9   16. jul 2016 Umiddelbart er min opfattelse bare at legen ikke stopper af sig selv, og derfor går jeg ind og stopper den, både fordi hvalpen har brug for hvile og af hensyntagen til hendes led....

• #11   17. jul 2016 AG, hvad har du så gjort når du har fået en ny hvalp, fjernet den voksne hund når der skulle trænes alene hjemme?

• #13   17. jul 2016 Men lægger hvalpen ikke endnu mere mærke til at man går, når man også skal have den voksne hund med?

• #15   19. jul 2016 Og hvordan får du hvalpen til at ignorere at du går afsted med dens (vilde) legekammerat? smiley

• #17   19. jul 2016 Det kan være jeg skal have den voksne passet et par dage, mens vi træner, så den lille også får prøvet at være lidt mere alene uden sin ven - den store er svær at lukke inde i et andet rum når den lille er her, så begynder den at kratte eller gø fordi den er bange for at gå glip af noget smiley

Kommentér på:
Dæmpe for vild leg mellem hvalp/voksen hund?

Annonce