"Kamphunde" i boligselskaber {{forumTopicSubject}}
Dette billede er taget udfra et reglement i en boligafdeling i DAB, og vedrører husdyrhold.
Som det kan ses, er der også racer som ikke er på forbudslisten der er forbudte.
Hvad er jeres umiddelbare tanke om racerne der forbydes, fordi de i følge dette reglement "er kendt for at have særlige aggressive egenskaber".....?
Nu har jeg selv haft Staffordshire Bull Terrier med i min overvejelse af valg for kommende hunderace.... Det kan jeg da godt droppe kan jeg se. Jeg havde faktisk ikke overvejet at racer der ikke er på forbudslisten, er forbudte i nogle boligselskaber, før jeg læste det i et emne her i forum.
Nu kender jeg ikke rigtig de andre racer, men i forhold til Staffordshire Bull Terrieren, kan jeg ikke forstå hvorfor den har fået et ry for at "have særlige aggressive egenskaber" eller at være en "kamp- og/eller angrebshund".
Udfra det jeg har læst om racen(hvilket er den eneste viden og kendskab, jeg endnu har opnået mig omkring racen), har jeg fået opfattelsen af at den er en kærlig hund, som elsker sin familie, børn, fremmede.. Ja, så godt nok ikke altid lige glad for andre hunde af samme køn..
Men absolut INGEN steder i racebeskrivelserne får jeg indtryk af at det skulle være en aggressiv og "farlig" race.
Ja, det er en muskuløs hund, så måske er "muskelhund"(har alle racer ikke muskler!?!), i det mindste mere passende end "kamphund".
Men hvorfor har SBT'en fået sådan et ry??? Har SBT'en i % flere bid på samvittigheden, end andre hunde som ikke findes på forbudslisten?
Læser de reglementansvarlige ikke om racen inden de forbyder hunderacer? Laver de reglen udfra hvilke hunde der måske også ser lidt farlige ud?
Eller er SBT'en i virkeligheden en farlig(ere) hund (end så mange andre racer)?
Hov... Og så så jeg lige at reglementet er skrevet i 2008. Altså før hundeloven trådte i kraft.
Der bliver heller ikke henvist til forbudslisten på noget tidspunkt, og der mangler da også racer, som faktisk ER på forbudslisten..
Hmm.. Måske man skulle bede dem opdatere reglementet, og i øvrigt overveje at slette et par af de racer de forbyder...!
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Herude står der også den slags i flere afdelinger og hunde der er på deres liste, må end ikke være på besøg
jul 2007
Følger: 15 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 1.427
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 71 Hunde: 2 Emner: 339 Svar: 6.049
Allerede før forbudslisten trådte i kraft var der boligselskaber der forbød nyindkøb/tilflytning af en hel del racer, hvor mange overhovedet ikke var på hverken forbudsliste eller obs-liste.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.585
Må lige spørge af uvidenhed, er Bull Terrier og miniaturen overhovedet kendt for aggressiv adfærd ?? Ikke at jeg ved de andre er, men min yngste datter er vild med minien, og håber på at få en om nogle år .....
Jeg synes aldrig jeg har hørt noget aggressivt - -agtigt om racen ....
jul 2005
Følger: 22 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 116 Svar: 1.111
Har set lignende lister hos andre boligselskabet og private udlejere, som ikke nødvendigvist tager udgangspunkt i eller lægger sig nøjagtigt op ad forbudslisten fra 2010.
Og off-topic:
Hvad er en "American Staffordshire Bull Terrier"? Sjovt med et forbud på en race, der slet ikke findes
jul 2005
okt 2013
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 173
Meeeen... De vil ikke have racer der er kendt med særlige aggressive egenskaber..
Og så tænker jeg igen, er SBT'en særligt aggressiv? Sammenlignet med andre racer?
En ting er at de har ret til at forbyde nogle racer, men grundlaget for at gøre det, skal da så også være i orden..
Jeg kan umiddelbart have taget fejl omkring SBT'en.. Måske er den aggressiv, og i så fald er det så alligevel heller ikke en race for mig, men det er bare slet ikke det jeg har fået opfattelse af, i forhold til racebeskrivelsen.
Jeg tænker bare at hvis man ikke ønsker SBT'en i sin boligafdeling, og den IKKE har "særlige aggressive egenskaber", så skal man forbyde den på et andet grundlag.. ??
okt 2013
jul 2005
Selvfølgelig er det det de mener, det er der da slet ingen tvivl om. Synes sgu bare det er lidt pinligt, at man meget gerne vil forbyde noget, men ikke engang kan finde ud af, hvad det hedder.
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 112 Svar: 2.013
Det kan også være det Betina siger med OBS-listen.. men på den anden side har jeg set foreninger hvor nærmest alle terriere over 10kg var forbudt.. generelt alle større hunde faktisk..
En staff bør aldrig være aggressiv overfor mennesker Når det er sagt er der jo individer der falder kraftigt udenfor racebeskrivelsen hvor der står at den skal være hengiven, kærlig og pålidelig. Derudover er der jo en del der er egetkønsaggressive, som en del andre racer også er det. Så længe ejer er sit ansvar bevidst, bør hunden dog aldrig være til større fare for folk/hunde end alle mulige andre hunde..
sep 2005
Hvis vi nu tager nogen af hundene fra allergisk's indlæg, så nævnes der schæfer, collie og goldens.
Jeg kan snildt forestille mig at det er fordi at der har været for mange af de 3 hunderacer som der er blevet klaget over... om det så er fordi ejeren ikke har samlet op, om de har gøet dagen lang, om de har hapset ud efter nogen eller hvad det nu kunne være.
sep 2005
okt 2013
Det irriterer mig bare(og måske er jeg bare lidt af en ordkløver) at man så skriver at den er forbudt, fordi den har særlige aggressive egenskaber.
Som Calule skriver så bør den netop ikke være aggressiv overfor mennesker. Så det ligger jo ikke til en SBT, at være aggressiv..
Ja, der er jo så nogle hunde der er aggressive... Men det er der jo med ALLE racer.
Jeg synes rigtig mange små hunde(dem jeg kender) er meget mere aggressive end så mange større hunde jeg kender.. Men en lille chihuahua gør selvfølgelig ikke så meget skade med sit lille bid og sin lille krop, som en stor muskuløs pit bull gør... ;-/
aug 2010
Følger: 12 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 10 Svar: 150
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 3 Emner: 239 Svar: 3.390
aug 2010
Følger: 12 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 10 Svar: 150
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.243
Nu er vi medlem af en side hvor der er en del boligselskaber der er gået sammen her i århus, så nogle af dem jeg lige kan huske ved jeg altså ikke om er min eller en anden forening.
Men der er afdelinger hvor hunden f.eks. skal være under 30 cm.
Et sted må man kun have "taskehunde" men jeg har en meget stor taske
Her må vi have alt tror jeg, så længe hunden selvfølgelig er lovlig, men jeg tvivler på der er så mange lige i vores hus (ikke resten af afdelingen) som gider slæbe 50 kg op og ned af trappen.
Jeg har planer om at næste hund skal være en staffordshire bull terrier, for det er simpelthen en af de sødeste og mest kærlige og hengivne hunde der findes<3
Men i min boligforening er det eneste problem vidst at finde et sted hvor det er tilladt at have 2 hunde.
men generelt synes jeg vores boligforening er ret large, vi har f.eks. lige nu afstemning om, om folk i vores afdeling må have 3 høns i deres have, vi bor altså inde i århus men jeg skyndte mig da bare at sige ja
aug 2012
Jeg tænker hvis det KUN var bidstyrke og antal overfald/egetkønsaggressivitet, hvorfor er schæferen så ikke forbudt i den forening som TS nævner?
Det må da være noget mere end det..
nov 2012
Og så skal man huske at det ikke kun er antallet af skambid men også hvor mange procent af de hunde af racen der er i danmark. hvis der er 100 schæfere og 10 bider er det jo i statestik ikke værre end hvis der er 10 amstaffs og 3 bider.
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 75 Hunde: 3 Annoncer: 3 Emner: 262 Svar: 7.994
nov 2012
har hørt fra andre hundejere at i mit område er det værst med gravhunde og labrador. Så jaaaa..
aug 2013
Viceværten fortalte han havde kæmpet med boligforeningen og bestyrelsen angående den liste, han syntes den var helt hul i hovedet, og så vist helst der slet ikke var en liste. Men nu er den så ændret, og nu er det de forbudte racer, vi ikke må have herude, alle de andre er blevet frigivet.
Der bor dog en enkelt amstaff herude, men den boede her før den liste kom, så den må gerne bo her.
nov 2012
Glæder mig altså til at møde dig Og ja er stadig helt overgearet -.-'
aug 2012
Tror det er noget med politiet bruger schæferen, men jeg forstår det ærlig talt heller ikke med det sind en del schæfere har + antallet af overfald.. hmm..
Stine H: Det vil jeg så nærmest synes var en bedrift Jeg har næsten kun mødt schæfere som generelt var arrige, var egetkønsaggressive eller havde ejere der overhovedet ikke var deres ansvar bevidst.. Men synes også det er imponerende at du KUN har mødt egetkønsaggressive staffer. Synes umiddelbart ikke at problemet er så generelt så man kan sige at det er ALLE individer der er det.. Hvor møder du hundene? På nørrebro?
aug 2013
feb 2009
Følger: 39 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 205 Svar: 3.353
Skal prøve at se om jeg kan finde det..
aug 2013
Herude er det en blanding ( tror der er noget rotte i) , som er fuldstændig vanvittig, en fransk bulldog og en chow chow. Så er der den ene amstaff der lyder som om den vil æde en, når man kommer gående med hunde forbi hvor den bor, men har været inde ved den, og der var den ved at dræbe mig med ynk, fordi jeg stoppede med at nusse den
nov 2012
aug 2013
aug 2013
nov 2012
Jeg vil gerne tro der er dejligt derude rikke, men der kommer også til at gå lang tid inden hund nr 2, for vi skal lige have en lejlighed hvor vi må og penge til det først og en staff er jo ikke ligefrem billig.
nov 2012
feb 2009
Prøver at finde det efter job:)
nov 2012
Jeg ved der er et sted man slet ikke må have besøg af hunde overhovedet, det synes jeg da er fair, når det er regler der gælder for hele afdelingen.
nov 2012
Så vidt jeg husker så er der også nogle de siger som ikke har bidt, men hvor der faktisk har været noget alligevel, så hvor de får deres statestikker fra ved jeg ikke, men det er i hvert fald ikke altid 100% rigtigt.
Derudover har de vel mange af racerne fra hvad de oprindeligt er avlet til.
nov 2012
aug 2013
Da Mailo blev overfaldet af en samojede, var ejerens kommentar bagefter " ja altså han er jo ikke så glad for andre han hunde". Så hold da for helvede din køter i snor. Mailo kiggede ikke engang på den samojede, og var slet ikke i nærheden af den ( han var desuden også i snor), men pludselig kom den bare flyvende og tog ham i munden, og brugte ham som ruskeklud og bideskind.
nov 2012
NEJ, hold din hund langt væk fra min hvis den ikke kan med hanhunde IDIOT! -.-' Der skete heldigvis ingenting, men hvorfor SKAL hunde hilse?
aug 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 14 Svar: 69
okt 2012
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 1.200
Iflg Gøg og Gokke, der er ejendomsmestre i min DAB-afdeling, så burde der være flere der havde fungerende Jacks
Vi har lige været på Tour de Rotte i skure og fællesområderne og TurboVovserne var effektive De er hurtigere i udrykning end skadedyrsbekæmperen
Så nu har de fortjent deres løn- 2 giga knogler med kød på
jul 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 93
Er blevet spurgt et utal af gange om jeg ikke vil med i hundeskoven, men nej tak..
Jeg har haft grå schæfer som blev brugt i PH før jeg fik staff og hun "pelsede" alt der ikke var meget ældre end hende.. Det startede da hun var omkring 5 mdr og hun har altid været meget fremme i skoende.. Hun løb kun fri når hun arbejdede... For mig har det aldrig været et problem, da jeg accepterede min hunds temperament og tog mine forholdsregler...
aug 2012
Du meldte vel den hund der overfaldt din hvalp? Han lyder ikke just som en der burde have nogen hund.. overhovedet.
Måske også lidt dumt (ja sorry) at gå ind til en fremmed hund i en lukket hundegård, særligt hvis man ved at racen generelt ikke kan med hunde af samme køn, hvis den er alene og ikke i snor..
aug 2012
feb 2009
http://dyresnak.blogspot.dk/2013/06/hundeloven-lejeloven-og-boligforeninger.html?m=1
"Kamphunde" i boligselskaber