Blande sig? {{forumTopicSubject}}
Var desværre vidne til en uheldig situation i dag. En Alaskan Malamute havde fat i nakken på en mindre hund og gav en ruske tur.
Malamuten havde gentagende gange udvist intimiderende adfærd overfor den mindre hund, kravlet op på ryggen i humpen og let knurren. Malamuten var og er generelt super rolig og ikke konflikt søgende. Men af en eller anden grund havde den udset sig den lille hund, der hverken var urolig, overgearet og udviste atypisk adfærd. Selvom der var andre han hunde.
Malamuten blev afbrudt flere gange i sit humpen og adfærd, og til sidst sagde den lille hund fra og så fik den en tur. Det blev afbrudt med det samme, og til trods for den store størrelse blev umiddelbart kun til en rift/punktering på øret.
Følte flere gange at det var lige på vippen til at gå galt, og havde Sally i nærheden og under kantakt da hun godt kan finde på at gø af sådan en situation. Flere gange var jeg ved at sige noget, uden at gøre det. Kan man tillade sig på en pæn måde at de bør gå inden det går galt? Jeg har kun set den et par gange, og den har altid været super rolig og gået i sin egen verden. Så jeg tænkte at damen havde styr på det.
Damen var i øvrigt meget ked af det og udtrykte at det ikke var sket før, selvom det undervejs lød til at adfærden ikke var et enestående tilfælde. Vi tjekkede hunden, hun udleverede tlf nr og gik bagefter.
Et lille andet spørgsmål, adfærden kom tilsynladene først efter at Sally havde givet en lille "skrid fra min røv" skideballe til den mindre hund. Sally har altid været en attraktiv dame, måske fordi hun ikke gider noget rumpesnus. Kan en tæve der langtfra er i løb udløse sådan en adfærd?
sep 2013
Følger: 17 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.072
dec 2016
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 23
Men er det ikke også lidt specielt, at hun ikke selv kan se den adfærd er forkert eller den anden hundeejer for den sags skyld ikke fjerne sin hund fra situationen?
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.210
Sidst jeg oplevede det, var i hundeskoven hvor Baby havde udset sig en fjollet ung hanhund, som legede med Melanie.
Baby hunpede og knurrede af den, så jeg fjernede han fra situationen.
Damen der var ved siden af mig, sagde det var synd for Baby, at han ikke måtte lege med.
Jeg tror simpelthen ikke, at "almindelige" danskere, kan forstå hvad deres hunde fortæller, og derfor opstår der situationer, som den du fortæller om...
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.210
Som oftest kan jeg ikke selv få mig til at sige noget, så hvis vi er i en sådan situation, så går vi.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.571
Der skete ikke noget, men seriøst at man kan mene, at hendes to hunde skal op i hovedet på en lille bitte hvalp uden at hun holder øje med dem
Ja hvalpens ejer holdt da øje, men to hunde på pekingeser størrelse kunne da nå at udrette en del skade på en 8 ugers hvalp af lille race
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
sep 2013
Vi kommer kun på hunde lufteren når det ikke er så mange hunde. Sally stresser nemt uhensigtsmæssigt op hvis der er er for meget knald på og for mange hunde. Og så er det sgu lidt kedeligt bare set tøffe rundt derinde
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.389
Kun hvis ejeren af den agressive hund, er meget intimiderende. Jeg ville så henvende mig til den anden ejer, og sige, at det er helt helt helt okay, at fjerne dennes hund, fra den meget grænseoverskridende situation.
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 3.289
Bagefter forklarer jeg ejerene venligt, at den adfærd kan give slåskampe, og det er ingen af os jo interesseret i.
Det virker normalt ret effektivt.
Pludselig kan man se at begge ejere råber nej til deres hunde hvis der er mindste.
Det er et spørgsmål om udstråling. Hvis du udstråler at du har styr på det med hunde, så lytter folk.
Mennesket er jo flokdyr, og er der en der virker venlig med styr på tingene, så retter andre mennesker ret hurtigt ind efter ham/hende.
Det er nemmere at opdrage mennesker end hunde.
Jeg oplever dog kun den slags i hundeskoven, og det er endda relativt sjældent at det er nødvendigt. De fleste er ret gode til at reagere selv.
jul 2013
Følger: 4 Følgere: 105 Hunde: 2 Emner: 90 Svar: 986
sep 2013
maj 2015
Mener du det ikke omvendt. ..det er nemmere at opdrage hunde end mennesker
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 3.289
Jeg mener faktisk det jeg skriver.
Jeg kan få mennesker til jeg ønsker, fordi de er så følelses orienterede og relativt ens flokdyr. Undtagelsen er mennesker der har sygedomme der gør dem irrationelle ud over det almindelige, men det er der sikkert også hunde der er.
Hunde kan jeg ikke gøre det samme med (nogen af jer dygtige hundeejere kan sikkert, men så god er jeg langt fra endnu), da de er så mystiske (dermed også facinerende).
Foreksempel har jeg lige gået tur med min hund, og ligepludselig valgte han at springe ud efter bil der passerede.
Hvorfor? Han aldrig gjort det før? Vi passerer masser af bil hver dag. Det giver ingen mening i mit univers.
Det var ikke farligt eller noget, det var bare fuldstændigt ud af det blå.
Nej så hellere mennesker, de vil jo helst gerne passe ind i flokken, og følge det de fleste gør, så de føler sig socialt accepteret. Det kan jeg da nemmere håndtere.
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
maj 2015
Blande sig?