At blande sig i andres måde at opdrage hund... {{forumTopicSubject}}
Siden hvornår er det blevet acceptabelt, at man blander sig i andres måde at have hund på?
Omkring hvor jeg bor er der to steder, hvor det er oplagt at gå tur med sin hund. Det ene sted er et stort grønt område, hvor det er skønt at gå en lang tur uden snor. Her er de fleste hunde under kontrol, og man sikrer derved, at hundene kun hilser, hvis der gives lov. Derudover er det normalt, at man går et stykke af turen sammen, hvis hundene leger godt sammen.
Det andet sted er et mindre sted, hvor der ikke er langt til store veje. Her afholdes en "snakkeklub" af mennesker, der slipper hundene løs og lader dem lege uden opsyn, mens de selv sidder ned og sladrer. Her har jeg altid min hund i snor, da hun bliver utryg ved mange hunde på en gang, og derfor løber hun væk, når de kommer imod hende. Jeg kan altså bedre beskytte hende, når jeg kan sikre, at hun bliver ved mig. Hvis jeg går tur, når de afholder hundetræf, skal jeg gang på gang høre på, hvor synd det er for min hund, at den aldrig er løs. Flere gange har jeg forsøgt at forsvare mig med, at hun altså går løs, men bare andre steder, og derudover at hun er bange for nogle af de andre hunde ved hundetræffet, og hun derfor ikke skal kunne jagtes rundt af dem. Men de hører simpelthen ikke efter, og jeg er SÅ træt af det! Hvorfor er det okay at blande sig i, hvorvidt andres hunde er i snor, hvis snoren ikke er et problem for dem? Jeg blander mig ikke i, at de har løse hunde, som de ikke har styr på, selvom hundene er til gene for mig og min hund, da jeg jo selv vælger at gå på området. Fra i dag har jeg dog valgt at gå langt uden om dem, når jeg ser dem, da jeg ikke længere gider, at de blander sig i min måde at holde hund på.
Oplever I på samme måde, at andre hundeejere føler sig berettiget til at belære jer om hundehold?
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.571
Men jeg synes da du skal gå hvor du har lyst med din hund, og så bare ignorere dem. Eller lige give en bemærkning om, at du da i det mindste overholder loven. Jeg tror også godt jeg kunne blive så gal over det, at de ville få en kæmpe sviner. Sådan en forstår de fleste mennesker. :o)
maj 2004
Men selvom jeg ikke møder mange med hund, møder jeg trods alt andre mennesker. Derfor er min erfaring, at en sviner indimellem hjælper - hvis man er kontant nok. ;o)
Der er til gengæld ikke mange der forstår det, hvis man forsøger at sige det på en pæn og ordentlig måde. Så trænger det ligesom ikke igennem. :o)
dec 2013
Følger: 1 Emner: 20 Svar: 85
Desuden er jeg slet ikke til de hundemøder, hvor man slet ikke holder øje med sin egen hund, men primært lufter sin hund ved at sidde på en bænk og snakke, mens ens hund så kan rende rundt og genere andre hunde (eller selv blive generet). Derfor har jeg ikke lyst til, at min hund skal løbe løs der.
Men ja, jeg burde bare svare igen. Her forleden bad jeg dem så også om at blande sig uden om, men det virker ikke.
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 11.102
Hvorfor holder du dig ikke til det sted , hvor du føler dig godt tilpas ??? ....
dec 2013
Vi stopper en gang i mellem op, og jeg lader min hund hilse, hvis der kun er 2-3 hunde, som jeg ved, at hun har det godt med, og derfor har jeg snakket med dem et par gange, når jeg går forbi.
dec 2013
NTTIB: Jeg kommer der stadig, fordi det er et dejligt område, og jeg bliver ikke generet af de løse hunde, hvis jeg bare holder min egen hund i snor. Så kan vi sagtens slappe af og gå tur. Det eneste, der skulle holde mig derfra, er de ejere, der ikke kan finde ud af at blande sig uden om andres hundehold, og derfor kommer med spydige kommentarer.
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
dec 2013
Ejer af den dejligste..: Ja, jeg finder det også både irriterende og intimiderende. Det er en rigtig kedelig tendens, og jeg kan slet ikke forstå, hvorfor den er opstået. Hvis alle bare koncentrerede sig om egne hunde, så ville det være meget nemmere for alle parter.
Jeg forstår bare ikke, hvor behovet for at kommentere/kritisere andre menneskers måde at holde hund på kommer fra. Jeg kan da godt se på deres måde at lufte hund på og tænke, at det da ikke er for hundens skyld, at de lufter på den måde, men jeg siger det jo ikke til dem.
maj 2016
Følger: 7 Emner: 1 Svar: 2
maj 2004
Vi har også snakket om det med at rose hunden, når man får fat på den, også selvom den egentlig var stukket af. Det forstår han godt, det giver jo god mening - siger det endda til andre hundemennesker i familien. MEN når hunden skrider, så får den lige to sekunders skældud, før han kommer i tanke om, at man jo skal rose den. Nogle gange er der tilsyneladende et stykke vej fra tanke til handling
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.629
Jeg mener, du må da komme rimelig tæt på hvad snakkeklubben kan kommentere din hund går i snor og du kan hører det..
Hvis du ved din hund er bange, hvorfor så ikke gå en anden vej?
At blande sig i andres måde at opdrage hund...