{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.013 visninger | Oprettet:

DKK, avlsrestriktioner {{forumTopicSubject}}

Ja, nu er det efterhånden godt et år siden (afhængig af specialklub) at avlsrestriktionerne for mange racer er blevet lempet.

Har i mødt mange opdrættere, der har udnyttet dette og har brugt eksempelvis D-hofter og/eller AD-ramte hunde i avl?

Indtil videre har jeg stødt på to opdrættere, der har brugt D-hofter og AD-ramte hunde i avl i molosserverdenen, og det er uden at lede efter dem.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DKK, avlsrestriktioner
  • #1   9. apr 2013 Heldigvis har vi ikke mødt nogle der er gået på kompromis på den måde, kun en enkelt, men der er vidst heller ikke stamtavle smiley .. Men mht. udstilling så er der kommet rigtig mange der laver hvalpe på u-udstillede forældre.. En skam hvis du spørger mig..

• #2   9. apr 2013 Sørgeligt smiley Men når vi nu er inde på det med at bruge D hofter, er der jo forskellige ting der spiller ind, hvis resten af kuldsøskende og linierne bag har fine hofter, kan det måske forsvares, men har søskende, og andre familie medlemmer til hunden, ligeså dårligt HD status, er det en rigtig dum ting, at bruge den i avl, så be'r man selv om ballede.

• #3   9. apr 2013 Ja, udstillingskravet. Det havde jeg helt glemt at få med. Der har jeg ikke umiddelbart mødt nogen der ikke har været på en enkelt udstilling med deres hunde.
    Jeg så nu også helst at folk udstillede deres hunde et par gange i hvert fald inden avl.

Synes det kunne være interessant at høre om folks observationer for der var en kæmpe debat i starten om folk ville udnytte det i stor stil.

• #4   9. apr 2013 Bumble bee: Det ene tilfælde kender jeg ikke meget til, men i det andet tilfælde er det en hund hvis bror har e-hofter og ellers har en afstamning, der ikke er tjekket (fra England).. En linje der skulle være ved at uddø... Hunden er dog symptomfri.

• #5   9. apr 2013 Jeg har oplevet opdrættere, som slet ikke undersøger for det længere, fordi vi nu kan undlade det!
    Hvad man ikke ved, har man ikke ondt af. Puh...Det er konsekvensen når DKK fjerner kravene.

• #6   9. apr 2013 Malene: ØV.. I vores egen race SKAL man HD/AD fotografere, men i teorien behøver man ikke at rette sig efter det.. Folk i vores egen specialklub stiller dog store krav til etikken, så det er ikke så nemt eller ønskeligt at gøre.

• #8   9. apr 2013 Det har ikke gjort nogen forskel for Border collier. Jeg synes de fleste undersøger for det der kan undersøges for. Nogle nøjes med HD og øjenlysning som man hele tiden har skullet. Men det er mere normen end undtagelsen at der også tages AD billeder og diverse gentest.

• #9   9. apr 2013 Hos os har det ikke ændret noget. Folk tjekker som de gjorde før ændringerne, dvs. at nogen tjekker mere end de skal, andre tjekker kun for hd, som er det eneste, der er krav om.

• #12   9. apr 2013 Jamen mange klubber har også bibeholdt kravene som anbefalinger, ganske lige som formentlig mange klubber har skrappere krav for at komme på klubbens hvalpeliste, men man kan jo sagtens stambogsføre hvalpe uden at opfylde anbefalingerne eller kravene for hvalpeliste.
    Og spørgsmålet gik vel på om vi så ændringer.

• #14   9. apr 2013 Fancy Face, har jeres race haft hd krav, som er fuldstændigt forsvundet nu ? Jeg spørger fordi mange af de racer, der har haft hd krav, har stadig krav om fotografering og dermed kendt status.
    Hvis D hofter er almindelig (flere opdrættere bruger tæver med D), er det en stor ændring I har fået i forhold til os, der ikke har særlig store hd problemer, men dog har kunnet bibeholde krav om kendt status.

Jeg fatter heller ikke nogen vil købe hvalp efter sådan en parring, men det er øjensynlig ikke noget problem.

• #15   9. apr 2013 Jeg ved ikke, hvad der er værst. At man avler på D/E hofter eller om man avler i blinde?

Hvis nogen i vores race skulle finde på at bruge D-hofter så SKAL den anden hund have HD-A.

• #16   9. apr 2013 Hvis man avler med D/E hofter, kan potientielle hvalpekøbere i hvert fald se at der er et problem. Om hvalpekøbere så er kritiske nok, er et andet spørgsmål.

• #17   9. apr 2013 Vi har faktisk udelukkene haft krav om kendt status i det meste af 20 år, og jeg kan kun komme i tanke om en opdrætter, der brugte en hund med status D. Selv status C blev nærmest aldrig brugt.
    En del skyldes vel seriøse opdrættere, men det faktum at alle sundhedsresultater bliver offentliggjort i klubbens blad, og at kun hvalpe efter A og B kan komme på klubbens hjemmeside, har nok også noget at sige.
    Det er på en eller anden måde nemmere at sige til evt. interesserede hvalpekøbere, at forældrene er ikke hd - fotograferet men har aldrig haft problemer, end at sige, forældrene har middel til svær hd, men jeg avlede alligevel, hvalpene får det sikkert ikke.

• #18   9. apr 2013 Lurede lige lidt inde på DKK update og D-hofter i avl er da at finde inde for både Dobermann, Bullmastiff, Dogue De Bordeaux og Mastiff.. (har dog ikke mødt nogen, der avler med E-hofter)

Jeg siger ikke at avl med D-hofter partout er katastrofalt, især ikke hvis man har at gøre med en race med en lille genpulje, og gør man det kræver det i hvert fald, at afstamningens sundhedsresultater er acceptable og at den hund man avler med også har gode sundhedsresultater bag sig..

Men jeg frygter for at man langsomt begynder at legitimere det mere og mere, og at det bliver til en glidebane mht. hvor grænsen går osv.

• #19   9. apr 2013 C x C ser dog også ud til at blive flittigt brugt i nogle af de racer, jeg lige har nævnt, og det er måske værre end en D x A?

• #20   9. apr 2013 Man tjekker åbenbart heller ikke rigtig Grand Danois? Mange af kuldene står der ingen sundhedsresultater hos forældrene..

• #21   9. apr 2013 Jeg tror ikke GD har haft krav om hd fotografering eller andet nogen sinde

• #23   9. apr 2013 Fancy Face, men udenlandske hanhunde skal opfylde de danske krav, så jeg undrer mig stadig over den utjekkede hanhund.

Jeg begriber heller ikke man gør det, og jeg begriber heller ikke, at man kan sælge hvalpene, men der så meget jeg ikke begriber. Kritiske hvalpekøbere er nok det eneste rigtige effektive middel, til at stoppe den slags opdrættere.

• #24   9. apr 2013 Fancy Face + DKK tilhænger: Det er da også helt hen i vejret både at benytte sig af en hund med D-hofter og så ovenikøbet bruge en hund med ukendt status..
    Hvis i har samme regler som os, at en D skal parres med A, forstår jeg ikke at DKK har givet dem stamtavle, for så er det vel (trods alt) imod reglerne?
    Eller har jeg misforstået noget?

• #25   9. apr 2013 Lene: Desværre tror jeg generelt at hvalpekøbere er alt for ukritiske og tager opdrætternes ord for gode varer.. Jeg har ofte hørt argumentationen : "Ja, A x A kan også give HD-hunde", og så brugt det som belæg for, at så er al tjek unødvendig.

• #27   9. apr 2013 Der er rætti mange ting jeg ikke forstår, men jeg kan virkelig ikke forstå at man ikke avler for racens bedste. Jeg mener jeg går ud fra man elsker sin race, og så giver det da ikke meget mening at være med til at ødelægge den...!

Nej, jeg forstår det simpelthen ikke!!

• #29   9. apr 2013 DKK tilhænger, det sker jo, der bliver givet dispensation, og det lyder som om, det kunne være tilfældet her.
    Men i tilfælde af dispensationsansøgning bliver specialklubberne hørt, og det kan undre, hvis de har anbefalet dispensationen.

• #30   9. apr 2013 DKK tilhænger, der vil altid være nogen, der vil lægge hanhund til, hvis ikke opdrætterne vil, så vil man normalt kunne finde en privat ejer, der enten ikke ved bedre, eller ikke har nogen skrupler.

Kommentér på:
DKK, avlsrestriktioner

Annonce