Hund & nytår, what to do {{forumTopicSubject}}
Ja, så kommer jeg lige med et "nytår & hund" indlæg - sorry
Sagen er den at jeg har bøffen Santos, som er meget bange for fyrværkeri. De sidste par år har han egentligt "bare" lagt tæt ved os, sommetider rystet lidt. Sidste år er han så begyndt at gø af det, og vi snakker om uhæmmet gøen med rejste børster - og det er HVER gang der kommer et brag. Det var et HELVEDE for os sidste år, både for hunden og os.
Jeg har i mange år brugt Zylkene, som egentligt har haft en god virkning på ham - det har dét så ikke længere. Jeg har faktisk brugt alt efterhånden; Zylkene, Serene-UM, Bach, DAP, Baldrian, Thundershirt, Comicalm - you name it - intet virker.
Jo jo, CD har jeg også brugt - men bøffen ved sku da godt at det kommer fra højtalerne af, så der han er fuldstændig ligeglad. Jeg prøver også, hver gang han gøer, at få hans opmærksomhed med godbidder, legetøj og med at stå og lege jubelidiot - du kan stå med en coluttesteg og han vil skide dig et stykke, han bliver bare ved med at gø.
Jeg synes egentligt nok jeg plejer at finde en løsning på vores "problemer" - men jeg er sku tom for ideer denne gang og må nok hellere høre HG folket. Jeg vil selvfølgelig snakke med dyrlægen når han åbner igen efter hans lille juleferie.
Men er der nogle der har nogle andre erfaringer med noget, nogle eller whatever? Jeg er efterhånden desperat og ALT modtages med kyshånd
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.500
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.761
Ellers er der kun reel medicin tilbage, dvs beroligende sammen med angstdæmpende.
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.200
det der har fungeret bedst for ham, har været de her søsygetabletter der hedder marzine. Det var min gamle dyrlæge der mente det var et forsøg værd.
der er ingen bivirkninger, hunden bliver ikke som en zombie, men bliver bare afslappet og træt.
Han har aldrig været lydfri og helt i ro, men det har absolut taget det værste.
samtidig har han haft en hule, et transportbur stående hos os i stuen, med et tæppe over, godt med guf i form af fx marvben fyldt med råt kød, dåsemad, leverpostej eller andet som blev frosset på forhånd.
han er startet omkring middagstid med en kvart, en kvart endnu sidst på eftermiddagen, og endnu en kvart midt på aftenen ( hund på 11 kg)
om formiddagen har jeg også sørget for en rigtig god lang indholdsrig tur.
den kombination har fungeret godt synes jeg.
Det er rigtigt synd for dem, så kan man finde noget der virker, er det guld værd.
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 201 Svar: 1.672
Det ville være skønt med et sommerhus ude in the middle of no where, deværre har vi lige haft en begravelse vi skulle betale - så pengene er ikke lige til sådan noget i år.
aug 2009
Og der er overhovedet ingen bivirkninger ved dem? Jeg er efterhånden åben for alt, så jeg er meget nysgerrig
Vi plejer også at gå i skoven på selve dagen, i en 2-3 timer sammen med en veninde og hendes hund. Og så får han også et ben hvert år, han plejer dog ikke rigtig at ville spise det.
jun 2013
Jeg har i de 9 år jeg har brugt dem, ikke oplevet noget negativt hverken under eller efter.
aug 2009
jun 2013
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 76 Svar: 2.741
feb 2011
mener at huske hun, på knapt 10kg skulle have en kvart ....
aug 2009
Hanne M - Jeg må lige ned og høre ad på apoteket når de åbner igen Tror dog jeg læser indlægssedlen. Findes der kun et mærke inden for søsyge tabletter?
jun 2013
feb 2011
En god virkning fås dog ofte med præparatet "Marzine". Medicinen gives 1-2 timer før turen. Til en hund på 10 - 20 kg vil det være passende med en kvart til en halv tablet.
der var det så jeg kom til at give min knapt 10 kg hund ½ tablet , så hun var liiidt sløv .... men efterfølgende fik hun en kvart og der har de fungeret fint ... tror det er en slags "tagen toppen af uroen"
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 59 Svar: 1.202
feb 2011
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 59 Svar: 1.202
aug 2011
Følger: 16 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 49 Svar: 4.509
Da klokken slog 24 og det hele gik amok sagde han kun vov en gang, fik besked på at stoppe og faldt i søvn og snorkede frem til næste morgen.
Jeg er dælme heller ikke glad for at skulle medicinere men virkningen er det der tæller for os og Svende
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 75 Hunde: 3 Annoncer: 3 Emner: 262 Svar: 7.994
Og så får ham og Ozzy et stort ben lidt tolv, så han er beskæftiget med det når det er værst, for sammen med de angstdæmpende virker det åbenbart ( uden pillerne er han også bedøvende ligeglad med ben osv) . I år får han så også zylkene, som vi starter med på torsdag. Så håber jeg at han vil være endnu mere afslappet og rolig nytårsaften.
De angstdæmpende tager noget af angsten, men altså ikke det hele, men som sagt kan vi så tilføje et ben lidt i tolv. før vi fik piller ved dyrlægen var nytårsaften også et HELVEDE for både os, Mailo, og sikkert også naboer. Men når han får de piller, så reagere han ikke på hvert brag, og sover i løbet af dagen osv, noget han ikke gjorde før, der var han på vagt og bange fra det første brag og til engang næste morgen.
aug 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 760
Rikke du skal være opmærksom på hvad du giver sammen med zylkene. Dyrlægen fortalte os at man for eksempel ikke kan give zylkene optil start med stesolid. Men skal holde 1-2 dages pause i mellem. Årsagen er at de begge binder til de samme receptorer. Hvis man således ikke stopper/holder pause ved skift fra det ene til det andet præparat, risikere man at der ikke er "frie" pladser til at optage stesoliden og man opnår derfor ingen effekt. Anxi-calm binder til andre receptorer og kan derfor benyttes indtil stesolid opstart uden pause. Men alt afhænger af hvilken angstdæmpende præparat, du skal bruge til nytår. (Desuden er det ret sent at starte zylkene op på torsdag. Har i hvert fald både fået af vide af dyrlægen og dyrehandlen at for bedst resultat skal man starte min 14 dage før.)
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.286
Ved godt de skyder af flere dage end nytårsaften, men det ville være mit bud til den ene aften.
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 76 Svar: 2.741
aug 2009
Marzine kunne være en oplagt mulighed at overveje, jeg snakker selvfølgelig med min dyrlæge først.
Men det I giver jeres hunde, som I får for dyrlægen - er det stesolid eller? Og hvordan virker det?
Vi ruller allerede gardinerne ned, sætter musik på eller skruer op for TV'et, for at overdøve det hele. Desværre skyder de bare virkelig meget af på min vej, hvert år. Så det er faktisk lige ude for døren hele tiden
aug 2009
aug 2013
Vi starter på dem dagen før, da det virker bedst når hunden ikke er nået at blive panisk først
aug 2013
aug 2011
Følger: 16 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 49 Svar: 4.509
aug 2008
Følger: 28 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 21 Svar: 1.087
Her har trusler om politi ikke den mindste virkning, selvom man ved hvem der fyrer raketter af. Vi har 40 km til nærmeste politi, og det kan man virkelig godt mærke, og har kunnet længe.
aug 2008
Følger: 28 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 21 Svar: 1.087
aug 2009
Min kæreste har prøvet at ringe til politiet, de kan ikke rigtig hjælpe når vi ikke rigtig kan sige hvem de er eller hvor de bor - for det aner vi jo ikke.
Status er at Zylkene er begyndt at hjælpe lidt - men det er dælme ikke møj. Men jeg har tænkt mig at prøve disse søsyg piller som MLA forslog. Jeg ringer dog lige til dyrlægen på mandag, just in case.
Jeg hader virkelig nytår
Hund & nytår, what to do