{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.177 visninger | Oprettet:

Sara O
Sara O
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 25

Endnu en tråd om hjælp til racevalg {{forumTopicSubject}}

Kære hundegalleri

Jeg ved, at der er tonsvis af denne type tråde herinde, men i sagens natur kan jeg ikke så godt bruge andres erfaringer i denne sag. Jeg vil gerne bede jeres gode råd og erfaring i valg af hunderace til os.

Min mand og jeg er begge midt i 30’erne. Vi har ingen børn nu eller senere. Vi har gennem længere tid ønsket os en hund, og nu har vi tiden og overskuddet.

Vi bor i hus med landet med en lille have. Vi er aktive mennesker, som bruger meget tid på at gå ture og løbe ture i den omkringliggende natur. En hund hos os kommer til at tilbringe meget tid sammen med os, men den vil skulle kunne være alene hjemme ca. 6 timer i hverdagene 4-5 gange om ugen. Ellers er vi meget hjemme.
Jeg er ikke specielt interesseret i træning a la lydighed, agility eller lign. Jeg vil gerne have, at hunden lærer det basale lydighedstræning, men jeg har ikke ambitioner om en seriøs træning af nogen art. Vi ønsker heller ikke en hund til udstilling. Vi ønsker blot en dejlig venlig hund, som kan være en del af vores familie.

Vores tanker om ønsker til en hund:
- Mellemstørrelse ca 40 cm +/-
- Venlig og roligt temperament
- Sund race, der ikke er disponeret for særlige sygdomme
- En hund der kan deltage i vores gå- og løbeture, men som også skal kunne slappe af inde
- Pelspleje har vi ikke noget imod, men vi vil helst ikke have en hund, der fælder helt vildt meget. Vi bryder os ikke om pels som er ruhåret
- Kønnet er ligegyldigt
- Ikke (meget) gøende race
- Hunden skal kunne fungere med en kat i huset

Har I nogen gode forslag til racer, som vi burde kigge nærmere på? Vi overvejer at købe en voksen hund, men det er vel sådan set irrelevant.
På forhånd mange tak!:)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Endnu en tråd om hjælp til racevalg
  • #3   25. jun 2015 Jeg tænker puddel

• #4   25. jun 2015 Der er jo mange, der kunne passe ind...

Puddel
    Beagle

Du har vist ikke skrevet om den må være selvstændig eller specielt nem at træne med hensyn til basal lydighed.

• Sara O
    Sara O Tilmeldt:
    jun 2015

#5   25. jun 2015 Tak for svar

Tja, altså det er da dejligt hvis den er nem at træne, men det er ikke nogen stejlt krav fra vores side.

Vi har faktisk talt om både whippet og puddel (mellemstørrelsen).

En eurasier kender jeg ikke - den vil jeg lige slå op.

• #8   25. jun 2015 Både pudel og whippet synes jeg er fine bud.

Med hensyn til whippet, kan det være en god ide at få hvalp fra en opdrætter med kat, eller spørge grundigt ind til, hvordan forældrene til hvalpene har det med katte, eller afkom efter forældrene.

Min ene tæve kan ikke enes med katte, men hendes hvalpe kan, for de har været vænnet til kat fra en tidlig alder.

• #9   25. jun 2015 Jeg tænker:
    Tysk Pincher, Østrigsk Pincher, Pudel, Irish Soft Coated Wheathen Terrier, Kerry Blue Terrier, Irsk Terrier - godt nok ruhåret, men en supergod kammerat på gå-/løbeture, til at have i hælene dagen lang og i sofaen om aftenen smiley Verdens bedste race hvis du spørger mig smiley
    Det springende punkt for mange af de racer der opfylder de beskrevne krav er nok hvordan i har det med jagtinstinkt og at om i ønsker en hund der kan rende løs. Og om i kan acceptere en hund, der ikke nødvendigvis gider ligge i ske med andre hunde.
    Vil da lige reklamere lidt for den røde djævel fra den grønne ø (Irsk Terrier) smiley

profilbillede
  • #12   25. jun 2015 sara kig på Isabelles eurasier de er sååå skønne hunde!
    (også andres eurasier, men isabelles kender alle h.g ere de er såååå skønne!)

• #13   25. jun 2015 Golden Retriever smiley

• #15   25. jun 2015 @Charlotte det med de sunde blandinger er en skrøne.
    @Louise: TS skriver at de helst ikke vil have en hund der fælder vildt meget. Det udelukker både labrador og golden smiley Og begrænser udvalget til klippe eller trimme racer eller helt korthårede, hvor de godt nok fælder, men hvor hårene ikke er så markante, når de ligger rundt omkring. Jeg kender mange ejere af labber og goldens og de siger ærligt at deres hunde fælder MEGET (og det er jo ret synligt når man besøger dem smiley )

• Sara O
    Sara O Tilmeldt:
    jun 2015

#16   25. jun 2015 Tak for alle jeres gode bud.

Jeg synes eurasierne lyder tiltalende, men ville den gide tage med på løbetur? Tilsvarende med en beagle?

En Golden er en dejlig hund, men den fælder for meget efter vores smag.

Jeg grubler lidt videre over, om den skal kunne løbe løs. Umiddelbart var det ikke et krav. Vores have er indhegnet og vi vil alligevel gå meget i skov = snor.

• #20   25. jun 2015 Du får ikke automatisk en sund hund ved at vælge en blanding. Du sikrer dig derimod bedre ved at vælge en hvalp med stamtavle, hvor flere generationer bagved er testet for racerelaterede sygdomme. Stort set alle hunde er disponeret for én eller anden racerelateret sygdom - du sikrer dig bedst muligt at den er sund netop ved at købe fra en ansvarlig opdrætter, der tester for racerelaterede sygdomme.

Mht. race, så ville jeg måske være forsigtig med at anbefale racer som border collie og beagle - i hvert fald når det ikke er nærmere beskrevet, hvordan hverdagen ser ud. For det er fint at gå ture og komme med på løbetur i naturen, men hvis TS slet ikke er interesseret i at træne lydighed, agility mm. (dvs. også næsearbejde osv), så tror jeg hverken hund eller menneske vil trives med hinanden.

• #23   25. jun 2015 Hvis ikke det at kunne løbe løs alle vegne er et ultimativt krav, så vil jeg holde fast i min oprindelige liste. Dog minus Østrigsk Pincher, der trods alt nok fælder lidt for meget smiley
    Mellemstore hunde der passer godt til en aktiv livsstil. Hunde der rent træningsmæssigt vil trives fint med bare at få det helt basal hvalpetræning og måske lidt hyggetræning hen ad vejen. Hunde, der er tilfredse med bare at være med i hvad man nu foretager sig i løbet af dagen. Dog måske pudlen kræver en smule mere mental aktivering.
    Mht til de tre terrierracer: Som regel kan man godt lære dem et indkald der er sikkert nok til at de ikke render ad h***** til så snart havelågen står åben og til at de kan være løse på steder, hvor der ikke er for meget vildt (fx på stranden). Minusset ved de tre terrierracer er at de kan være egetkønsaggressive. Soft Coated og kerry blue skal klippes og fælder ikke. Irsk Terrier skal trimmes og fælder heller ikke.

• #24   25. jun 2015 Jeg ved godt at Golden Retrievere fælder meget... Men synes stadig de skulle undersøge mulighederne, Golden Retriever er meget venlige og omgængelige og kunne måske lige være sådan en de manglede smiley

• #26   25. jun 2015 En collie kunne være et bud, men I skal være opmærksomme på at købe efter linjer med godt temperament, der kan være tendens til usikkerhed.
    Den er nem trænbarn, meget fører fikseret, der er pelspleje (men det er ikke så slemt som man skulle tro), den elsker motion (er opdrættet til at kunne hyrde får en hel dag).
    Håber I finder en race der passer jeg godt.

• #27   25. jun 2015 Jeg tænkte også eurasier. Eller måske en keeshond? Skønne racer- især hvis man i forvejen er glad for katte smiley

• Sara O
    Sara O Tilmeldt:
    jun 2015

#29   25. jun 2015 Sikke mange gode og tankevækkende svar. Tusind tak!

Jeg skal vist have læst lidt nærmere op på whippet og eurasier. Godt nok to meget forskellige hunde af udseende, men jeg synes de begge er smukke og lyder som om, de kunne passe i vores hverdag.
    Jeg har aldrig hørt en en keeshond.
    Alle de nævnte racer lyder i mine uerfarne ører som ret sjældne/ikke så udbredte. Er det svært at finde sådanne hunde?

Jeg er nervøs for, om en puddel måske vil kræve mere aktivering - det samme gælder beagle og border collie, som også er foreslået i tråden. Pincher bryder jeg mig desværre ikke om rent pels og udseende-mæssigt, selvom det sikkert er dejlige hunde.

Jeg vil gerne lige sige tak igen fordi I gav jer tid til at skrive.

• #32   25. jun 2015 Der bliver jævnligt født whippetkuld (6-10 årligt), vil anbefale dig, at besøge et par opdrættere, der er forskel på hundene af type, både sind og skind.

Endelig er der muligheden at importere fra Sverige, det har jeg gjort, og det er ikke bøvlet. Der er en del flere whipper i Sverige end i DK og dermed også flere hvalpekuld.
    Jeg tør godt anbefale et par gode opdrættere, hvis det bliver aktuelt.

• #33   25. jun 2015 Keeshond er ikke den største race, nej, men bestemt ikke umuligt at finde gode steder smiley Skøn race smiley

• #46   26. jun 2015 Pudlen fælder ikke - kan bruges til stort set alt , pånær jagt. Den fås i flere størrelser. En formidabel hund til alle aldre fra 0 till 90 år. Er familien aktiv , er hunden aktiv. Er familien ikke aktiv , er hunden det heller ikke. Meget lærevillig.

• #47   26. jun 2015 Caroline J

Jeg har anbefalet et kig på beaglen, da den er en god turmakker med et yderst elskværdigt sind. Mener også, den er ret god sundhedsmæssigt. De vil ikke træne decideret lydighed med deres kommende hund, så den skal primært lære at begå sig i en familie. De havde ikke angivet om det skulle være en pleaser eller en mere selvstændig hund.Og så ja, den har en rigtige størrelse.

Ja, den kan typisk ikke gå frit. Ja, den skal ud og næsen.

Men mellempudlen er en klog hund, den skal også bruges, bare ikke nødvenigvis på samme måde som beaglen...

De beagler jeg kender, har altså heller ikke været voldsomt krævende med hensyn til motion og konstant afveksling. Den ene var en sand udbryderkonge, når damerne var i løbetid, men de har ellers ikke været hærgende.

http://www.hundeleksikon.dk/beagle.html

Her (linket) står der altså heller ikke at beaglen kræver det samme motionsmæssigt som min korthårede collie eller en siberian husky. Så der er nok bare forskel fra beagle til beagle. Du vurderer selv, hvad din hund har brug for. smiley

• Sara O
    Sara O Tilmeldt:
    jun 2015

#48   24. okt 2015 Det er nu 4 måneder siden jeg lavede denne tråd. Jeg skriver nu igen i den, da vi faktisk ikke er kommet så meget længere i "projekt hund" herhjemme. Vi leder stadig efter den perfekte hund til os. Vi har været rundt og se mange hunde, men er ikke rigtig afklarede endnu.

I denne tråd er vi blevet foreslået følgende racer:
    - Whippet: Dejlig hund, som vi stadig er interesseret i, men vi er nervøse ift. vores søde kat, og har endnu ikke fundet nogle, hvor vi tør tage chancen
    - Eurasier: Også stadig på listen, den er dog lidt større end vi oprindelig havde tænkt. Desværre har vi endnu ikke fundet nogle kuld eller voksne hunde af denne type endnu.
    - Beagle: Den tror vi kræver for meget aktivering med spor osv, som vi ikke er interesserede i.
    - Golden retriever: Super dejlig hund, men den fælder for meget ift. vores ønsker
    - Keeshond: Den har vi ikke kunne opstøve, så det er nok urealistisk
    - Diverse terrier/pincher: Den type hunde er vi ikke så interesserede i
    - Puddel: En dejlig hund, men jeg kan ikke rigtig affinde mig med deres udseende.

Derudover har vi selv set på:
    - Japansk spids: Den type hund kan vi godt lide, men vi har heller ikke haft held med at finde sådan en til salg
    - Engelsk cocker spaniel: Den ved jeg ikke særlig meget om, men min kats dyrlæge nævnte det som en mulighed.

Er der nogle, der kan komme i tanke om nogle yderligere racer, vi bør kigge på?

Tak for hjælpen igen
    Sara

• #49   24. okt 2015 Jeg ville lade være med at kigge efter en specifik hund - jeg ville finde den race jeg gerne vil have, og som passer ind i min familie - og SÅ må man kigge efter hunde. Hunde er jo ikke en hyldevare i et supermarked, så der kan altså godt være noget ventetid smiley

Det er så også ventetiden værd, hvis man har fundet den rigtige opdrætter, som laver sunde, gode hunde.. Ja, mht. omplaceringshunde kan det jo være lidt sværere - fordi der ANER man ikke, hvornår der skulle komme en..

I hvert fald, vil mit råd være, at I først skal affinde jer med, hvilken race I vil have, derefter gå ind på specialklubbens hjemmeside og/eller DKK's hjemmeside og kontakt flere opdrættere, tjek deres hjemmeside o.lign.. Evt. tage kontakt til racerepræsentanten smiley

• #50   24. okt 2015 Jeg er ikke helt med på, hvordan I har ledt? Leder I efter hunde, som er til salg nu og her, eller har I problemer med at finde opdrættere og eksemplarer af racerne, som I kan møde?

• Sara O
    Sara O Tilmeldt:
    jun 2015

#51   24. okt 2015 Tak for dit svar. Vi har ikke travlt, og det er egentlig også din "opskrift" vi har fulgt. Vi venter meget gerne på den rette hund/hvalp, MEN vores problem lige nu er nærmere, at ikke rigtig blive afklarede med, hvilken racen vi gerne vil have... trods besøg hos mange opdrættere (af meget forskellige racer)

• Sara O
    Sara O Tilmeldt:
    jun 2015

#52   24. okt 2015 Julie: Vi leder ikke efter hunde til salg lige nu, men har primært været i kontakt med opdrættere og har også mødt mange forskellige racer. Vi synes bare stadig ikke, at vi lige har fundet den perfekte race for os

• #53   24. okt 2015 Jeg synes i er meget fokuserede på, at i ikke kan finde hvalp/voksen hund af en bestemt race til salg... det er jo ikke det, i skal have for øje - i finder jo netop jeres hund ved at kontakte en opdrætter og herefter vente på, at denne får hvalpe smiley Hvis du ikke kan finde opdrættere af Eurasiere og Japansk spids kan du helt sikkert få hjælp herinde

• #54   24. okt 2015 Har I overvejet at tage på udstilling? Der er fx udstilling i Herning i denne weekend

• Sara O
    Sara O Tilmeldt:
    jun 2015

#55   24. okt 2015 Det var måske lidt rodet og uklart formuleret tidligere. Til præcision: Vi kan godt finde opdrættere af de forskellige racer (undtagen keeshond) og vi vil naturligvis gerne vente til der kommer et kuld hvalpe. Vores problem består mere i at tage den endelige beslutning om, hvilken race vi skal vælge...

Det var en god idé at gå på udstilling. Herning er desværre lidt langt væk...

• #56   24. okt 2015 Okay, så misforstod jeg simpelthen det du skrev smiley

Har I besøgt alle de racer, du nævnte? Af din beskrivelse, virker det til at I har kig på Whippet, Eurasier, Keeshound, Japansk spids og engelsk cocker spaniel, er dette korrekt?

Vi kan jo starte med at inddele dem i FCI-grupperne:
    Whippet - mynder
    Eurasier - spidshund
    Keeshond - spidshund
    Japansk spids - spidshund
    Engelsk cocker spaniel - apporterende jagthund

Nu er jeg ikke totalt geni i de her hundegrupper, MEN sådan overall, plejer spidshundende at være mere selvstændige, jagthundende har (selvsagt) et stort jagtindstinkt og mynderne.. Dem ved jeg ikke super meget om, ud over de er vildt flotte, men jeg ved at Whippet er en af de "milde" mynter..

Har du søgt på nettet omkring hver af racerne? Jeg har nogle gange brugt denne her, MEN du skal altså ikke stole 100% på, hvad der står, ordret.. Jeg er stødt på flere ting, hvor det ikke passer - så lad være med at beslutte dig KUN ud fra denne, men måske kan den give et pej? http://dogs.petbreeds.com/

Og ellers læs her: http://koebhund.dk/ men igen, denne her side er ny, og nogle af racebeskrivelserne er meget forkerte - så inden I beslutter jer, tag kontakt til nogen, der ved noget om racen..

Umiddelbart tænker jeg, at I skal finde ud af, om nogle af disse hunde, har egenskaber I bedre kan lide end andre - og om nogen har egenskaber I IKKE kan lide.. Så kan I vælge til og fra.. Måske lave en pros/cons-liste? smiley

• #58   24. okt 2015 Har i læst om Carin Terrier , også en hund der svarer til jeres ønsker. Men ellers - rolig . Pluslig er den rette der. smiley

Kommentér på:
Endnu en tråd om hjælp til racevalg

Annonce