{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.481 visninger | Oprettet:

Alaskan Husky {{forumTopicSubject}}

Jeg ønsker råd fra erfarende folk. smiley

Jeg er blevet tilbudt en Alaskan Husky hanhund på 13 mdr af en familie der skal af med ham akut fordi konen har udviklet allergi i hendes graviditet.
Jeg var nede og hilse på ham i torsdags, lige nu bor han i et skur/hundegård fordi de ikke kan have ham inde pga allergien. Han stod der inde og var selvfølgelig på vagt da vi kom inden ejeren kom ud men virkede ikke agressiv, da ejeren åbnede lågen løb han stille ud og hoppede rundt om os og hilste på og faldt hurtigt til ro, han løb lidt rundt i haven og hoppede på trampolin med deres ene søn og passede sådan set sig selv mens vi snakkede, var meget opmærksom på sin ejer og virkede meget opsat på at gøre ham tilfreds. Måske det var pga godbidder, men er vel egentlig også okay.
Haven var ikke lukket af og han virkede ikke på noget tidspunkt interesseret i at stikke af, heller ikke da han gik rundt alene og vi ikke havde opmærksomheden på ham.
Han var en smugle dominant, men rettede sig hurtigt når man sagde nej, tror nemt dette kan pilles af, om ikke andet med en kasteration.
Efter vi havde snakket gik jeg en tur med ham uden hans ejer for at se hvordan han gik og om han ville acceptere mig som fører. Jeg havde et par godbidder i lommen og gik afsted, han trak lidt i snoren, men havde jeg hånden i lommen og talte til ham gik han konstant og kiggede på mig og ensede intet andet, vi stoppede nogle gange og trænede sit som ikke sad helt i skabet og når han satte sig blev han så ivrig efter godbiden så poterne røg rundt i luften. Hver gang han sad pænt og stille blev han belønnet, efter 5 stop satte han sig med det samme og sad stille.

Hans ejer er udlænding og mener han er alaskan husky, MEN kan ikke finde hans papirer.
Jeg har jo læst rundt omkring og kan se at AH ikke er en race, så kan sådan en have papirer? Det kan jo være en anden race, han er ca 70 til 80 cm over ryggen, har sat to billeder ind af ham på min hund jacksons profil.

De siger at han kan med andre hunde, løber efter katte, men ved ikke om han vil gøre dem noget, kan løbe på vejen hvis han ser noget spændene, men efter han blev kørt ned for 4 uger siden går han ikke der ud selv.

Okay det bliver lidt langt det her, håber i stadig er med. smiley

Nu har jeg jo læst en masse på forum her inde og er nærmest blevet skræm for vid og sans for at anskaffe mig sådan en hund, men kan ikke bare lige slippe ham, så prøver lige igen. smiley

Jeg har en lille chihuahua/dværgpincher tæve nu, har haft en amerikans/engelsk bulldog samt 3stk labrador igennem årene så første gangs hund er det ikke.
Jeg ved de kræver meget motion, så gåture og aktivering er jeg med på.
MEN jeg bor på en gård på landet med stor grund og intet hegn, jeg har rimelig langt til naboer og 200 meter til vej, jeg har heste og har gerne mine hunde med i stalden samt frie omkring stalden og folden, også uden konstant opsyn.
Jeg har en drøm om at hunden kan løbe med på tur, men dette kan jeg leve uden hvis det ikke fungere. smiley

Hvordan passer denne hund ind hos mig og hvad mener i om racen ud fra billedet?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alaskan Husky
  • #1   22. okt 2011 Billeder sat i album her: http://www.hundegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=65538

  • #2   22. okt 2011 alaskan malamute/husky måske? .tror godt jeg turde tage den hjem... ser dejlig ud i hvert tilfælde

  • #3   22. okt 2011 For det første synd at sådan en slags hund er kommet ud i den situation.
    Der ud over jeg vil jeg gerne have uddybet dette:
    "Han var en smugle dominant, men rettede sig hurtigt når man sagde nej, tror nemt dette kan pilles af, om ikke andet med en kasteration."
    På hvilken måde mener du han er dominant og samtidig vil jeg påstå at det ikke vil hjælpe noget med kastration, men det er en anden diskussion.

    Du skal tænke dig grundigt om inden du anskaffer dig hunden og anskaf dig kun hunden hvis du føler at du kan have en hund mere og gerne vil den. Ellers ville jeg istedet prøve at hjælpe med at finde en anden familie til hunden.

    Men lyder ellers ikke som en dårlig hund. Hvordan er den blevet aktiveret før i tiden og hvad med træning.


  • #4   22. okt 2011 Det lyder som en okay hund smiley en rigtig nem og lydig hund, som er ret pleasende..

    Men det ligner for mig mere en blanding af en husky og en karelsk bjørnehund?


  • #5   22. okt 2011 Helt enig i at det er synd for hunden den er endt hvor den er nu også derfor jeg undersøger hvad jeg kan for ikke at den skal ende der igen.
    Den hoppede op af min veninde som hanhunde gør når de dominere, også lidt op af mig, men sagde nej og ned en gang og så var det det.
    Alle de store hunde jeg har haft har været hanner og her har kasteretion virket perfekt, men intet virker uden samtidig træning i min verden.
    Min bulldog blev aflivet for 2 mdr siden så er vant til at have flere hunde af gangen, havde også 2 af labberne sammen med den lige jeg stadig har så dette er intet problem.
    Jeg savner at have en stor hund da den lille helst kun vil med ud om sommeren, kan lige lokke hende med i stalden nu, men kun i kortere tid og hun er ved at være gammel og må nok indse at hun nok ikke er her efter denne vinter hvis hun går lige så meget ned af bakke som de sidste par år.


  • #6   22. okt 2011 en alaskan husky er en type ikke en egentlig race, da der blandes forskellige racer for at skabe en hurtig slædehund, derfor er de ofte også meget forskellige af sind.
    Hende jeg havde var meget selvstændig, men kunne sagtens trænes, hun var meget jagt fikseret (hun dræbte det hun fangede)
    En meget aktiv hund der er reserveret/sky.


  • #7   22. okt 2011 Den har forresten kun været gået ture med førhen, og ikke nær så meget som jeg ville mene den skulle, ingen træning fra hvalp eller noget.

    Karelsk bjørnehund havde jeg også i tankerne for mutten har jo normalt mere pels.


  • #8   22. okt 2011 Jeg har ikke meget at tilføje til emnet desværre, dog at du skal være meget obs på racen, hvis der er Alaskan Malamute i den så kan du godt forvente en sjov tid.

    Jeg har selv oplevet med min Alaskan Malamute at selvom hun fint kunne med andre hunde, og ofte leger med dem, så har hun ændret sig, og er begyndt at bestemme mere, jeg har så snakket med en der opdrætter dem, og har gjort det i mange år at det er typisk racen, og det sker de ikke kan man andre hunde alligevel.

    Slædehunden er en skøn skabning, men den er meget langt fra alle andre hunderacer.


  • #9   22. okt 2011 Denne her er slet ikke reserveret eller sky. Er godt med på det er en type, men kan de have papirer alligevel?

  • #10   22. okt 2011 Har også fået opfattelsen af at det er en helt ny verden jeg er på vej ind i, ikke at det skræmmer mig, tværtimod. Men jeg vil gerne vide hvad jeg går ind til. Men syntes den har for lidt pels til der kan være så meget mutte i den?

  • #11   22. okt 2011 Jeg må indrømme jeg tror mest på det er en blanding af et eller andet, men jeg kender slet ikke nok til de forskellige racer til at kunne sige hvad.

    Det er uden tvivl en dejlig hund, og de er meget hengivne.



  • #12   22. okt 2011 Lyngvang:nej tror ikke de stambogføres noget sted, men min havde ane tavle mange generationer tilbage, det er et seriøst avlsarbejde bag i hvertfald dem der opdrættes af slædehundefolk.

  • #13   22. okt 2011 Jeg håber de snart finde de papirer så jeg kan finde ud af hvad der er i den.

  • #14   22. okt 2011 Jeg ville personligt være ret ligeglad med de papir, de gør hverken hunden bedre eller dårligere.



  • #15   22. okt 2011 Nej nej, jeg vil bare gerne vide hvilke "særheder" jeg skal være klar på. Har læst meget om Mutten og siberian husky stikker af så snart de kan fx. Og det fungere ikke på en gård uden hegn.


  • #16   22. okt 2011 Lyngvang: hvis det er en alaskan husky så er der ofte mange forskellige racer i bl.a. jagthunde racer som korthåret hønsehund mm. Men synes nu den ser lidt tung ud for at være en alaskan husky, normalt er det en meget let hund, langbenet og meget slank.

  • #17   22. okt 2011 Han ser nu skøn ud. Er du indstillet på den mænde motion og træning sådan en hund kræver so go for it. Lyder til du har de fysiske rammer for at give ham et godt hundeliv...


  • #18   22. okt 2011 En time om dagen minimum hvor tiden 100% er sat til ham er min plan og så kommer selvfølgelig tiden ud over hvor han bare kan rende og løbe i haven. Det jeg er mest nervøs for er om han vil jagte hestene, tror dog at når først han har været i nærkontakt med hegnet så gør han nok ikke det igen. smiley Og så om jeg skal gå hvert øjeblik og være nervøs for om han stikker af.

  • #19   22. okt 2011 Jeg tror ikke at du skal satse på at have den til at løbe løs på din grund, personligt vil jeg mene at det ville være uansvarligt. De ikke alene jager, men kan også finde på at nedlægge byttet.
    Skøn ser han ud og smukke er de, men lad være med at lade dit hjerte løbe af med dig og find i stedet en hund der passer til dig og dine behov, det her ville være en stor satsning.


  • #20   22. okt 2011 Jeg ville vælge en mindre race, hvis jeg i forvejen havde en lille bitte hund derhjemme. Slædehunde leger ofte meget vildt, og de skal have meget motion. Du vil ikke kunne aktivere hundene på samme måde, og de vil formentlig have svært ved at lege sammen uden opsyn. Det ville være synd, synes jeg.

  • #21   22. okt 2011 Den lille gider slet ikke lege og smutter bare hvis store hunde vil lege. Så det punkt er jeg ikke nervøs for, hun skal nok passe på sig selv, det har hun været vant til fra hvalp da jeg altid har haft store hunde sammen med hende.
    Hun er gammel og sær og holder sig faktisk altid bag mig eller i sofaen hvis der leges vildt.
    Men jeg tænker meget over det med om den vil stikke af.Han virker bare slet ikke som sådan en hund.


  • #22   22. okt 2011 Når nu du snakker om dominans så vil det nok være en god ide at læse op på emnet via f.eks dette link http://www.omhunden.dk/html/kastration_af_hunde.html

    Og Alfasyndromet af Anders Halgren


  • #23   22. okt 2011 Dette omhandler myter : http://www.omhunden.dk/html/myter_om_hunden.html

Kommentér på:
Alaskan Husky

Annonce