"Bedst" mulige foder til mine hvalpe? {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen.
Min kæreste og jeg har 2 9 uger gamle blandingshvalpe som bliver fodret med bosch (opfordring fra opdrætter). Jeg må indrømme at jeg har mine tvivl om hvor godt foderet egentlig er og vil derfor høre om der er nogle foder mærker vi burde kigge nærmere på og evt nogle vi burde holde os fra? Vi ved godt at man selvfølgelig skal se på sine hunde og se om de trives på det osv men vi syntes det er ret svært at vide hvilken "ende" af foder mærkerne vi burde prøve først. Hundenes velbefindende er nr 1 så vi går ikke op i om der er korn eller noget i maden så længe de har det rigtig godt Det eneste vi desværre ikke har mulighed for er barf da vi på ingen måde har fryseplads til det
Håber i kan guide os lidt på vej.
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.695
jun 2007
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 50
apr 2008
jun 2007
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.581
Fun4pets
Aktive
Alldoggs
Det er ikke hundemad i min verden.
Derimod, arion virker til at være fornuftigt, de har taget hvede og byg ud, og kommet mere kød i. Samt lavet flere smagsvarianter til hver racestørrelse, lam/ris, laks/ris og kylling /ris
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
fjerkrækødmel, byg, majs, hvedemel, animalsk fedt, kødmel, hvedeklid, kødhydrolysat, fiskemel, tørret roepulp (sukkerfri), ærter, tørret gær, salt, muslingekødmel (min. 0,1%), kaliumklorid, julesalatpulver.
Kødandel (animalsk protein) (min. 23%, tørret)
Andel animalsk protein af alle proteiner (min. 62%).
Her er den til Bosch Junior Medium:
fjerkrækød (min. 20%), byg, majs, fjerkrækødmel, ris, kødmel, animalsk fedt, tørret roepulp (sukkerfri), kødhydrolysat, tørrede kødgrever, fiskemel, hørfrø, tørret gær, fiskeolie, salt, kaliumklorid, muslingekødmel (min. 0,1%), julesalatpulver.
Kødandel (animalsk protein) (min. 49%, tørret)
Andel animalsk protein af alle proteiner (min. 76%).
Jeg har ikke forstand på hvalpefoder - men jeg ville ikke fodre min hund med dette. Vi har haft lige haft en emne her på HG, hvor der blev fundet frem til, at når der står "animalsk protein / fedt", så kan det være fra ALLE dyr.. Grise, køer, hunde, katte, heste, kyllinger og så videre..
Vi fodrer med Arion, men har ikke hvalpe, vi har en schæfertæve på snart 11 måneder
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.132
Vi også anbefale essentials eller taste of the wild, eller andre fodermærker i den dur. Det er ikke billige fodermærker, men man betaler for kvalitet.
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 3 Emner: 239 Svar: 3.391
Nå men, de fik royal canin hos opdrætter og kom "direkte" over på Olivers kornfri her hjemme, og da de var vant til det begyndte jeg at blande diverse andre kornfrie / kornreduceret mærker i som Kingsmoor, Real nature og essential, så de får lidt varieret foder, men Olivers som den primære.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.986
Og ja, naturligvis har sælger sagt at det ville være helt problemfrit, vedkommende skulle jo af med hvalpene... Jeg personligt ville aldrig anskaffe to jævnaldrende hvalpe. Det er jo dobbelt op på problemer og stor risiko for at de begynder at slås når de bliver kønsmodne, nå nu det er samme køn. Men det kommer jo også an på hvilke racer det drejer sig om.
jun 2007
apr 2008
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 3 Emner: 239 Svar: 3.391
aug 2008
Følgere: 1078 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.757
Men skal man vitterlig ud i kastrering, så vent til hunden er fyldt 2 år og du ved hvad du har med at gøre.
jun 2007
Lige et hurtig spørgsmål ang hvalpeleg. Når drengene leger kan det godt gå "vildt" for sig. Er dette normalt? De stopper når den ene begynder at pive men så efter et halvt minuts tid begynder de igen og der bliver knurret fra begge sider men går ud fra det bare er i leg? (det lyder ikke umiddelbart alvorligt) Det er nok bare mig der er lidt hysterisk på det område
nov 2013
Følger: 9 Hunde: 3 Emner: 3 Svar: 74
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.186
Det er et super godt foder efter min mening - det eneste minus er (kan være) at de ikke skal have ret meget af det, men det er jo OK hvis man har småtspisende hunde
dec 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 126 Svar: 736
Essential, orijen, acana, kingsmoor..... og så olivers og arion...
De første ville jeg klart vælge fra... det er det der kommer tættest på naturlig foder til hunde, når vi ser bort fra barf...
Men i den gruppe kan nævnes Wilderness og selct gold.
jun 2007
@Sabrina - Så hvis jeg forstår dig helt korrekt så mener du at Olivers og arion er en "klasse" over de andre mærker? eller er jeg helt forkert på den?
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.132
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 79 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.425
Jeg ønsker virkelig det bedste for jer, med to jævnaldrene hanner. Jeg vil ikke på nogen måde "dømme" jer for at have gjort det - jeg havde selv Aqui og Qimmit, hvor der kun er 5 ugers aldersforskel, og det er også hanner begge to.
Udover udfordringerne omkring deres kønsmodning, så synes jeg, at den største udfordring er, at få ro på, når man har sådan to størrelser i huset. Huske at hvalpe i den alder skal hvile/sove i 18-20 timer i døgnet, og det er supersvært, når der hele tiden er en legekammerat. Og når først de bliver overtrætte og kammer over, så er det endnu sværere at få ro på. Og ud fra det du beskriver mht. deres vilde leg, så lyder det som om, at I er "der" allerede.
Jeg vil virkelig anbefale, at I får noget kompetent hjælp. Det KAN være fuldstændig fantastisk, at have to hvalpe til at vokse op sammen, men det kan også ende med at blive et mareridt. Ønsker virkelig det bedste for jer og jeres drenge.
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 79 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.425
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.376
Mht foder så er jeres hunde jo ikke større end at de er forholdsvis 'økonomiske' i foder også selvom man vælger et af de dyrere fodermærker med rimelig garanti for indholdet (Acana, Taste of the Wild, Orijen, Wolfsblutt og den slags).
jan 2010
Følger: 16 Følgere: 35 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 718
BOF Princippet Behavioural Optimizing Food (BOF) er princippet om at gengive hundens naturlige kost. I praksis betyder det, at hundens blodsukkerniveau forbliver stabilt, det høje indhold af frisk kød stimulerer instinktet, den lave tilberedningstemperatur bevarer ernæringsværdien, bær, frø og urter efterligner indholdet fra byttets mave og størrelsen på koketten sørger for at måltidet bliver tygget & ikke slugt.
Man kan få dette foder i forskellige varianter. Juice får the Biginning Large. Emma får nautical living Dette foder fås også i the Biginning, og hvis jeres hunde ikke når op over 15 kg som voksne er det dette der vil være optimalt for jer. Bliver de over 15 kg, er det the Biginning Large som er det optimale.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.986
jan 2010
jan 2010
jan 2010
ROVDYR MAVENS FUNKTIONER
Hundens tarmsystem er forholdsvist kort. Derfor kan hunden bedre optage frugt og grønt, hvis cellevæggene er blevet findelt. Ude i naturen spiser de indholdet i byttedyrets mave, som mest består af græs, bær og lign. I byttedyrets mave er det delvist forarbejdet, og dermed nemmere for ulven/hunden at optage.
"Bedst" mulige foder til mine hvalpe?