{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.349 visninger | Oprettet:

Er det tåbeligt, at ønske sig en ny "vildhund"? {{forumTopicSubject}}

Jeg SAVNER min lille Lanka.
Jeg savner hendes temperament, tilstedeværelse, nysgerrighed, intelligens og uspolerethed (hvis det overhovedet er et ord)

Sri Lanka strays er en rimeligt homogen "race", som alle har samme bygning og størrelse. De findes i de fleste farver, og der kan så være lidt variation i, om de har opretstående ører, kip eller hængeører.

Og så er de "uselekterede". Der er aldrig nogen, der har avlet efter bestemte egenskaber, og det betyder, at de stadig har lidt af hvert i behold.

Nu er det sådan, at én af mine veninder faktisk skal til Sri Lanka i januar, og dermed ville kunne tage en hvalp med hjem til mig.
Er det helt håbløst og tåbeligt at overveje at gå i den retning igen?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det tåbeligt, at ønske sig en ny "vildhund"?
  • #2   7. nov 2018 Jeg synes det lyder til at du har sat dig godt ind i hvad du kan få i sådan en hund, og du har jo netop haft en før, så du har lidt erfaring med hvad de kræver. Så jeg tænker da at hvis det er det du ønsker og du har livet og overskuddet til sådan en, er det da bare at springe ud i det smiley

• #3   7. nov 2018 Findes der ikke en race der minder om? Der findes jo stadig ur-racer. Fx Thai ridgeback.

• #4   7. nov 2018 Hvis det reelt er det, du vil, så ser jeg ingen grund til, at du ikke skulle gøre det smiley
    Du ved jo, hvad du går ind til smiley

• #6   7. nov 2018 Næh, det er slet ikke fjollet.
    Lanka var noget helt særligt for dig, så det er naturligt at søge det igen.
    Du er jo bevidst om, at hundene kan falde ud i alle retninger, og du er vant til at håndtere hunde, der ikke altid er som bøgerne siger det, så oddsene for succes er store smiley

• #9   7. nov 2018 Arrggghhhhh du har ret Trine...
    Vildt.
    Det er faktisk ikke så mange år siden, jeg undersøgte det sidst (det var dengang Lanka fik sin "dødsdom" med sine nyrer, så det må være ca 3,5 år siden) Dengang måtte man gerne. De skulle bare have godkendt rabies....

• #10   7. nov 2018 "De to små" - dem de kalder Sri Lanka strays er deres "vilde stamme". En del af dem lever på gaden, og havner dermed også på internater, men der er også mange af dem, der lever vildt i små familieflokke ude i "junglen", og det er sådan en vild familie Lanka stammer fra.
    Hun har aldrig levet på gaden eller været på internat.

Anne Julie - den der kommer tættest på er nok Basenji og Podengo. Men det er stadig racer, der igennem generationer er selekterede til avl af mennesker smiley

• #14   7. nov 2018 De to små - jeg tænker faktisk nærmere, at hvis der var sygdom i "familien", så ville den uddø. Og det er ikke alle, der lever vildt. De er (som jeg oplevede dem) ekstremt tilpasningsdygtige, og fungerede lige godt i junglen, på stranden, i byen og i kæmpestore flokke på de få internater, der er dernede nu.
    Dengang var der kun én enkelt i hovedstaden - og det fandt vi først ud af, da vi kom hjem. Ingen af de lokale vidste det, så vi havde ingen mulighed, for at aflevere hende nogle steder.

Emma, jeg er faktisk også forelsket i både basenji og podengo pga deres udseende. Men umiddbelbart minder deres temperamenter ikke specielt meget om Lanka. De er meget spidshunde. Selvstændige og med masser af jagtlyst.

• #16   7. nov 2018 Årh ja - den ER sød!!!

• #18   7. nov 2018 Prøv at se her - MASSER af Lankaer smiley

profilbillede
  • #20   7. nov 2018 Dem på internaterne og de lokale, kalder dem bare "Sri Lanka Strays"...
    Det er jo ikke rigtigt en race, men alligevel en population med nogle fælles karakteristika. Lidt ligesom Nuuk-hunden smiley

• #21   7. nov 2018 Synes ikke, det er tåbeligt smiley

Sri Lanka er jo så ikke en mulighed mere. Men kan se Indien er...

Måske de indiske hunde minder en del om de Sri Lankanske?

• #22   7. nov 2018 Det ved jeg faktisk ikke om de gør. Måske? smiley
    Lidt underligt iøvrigt, at man gerne må hente fra Indien, men ikke fra Sri Lanka.

• #23   7. nov 2018 Hm, der står EU ikke har godkendt Sri Lanka, men de har godkendt Indien...

Og så står der forneden at da der ikke kan gives dispensation, da det er fælles harmoniserede EU-regler...

• #24   7. nov 2018 Nemlig - men jeg tænker at man jo sagtens kan få en hund fra Sri Lanka til Indien - og derfra må man så gerne tage den med til DK. Det giver jo ingen mening smiley

• #25   7. nov 2018 Næh, det er lidt mærkeligt... smiley

• #26   7. nov 2018 #17 - hov Emma, det indlæg, havde jeg ikke lige set.

Lanka var en meget underlig kombination af, at være afsindigt selvstændig, men samtidig utroligt knyttet til mig.
    Jeg skal ikke kunne sige, om hun havde noget særligt jagtinstinkt, for hendes ønske om at være hos mig overskyggede det ALTID.
    Tror kun det skete måske tre gange i hendes liv, at hun satte efter en hare el. lign., fordi den lettede lige foran snuden på hende, og hver gang, er hun vendt rundt i samme øjeblik jeg piftede.
    Selvstændigheden gjorde sig mere udslag i, at hun tænkte meget. Hun var måske nærmere udspekuleret end selvstændig. Kunne løse en hvilken som helst opgave, og vidste hun kunne klare sig selv- men valgte allerede som 5 ugers, at hun hellere ville blive hos os.

Hun var én af de der underlige hunde, som faktisk aldrig havde behov for at lære et indkald. Hun var stort set altid lige omkring én, og hvis hun en sjælden gang faldt i staver, eller kom en smule for langt fremad, så krævede det kun et enkelt "kom", før hun stod ved ens side. Selvom jeg nærmest aldrig kan huske, at jeg har trænet det.

Så nej, selvom hun var selvstændig og lignede en lille spidshund - og havde temperament som en terrier - så var hun en puttegris som en selskabhund, og lærenem som en hyrdehund...

• #27   7. nov 2018 Du skal have en
    corgi!

• #28   7. nov 2018 Neeeej, jeg skal ikke have en corgi smiley

• #29   7. nov 2018 Haha du har ellers lige beskrevet Poulsen i dit indlæg om Lanka

• #31   7. nov 2018 Jeg synes corgier er både søde og charmerende.
    Men noget af det jeg - også - elskede hos Lanka var hendes adræthed.
    Og jeg er i det hele taget kun til de mere "strømlinede" hunde, som uden problemer både kan løbe agility, klatre på skråninger, lave avancerede tricks og slå kolbøtter smiley

Hun havde jo en "parathed", svarende til de hurtige hyrdehunde smiley

profilbillede
  • #32   7. nov 2018 jeg har da også løbet agility og hun kan også alt det andet smiley men hun er selvfølgelig ingen BC

• #34   7. nov 2018 Og når hun satte i en spurt blev hun nærmest myndeagtig smiley

profilbillede
  • #35   7. nov 2018 Lanka var heller ingen BC..
    Men hun kunne faktisk følge huskyerne på korte distancer smiley

Det skal lige siges, at på de billeder, jeg lige har vedhæftet er hun 10 år....

• #37   7. nov 2018

profilbillede
  • #38   7. nov 2018 Fuld fart fremad smiley

profilbillede
  • #39   7. nov 2018 Og Fiiiine tricks (sid pænt) Hahah ej nu stopper jeg

profilbillede
  • #40   7. nov 2018 Haha de ER søde. Ingen tvivl om det. Og jeg ved også godt, at de er både lærenemme, og kvikke og sjove. smiley

• #41   7. nov 2018 Ja men for mig er det også meget det der tilhørsforhold som du beskriver - jeg ved måske ikke altid hvor Poulsen er men hun ved ALTID hvor jeg er og hun bevæger sig ikke langt derfra

• #43   7. nov 2018 Jeg er slet ikke i tvivl om, at jeg valgte rigtigt med den første husky i 1986 - det er i den grad MIN race smiley

Men det ændrer ikke ved, at jeg også gerne vil have en Lanka i mit liv smiley

• #45   7. nov 2018 få den da til Indien og til DK.... lool smiley øv lov...

men jeg vil gerne have en corgi så denne tråd er farlig!

• #49   7. nov 2018 Hun er så sød

• #50   7. nov 2018 Altså, på sin vis har du også beskrevet Coco, men jeg ville alligevel ikke foreslå en dværgschnauzer fremfor en gadehund, hvis det er gadehunden man er tiltrukket af smiley

• #51   7. nov 2018 Hvis det ikke kan lade sig gøre og du kigger primitive alternative racer, så måske en New Guinea sinding dog.
    Om end det nok er lettere at finde en basenji..

• #52   7. nov 2018 Åh, hvor jeg forstår dig !! Når først man har haft sådan en once in a lifetime hund, så blegner alle andre smiley smiley
    Men selvom typen er rimeligt homogen, så tænker jeg, at det ville blive svært at finde en hund, ligesom Lanka. Specielt hvis ikke du selv henter hunden.

Så jeg har et andet forslag: Rejs til Spanien.

I Spanien sidder der en masse røde hunde og venter på gode hjem. Podencoblandinger i forskellige former og farver. Kontakt et eller flere af de spanske internater, og tag derned og mød hundene. Så har du da en chance for at finde en lille rød bandit, hvor kemien matcher smiley
    Én af mine veninder har røde hunde smiley Hun forelskede sig vildt og inderligt i sådan en mellemstor rød podenco i Spanien, og på trods af at hunden havde skab og PL, så holdt kærligheden, og de har boet sammen her i DK i over 10 år nu smiley Hun har sidenhen hentet 3 røde banditter mere smiley smiley

Prøv evt. at kontakte Fabienne fra ACE: http://www.ace-charity.org/en
    Der fik jeg min ældste spanske gadehund fra.

• #53   8. nov 2018 Emma - Powder Puff´en står BESTEMT højt på listen, og har gjort det i adskillige år. Den vil jeg slet ikke afvise! Den har nemlig meget den samme adræthed, og så synes jeg den er møg-charmerende. smiley

Og Ann-Marie, du kan tro, at jeg kigger på de de spanske podengoer.
    Jeg var faktisk ret tæt på at "arve" én sidste år, men kunne ikke overskue at have 4 hunde. Og så er jeg slet ikke sikker på, at det skal være en lille rød bandit.
    Hvis jeg skulle have fra Sri Lanka, ville jeg nok gå efter en anden farve end Lanka, og jeg ville vælge en hanhund. Netop så der var større chance for, at jeg ikke kom til at sammenligne. (Og jeg skal jo så ikke have fra Sri Lanka, for det må man ikke smiley )
    Men sådan en rød-broget podengo eller podengo-mix, den kunne sagtens ende i flokken smiley

• #54   8. nov 2018 Hvad med canaan hund? Det er noget større, men jeg tror den ligner en del af sind. Jeg har ikke selv mødt dem, men jeg har en hundebekendt der henter en hvalp i Sverige inden så længe

http://www.kennelchanco.se/default.asp?sida=cd

• #55   8. nov 2018 Randi - den er meget meget tiltalende. Og smuk smiley

• #57   8. nov 2018 Lassie - hun er fin! Men jeg skal ikke have tæve sammen med mine to hanner smiley Jeg ville heller ikke kunne få en hverdag til at fungere, hvis hun ikke kan lære at være alene hjemme.

• #59   8. nov 2018 Jo, det kunne hun sikkert godt. jeg har ihvertfald aldrig oplevet alene-hjemme-problemer, når de bare har været sammen i "flok".
    Heller ikke med alle de gadehunde, jeg har haft i pleje igennem årene, hvor jeg/vi ikke lige har haft mulighed for at holde lang ferie, hver gang der var behov for, at tage én ind.

Hun ligner en blanding mellem en Lanka og en Husky smiley

• #61   8. nov 2018 Karina, hvad med en Lanta i stedet for en Lanka?

http://www.lantaanimalwelfare.com/dog-adoption/

De minder ret meget om Indian Strays. Koh Lanta er jo også en ø, og derfor temmelig afskåret. Mange af hundene på øen har samme fysiske træk som Lanka smiley

• #62   8. nov 2018 Årrrrrrhhhh!!! Kan se at Georgie er adopteret til DK!
    Lidt pudsigt, at man må importere fra Thailand og ikke fra Sri Lanka...

• #63   8. nov 2018 http://www.lantaanimalwelfare.com/dog-adoption/andzrej/

Åååh smiley
    Hvor er han smuuk

• #64   8. nov 2018 Jeg måtte lukke ned - kom til at læse om Lupin smiley

Jeg har været på stedet for omkring 10 år siden, og de gør altså et fantastisk arbejde! De hunde der er raske og trives, bliver luftet af folk som mig, der bare er på ferie, men gerne vil lufte et par hunde hver dag. Søde, kærlige og dejlige hunde smiley

• #65   8. nov 2018 Dem der er klar til at blive adopteret, har alle vacciner og papirer klar. Jeg kan ikke huske om de kortvarigt skal i karantæne - der blev ændret på nogle regler for et par år siden. Men dengang skulle de i karantæne, og det var i internatets eget anlæg.

Den måde de organiserer flyveturen, er via turister som flyver hjem til de lande, hvor hundene skal bo. Turisten får så lavet et tillæg til billetten, og står som hundens ledsager. De sender kun på fly der flyver direkte fra Thailand og til destinationslandet.

• #66   8. nov 2018 Åh.. A, det var en slem side den der.. Får helt lyst til at få dem alle sammen.. Men især Poppy og Andrzrej

• #67   8. nov 2018 Det er også sådan, det har fungeret, de to gange, jeg har fået fra Grønland. At de er sendt afsted med ledsager smiley
    Jeg synes der mangler lidt info om deres størrelser..

• #68   8. nov 2018 De der ser "ens ud", altså de smalle atletiske kroppe, med strit eller kipører, som primært er lyse, brune eller B/T, vejer vel omkring 12-15 kg. Det er en typisk Lanta-hund.

En overgang var der schæfer i mange af dem, men det ser ud til at de er forsvundet ud igen. Schæfertyperne var lidt større. Der har nok været en schæferhan på øen, som muntrede sig med gadetæverne smiley

Jeg var SÅ tæt på at tage en med hjem, Woody smiley Men han havde nogle issues med mænd i flok, og Bella var kun et halvt år dengang, så jeg vurderede at det var for stor en mundfuld.

Koh Lanta er primært muslimsk, og de har mildt sagt en træls holdning til hunde. Så nogle af hundene har været udsat for grumme ting - blevet anskudt, overhældt med syre, fået lemmer klippet af osv. smiley

• #69   8. nov 2018 De typiske Lanta-hunde lyder præcis som en Lanka-hund.

Det er jo også sådan, man normalt ser at en hundepopulation ender, når den får lov at passe sig selv. Sådan nogle urhunde-agtige af udseende, men noget mindre, fordi de så kan klare sig på mindre føde.

Jeg kan godt forstå, at du var ved at tage Woody med hjem!! Overvejer du at få en nu her, hvor begge dine tøser er voksne?

• #70   8. nov 2018 Jeg vil rigtig gerne have en schæfer som afløser til Bella. Men når den er på plads, og 3 bliver til 2, så kunne jeg godt overveje at rejse derned og forelske mig i en hund.

De har et meget nysgerrigt væsen, er tillidsfulde men også årvågne - man kan jo ikke tage fra dem, at de har levet under andre kår. Men Woody kravlede helt ind under huden på mig smiley

• Ruth E
    Ruth E Tilmeldt:
    apr 2018

Følger: 1 Svar: 1
    #71   12. nov 2018 Karina - du skal følge dit hjerte??

• #72   12. nov 2018 scoopy er godt nok fin

• #73   13. nov 2018 Der er SÅ mange fine blandinger derude.. Og der kommer jo også løbende fine husky-hvalpe.
    Så mon ikke mit hjerte peger mig i den helt rigtige retning lige pludselig? smiley

Kommentér på:
Er det tåbeligt, at ønske sig en ny "vildhund"?

Annonce