{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.477 visninger | Oprettet:

Vildhund! {{forumTopicSubject}}

Hej, vi har en hund i sin aller-bedste lømmelalder her hjemme... smiley En JRT på 8 mdr!
Og vil gerne ha' en ide til hvordan man, eller i selv, har taklet, eller ville takle følgende situation.

Han bliver nogen gange så voldsomt legesyg, ikke bare legesyg, men virkelig vild, og det er somregel os han vil "lege" med. Det resultere i at han gør aaaalt for at få opmærksomhed, han nipper, knurre, gøer, hiver i tøjet og gør alt hvad han ved vi vil reagere på, lige meget hvilken respons det udløser. Samtidig ligger han med r... i vejret og halen logrer løs, han ligger virkelig op til ballade!
Normalt ville jeg siger, "bare ignorere så han opdager han ikke få noget ud af det", men når hunden napper dig blå mærker i underarmen, er det dælme svært at sidde stille uden at sige en lyd. Og den mindste bevægelse eller lyd, så er han jo lykkelig, hans forsøg lykkedes. Rejser jeg mig og vender ryggen mod ham, så hopper han bogstavelig talt helt op i hoved på mig, eller snupper et ærme han kan fange. smiley
Hvis vi forsøger at sige NEJ, og blive sur, så siger han bare "yes, hun gider lege", og knurre endnu højere og springer omkring mig. Med halen i propelfart og noget der mest af alt ligner et smøret grin...
Prøver vi at give komandoer som afledning, så lystrer han på stedet, ned i sit, ned i dæk, op i sit, op i stå osv. Men holder jeg bare 10 sek. pause i komandoerne, så fortsætter han hvor han slap! :S
Hvad hylen vil i forslå? smiley
Tænker det udover leg, nok er en udfordring i lidt dominans, men vi har ingen problemer på andre områder, og gør med stor glæde af alle de klassiske "lederskabs-øvelser". Og normalt er han vandt til at blive ignoreret, hvis man ikke lige har tid når han vil kaste bold, men så giver han bare op efter et par piv og går, men så let slipper vi ikke for tiden.
Ved godt det nok går over når de værste hormoner i kroppen forsvinder igen, men der må være en måde at dæmpe det lidt på.
Ps. Den klassiske vandforstøver er ikke en mulighed, vandsprøjt er som en en speed-pille for den hund. smiley
Pyha en lang en, men håber nogen har en ide! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vildhund!
  • #1   1. nov 2006 Sikke en krudtugle i har fået fingrene i hva...*gg*

Hvor meget aktiverer du/I ham i løbet af dagen, det kan jo tænkes at han virkelig møg-keder sig.

Men igen, lømmelalderen gør nogle underlige ting ved vores ellers ganske normale hunde....

• #2   1. nov 2006 Det er heldivis "kun" en periode...
    Men når han napper kan I prøve at hyle op som en hvalp. Det plejer at hjælpe på mine hunde.

Hvis du ved at den ikke er understimuleret kan du beordre den til at lægge sig på sin plads.

Men min favorit er nok at gemme godbidder rundt i huset. Hvis den finder dem i løbet af 1 minut, så må du jo gemme dem lidt bedre. Det plejer de fleste hunde at elske, og så sover de godt bagefter.

• #3   1. nov 2006 Han bliver aktiveret en del synes jeg da, han får somregel 4-5 ture, vi leger med andre hunde næsten hver dag, hvilket er hans hoved-aktivering. Kæresten bruger lang tid på at lege pivedyr og bold med ham, så får han lidt godbidder at lede efter, ofte i en halvliters flaske. Han har altid knogler fra slagteren og grene flydende på gulvet. Og så er han meget god til at underholde sig selv, ikke fordi han er nødt til det, men han tuller ofte rundt i stuen med sine pivedyr, kaster med dem, angriber og flår i stykker. Lige nu, mens jeg skriver, har han f.eks. brugt 20 min på det samme pivedyr lige bag ved mig. smiley
    Og vi har ikke ændret i hans aktiveringsniveau, men hans adfærd har tydeligt ændret sig lige hvad leg angår...

• #4   1. nov 2006 Han kan også være overaktiveret. Prøv at tage legetøjet væk, og kun gi ham det når I skal lege, eller når han skal være selv. Han kan sagtens være stresset.

Med andre ord lær ham at du/I bestemmer hvornår man skal være aktiv

• #5   1. nov 2006 Hehe har prøvet at hyle, meget højt og skingert, så kæresten nogle gange tror jeg har trådt på hunden, men mit smertehyl er den hund fløjtende ligeglad med. smiley

Hmm ja godbider var måske en ide, så længe han så ikke tror det er en belønning for sin ulidelige opførsel. smiley

Jeg tror da ikke han er understimuleret, men desuden kender han heller ikke komandoen "læg dig på din plads, kurv eller lign." Der er han nok liiidt for frit opdraget. Udover indkald, og "ned" eller "ud", så bruger vi stort set kun komandoer til træning, og en alm. dæk komando kan han ikke holde mere end ½-1 minut...

Hmm, kan da godt være vi skal pakke nogle af de pivedyr væk, men omvendt synes man jo heller ikke han er stresset, han er faktisk meget roglig af en JRT, med undtagelse af det nævnte eksempel. smiley Lige nu har han droppet pivedyret og ligger i stedet og bobler på sin yndlingsplads...

• #6   1. nov 2006 Jo racen er en jagthund, til at gå i grav, men fungere i mange tilfælde som en skøn, men aktiv familiehund! smiley Han er ikke lavet til at være en apporterende jagthund, om end han elsker at løbe efter bolde, han skal finde og jage eller angribe ræven i graven, så at træne noget "find en godbid" er nok det bedste vi kan gøre, men gør vi jo så også... :S

Jeg har prøvet at dominere på den hårde måde, jeg plejer somregel, når det bliver virkelig slemt, at sige NARJ, og så hapser jeg ham om halsen og holder ham nede, mens jeg stirre med store øjne. (ved godt det kan lyde voldsomt) Han reagere lynhurtigt ved at kikke væk og smaske, og når jeg så straks efter slipper ham, så springer han op som om intet var sket og vil lege igen...
    Har desuden hørt at bruger man hårde metoder mod hunden, svare den tilsvarende hårdere tilbage. Derfor er jeg ikke så glad for den metode...

• #7   1. nov 2006 Hvis I kun bruger kommandoer til træning, så begynd at bruge nogle indenfor også. lær ham at eks. sidde pænt, cirkushund, hvad siger hunden, hente sko-avis, o.s.v.
    Og han har vel sin egen liggeplads?
    Ellers ta og giv ham et sted der hans, og lær ham at gå derhen og lægge sig når I ber ham om det. Det kan være en befrielse både for ham og jer.
    Og når han har fundet ud af det er hans plads, så KRÆV at han bliver der

• #8   1. nov 2006 Med frit opdraget mener jeg ikke at der ikke er regler, der er mange ting han ikke må, og han sover ikke i sengen, eller kommer på bordene eller hvad man ellers kan finde på.
    Jeg mener at hvis jeg stopper for at snakke med en på en gåtur, så beder jeg ikke hunden om at sitte i mens, når vi sidder i stuen beder jeg ham ikke om at dække, når jeg laver mad, så siger jeg ikke han skal ligge i kurven, han må selvom hvad han vil i mens... Og som sagt gør vi brug af alle de her lederøvelser, vi bestemmer hvornår vi gider lege, snakke osv, vi går først ud og ind af døren, vi spiser først, vi og ingen andre sover i sengen, osv osv. Og han er så god som dagen er lang på alle andre punkter, end liiige de her "ture" han tager sig...

• #9   1. nov 2006 Når jeg irrettesætter mine hunde, så "puster" jeg kroppen op, gør det stiv, og stirrer på min hund, hvis det ikke er nok, så løfter jeg overlæben og lader dem se mine tænder, hvis det stadig ikke er nok så knurrer jeg dybt samtidig med at jeg går langsomt hen imod dem på en truende måde. Det er lidt svært at forklare, men det virker hver gang, og jeg har aldrig(næsten) været nødt til at tage fat i dem

• #10   1. nov 2006 Han har ikke een bestemt liggeplads, han har et "hundehus" inden for, der går han hen når han vil ha' fred, f.eks. med et lækkert ben... Og fra hundehuset har luksus-hunden adgang til vindueskarmen som han ynder at ligge og sove i.
    Vi leger da lidt gi' pote, danse og så'n. Men er ikke det vilde, kan da godt være man skal praktisere det lidt mere, er jo dejlig lærenem. smiley Somregel træner vi jo bare til lydighedsskolen... Og kunne da være det var praktisk at lære ham at gå ind i sit hus, men er ikke sikker på jeg tror det ville ændre noget i forhold til de her vilde anfald han får... (Kan selvf. komme an på en prøve)
    Selvf. bliver jeg også sur når han bider, og vil ikke accpetere det, men uanset hvordan jeg reagere, virker det meningsløst i de her situationer for tiden...

• #11   1. nov 2006 VIlle så'n ønske den metode virkede, ville også være min fortrukne, men jeg har prøvet, han tror bare det er leg! Og springer op af mig, uanset hvor truende og barsk jeg forsøger at være.

• #12   1. nov 2006 Hvis han først har lært at gå hen i sit hus, så kan du bare beordre ham derhen når han bliver for vild og bider.

Og det er ikke så slemt.De fleste børn prøver også at blive sent ind på deres værelse engang imellem når de bliver for strenge......

• #13   1. nov 2006 Hehe nej er vel ikke så slemt... Hmm ja måske det hjælper, vi kan jo prøve, det skader i hvertfald ikke! smiley Lige umiddelbart tænker jeg bare, at når han er i den her vild-rus, så fiser den da ikke ind, så vælter han i hvertfald kassen fordi han går amok der inde. smiley

Her er faktisk et lille klip hvor han tager sig en ordentlig tur, men heldigvis går det her udover et kødben på gulvet... Men hvis vi forestiller os at jeg var kødbenet, så har du nogenlunde situationen. smiley
    http://www.youtube.com/watch?v=qMIb2YeO6fY

• #14   1. nov 2006 Men uanset hvad, så 1000 tak for alle forslagene! smiley

• #15   1. nov 2006 Og for god ordens skyld skal det lige pointeres, det er jo ikke sådan han normalt er, det er et "anfald" han får måske een gang om dagen, resten af tiden er han en skøn, afbalanceret og kælen hund! smiley Den bedste vi kunne ha' fået! Han er uden problemer alene hjemme, og ødelægger aldrig andet end hans eget legetøj. smiley

• #16   2. nov 2006 Han kan skam sagtens forskel på ja og nej, vi lærte ham det også med godbidder, og virker somregel altid, han gider bare ikke reagere på det lige under de her "anfald".
    Og selvom det kun er een gang om dagen vil jeg ikke give efter, den leg er alt for voldsom, går mest ud på at bide min arm eller jage min fødder, og desuden tror jeg det er en form for provokation når han går i gang, så vi leger ikke med ham i de her situationer. Hvis han derimod byder op til leg UDEN at bide, f.eks. når vi er uden for, så kan vi sagtens tage os en tur så omgivelsserne tror jeg er sindsyg når jeg hopper rundt som en gorilla og klasker hænderne ned i jorden, for det eeelsker han, og så spæner han omkring mig med 110 km/t. smiley

Men i morges da han prøvede igen, bed mig i lufferne da vi gik tur, der kunne jeg faktisk ignorere ham til at slappe af, skal åbenbart bare ha' beskyttelsesudstyr på, så går det meget lettere... smiley Så må hundelufter-jakken godt nok lide under nogle knups, men han stopper vel med det her på et tidspunkt, og så kan vi tage den derfra. Han bider jo aldrig når vi ellers går omkring og leger, så de her par måneder skal vi måske bare overleve. smiley

Kommentér på:
Vildhund!

Annonce