Har hunde en retfærdighedssans? Har hunde en retfærdighedssans?
Klunte er elsker at lege med bold - hun er især vild med hvis vi alle tre er med. Klunte er smørklat og vi står i hver vores ende af haven. Ekstra sjovt er det, hvis vi ikke bare kaser eller sparker til bold, men slår til den med et bat, ligesom den gang man gik i folkeskole.
Men nu kommer min pointe så.
For Klunte skifter konsekvent imellem at aflevere bolden til min mand og jeg. Lige gyldigt om vi står i hver ende eller ved siden af hinanden. Derudover får man en "tur" mere hvis man kun snitter bolden eller ikke rammer, så bliver den pænt lagt for ens fødder igen.
Min mand kan stå og kalde på hende, men hvis det lige har været hans tur, så kan han glemme det, og hun kan stoppe op og vende rundt, hvis hun kommer i tanke om, det var den andens tur.
Det er ikke noget indlært!
Jeg er ikke i tvivl om at dyr har følelser, men er dog i tvivl om hvor komplekse følelser, som jeg trods alt regner retfærdighed for. Hun ville feks aldrig dele sin mad lige over, hvis der kun var én portion.
Er det en slags fællesskab, flok ting? Bare imponerende hun er så konsekvent omkring det.
Hvad har I at bud, og hvilke "følelser" eller emotioner mener I jeres hunde har?
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 266 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.596
Ej, skal jeg være ærlig, jeg ved det ikke. Sådan opfører Freja sig ikke medmindre det er noget vi har lært hende. Kan i ikke være kommet til alligevel at skyde på skift, og derfor indlære den "vane", da i startede den her leg i begyndelsen?
Men det er meget spændende at tænke over!
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Kapuciner aber derimod
https://www.youtube.com/watch?v=-dMoK48QGL8
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 532
Jeg er dog helt enig med dig i, at hunde har følelser.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.839
jul 2015
Følger: 2 Svar: 204
Men decideret retfærdighedssans? Det ved jeg ikke
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 514 Svar: 12.507
Man tager en hund, og beder den om at dække et vist antal gang - uden at belønne den for det - og tjekker, hvor mange gang, den er villig til at gøre det.
Derefter tager man samme hund + én mere. Beder dem begge om at dække, men belønner konsekvent hund nr. 2 med en godbid efter hver gang UDEN at belønne den første hund.
Forsøget viste en klar forskel på, om hund nr. 1 bare ikke blev belønnet, eller om den ikke belønnet, men oplevede at hund nr. 2 blev det.
Tankevækkende
jan 2008
Følger: 79 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 100 Svar: 865
Jeg er ikke i tvivl om deres følelses register er langt større end tidligere antaget. Bare svært at dokumentere dem
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 266 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.596
Har hunde en retfærdighedssans?