{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.550 visninger | Oprettet:

Bedste foder ud af 3 mulige :) {{forumTopicSubject}}

Hej alle - Så skal jeg lige høre jeres erfaringer og meninger angående disse fodermærker og BARF smiley

Mine 2 små hunde skal starte på BARF snarrest muligt, og jeg skal derfor køre dem over på ét af disse fodermærker da de kan gives sammen med BARF (så vidt jeg har fårstået?)
- Så de kan få BARF dagligt, men samtidig altid have lidt mad i deres skål til fri afbenyttelse.

Hvilke af disse mærker er efter din vurdering bedst til dette:
* Petcurean Fuldfoder http://www.rigtighundemad.dk/pages/webside.asp?articleGuid=59915
*ZiwiPeak http://www.rigtighundemad.dk/pages/webside.asp?articleGuid=59914
* Gourmix
http://petfoods.dk/?traeid=824

På forhånd mange tak for dine erfaringer og svar! smiley
KH Ann-Sophie

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bedste foder ud af 3 mulige :)
  • #1   6. jan 2010 Jeg har kun brugt Ziwipeak som guf men vil meget gerne høre om din erfaring med Barf til små hunde senere hen smiley

• #2   6. jan 2010 Caroline - Ja det er også lidt krydret i pris, men hva' pokker :')
    jeg skal nok give dig en update, men der går jo noget tid før de er inde i det.. Men glæder mig til at komme igang, skal ud og købe tørfoderet i morgen. Så når de er helt vant til dét blander jeg lidt kallun og hestekød ind over - Spændende spændende smiley
    KH Ann-Sophie

• #3   6. jan 2010 Gourmix er der majs og soya i. Synes ikke lige det passer sammen med det de skriver omkring foderet.
    Petcurean kan jeg ikke finde nogen ingrediensliste på
    Jeg vil sige ziwipeak, dog kan jeg heller ik finde nogen ingrediensliste på det:)

• #4   6. jan 2010 Hvad får de nu?

Efter min mening kan alle fodermærker gives sammenmed råt, men det er der jo delte meninger om

• #5   6. jan 2010 Jeg ville under ingen omstændigheder lader tørfoder stå fremme... Ja man kan give tørfoder kombineret med det rå, men ikke i samme måltid.. Det vil du jo ikke kunne stoppe ved at have tørfoder stående fremme hele tiden..

Så ingen af dem.. Men ellers ville jeg sige ziwipeak, hvis det er sådan at et måltid er råt og et er tørfoder

For lige meget hvad, så er det tørfoder.. Og det er længere tid om at blive optaget i systemet.

• #6   6. jan 2010 Fandt ingredienslisten på ziwipeak, men undrer mig over hvorfor der er cikoriesirup i

• #7   6. jan 2010 Camilla - der var du skarbere end jeg.. Der må nemlig ikke være majs/kornprodukter i dét foder man giver sammen med BARF (dét fik jeg at vide i forretningen idag)
    Og da mine får Henne Pet Food Kronch og RC Dental Special kan jeg ikke fortsætte på dét foder, da der er majs og ris i..
    Så jeg skal have dem over på et andet mærke før jeg kan starte på BARF..
    Hmm..
    KH Ann-Sophie

• #8   6. jan 2010 Det kommer jo lidt an på hvorfor du vælger at fodre med råt.

Er det et fravalg af det opvarmede, af nogle specifikke ingredienser eller andet?

• #9   6. jan 2010 Ok - der fik du lige svaret ;o)

Jeg mener ikke, at ziwipack kan betragtes som et fuldfoder - jeg ville ihvertfald ikke selv lade hunden leve på det alene.
    Dansk Barfcenter har for nyligt introduceret et produkt, de kalder tør-barf. Du kan undersøge, om det lever op til dine krav.
    Jeg har ikke selv helt fidus til det, men måske jeg tager fejl :o)

• #10   6. jan 2010 jeanette -der er nu faktisk ingen dokumentation for at tørfoder og råt har forskellig fordøjelsestid, og vores "test" herinde, viste jo faktisk at det rå var længere tid om at komme igennem systemet (den test var så aldeles uvidenskabeligt, men skulle man endelig sige noget om det, er det vel det nærmeste vi kommer på en "undersøgelse")

Vil dog sige at barf'er man udfra en filosofi om at hunden ikke skal have kornprodukter og/eller varmebehandlet føder, så er det klart at man skal vælge et foder der ikke inderholder nogen af delene.
    -men ellers ser jeg ikke nogen grund til at det ene mærke skulle være bedre samme med barf end det andet

• #12   6. jan 2010 Jeanette - Meningen er slet ikke det rå+tørfoder skal blandes sammen.
    Havde tænkt mig at gøre det på følgende måde:
    - Om morgenen får de tørfoder stillet til rådighed.
    - Det fjerner jeg så om eftermiddagen, og giver dem BARF.
    - Om sen eftermiddag/aften sætter jeg igen tørfoderet ned til dem.
    På dén måde har de adgang til mad næsten hele tiden, og ingen af dem er grovædere, og de spiser ikke tørfoder i vilde mængder.
    Som oftest spiser de 4-6 foderpiller og vender tilbage til det nogle timer efter.
    Og når de samtidig er på BARF er det yderst begrænset hvor meget tørfoder de overhovede vil spise, men jeg vil have de har adgang til det (og har da også fået at vide det sagtens kan fungere?). smiley
    KH Ann-Sophie smiley

• #13   6. jan 2010 Hvis ikke man vil give begge dele sammen (altså i samme måltid), ja så dur det jo ikke at de kan æde det helt ind til kort før de skal have det rå, og igen umiddelbart efter.

Så ville jeg foretrække at lære dem at spise når der serveres.

• #14   6. jan 2010 Enzo- Ved det faktisk ikke....Under mig bare over at der er sirup i:)

Anne Sophie- Der er også orijen og acana, hvis det er:)

• #15   6. jan 2010 CH - Jeg har hørt utroligt godt om Ziwipack, og som ''opvejning'' til BARF ville dét måske fungere?
    Men man skal netop undgå majs og kornprodukter, og må ærligt indrømme jeg synes dét er i rigtig mange af kvalitetsmærkerne? smiley

I må meget gerne sende links hvis I mener andre fodertyper kan fungere sammen med BARF (foderet skal udelukkende være et suplement og behøves ikke være et fuldfoder - Hundene skal bare tilbydes adgang til mad)

KH Ann-Sophie smiley

• #16   6. jan 2010 Nej nej, de er slet ikke grovædere og ville aldrig spise en skål tørfoder op på en formiddag+eftermiddag - de render og hygger sig med maden (deres tørfoder)
    Men idag præsenterede jeg dem for hestekød, og er 99% sikker på de vil æde dette (BARF generelt) straks det sættes på gulvet.
    Hvilket er én af grundene til jeg vil gå over til BARF, for Shika mangler fedt på sidebenene. :')
    KH Ann-Sophie

• #17   6. jan 2010 men hvad er årsagen til at du vil have foder stående hele dagen?

Enkelte hunde spiser ikke ellers. Men hvis de vil spise det rå, er der jo ingen grund til at have foder stående resten af tiden...

• #18   6. jan 2010 Det er ganske rigtig hvad du skriver Michelle - men begge piger har altid været vant til der stod mad fremme 24/7, og jeg synes også selv det er en god vane at de i ny og næ at snuppe en foderpille og hygge sig med dét.
    Fx plejer de som ''hygge seance'' om aftenen at spise nogle foderpiller lige inden vi går i seng, mens min kæreste og jeg børster tænder.
    Og, jeg har det rigtig godt med de får lidt mad i maven lige inden de skal sove, så de ikke er helt tomme i maven hele natten.

Skal jeg til at BARF fodre dem 2-3 gange dagligt tror jeg simpelthen det bliver for besværligt. Den lille skal fx have under 15 gram pr. måltid (23 gram om dagen), så hellere at de får én gang kød og har MULIGHED for at spise en foderpille hvis de trænger til det.
    Håber du forstår det, bare lidt? :')

KH Ann-Sophie smiley

• #19   6. jan 2010 Men hvilket produkt ville I anbefale til dét jeg søger - det drejer sig om at hundene spiser max 15 foderpiller dagligt.
    Det skal kun fungere som ''hygge-foder'' MEN være uden kornprodukter, majs, ris og unødige konseveringsstoffer..
    KH Ann-Sophie smiley

• #20   6. jan 2010 Hvad siger I til dette produkt (så får de også fisk, hvilket jo er en god ting mht BARF):

ORIJEN 6 FRESH FISH
    Indhold:
    Friskfanget laks af 3 forskellige arter (Ikke opdræt), tøret laks, kartoffel, dybhavsfisk fra nordlige vande (torsk, kuller, skrubbe), hvid ferskvandsfisk, sød kartoffel, ferskvandsørred, solsikkeolie, naturligt konserveret lakseolie, tørret alfalfa, havgrøntsager fra Canada, (bl.a. tang og sunde alger), pastinak, porre, psyllium-frøskaller, knust skal fra rejer, krabber og hummer, rosmarin, lecitin, chicorie rod, lakridsrod

KH Ann-Sophie smiley

• #21   6. jan 2010 vi bruger Wolfsblut i kombination med barf -dvs de får wolfsblut om morgenen og råt om aftenen og det fungerer rigtigt godt.

• #22   6. jan 2010 Ellen - Ja dét har jeg også set på, synes det minder meget om IRIJEN som jeg lige har skrevet om!
    Bruger du så WolfsBluT Wild Pacific til dine? smiley
    KH Ann-Sophie

• #23   6. jan 2010 Hvis det er så lidt de spiser af det, er det i mine øjne at anse som bare en godbid. Og i så fald havde jeg nok bare valgt det billigste (medmindre self vi taler allergihund e.l.)
    Det har jo ikke den store betydning ernæringsmæssigt, at de spiser 10 tørfoderpiller om dagen...

• #24   6. jan 2010 Vi skifter mellem de forskellige varianter, og hundene er vilde med dem alle sammen.
    Selv synes jeg også, det er et supergodt foder.

• #25   6. jan 2010 Helt rigtigt Michelle.. Men jeg tænker lidt omvendt - når de nu spiser så lidt dagligt, kan jeg jo ligeså godt købe det bedste af det bedste?
    Men skal bare høe hvad der fungere godt for andre på BARF, for fodermarkedet er jo enormt..
    KH Ann-Sophie smiley

• #26   6. jan 2010 Ej hvor godt Ellen - Dér fik du sandelig lige hjulpet mig en del, tusind tak! smiley
    Hvordan er størrelsen på foderpillerne? For nu har jeg jo en chihuahua på 1,2 kg, med en frygtelig lille mund smiley
    Ej men, det er mere så det ikke er et gnaveben hun skal igennem hver gang smiley
    KH Ann-Sophie

• #27   6. jan 2010 Inden jeg fik Gaia, fik reiki både råt og tørt. Må indrømme at jeg ikke er så fanatisk, og selvom jeg gerne betaler for et fornuftigt foder, bliver jeg ikke hys over en smule korn i foderet.

Han fik flatazor (som ja -indeholder korn) + self råt. Fungerede ganske glimrende.

Sm sagt -betaler gerne for et fornuftigt foder.. men væsentligt over 600kr for 12 kg, vil jeg ikke give. Det havde været noget andet hvis jeg havde allergihund, som derfor nødvendigvis skulle undgå en masse ting. Men hvis min hund fungerede på det den fik, ja så ville jeg slet ikke skifte i første omgang, og at give SÅ meget for en sæk "godbidder" er jeg godt nok for nørrig til, men sådan er vi jo så forskellige.

jeg mener ikke der er problemer i at give tørfoder sammen med råt, uanset om det indeholder korn eller ej (igen -self med undtagelser af allergihunde)

• #28   6. jan 2010 Michelle - jeg er også glad for at læse dine erfaringer! Jeg vil heller ikke pyldre for meget - men fik bare at vide det ikke var godt hvis der var kornprodukter i tørfoderet mens man BARFER.
    Og så kan jeg jo ligeså godt finde noget uden korn/ris/majs i.. Er mere sådan jeg ser det.
    Jeg er slet ikke hys mht majs osv i tørfoderet ellers (som du kan se har de hele tiden fået det i form af tørfoderet)
    Men nu hvor jeg går over til BARF vil jeg helst gøre det helt korrekt, især med den lille Shika jeg har. Vil ikke risikere mit sats koster hende problemer..
    Mere det.. smiley
    KH Ann-Sophie

• #29   6. jan 2010 de er faktisk lidt store så hun vil nok bruge lidt tid på at spise dem -de mindste (selv om de ikke er små) er den der hedder blue mountain.

• #30   6. jan 2010 Hold da op hvor er de egentligt billige? 2 Kg for 139,- + fragt..
    I 2 kg har vi jo rigeligt til et par måneder.. Hæhæ..
    Tror jeg vil bestille dén med det samme, så vi kan komme igang hurtigst muligt smiley
    Tak for svar Ellen, og er de for store må de få en omgang med en hammer, så passer de nok bedre smiley
    KH Ann-Sophie

• #31   6. jan 2010 Ann-sophie -og det har du sandsynligvis fået at vide fordi de fleste barfer netop fordi deres filosofi er at hunde ikke skal bruge korn til noget;o)

Så det er altså ikke fordi hunden falder død om af at få korn + råt, men fordi manges ide med at barf'e, netop er at undgå korn

Og det er HELT i orden med mig -vil blot gøre opmærksom på at det altså ikke er fordi der sker et eller andet grimt, hvis hunden får råt + foder med korn;o)

Så i princippet behøver du ikke søge efter et foder der er kompatibelt med barf, men blot søge efter et foder som du mener er godt og overholder de ideer du har omkring fodring.
    -så skal det såmænd osse nok passe sammen med det rå:o)

• #33   7. jan 2010 Michelle - ja du har såmænd nok ret :') Hvor der sælges kan, sælges.. Og kan de prakke mig en sæk foder på, ja så gør de dét.. Smil..
    Men nu ville jeg egentligt også BARFE for at hundene skal slippe for overflødige ting i deres mad, så ville gerne finde noget tørfoder uden overflødige ting i.
    Bare lidt ærgeligt jeg har 5 kilo fodder herhjemme - Alle med korn i smiley Suk..
    Men tak for dit svar, kan sagtens følge dig! smiley
    KH Ann-Sophie

• #34   7. jan 2010 Ann-Sophie -sådan var det skam ikke ment. Mente blot at det er jo logisk nok at de anbefaler at du køber et foder uden disse ting, da de fleste jo (som jeg kan forstå nu, osse er tilfældet for dig) vælger barf fordi man mener korn mm er overflødigt:o)

Så grav du endelig efter et foder der lever op til dine betingelser -du behøver blot ikke tænke så meget over om det nu osse passer til barf. Bare kig efter at det lever op til dine krav:o)

• #35   7. jan 2010 Tak for dine svar Michelle - De har været rigtig gode!
    Men ja, vælger BARF for at lukke de overflødige ingredienser ude..
    KH Ann-Sophie smiley

• #36   7. jan 2010 ... Og samtidig få rettet bedre op på Shika's vægt!
    Synes personlige hun er lige tynd nok, og det er svært at få hende til at tage på - Med mindre det inkludere leverpostej, og deeeet er jeg ikke helt vild med mildt sagt smiley
    Så nu bliver stilen lagt helt om, i håb om dét hjælper - og Paya vil jo også elske det!
    Dét kan vidst kaldes en: Win/Win situation smiley
    KH Ann-Sophie

• #37   7. jan 2010 Petcurean er helt sikker værd at anbefale, jeg har ikke selv prøvet det (da det jo ikke er i dk i nu) men har set flere hunde fra udlandet som er på det og flere af mine venner fra usa anbafaler det til skyerne, jeg har selv haft snakket med dem der over for ca 6 måneder siden om at indpoter det til dk men der hade rigtig hunde mad desværre lige kommet lidt før mig, de har bare været lidt langsomme om at få det til dk.

men det har fået utrolig høje karater på de forskellige udlanske hundemads forums og analyse steder.

klart et forsøg værd efter min mening.

Gourmix er ikke noget jeg nogle sinde ville spilde penge på, jeg har været til et af deres foredrag om deres produkter og vi var i værtifelde ikke enige om hvad der var sundt for hunde og hvad der ikke var, de syntes soyer var helt vild godt bare det var behandlet som de gjord for vi kunne jo bare se på assiaterne de spiste meget med soyer og de var jo sunde, ud over dt har jeg 3 venner som er stoppet med det igen da deres hunde slet ikke kunne funger på det og den ene fik vild mange tilbage fald i den allergi osv..

• #38   7. jan 2010 foder til fri afbenyttelse er no no. Det hunden ikke har spist efter 5 min. bør fjernes.
    Hvorfor vil du forresten fodre råt? Tørfoder er ikke rigtig barf. Barf er slagteri affald o. lgn.

• #39   7. jan 2010 Aj det er altså ikke slagteri affald. Det kommer dælme an på, hvor du køber.. Det jeg køber til Luna er bestemt ikke affald

• #40   7. jan 2010 Martin - Tusind tak for dit gode lange svar!
    Faktisk var Gourmix heller ikke noget der tændte mig, men kunne jo være mange havde gode erfaringer med det. MEN, dét er helt droppet!
    Igår bestilte jeg 2 KG Wolfsblut som jeg vil prøve om de fungere på. Det er nemlig kun naturlige ingredienser, og ingen ris, majs mv.
    Men når Petcurean kommer til DK vil jeg tage et kig på dét, helt uden tvivl!
    * Ved du ca. hvornår det kommer til DK?

Doggymon - Ej BARF har da ikke noget med affald at gøre? jeg køber det ved en BARF forhandler der ligger i Valby. det er hestekød, Kallun, Lever, hjerte mm. Der er massevis af lækre varianter som de skal væksles mellem måneden over (så man kommer igennem alle kødvarianterne)
    Mht tørfoder stående fremme, så bliver det ikke anderledes :')
    De skal have tørfoder stående fremme, og så er det bare om at finde dét der fungere bedst med BARF på sidelinjen smiley
    BARF spiser de op med det samme, mens de måske i løbet af en hel dag hygger sig med max 10-15 foderpiller ialt. Dét skal de bestemt have lov til!

Jeanette - Korrekt! smiley

KH Ann-Sophie

• #41   7. jan 2010 Ann-Sophie P

hvad jeg fik at vide da jeg hade kontakt til Petcurean var at rigtighunde mad skulle have det i deres butikker i november, men så hurtige var RHM ikke så det sidste jeg hørte var at de skulle have det her midt i jan, men mere ved jeg ikke så du må nok heller sende en mail til RHM og spørger dem.

• #43   7. jan 2010 Jeanette og Luna *

jo lidt affald er det jo, ting som kæbe kød, rygstykker,lårben, kalkunhalse,kyllinge halse osv var jo ting som slagterierne anså som "affald" og enten smed ud eller mere eller mindre gav væk til dem der ville have det, det er jo kun inde for de sidste 2-4 år hvor rå fodrings butikker er dukket op alle vegne at de har fundet ud af at de kan tjene næsten lige så meget på deres affalds produkter som på deres mennesker kødvare.

så på en måde kan man vel godt kalde det for slagteri affalds vare ikke ??

bare lige så vi er enige jeg syntes ikke rå fodring er dårligt, jeg bruger selv en semi ting hvor jeg både bruger tørt (Orijen) og råt og er fint tilfreds med det, bare lige for at der ikke er noget der føler at jeg nedrakker BARF

• #44   7. jan 2010 Ja joo, men jeg bruger nu også mange ting, jeg selv kunne spise smiley

• #45   7. jan 2010 ja ja da det gør jeg da også jeg bruger hele kyllinger, ribben,grisse haler, hjerter osv som jeg selv spiser, men derfor er der jo en del af det som mange af BARF butikkerne er bygge på som er en slags affaldsvare som netop rygstykker,lårben,kæbekød,halse osv og til faktisk samme kg priser som vores mennesker kød nogle gange.

• #47   7. jan 2010 ja, det er affald. Med det mener jeg kød som er ok, men vi mennesker mener os for fine til at æde. Og jeg kan ikke se, fidusen med at gi barf og så også tørfoder. Er det bare for at være lidt med på barf moden, og så alligevel ikke?

• #48   7. jan 2010 Det kunne jo være, hun ikke var tryg nok til at gå over til råfodring. Det er vel fair nok

• #49   8. jan 2010 Hej alle - Så er jeg igen tilbage og tak for svar smiley
    Det er Rigtig hundemad størstedelen af kødet bliver fra, og så ellers produkter til mennesker som købes i de forskellige dagligvarerbutikker.
    Grunden til jeg vil basere hovedparten af deres foder på BARF er for at undgå alle de unødvendige ingredienser der er i meget tørfoder og samtidig for at få min Chihuahuas vægt til at harmonere bedre (da hun ikke er lykkelig for at spise rent generelt, men dog indtager hvad hun burde. Hvilket ikke er nok til hun tager på, hun står stille i sin vægt på knap 1,2 kg).
    Derfor vil de få en dagsration BARF, MEN vil ikke skippe tørfoderet helt, da jeg gerne vil have de har mulighed for at få lidt mad lidt mad ned i maven når det passer dem.
    Især med henblik på min lille chihuahua, da de jo KAN gå sukkerkold (har hun dog endnu ikke gjort) - så hvis hun render rundt og er sulten skal hun kunne få lidt næring/energi.
    Ingen af hundene er grovædere - især ikke i forbindelse med tørfoderet. Så jeg er sikker på dét er en god ''mellemløsning'' med BARF og begrænset tørfoder.
    Og nej, det er ikke for at være med på ''BARF moden''. Vidste slet ikke der var sådanne én?
    KH Ann-Sophie smiley

Kommentér på:
Bedste foder ud af 3 mulige :)

Annonce