651 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

Har hunde en retfærdighedssans? Har hunde en retfærdighedssans?

Klunte er elsker at lege med bold - hun er især vild med hvis vi alle tre er med. Klunte er smørklat og vi står i hver vores ende af haven. Ekstra sjovt er det, hvis vi ikke bare kaser eller sparker til bold, men slår til den med et bat, ligesom den gang man gik i folkeskole.
Men nu kommer min pointe så.
For Klunte skifter konsekvent imellem at aflevere bolden til min mand og jeg. Lige gyldigt om vi står i hver ende eller ved siden af hinanden. Derudover får man en "tur" mere hvis man kun snitter bolden eller ikke rammer, så bliver den pænt lagt for ens fødder igen.
Min mand kan stå og kalde på hende, men hvis det lige har været hans tur, så kan han glemme det, og hun kan stoppe op og vende rundt, hvis hun kommer i tanke om, det var den andens tur.

Det er ikke noget indlært!
Jeg er ikke i tvivl om at dyr har følelser, men er dog i tvivl om hvor komplekse følelser, som jeg trods alt regner retfærdighed for. Hun ville feks aldrig dele sin mad lige over, hvis der kun var én portion.
Er det en slags fællesskab, flok ting? Bare imponerende hun er så konsekvent omkring det.

Hvad har I at bud, og hvilke "følelser" eller emotioner mener I jeres hunde har?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af spots 400 kr.
  • Fjernet glasvæg 2.500 kr.
  • Opsætning af 3 svæve hylder 950 kr.
  • Hylder, rullegardiner og hyldedele skal nedtages og bortskaffes 2.000 kr.
  • Fix electricity issue 1.000 kr.
  • Samling og montering af garderobeskab 1.191 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Har hunde en retfærdighedssans?
  • #1   27. maj 2016 Hahaha, Freja ejer ikke skyggen af retfærdighedssans smiley

Ej, skal jeg være ærlig, jeg ved det ikke. Sådan opfører Freja sig ikke medmindre det er noget vi har lært hende. Kan i ikke være kommet til alligevel at skyde på skift, og derfor indlære den "vane", da i startede den her leg i begyndelsen?
    Men det er meget spændende at tænke over!

• #2   27. maj 2016 Altså Lia har på den måde at hvis kattene får en godbid, så skal hun også have en godbid, men ellers er det vist hip som hap med retfærdighedssansen.

Kapuciner aber derimod smiley

https://www.youtube.com/watch?v=-dMoK48QGL8

• #3   27. maj 2016 Jeg tror ikke hunde har retfærdighedssans. Jeg tænker ligesom Fünke at det er ubevidst tillært, at det er sådan legen er.

Jeg er dog helt enig med dig i, at hunde har følelser.

• #4   28. maj 2016 Jeg ved ikke om det kaldes retfærdighedssans. Måske en "fordelingssans" smiley i leger jo sammen alle 3 og så skal alle prøve bolden smiley

• Dea
    Dea Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 2 Svar: 204
    #5   28. maj 2016 Tjah, hvis man har to hunde og den ene får en godbid, så har den anden udemærket retfærdighedssans for at den i hvert fald også skulle have haft en. smiley

Men decideret retfærdighedssans? Det ved jeg ikke smiley

• #7   30. maj 2016 Jeg var til et foredrag på et tidspunkt om hundes intelligens - og der blev nævnt et forsøg, som netop gik på, om de havde retfærdighedssans. Nu kan jeg ikke huske det helt præcist med det var noget med:

Man tager en hund, og beder den om at dække et vist antal gang - uden at belønne den for det - og tjekker, hvor mange gang, den er villig til at gøre det.

Derefter tager man samme hund + én mere. Beder dem begge om at dække, men belønner konsekvent hund nr. 2 med en godbid efter hver gang UDEN at belønne den første hund.

Forsøget viste en klar forskel på, om hund nr. 1 bare ikke blev belønnet, eller om den ikke belønnet, men oplevede at hund nr. 2 blev det.

Tankevækkende smiley

• #8   30. maj 2016 Ved ikke om det er retfærdighedssans, men en eller anden form for flok/ fællesskabs ting må det være. Vi må prøve med at inddrage en tredje person og se, hvad hun så gør....
    Jeg er ikke i tvivl om deres følelses register er langt større end tidligere antaget. Bare svært at dokumentere dem

• #9   30. maj 2016 Jeg synes det er SÅ spændende smiley Hvis bare man kunne komme helt ind i hovedet på hunden smiley

Kommentér på:
Har hunde en retfærdighedssans?

Annonce