Kræsen, efterhånden ret tynd Lab {{forumTopicSubject}}
Hej med jer
Tænkte lige jeg ville spørge en masse hundekyndige mennesker, så jeg kan få lagt låg på en masse bekymringer.
Jeg har en lab-tæve, den dejligste gladeste søde vuf, hun bliver et år på tirsdag.
Hun er høj og lang af bygning, hun vejer 27 kg og har altid været en slank hund.
Dog synes jeg hun er ved at være FOR tynd, hun har til 1års vac sidste uge hvor jeg spurgte dyrlægen. Han synes dog ikke at hun var alarmerende tynd. Personligt synes jeg dog hun mangler ihvertfald to kg for at se sund ud.
Hun er MEGET aktiv og deraf osse flot muskuløs, dette falder dog til jorden når man af og til kan se hendes ribben (synes jeg)
PROBLEMET ER BARE, hun spiser nærmest ingenting...
Hun har altid mad tilgængelig, igen fordi vi vil være sikre på at hun kan få hvis hun er sulten...
Vi har været igennem ihvertfald 5 typer tørfoder, noget vådfoder, af og til vores rester, ris og kogt kylling, ja nærmest alt vi kan komme i tanke om blot for at få hende til at spise.
De sidste to dage har hun fået leverpostejsmadder men nu på 3. Dagen er det tilsyneladende osse for kedeligt..
Af og til får hun så et ædeflip og rømmer skålen med kedeligt tørfoder på 2 mins og hvis vi er hos mine svigerforældre der selv har to labber, tømmer hun osse altid sin skål, af og til osse de andres hvis de er for langsomme.
MIT SPØRGSMÅL:
Hvad gør man med sådan en kræsen hund? Hun kan sagtens lade være med at spise en hel dag.
Nogle gode råd, måske nogen der har prøvet det?
Vil bare gerne ha hende 2kg + op i vægt så jeg ikke skal være bekymret for om hun er for tynd/syg/trist/sultestrejker/osv.
Drømmescenariet er at vi kan fodre hende med alm hundefoder, 1-2 gange dagligt og at hun spiser det. Så hun ikke bliver forvent med menneskemad...
Håber virkelig der sidder et par kloge hoveder derude, og at i har nogle gode råd
På forhånd tak .
Hilsen Pernille (og Nellie)
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.286
Min hanhund vejer 27-28 kg og der ses ribben også.
Det er sundt at være slank, og det er også det bedste for led og knogler.
dec 2008
Hold jer til et mærke GODT foder.. evt forskellig smagsvarianter. Stil mad frem og lad den stå 15 min og så væk, hvis hun ikke spiser .. og gør det to gange dagligt.
Stop med at fylde det med leverpostej osv...
Se tiden an.. ingen sunde hunde sulter sig ihjel.. og hvis dyrlæge siger hun er sund og rask, så prøv at slappe af og ikke tænke så meget over det.
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 2.742
aug 2014
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 25
Tror du at hvis jeg begynder kun at servere hundemad igen at hun kan vendes til det? Hun er ved at være ret dyr i leverpostej
aug 2014
Har i nogle anbefalinger når det kommer til foder? Et godt mærke, sundt og nærende? hvad bruger i selv?
dec 2008
Jeg ville allerhelst se din hund, og mærke på den... men tror ikke det kan være slemt hvis dyrlægen siger hun er fin.
Hun er ret ung, og hun vil få mere fylde med alderen.
Jeg ville droppe alle lækkerier.. også godbidder.. så hun bliver sulten. Derefter koldt vand i blodet og se tiden an.
Har hun været i løbetid?
dec 2008
dec 2008
Jeg fodrer med Essentials og vi er en større gruppe som gør dette med god succes
aug 2014
Leverpostejsmadderne er nok mest fordi mit gode hjerte render af med mig og at jeg ikke kan li når hun intet spiser
Dyrlægen mente at hun, som han sagde, gjorde som vi mennesker burde gøre - altså ventede med at spise til hun faktisk var sulten som jo er en god ting, måske har jeg bare været for vant til at se på hunde der var godt i stand, så det er blevet normalen oppe i mit hovede
Hun elsker at arbejde for maden(hvis det er godbidder, ikke alm tørfoder) så går hun lange spor rundt i haven.. Hun har tonsvis af aktivitetslegetøj, det gider hun dog osse kun hvis det er med godbidder eller noget specielt..
Lækre "suppeben" og dyre kødben (med kød på) rører hun ikke, hun slår det ihjel, rusker det, kaster med det angriber det, splitter det ad - men spiser det ikke.
Jeg bor i Slagelse, eller lige udenfor..
aug 2014
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
Det er da ikke noget skidt Man skal selvfølgelig ikke kunne ane hele rækken af ribben, men du skal gerne kunne føle hundens ribben når du mærker efter på siden, og mange mener også, at man lige skal kunne ane de sidste to ribben.
Som de andre siger vil man ofte gerne - ISÆR med labber o.l - have dem til at veje mere, end de egentlig skal. De skal være adrætte, ikke klodser
dec 2008
Jeg ville ikke stresse over det.
apr 2008
dec 2008
Nyd din slanke hund
aug 2014
Det kan osse være fordi hun har en stor brystkasse og nogle lange ben, at hun ser lidt skinny ud dernede mellem brystkassen og bagbenene
Lidt ala en depoportioneret teenager..
Vælger hermed at stoppe med at stresse og gå over til KUN hundefoder, 2 gange dagligt og sørge for at det ikke er tilgængeligt hele tiden
Tusind tak for svar allesammen, det er bare så rart at man kan få hjælp herinde
Tror vi forsøger os med essentials
dec 2010
Følger: 89 Følgere: 66 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 932
aug 2014
.... PS. Hun har altså ikke kortere forben end bagben (anymore, thank God)
Hun flexer bare lidt
dec 2008
dec 2008
dec 2010
aug 2014
dec 2008
dec 2008
Ingen grund til bekymring.
aug 2014
sep 2013
Følger: 17 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.072
Sally er lab-ish størrelse med sine 28kg. Man kan tydeligt ane hendes ribben både ved syn og føling og hun er i top form
dec 2010
jan 2013
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 492
Prøv at lade skålen stå fremme i 15 minutter 2 til 3 gange om dagen. Og så ikke give andet i løbet af dagen, højst en godbid når hunden har fået ordnet pels eller andet.
Har nemlig selv samme problem med min hund, og spurte dyrlægen sidst vi var til vaccination.
Og husk som andre har skrevet, din dyrlæge havde sagt det hvis din hund var for tynd.
aug 2014
Er igang med dag 1 uden godbidder, leverpostejsmadder og alt det andet, tænker at hun må overgive sig og spise på et eller andet tidspunkt
Og så tror jeg i øvrigt jeg får hende testet for hjerte/lungeorm næste uge - bare for at være på den sikre side.. Selvom dyrlægen så ret skeptisk ud da jeg foreslog det sidste uge....
aug 2014
Hun spiste engang tørfoder uden problemer, men er nok måske blevet lidt forvent....
Så det er ikke noget med at hun skal overgive sig af sult til at spise så kedelig foder at det kunne være ligemeget....
Det er noget med at hun nok skal vendes til at der ikke kommer nyt og lækkert mad, godbidder, div. Snacks hvis ikke hun lige gider spise. Hun gad det jo engang
aug 2014
Men jeg synes bestemt osse det er en fejl at opdrage en hund til KUN at kunne spise mad hvis det er menneskemad eller rørt op med menneske mad...
Og det er nok desværre der vi er endt, og det skal ændres nu...
Det ville give os problemer da vi rejser med hende, og hiker rundt i skove/fjelde med hende, og ikke altid lige har oksesteg eller kylling vi kan servere for hende.. Derfor er det vigtigt for os at vores hund kan spise hundefoder... .... og glædes over af og til få lidt lækkert blandet i...
Det er de sidste to måneder det er kørt skævt herhjemme, og vi rejser til Norge i august - hvorfor vi håber at få styr på fodring og appetit inden, så vi ikke må lade hende blive hjemme...
Derved ikke sagt at det ikke her helt okay at du har andre holdninger til fodring af dine hunde... Det er jo en individuel sag, og helt forskelligt hvad man bruger hundene til og hvordan hverdagene ser ud
sep 2013
"Tror vi forsøger os med essentials"
Det er vel ikke helt unormalt at hunde der har været vant til at få leverpostejs mader og andet godt fra bordet, ikke gider æde tørfoder. Og så er det jo ikke alle hunde der er ædedolke
aug 2014
Man bygger jo en god appetit op når man er igang så meget af dagen... Problemet ligger jo i at vi vil være sikre på at hun vil spise sin (hunde)mad igen, inden vi tager afsted.. Der er det ikke rigtig nok at vi antager at når vi kommer afsted, og hun er igang hele tiden - at så skal hun nok spise hvad der bliver serveret..
Så er det bedre at hun bliver hjemme, så vi ikke kommer til at presse hende...
Nå for lige at skifte emne, synes det begynder at tage en lidt skæv drejning og jeg er jo rigtig glad for jeres gode råd
Til de tørfoderkyndige; jeg har læst og læst, og det lyder klart som om essentials er rigtig godt
Men er osse faldet over noget der hedder wolfsblut der lyder "lækkert" (godt), er der nogen der har erfaringer med dette?
Kunne godt tænke mig at det foder vi skifter til bliver noget vi fortsætter med...så der ikke kommer flere skift
sep 2013
Jeg kan også anbefale Orijen, jeg bruger det sammen med råfodring på min hund Super produkt baseret på øko og vilde råvare, men også lidt peberet.
Men jeg har en hund med undercover Lab mave, så hun æder alt - også grønt og salat Og græs....
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 10 Emner: 77 Svar: 7.941
Din hund er omkring et år, dvs. den vokser ikke vanvittigt meget mere = har ikke behov for så meget foder.
Vejret er ikke koldt, hvilket betyder, at hunden ikke bruger så megen energi på, at holde varmen = behov for mindre foder.
Nogle voksne hunde trives bedst med at spise en gang dagligt, så lad den nøjes med det ene måltid, måske kommer lysten til 2 måltider, hvis aktivitetsniveauet øges eller det bliver koldt.
Glæd dig over, at din hund selv kan regulere sit foderindtag, det er en herlig ting, for fortsætter det kommer du aldrig til at slås med en overvægtig hund
Min ene tæve har samme appetitregulering, i perioder spiser hun næsten intet, i andre æder hun som et tærskeværk.
Jeg bekymrer mig aldrig om hendes foderindtag, for hun er altid i super flot kondition = tynd og muskuløs.
I de perioder, hvor hun er småtspisende, kunne jeg smide en oksemørbrad foran hende og hun ville blot vrænge på næsen og gå, i de perioder, hvor hun er meget sulten ryger stort set alt ned.
Jeg fodrer med tørt, 1 basisfoder + 2-3 andre slags som blandes i for at give variation, desuden er der altid lækkerier i skålen også, rester fra aftensmaden, kogt lever, kylling, fisk, vådfoder mv.
Det ligger øverst og er det som spises først, men det virker faktisk som en katalysator for ædelysten, når det er røget ned forsvinder en større eller mindre del af tørfoderet også
aug 2014
God søndag
aug 2014
Yndlingsbeskæftigelse; at trampe sin bold ihjel, så vandet står ud til højre og venstre (bassinet var fyldt igår )
aug 2014
maj 2013
Følger: 2 Svar: 48
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
For mig at se er alt som det skal være - ingen grund til at lave om på noget.
dec 2008
Hunden her ser fin ud, og vil trives fint på helt alm foder.
maj 2013
dec 2008
okt 2012
Følger: 1 Svar: 5
maj 2013
dec 2008
maj 2013
dec 2008
Men der er der ingen grund til bla bla bla bare fordi jeg ikke er enig med dig.. medmindre du er 14 år og tøsefornærmet.
maj 2013
apr 2008
apr 2008
maj 2013
aug 2006
Jeg har selv haft en hund, der decideret led af spisevægring og hvor der snildt kunne gå både fire og fem dage imellem hvert måltid. Sådan en hund kan man ikke sulte til at spise og hvis man ikke gør noget, så VIL den dø af under/fejlernæring.
aug 2006
Min hund var undervægtig hele sit liv - eller næsten - da han i en sen alder kom på prednisolon blev han normalvægtig til den slanke side, hvilket vi sige omtrent 30 kg for en schæferhan på ca 64 cm.
Og nej, jeg så ikke forkert - jeg holder mine hunde slanke, han var decideret mager, det kan jeg godt se forskel på.
Dette handlede ikke om fasteperioder. Hunden var ekstremt småtspisende og ejede ikke skyggen af appetit.
Havde vi ikke gjort noget for at få max næring i det lidt han spiste, så ville han ikke været blevet gammel.
Jeg er ganske enig i, at dette ikke er noget der sker hyppigt - men det sker altså.
Hunde KAN være så småtspisende, at der ikke er andet for end at indrette sig efter det.
Og det er vel dybest set heller ikke et problem.
Kræsen, efterhånden ret tynd Lab