{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.030 visninger | Oprettet:

Alaskan Husky?? {{forumTopicSubject}}

Hej hundefolk!

Jeg var i går i hundeskoven med Atlas hvor han leger med en stor spinkel huskylignende tæve.
Jeg var lidt i tvivl om racen, og spørger så ejerne der fortæller der er en Alaskan Husky smiley

Jeg har dog aldrig hørt om en Alaskan Husky, kun Sibiran Husky og en Alaskan Malamute - så mit spørgsmål er om de her mennesker er blevet snydt af opdrætter, eller det bare er mig der endnu ikke har mødt (eller hørt om) en Alaskan Husky før? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alaskan Husky??
  • #1   5. maj 2016 http://hundeejere.dk/hunderace/alaskan-husky

    Den findes skam, så medmindre hunden du har mødt , ikke er raceren, så kan den såmænd sagtens være en alaskan husky smiley


  • #2   5. maj 2016 Ser man det - så lærte jeg noget nyt! smiley

  • #3   5. maj 2016 Den findes, men er ikke speciel udbredt her i DK så vidt jeg ved, men om det ER sådan en du har mødt vides jo ikke.

  • #4   5. maj 2016 Nå Gurli var hurtigere for en gangs skyld smiley

  • #9   5. maj 2016 Det er ikke en race, men en blandingstype avlet til fart.
    Navnet bruges om diverse blandinger i DK, for at det ska lyde godt
    En rigtig Alaskan Husky er ikke at holde som familiehund. De vil løbe på væggene uden enorme mængder motion/stimuli.


  • #10   5. maj 2016 Synes den var meget lig en Siberian Husky - i hvert fald hvis jeg sammenligner med dem jeg har mødt smiley

    Men kan det passe de kan have stamtavle?


  • #11   5. maj 2016 Altså Alaskan Husky.

  • #13   5. maj 2016 Og så er det vel en blandingshund, dog lavet med et formål. Og jeg må tilstå at jeg ikke rigtig kan se ideen med dem i DK, hos folk der ikke er slædekørdels entusiaster. Eller bruger hunden på anden vis.

  • #15   5. maj 2016 De kan ikke få tavle i FCI i hvert fald.
    Man avler dem til verdens længste eller hårdeste løb, samt løb hvor fart er altafgørende, idet de er sindsygt udholdende. De kører til de dør af det nærmest.
    De har intet at gøre herhjemme, hvor vi max kører 20 km distancer
    Når man møder typen her i landet, er der som regel bare tale om en huskyblanding med en selvopfundet ny race på.


  • #18   5. maj 2016 her et indlæg hvor jeg forklarer hvad en Alanska Husky er, skrevet til Face Book gruppen, Slædehunde Klubben, da jeg nok er en af dem der har haft flest Alaskan Husky´s i Danmark:
    jeg skal prøve at forklare hvad der gør en Alaskan Husky til en Alaskan Husky.
    Hvis nogen har en Alaskan Husky skal begge forældre være TOP slædehunde, hvis forældre hundene ikke er TOP slædehunde har de en hund af ubestemmelig herkomst.
    Alaskan Husky, er en top slædehund med forskelligt baggrund ,som har været avlet i mange generationer, og hvis man blander denne hund med en anden hundetype, f.eks. jagthund er det en HOUND også kaldet Skandinavien Husky.
    Alaskan Huskyen fra anerkendte top hundekører har sædvanligvis et stykke papir hvor på de sidste 8 generationer er nedskrevet, ud for hver hundenavn på papiret står avlerens, hundekørerens, navn, og man kan altid henvende sig til alle de personer og spørge ind til hunden og avleren og til andre navne både på hunde og personer som står på dette papir.
    Dette papir bliver normalt omtalt som hundens stamtavle, men i dette forum er det ikke godt at omtale det som stamtavle fordi det ikke må sammenlignes eller forveksles med en FCI godkendt stamtavle som er udstedt at en kennelklub. Papiret på en Alaskan Husky er udstedt af avleren selv, og derfor ikke godkendt af nogen klub eller forening, dermed ikke være sagt at disse papirer ikke er værdifulde, de er særdeles med hensyn til den videre avl hvis hunden bliver tophund foran slæden.
    mange tror ikke at disse hunde er værdifulde, men de må tro om igen, disse tophunde bliver solgt til beløb man meget sjælendt ser på racehunde. i starten af 90érne tog en tysk ferretningsmand, Gert Bitl, til Alaske og købte vinderspandet i ONAC, 12 hunde, af Eddie Streepper
    for 200.000 dollars omregnet til kr. godt 1 mill. og dette gjorde han 2 år i træk for Eddie havde så mange tophunde at han også vandt året efter og her stod tyskeren igen med de mange dollars og købte Eddie´s 12 hunde for 200.000 dollars.
    Ved ikke om jeg har udtrykt mig godt nok ellers må folket spørge ind.
    jeg vil gerne slutte af med at sige. alle hundekører i Alaska, hvorfra denne fantastiske slædehund kommer fra, ville virkelig råbe højt i arrigskab hvis de så at man i DK solgte Alaskan Husky hvis forældre aldrig havde præsteret i selen i Alaska har man i mange mange år kæmpet for at denne hund skulle forblive at være en topatlet i selen og ikke ødelægges af tilfældig avlen eller i en udstillingsring.
    herunder et billed af nogle af mine hunde nogle er Alaskan husky´s andre blandingshunde:


    profilbillede
  • #19   5. maj 2016 Hmm.. Nej, det har nok ikke været helt en Alaskan Husky - den havde i hvert fald ikke i nærheden af så meget energi som I beskriver :-).


  • #20   5. maj 2016 Det er sikkert bare en blandingshund du har mødt. Der findes mange kneb til at sælge hvalpe, og at give dem et fancy navn er en af dem.

  • #21   5. maj 2016 Ja det må hun have været.. En skam der skal bruges beskidte kneb for at sælge hvalpe!
    Min første tanke var at det var en Malamute/Husky blanding (deraf navnet Alaskan Husky) - men nu jeg ved at de findes er den teori skudt i jorden smiley


  • #23   5. maj 2016 Helt sikkert.
    Jeg kender ikke særlig meget til slædehundene, så det er lige til højrebenet at det skulle være en blanding smiley


  • #25   5. maj 2016 Nogle af jer har ramt problemet, uden for aktive slædehundekører i DK har der ikke været mange Alaskan Huskyer, da de normalt kun sælges videre til hundekører, men rigtig mange har blandet Alaskan Malamutter og Siberian Huskyer og kaldt dem for Alaskan Husky og solgt disse hvalpe, men de har intet med Alaskan Husky at gøre.
    At nogle her påstår at man i en rigtig Alaskan Husky får en umulig hund, og at den ikke har noget at gøre i DK til slædehunde kørsel,vidner om deres manglende kendskab til denne hunde type, Det er en slædehund som nok er den mest sociale og sundehunde af alle slædehundetyper,ellers ville den ikke være den mest brugte hund til langsistance kørsel hvor mange hunde skal arbejde sammen og udgøre et team, uden nogen form for slagsmål om rang eller anden form for problemer.


  • #26   5. maj 2016 Jeg tror det er rigtig rigtig få herhjemme der har en "ægte" Alaskan husky, så at sige.. men en lækker hund, det er det. Dog ikke et aktivitetsniveau jeg lige ville prøve kræfter med, og kan godt forstå Malenes pointe i, at den ikke har noget at gøre herhjemme i vores landskab

  • #28   5. maj 2016 hvis det er mig du hentyder til Zarah, så har jeg arbejdet med slædehunde og kørt konkurrencer i hele EU i næsten 30 år først med Sebirians, så med Alaskans og sidst med Blandingshunde så lidt ved jeg nok om disse hunde.

  • #30   5. maj 2016 Søde Salik er Eurohound og Border Collie. Eyrohounden i ham er fra de anerkendte norske linjer som indeholder en hel del alaskan husky ( af den rigtige og faste type). Og han er akriv langt mere aktiv end både de siberian huskyer jeg kender og de border collier vi går med. Om det er optimalt skal jeg ikke udtale mig om jeg kan kun sige at som familiehund tror jeg ikke Salik ville passe ret godt ind de aller fleste steder. Han er for aktiv og kræver meget både fysisk og mental stimulering for ikke at være en pestilens. Men sød det er ham og hos mig fungerer han heldigvis perfekt smiley

    profilbillede
  • #31   5. maj 2016 Min hunderacer er bestemt ikke en hund for alle. Den er meget vanskelig at håndtere, men JEG kan, fordi jeg er sådan en dygtig mand. smiley

  • #32   5. maj 2016 HA!

  • #33   5. maj 2016 Hvorfor bliver man lige pludselig spydig ??? ... Det KUNNE jo være Leif K har ret ... ikke ?

  • #34   6. maj 2016 Leif K: Spændende læsning smiley Har lige et spørgsmål, som du måske kan svare på ?
    Jeg har set en del udsendelser fra Alaska, bl.a en serie der hedder Yukon men, hvor man følger folk i en lille landsby. Flere af dem opdrætter slædehunde (Alaskan husky), og kører løb med dem, bl.a. for at skabe et godt navn, og kunne sælge deres overskudshunde til en god pris.
    Men jeg undrer mig over hvordan filan hundene kan holde varmen i Alaskas kulde ? Mange af hundene ser ikke ud til at have meget mere pels end en labrador ? Og hundene bor jo udendørs, i alt slags vejr. Godt nok har de hundehuse, men alligevel.


  • #35   6. maj 2016 Anne-marie H jeg ved ikke hvor meget hjælp mit svar er til men jeg ved at rigtige alaskan huskys har mindre pels end fx malemutten og derfor også kan klare at løbe ved højere temperatur men at de dog har så tilpas meget og tyk pels at de stadig ikke kan løbe om.sommeren. Dette var en af de store årsager til at man lavede eurohounden (ud over at man ønskede en endnu hurtigere hund) Derfor krydsede man alaskan huskyies med pointer og af og til også greyhound. Det vag en hund med mindre pels som kan løbe året rundt MEN derimod ikke kan sove på sporet om vinteren og derfor kun kan løbe de distancer på mere end en dag om sommeren, efteråret og foråret. Så jeg tænker alligevel alaskan huskyies må have noget tykkere pels. Men dermed ikke sagt at jeg ikke tror de kan fryse i om vinteren i Alaska og nok ville foretrække muligheden for at søge ind i et mild opvarmet rum. At man så ikke har det til dem kan man måske føre tilbage til måden man holder hund på og anskuer den på.

  • #37   6. maj 2016 CMP: Tænker også at nogle af hundene må fryse om vinteren i Alaska. Men omvendt, så fryser de åbenbart ikke nok til at blive syge, for så bliver de jo sorteret fra. De lever under meget barske forhold, hvor dyrlæger nærmest er et fremmedord. Så de hunde må jo et eller andet sted være enormt stærke.

Kommentér på:
Alaskan Husky??

Annonce