{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.185 visninger | Oprettet:

Kræsen, efterhånden ret tynd Lab {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

Tænkte lige jeg ville spørge en masse hundekyndige mennesker, så jeg kan få lagt låg på en masse bekymringer.

Jeg har en lab-tæve, den dejligste gladeste søde vuf, hun bliver et år på tirsdag.
Hun er høj og lang af bygning, hun vejer 27 kg og har altid været en slank hund.
Dog synes jeg hun er ved at være FOR tynd, hun har til 1års vac sidste uge hvor jeg spurgte dyrlægen. Han synes dog ikke at hun var alarmerende tynd. Personligt synes jeg dog hun mangler ihvertfald to kg for at se sund ud.

Hun er MEGET aktiv og deraf osse flot muskuløs, dette falder dog til jorden når man af og til kan se hendes ribben (synes jeg)

PROBLEMET ER BARE, hun spiser nærmest ingenting...
Hun har altid mad tilgængelig, igen fordi vi vil være sikre på at hun kan få hvis hun er sulten...
Vi har været igennem ihvertfald 5 typer tørfoder, noget vådfoder, af og til vores rester, ris og kogt kylling, ja nærmest alt vi kan komme i tanke om blot for at få hende til at spise.
De sidste to dage har hun fået leverpostejsmadder men nu på 3. Dagen er det tilsyneladende osse for kedeligt..

Af og til får hun så et ædeflip og rømmer skålen med kedeligt tørfoder på 2 mins og hvis vi er hos mine svigerforældre der selv har to labber, tømmer hun osse altid sin skål, af og til osse de andres hvis de er for langsomme.

MIT SPØRGSMÅL:
Hvad gør man med sådan en kræsen hund? Hun kan sagtens lade være med at spise en hel dag.
Nogle gode råd, måske nogen der har prøvet det?
Vil bare gerne ha hende 2kg + op i vægt så jeg ikke skal være bekymret for om hun er for tynd/syg/trist/sultestrejker/osv.

Drømmescenariet er at vi kan fodre hende med alm hundefoder, 1-2 gange dagligt og at hun spiser det. Så hun ikke bliver forvent med menneskemad...

Håber virkelig der sidder et par kloge hoveder derude, og at i har nogle gode råd smiley

På forhånd tak .
Hilsen Pernille (og Nellie)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kræsen, efterhånden ret tynd Lab
  • #1   13. jun 2015 Jeg ville lytte til dyrlægen.. labber er 99 % er for tykke, og man må gerne kunne se/ane ribben.

Min hanhund vejer 27-28 kg og der ses ribben også.

Det er sundt at være slank, og det er også det bedste for led og knogler.

• #2   13. jun 2015 Råd ang foder.

Hold jer til et mærke GODT foder.. evt forskellig smagsvarianter. Stil mad frem og lad den stå 15 min og så væk, hvis hun ikke spiser .. og gør det to gange dagligt.

Stop med at fylde det med leverpostej osv...

Se tiden an.. ingen sunde hunde sulter sig ihjel.. og hvis dyrlæge siger hun er sund og rask, så prøv at slappe af og ikke tænke så meget over det.

• #3   13. jun 2015 Min Boston var også sådan da han var lille. I dag er to og spiser op. Fjern fodret og tilbyd hende en gang dagligt og så evt smid madet på græsset så hun skal lede efter det. Min vil gerne arbejde for maden. Min var tynd og ranglet ind til han var 1 1/2 ca. Der sker bare så meget udvikling fra 8 uger til de er 2 år.

• #4   13. jun 2015 Så du mener ikke jeg skal være så bekymret? smiley
    Tror du at hvis jeg begynder kun at servere hundemad igen at hun kan vendes til det? Hun er ved at være ret dyr i leverpostej smiley

• #5   13. jun 2015 Jeg slår koldt vand i blodet så smiley

Har i nogle anbefalinger når det kommer til foder? Et godt mærke, sundt og nærende? smiley hvad bruger i selv?

• #6   13. jun 2015 Min holdning er, at vi mennesker ofte gerne vil have mere fylde på vores hunde end hvad godt er.

Jeg ville allerhelst se din hund, og mærke på den... men tror ikke det kan være slemt hvis dyrlægen siger hun er fin.

Hun er ret ung, og hun vil få mere fylde med alderen.

Jeg ville droppe alle lækkerier.. også godbidder.. så hun bliver sulten. Derefter koldt vand i blodet og se tiden an.

Har hun været i løbetid?

• #7   13. jun 2015 Og jeg ville fodre to gange dagligt smiley

• #8   13. jun 2015 Hvor bor du Pernille??

Jeg fodrer med Essentials og vi er en større gruppe som gør dette med god succes smiley

• #10   13. jun 2015 Fodrer osse to gange dagligt, synes bare jeg smider lige lovligt meget mad ud smiley
    Leverpostejsmadderne er nok mest fordi mit gode hjerte render af med mig og at jeg ikke kan li når hun intet spiser smiley

Dyrlægen mente at hun, som han sagde, gjorde som vi mennesker burde gøre - altså ventede med at spise til hun faktisk var sulten smiley som jo er en god ting, måske har jeg bare været for vant til at se på hunde der var godt i stand, så det er blevet normalen oppe i mit hovede smiley

Hun elsker at arbejde for maden(hvis det er godbidder, ikke alm tørfoder) så går hun lange spor rundt i haven.. Hun har tonsvis af aktivitetslegetøj, det gider hun dog osse kun hvis det er med godbidder eller noget specielt..
    Lækre "suppeben" og dyre kødben (med kød på) rører hun ikke, hun slår det ihjel, rusker det, kaster med det angriber det, splitter det ad - men spiser det ikke.

Jeg bor i Slagelse, eller lige udenfor.. smiley

• #11   13. jun 2015 Hun var i øvrigt i sin første løbetid i april måned smiley

• #12   13. jun 2015 "dette falder dog til jorden når man af og til kan se hendes ribben"
    Det er da ikke noget skidt smiley Man skal selvfølgelig ikke kunne ane hele rækken af ribben, men du skal gerne kunne føle hundens ribben når du mærker efter på siden, og mange mener også, at man lige skal kunne ane de sidste to ribben.
    Som de andre siger vil man ofte gerne - ISÆR med labber o.l - have dem til at veje mere, end de egentlig skal. De skal være adrætte, ikke klodser smiley

• #13   13. jun 2015 Som sagt hellere for slank specielt når hun vokser.

Jeg ville ikke stresse over det.

• #14   13. jun 2015 Du kan da også prøve at lægge et billede herind; det er jo svært at bedømme uden at føle hunden, men du kan jo prøve at tage et billede af hende fra siden og også oppefra og lægge herind.

• #16   13. jun 2015 Ja og dem med udstillingslinier/gl. type lyver for sig selv.. de er altid fede og ejerne ser det ikke.

Nyd din slanke hund smiley

• #17   13. jun 2015 Jeg slår ro på så smiley det er nemlig især de to sidste ribben man kan se.
    Det kan osse være fordi hun har en stor brystkasse og nogle lange ben, at hun ser lidt skinny ud dernede mellem brystkassen og bagbenene smiley
    Lidt ala en depoportioneret teenager..

Vælger hermed at stoppe med at stresse og gå over til KUN hundefoder, 2 gange dagligt og sørge for at det ikke er tilgængeligt hele tiden smiley

Tusind tak for svar allesammen, det er bare så rart at man kan få hjælp herinde smiley

Tror vi forsøger os med essentials smiley

• #19   13. jun 2015 bare kig på Sif. hun er osse fint bygge

profilbillede
  • #21   13. jun 2015 Tog lige et par billeder af hende i haven smiley
    .... PS. Hun har altså ikke kortere forben end bagben (anymore, thank God)
    Hun flexer bare lidt smiley

profilbillede
  • #22   13. jun 2015 Her er Junior fra siden.. skide svært at se form da han er sort.

profilbillede
  • #23   13. jun 2015 Her ovenfra..

profilbillede
  • #24   13. jun 2015 smiley

• #25   13. jun 2015

profilbillede
  • #26   13. jun 2015 Og her Fede Dorit AKA Amie .. dagens plejebarn, som er ca 10 kg overvægtig smiley jeg skælder ejer ud hver dag.. Og håber snart hun stopper med overfodringen.

profilbillede
  • #27   13. jun 2015 Hun ser FIN ud!!!

Ingen grund til bekymring.

• #28   13. jun 2015 smiley

• #30   13. jun 2015 Stemmer i med de andre, jeg synes hun ser fin ud. Jeg bliver personligt SÅ glad når jeg ser en lab der ikke er smælder fed smiley

Sally er lab-ish størrelse med sine 28kg. Man kan tydeligt ane hendes ribben både ved syn og føling og hun er i top form smiley

profilbillede
  • #32   13. jun 2015 Sif vejer 28 og puk vejer 32 og hun er så osse på kur puk hun vejer lige i overkanten smiley

• Hunden
    Hunden Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 492
    #33   13. jun 2015 Problemet når hunden ikke vil spise sin tørkost, er som regel at hunden får en masse godbidder, leverpostejmadder og andet i løbet af dagen. Hunden er så mæt, eller i hvertfald ikke sulten nok når tørkosten serveres. At hunden har adgang til mad hele tiden er heller ikke godt.
    Prøv at lade skålen stå fremme i 15 minutter 2 til 3 gange om dagen. Og så ikke give andet i løbet af dagen, højst en godbid når hunden har fået ordnet pels eller andet.

Har nemlig selv samme problem med min hund, og spurte dyrlægen sidst vi var til vaccination.

Og husk som andre har skrevet, din dyrlæge havde sagt det hvis din hund var for tynd.

• #37   14. jun 2015 Siger mig selv at hun er sund og frisk og bare møg hamrende kræsen...

Er igang med dag 1 uden godbidder, leverpostejsmadder og alt det andet, tænker at hun må overgive sig og spise på et eller andet tidspunkt smiley

Og så tror jeg i øvrigt jeg får hende testet for hjerte/lungeorm næste uge - bare for at være på den sikre side.. Selvom dyrlægen så ret skeptisk ud da jeg foreslog det sidste uge.... smiley

• #41   14. jun 2015 Altså det skulle ikke forståes som at jeg har tænkt mig at sulte hende, har bare tænkt mig at stoppe med at blande det op med leverpostej, ris, kylling og alt muligt... Ja og så stoppe med godbidderne...
    Hun spiste engang tørfoder uden problemer, men er nok måske blevet lidt forvent....
    Så det er ikke noget med at hun skal overgive sig af sult til at spise så kedelig foder at det kunne være ligemeget....
    Det er noget med at hun nok skal vendes til at der ikke kommer nyt og lækkert mad, godbidder, div. Snacks hvis ikke hun lige gider spise. Hun gad det jo engang smiley

• #45   14. jun 2015 Synes klart at der skal nyt spændende og lækkert til en gang imellem...

Men jeg synes bestemt osse det er en fejl at opdrage en hund til KUN at kunne spise mad hvis det er menneskemad eller rørt op med menneske mad...
    Og det er nok desværre der vi er endt, og det skal ændres nu...

Det ville give os problemer da vi rejser med hende, og hiker rundt i skove/fjelde med hende, og ikke altid lige har oksesteg eller kylling vi kan servere for hende.. Derfor er det vigtigt for os at vores hund kan spise hundefoder... .... og glædes over af og til få lidt lækkert blandet i...
    Det er de sidste to måneder det er kørt skævt herhjemme, og vi rejser til Norge i august - hvorfor vi håber at få styr på fodring og appetit inden, så vi ikke må lade hende blive hjemme...

Derved ikke sagt at det ikke her helt okay at du har andre holdninger til fodring af dine hunde... Det er jo en individuel sag, og helt forskelligt hvad man bruger hundene til og hvordan hverdagene ser ud

• #46   14. jun 2015 Det er måske også lige at fordreje hendes ord lidt Maj Britt smiley

"Tror vi forsøger os med essentials"

Det er vel ikke helt unormalt at hunde der har været vant til at få leverpostejs mader og andet godt fra bordet, ikke gider æde tørfoder. Og så er det jo ikke alle hunde der er ædedolke smiley

• #48   14. jun 2015 Vi spiser MrE's og Real Turmat, ingen af delene noget jeg ville synes om at servere for Nellie... På tidligere ture har hun fået tørfoder/vådfoder blandet, og har rømmet skålen 1-2 gange hver dag uden problemer...
    Man bygger jo en god appetit op når man er igang så meget af dagen... Problemet ligger jo i at vi vil være sikre på at hun vil spise sin (hunde)mad igen, inden vi tager afsted.. Der er det ikke rigtig nok at vi antager at når vi kommer afsted, og hun er igang hele tiden - at så skal hun nok spise hvad der bliver serveret..
    Så er det bedre at hun bliver hjemme, så vi ikke kommer til at presse hende...

Nå for lige at skifte emne, synes det begynder at tage en lidt skæv drejning og jeg er jo rigtig glad for jeres gode råd smiley

Til de tørfoderkyndige; jeg har læst og læst, og det lyder klart som om essentials er rigtig godt
    Men er osse faldet over noget der hedder wolfsblut der lyder "lækkert" (godt), er der nogen der har erfaringer med dette?
    Kunne godt tænke mig at det foder vi skifter til bliver noget vi fortsætter med...så der ikke kommer flere skift smiley

• #50   14. jun 2015 Det er ikke helt unormalt at tingene tager en skæv drejning herinde smiley

Jeg kan også anbefale Orijen, jeg bruger det sammen med råfodring på min hund smiley Super produkt baseret på øko og vilde råvare, men også lidt peberet.

Men jeg har en hund med undercover Lab mave, så hun æder alt - også grønt og salat smiley Og græs....

• #52   14. jun 2015 Lad være med at fokusere så meget på det foder, din hund ser fin ud og skal nok spise, hvis den er sulten og fortsæt da med at give lidt lækkert oveni.

Din hund er omkring et år, dvs. den vokser ikke vanvittigt meget mere = har ikke behov for så meget foder.

Vejret er ikke koldt, hvilket betyder, at hunden ikke bruger så megen energi på, at holde varmen = behov for mindre foder.

Nogle voksne hunde trives bedst med at spise en gang dagligt, så lad den nøjes med det ene måltid, måske kommer lysten til 2 måltider, hvis aktivitetsniveauet øges eller det bliver koldt.

Glæd dig over, at din hund selv kan regulere sit foderindtag, det er en herlig ting, for fortsætter det kommer du aldrig til at slås med en overvægtig hund smiley

Min ene tæve har samme appetitregulering, i perioder spiser hun næsten intet, i andre æder hun som et tærskeværk.
    Jeg bekymrer mig aldrig om hendes foderindtag, for hun er altid i super flot kondition = tynd og muskuløs.

I de perioder, hvor hun er småtspisende, kunne jeg smide en oksemørbrad foran hende og hun ville blot vrænge på næsen og gå, i de perioder, hvor hun er meget sulten ryger stort set alt ned.

Jeg fodrer med tørt, 1 basisfoder + 2-3 andre slags som blandes i for at give variation, desuden er der altid lækkerier i skålen også, rester fra aftensmaden, kogt lever, kylling, fisk, vådfoder mv.
    Det ligger øverst og er det som spises først, men det virker faktisk som en katalysator for ædelysten, når det er røget ned forsvinder en større eller mindre del af tørfoderet også smiley

• #53   14. jun 2015 Meget rammende kommentar Kirsten smiley altid godt at høre at man ikke er ene med en "lidt" selektiv lab smiley
    God søndag smiley

• #54   14. jun 2015 Osse lige en søndagshilsen fra nellie, der er helt oppe og køre over at vejret er blevet varmt nok til at få soppebasinet frem smiley
    Yndlingsbeskæftigelse; at trampe sin bold ihjel, så vandet står ud til højre og venstre smiley (bassinet var fyldt igår smiley )

profilbillede
  • #55   14. jun 2015

profilbillede
  • kirsten P
    kirsten P Tilmeldt:
    maj 2013

Følger: 2 Svar: 48
    #56   16. jun 2015 jeg vil også gerne anbefale foder fra essential, måske stamina til at begynde med og ellers kan man skifte i smag. mine elsker det og det er det eneste foder min gamle hanhund aldrig er blevet træt af. har du brug for at vide mere om det så er forhandler af det og kender derved fodret meget godt, så bare spørg hvis det er.

• #57   16. jun 2015 Hunden er jo i perfekt foderstand - og det betyder tydeligvis, at den faktisk er ret godt til at regulere sit foderindtag.

For mig at se er alt som det skal være - ingen grund til at lave om på noget.

• #58   16. jun 2015 Jeg ville så ikke begynde med Stamina da det er til hunde, som yder noget ekstra.

Hunden her ser fin ud, og vil trives fint på helt alm foder.

• kirsten P
    kirsten P Tilmeldt:
    maj 2013

#59   16. jun 2015 stamina er også beregnet til de hunde der har behov for at få lidt ekstra vægt på og ikke kun til dem der skal yde mere!

• #60   16. jun 2015 Talte selv med ejer af Essentials da min skulle tage på, og han frarådede det... denne her skal ikke tage på. Hun er en fin slank Lab smiley

• Lene Rifbjerg E
    Lene Rifbjerg E Tilmeldt:
    okt 2012

Følger: 1 Svar: 5
    #61   16. jun 2015 Jeg fodrer med Wolfsblut og bestiller det i Tyskland, det sparer jeg ca. 100 kr. pr. sæk ved (12 kg). Jeg er super glad for det og min hund Buggi er glad for det og spiser det med velbehag. Der findes mange forskellige med forskellige indholdsstoffer. Jeg har prøvet ca. 5 af dem. De er kornfrie og har en del indhold af kød. Se evt. Wolfsblut.com

• kirsten P
    kirsten P Tilmeldt:
    maj 2013

#62   17. jun 2015 louise & bla bla bla. du får ret og så slipper jeg for at høre mere på dig!

• #63   17. jun 2015 Kirsten ja det er nok det nemmeste når du ikke har ret og bliver fornærmet smiley

• kirsten P
    kirsten P Tilmeldt:
    maj 2013

#64   17. jun 2015 ellers også har du ikke. jeg var en af de aller første der blev forhandler af det foder i hele dk og har fået derved fået god oplæring i det og måske du på et tidspunkt er blevet vejledt til noget andet der passer til din hund men til andre kan det så godt bruges!

• #65   17. jun 2015 Nej men når ejeren af Essentials udtaler det, og denne hund hverken er tynd eller har brug for noget ekstra, så skal man da ikke fodre med det.

Men der er der ingen grund til bla bla bla bare fordi jeg ikke er enig med dig.. medmindre du er 14 år og tøsefornærmet.

• kirsten P
    kirsten P Tilmeldt:
    maj 2013

#66   17. jun 2015 har så heller aldrig sagt den er for tynd, synes også den ser fin ud, men ejer skriver selv at hun gerne vil have lidt ekstra på en i øvrigt meget aktiv hund, så kan man så fint bruge stamina her.

• #67   17. jun 2015 Kirsten: nej.... for hunden skal ikke tage på.... forstår ikke helt, hvorfor du mener den skal have det, når den ikke skal tage på, men er i fin form? smiley

• #68   17. jun 2015 Det kan godt være at du er interesseret i at sælge foderet men hvis hunden ikke har brug for at tage på, så er det da dumt at råde til netop det foder, også selvom man måske har en personlig interesse i at sælge det smiley

• kirsten P
    kirsten P Tilmeldt:
    maj 2013

#70   18. jun 2015 så læs dog for f.... hvad jeg skriver!! jeg skriver at EJER skriver at hun synes at hunden skal tage et par kg. på ikke at jeg synes det, skrev netop at jeg synes den så fin ud, og nej prøver bestemt ikke på at sælge noget herinde, er det sidste jeg har lyst til. og C F du skulle selv skamme dig med sådan en udtalelse når du ikke læser hvad jeg skriver, som netop kun var hvis hun ville høre mere om mærket IKKE en salgstale! og nej, min indtjening er bestemt ikke baseret på salg af foder som så mange andre.

• #73   18. jun 2015 Pia, det har måske med at gøre at man enten gør noget andet eller afliver hunden inden den selv dratter om af sult.

Jeg har selv haft en hund, der decideret led af spisevægring og hvor der snildt kunne gå både fire og fem dage imellem hvert måltid. Sådan en hund kan man ikke sulte til at spise og hvis man ikke gør noget, så VIL den dø af under/fejlernæring.

• #75   18. jun 2015 Min hund var sund og rask.
    Min hund var undervægtig hele sit liv - eller næsten - da han i en sen alder kom på prednisolon blev han normalvægtig til den slanke side, hvilket vi sige omtrent 30 kg for en schæferhan på ca 64 cm.
    Og nej, jeg så ikke forkert - jeg holder mine hunde slanke, han var decideret mager, det kan jeg godt se forskel på.

Dette handlede ikke om fasteperioder. Hunden var ekstremt småtspisende og ejede ikke skyggen af appetit.
    Havde vi ikke gjort noget for at få max næring i det lidt han spiste, så ville han ikke været blevet gammel.

Jeg er ganske enig i, at dette ikke er noget der sker hyppigt - men det sker altså.
    Hunde KAN være så småtspisende, at der ikke er andet for end at indrette sig efter det.
    Og det er vel dybest set heller ikke et problem.

Kommentér på:
Kræsen, efterhånden ret tynd Lab

Annonce