1.702 visninger
|
Oprettet:
Tvivl omkring hundeloven {{forumTopicSubject}}
Halløj
Jeg ville lige høre
Har kigget på en hvalp som er blanding af husky, schæfer og Bull terrier han er chippet, i hunderegister og på papirne står også disse racer
Men synes man har hørt så mange skræk historier om politiet har taget hunde og aflivet
Som jeg kan læse det er Bull terrieren ikk ulovlig ?! Men ville stadig være bange for de bare tog den hvis de passede dem
Hvis den er chippet og der er papir fra hunderegisteret er det så dokumentersion nok??
Håber der er nogle der ved det for kan ikke helt blive klog på det
mar 2014
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 298
Hvis du står i situationen og din hund ligner noget ulovligt, er jeg ret sikker på at det ikke er nok, med at den er registreret.
Når det er sagt undrer det mig MEGET at man laver sådanne blandinger.
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 10 Emner: 224 Svar: 10.227
Hvis hunden ser ulovlig ud, og politiet standser dig, så skal du kunne dokumenterer racerne, og det er umuligt.
I øvrigt er det nogle helt latterlige racer at blande.
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.129
Hunderegister er ikke nok dokumentation. Kun stamtavle er et brugbart bevis eller dna test efter stamtavleførte hunde.
Ud over det- så er det en fuldkommen sindssyg blanding som med stor sandsynlighed ender med nogle hækkefejl i kysen.
jun 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
Til jeres undren er det et hovsa kuld!
Men hvis man har papir på racerne og det ikke er godt nok hvordan skal man så bevise det?
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 85 Hunde: 9 Emner: 528 Svar: 12.741
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.111
Men nej, du kan ikke bevise den blanding er lovlig.
feb 2006
jun 2015
Så den er næsten umulig at bevise noget
Men det er rart at vide
Tænker i er lidt hårde omkring balndningen men alle har ret til sin mening
Synes nu alle 3 er fantastiske hunde
Jeg søgte kun råd inden jeg skulle anskaffe mig en lille ny i familien
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 168 Hunde: 3 Emner: 683 Svar: 6.005
Aldrig i livet om jeg vlle købe sådan en blanding, det er jo forrykt
Man smider ikke hvad som helst sammen i en hund, visse racer skal man slet ikke blande
Lad være med at købe den ... siger jeg bare .
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.973
Jeg ville ikke turde løbe risikoen. Godt du spørger nu så det ikke lige pludselig er dig som får din hund beslaglagt om et halvt år. Det er en så forfærdelig situation at stå i som hundeejer, og folk som avler og sælger hunde der kan forveksles med listehunde og hvor man ikke kan dokumentere at de er lovlige burde simpelthen skamme sig - og det er det pæneste jeg kan sige om dem. Lad endelig være med at støtte dem.
Desuden så kan sådan en blanding som du nævner her falde meget uheldigt ud. Hvad er det som får dig til at overveje en så ekstrem blanding?
mar 2014
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 298
netop, det er ikke fordi de har lyst, det er fordi de har en grund, en hund der ser ulovlig ud er grunden.
jun 2015
Men til jer der er kommet med noget konstruktivt 1000 tak
feb 2006
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 168 Hunde: 3 Emner: 683 Svar: 6.005
jun 2015
Og jeg er opvokset med det at have hund også er ejeren og træning gør meget
Men vil ikke stå og miste min hund fordi der er noget papir nusseri der ikke er nok for politiet
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.973
Held og lykke med at finde den helt rigtige hvalp.
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 527
Det er virkelig en mærkelig blanding, men det er jo ikke din skyld TS.
apr 2010
Følger: 5 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 138 Svar: 1.889
Og blandingen ville jeg bestemt også bare holde mig fra, jeg har mødt alle tre racer for sig, og de søde men vældig aktive og meget meget forskellige.
maj 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 311
er du det ???
i øvrigt,ville jeg aldrig turde binde an med en af de tre racer,hver for sig.
hver race kræver det jeg spørger dig om
konsekvens
stærk,både fysisk og psykisk
og sikkert evig lydighedstræning
vil ikke ønske dig god fornøjelse med hunden,blot bede dig om at,tænke dig godt om
hilsen
vibeke
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.061
Men det er desværre ikke ensbetydende med at de passer sammen, så det bliver en god blanding
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1331 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 13.778
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.511
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 201 Svar: 1.651
- Ja, der er en risiko ved at købe sådan en hund, du har ingen anelse om hvordan den kommer til at se ud og som de andre skriver, så skal dokumentationen være i orden og der er Dansk Hunderegister ikke nok.
- Det er en blanding af racer der, alle 3, er MEGET forskellige. Blandingshunde ER dejlige, jeg har da selv en - men der er sku også grænser for hvad man kan avle på og blande - og den der blanding, ville jeg helt klart holde mig langt væk fra.
- Alle 3 hunderacer er nogen der kræver noget, både fysisk og mentalt - så den begynder at komme i teenage-alderen og bliver voksen, så er jeg sikker på at du har en hund med kronisk ADHD.
- Derudover så ville jeg også bekymre mig omkring sundheden af hvalpene når de bliver ældre. Nu kender jeg ikke så meget til husky'en, men jeg mener at schæfer og Bull-Terrier er disponeret for en række sygdomme.
Konklusion: Nej, du skal ikke købe en hvalp derfra.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1331 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 13.778
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 201 Svar: 1.651
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.605
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
sep 2009
Følgere: 8 Emner: 1 Svar: 98
Hvorfor er netop de hvalpe interessante?
Er det spændingen ved ikke at vide hvordan de falder ud udseende og temperament mæssigt?
Eller bare fordi alle racerne hver især er tiltalende ? (Dette er jo ikke en garanti for hvalpene kommer til at arve gode gener alle steder, kan jo også være de dårlige)
Synes også som flertallet du skulle se efter en renracet hund. Der er jo trods alt mange specielle racer, hvis det er det er fordi du ikke vil have en Golden retriver lige som naboen.
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 14 Annoncer: 1 Emner: 3 Svar: 933
Så i forhold til hundeloven og bevise noget om hundens racer eller lignende, der kan man ikke bruge DHR papirerne til meget
Skulle jeg have en hund som potentielt lignede noget ulovligt, så skulle jeg have stamtavle på, som dokumentation på racen - jeg ville ikke turde andet. Den dag jeg skal have bordeaux igen, skal den have stamtavle, - vil ikke risikere noget på dén bekostning og jeg har pt 5 hunde hvor kun 2 har stamtavler, så er ikke fordi jeg er stamtavle-fanatisk overhovedet, men nogle risici er bare dumme at tage
Efter forbuddet, så kalder folk de ulovlige hunde eller blandinger alt muligt andet - boxerblandinger, bordeauxblandinger, "forvoksede staffyer" mfl kreative indslag - men i sidste ende er det ejers byrde at bevise ophavet ikke er ulovligt.
Personligt ville jeg ikke turde
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.605
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.732
Det du kan risikere er en selvstændig hund med massere af jagtinstinkt, en lav tærskel for hvornår det instinkt udløses, let til stress og med en kort lunte der gør at den kan få et ret anspændt forhold til andre hunde. Sådan en hund er ikke nem og vil give selv en erfaren hundefører kam til sit hår. Et andet issue er at to af racerne i blandingen har store sundhedsmæssige udfordringer. Huskien er relativt sund men både schæfer og Bullterrier døjer med massere af sygdomme, der ikke bare forsvinder fordi de indgår i en blanding fx allergi.
Hvis jeg var dig ville jeg tænke lidt mere over hvad det er du har af ønsker og krav til din fremtidige hund, hvad du kan tilbyde en hund og så sætte dig ned og læse om racer og typer og så finde en race eller en blandning, der opfylder dine ønsker og krav. Meget konkret vil det være sansynligt at aktuelle hvalp vil blive meget svær at lære at gå løs og få et sikkert indkald. Det vil jo være ret trælst for dig hvis du fx drømmer om en hund som følger dig overalt uden at de behøver at have en snor i den.
Jeg vil tillade mig at bruge en analog jeg har brugt før; man køber jo ikke en en uspecifik hvidevare, hvis det man har brug for er et køleskab!
Jeg kommer ikke med mit indlæg for at være negativ, nedladende eller sådan noget. Jeg skriver det her indlæg fordi jeg gennem 30 år på træningsbaner har set folk begå den fejl at tro, at man bare kan blive lykkelig med hvilken som helst hundehvalp og at det alt sammen bare handler om opdragelse, tusindvis af gange og jeg vil da gøre mit til at hjælpe i det mindste nogen til ikke at begå den fejl. Et partnerskab med en hund bliver kun lykkeligt, hvis hund og ejer passer sammen og genetik betyder rigtig meget for en hunds adfærd
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 98 Svar: 600
Det er tre vidt forskellige racer, med tre vidt forskellige instinkter og "baser". Dvs. at du ender ud med en blanding af modstridende instinkter, træningsmetoder, behov, sygdomsanamneser og ikke mindst psyke.
Hvis du er forelsket i en af racernes temperement, så gå efter at finde den hund og ikke en blanding af den.
Hvis du har spørgsmål til hvad jeg mener med blandingsudfald eller lign, eller bare spørgsmål om huskien. skal du være velkommen til at skrive.
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 85 Hunde: 9 Emner: 528 Svar: 12.741
Så hvis den ene racer tiltaler dig - så vil der være rigtigt meget i "den anden", som du ikke ønsker.. Tænker jeg....
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 3.700
http://www.bull-image-gruppen.dk/materiale/dokumentation/2007-aflivning-af-familiehunde-i-danmark.pdf
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 15
Bemærk at nyresygdom først kan diagnosticeres, når nyrefunktionen er nedsat 50 %. Dvs. at en hund med en godkendt test alligevel kan have nyresygdom, der kommer til udtryk på et senere tidspunkt - det sker, at hunde er op til 7 år gamle, før nyresygdom kan ses via urin/blodprøve.
Derfor er nøje kendskab til kombinationens aner det vigtigste redskab til at undgå nyresygdom. Dvs. stamtavle og nøje kendskab til hundene i stamtavlen er et absolut must.
Bemærk at vi i Bull Terrier gruppen har valgt at være meget åbne omkring vores sundhedsarbejde, fordi vi mener, det er et vigtigt redskab til at sikre sunde Bull Terriere i fremtiden. Der er også racegrupper, som ikke vælger denne vej, men det er ikke ensbetydende med, at deres racer har færre udfordringer.
Racespecifik avlsstrategi for Bull Terriere: http://www.engelskbullterrier.dk/materiale/ras/RAS.pdf
Vedr. hundeloven - ejer kan blive pålagt at bevise (omvendt bevisbyrde), at hunden ikke indeholder forbudte racer - også selvom hunden/ejeren ikke har gjort noget galt.
Tvivl omkring hundeloven