{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.343 visninger | Oprettet:

Foder til hvalp af stor race {{forumTopicSubject}}

Vi har en Landseer hvalp på 10 uger, der lige nu vejer 12,5 kilo, hans forventede voksenvægt er omkring 65-70 kilo.
Vi fodrer med orijen puppy large breed.
På posen står der at han skal spise dette til han er 24 måneder, med forskellige daglige mængder afhængig af alder.
Jeg er blevet forvirret på et højere plan af ting jeg har læst forskellige steder, primært om faren ved hurtig vækst og HD
http://www.hunden.dk/Hunde-nyheder/SeNyhed/?ID=869#.T-rs1pWnDdE.mailto står der at hunden i unghundefasen skal skifte til voksen foder, altså 8-10 måneder og ikke 24
På dogfoodanalysis.com står der om foderet at det kun er egnet til voksne hunde "The only caution we would make on this food is that the high protein content makes it suitable for adult dogs only, particularly in the case of large breeds."
Jeg vil give min hund det bedst mulige foder, som sikrer ham en sund opvækst, men jeg mangler nogen klare retningslinier for hvad dette foder er, er der nogen derude med erfaring med store hunde der har de vises sten og kan skære igennem, prisen er ikke en faktor, men det skal være et tørfoder, råt er af flere årsager ikke praktisk muligt, og jeg ville også være bekymret for om han fik det han skulle.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder til hvalp af stor race
  • #1   27. jun 2012 Jeg kender ikke væksten på en Landseer, men for Grand danois vedkommen er de fleste hvalpe som 8 ugers på voksen foder, for at de ikke skal eksplodere i vækst.

Min 8 mdrs tæve får Arion laks og ris voksen foder, og trives i stor stil på dette.

• #2   27. jun 2012 Vi har en Broholmer på 11 måneder. Han måler nu 76 cm og vejer omkring 60 kg. Forventet sluthøjde ca 80 cm og 65-70 kg.

Han bliver fodret med Royal Canin Giant Breed Junior. Indtil han var ca. 8 måneder brugte vi RC Giant Breed Puppy - det fik han også hos opdrætter.

Da han var lille hvalp fodrede vi efter en slutvægt på 45 kg - efter anbefaling fra opdrætter, som har opdrættet Broholmer i rigtigt mange år. Dette er netop for at sikre at væksten ikke bliver for hurtig. Først da han blev 8 måneder begyndte vi at fodre efter en slutvægt på ca. 60 kg.

Efter anvisningen på pakken er juniorfoderet til hunde op til 18/24 måneder, men vi har netop talt med opdrætter om, så småt at skifte til voksenfoder - stadig giant breed. Den voldsomme vækstperiode er nu overstået, og vi har svært ved at mætte Humle med juniorfoderet.

For en Broholmer er retningslinien, at de ikke må tage mere end 1 - 1½ kg på om ugen. Hvis de tager hurtigere på, vokser de for hurtigt. Humle har i hele vækstperioden ligget på omkring 1½ kg's tilvækst om ugen.

Vi planlægger at fortsætte med RC giant breed indtil han er helt udvokset - så kan det godt være, vi skifter til Henne Pet Food, som vores små hunde får.

Kunne du ikke rådføre dig med din opdrætter? Jeg har haft stor glæde af min opdrætters anvisninger - for som du selv sige, det er meget meget vigtigt, at de meget store hunde ikke vokser for hurtigt.

• #3   27. jun 2012 Vores Kassy, sankt bernhard, fik Royal Canin Giant Puppy hos opdrætter samt det første halve år. Derefter fik hun (fra ca. 8 mdr-2 år) Royal Canin Giant Junior og nu (som 2 årig) får hun Royal Canin Giant Adult, og det har både hun og vi det rigtig godt med.

• Leif V
    Leif V Tilmeldt:
    jun 2012

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #4   27. jun 2012 normal er det et sted mellem 8 og 10 måneder og hvor de stille skal slås over på voksenfoder men der er det meningen du skal blande hvalpe og voksenfoder sammen i skålen under hver fodring 1 % pr fodring fra 8 måneder frem til 100 % jeg vil anbefale du kommer op til 50 voksen og 50 hvalp du kigger hvordan din hund reger hvis det er normal adfærd forsætter du bare med at ligge en procent mere i men hvis din hun begynder med unormal adfærd tager du 4 % mindre ved voksenfoder

• #5   28. jun 2012 Hej Keld

Jeg er opdrætter af Landseerer og har netop en dejlig tæve gående på 4 mdr. Du er velkommen til at ringe til mig, så vi kan tage en snak om det. Du kan finde mig på www.landseeren.dk

De bedste hilsner
    Rikke

Kommentér på:
Foder til hvalp af stor race

Annonce