{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.592 visninger | Oprettet:

hvor meget betyder farven på ny hund for jer? {{forumTopicSubject}}

Jeg er egentlig bare nysgerrig.
Hvor meget går i op i farven på jeres nye/kommende hund, når/hvis i skal have sådan en?? smiley
Er der kun en eller bestemte farver der dur, eller er det vigtigere at hundens udseende appelerer til jer, eller skal den være racetypisk?

Ja. Hvor meget vægt ligger i på farven og er der nogle farver i bryder jer mndre om/går udenom indenfor jeres race? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvor meget betyder farven på ny hund for jer?
  • #1   22. feb 2013 Bare jeg ikke får en helt hvid hund så er som sådan ret ligeglad det er hunden jeg ser på ikke farven... smiley

• #2   22. feb 2013 intet.

• #3   22. feb 2013 Allerførst går min kæreste og jeg ud fra at det skal være en hund der passer ind i vores liv, med de ting vi laver, derefter skal det være en race HAN kan holde ud at kigge på hver dag xD ..

Efter der så har vi jo sorteret en del fra også kommer det nok lidt mere an på temperament og derefter udseende. Jeg indrømmer gerne at jeg har favorit farver på diverse racer som vi har på intressant listen pt.

F.eks. Blue merle hos Shelties el. Zobel med mørk/sort på ryggen, Blue Merle eller Lilac hos Border Collies, Brun el Sort m. lyse aftegn hos Finsk Lapphund.

Jeg ville aldrig kunne eje en Golden eller Labrador, fordi jeg simpelthen synes de er for kedelige og ALT for udbredte. xD

• #5   22. feb 2013 okay super dejligt at høre jeres svar. vi har nemlig en hvalp til salg nu, og synes ikke rigtig der er så meget interesse for ham, så jeg tænker på om farven måske har noget at sige, da de andre farver vi har haft har været meget lettere at sælge smiley

• #6   22. feb 2013 Hvad farve har han da...???

• #7   22. feb 2013 Intet..

Men jeg har idag og helt tilfældigvis, 2 sorte/hvide hunde og en sort/hvid kat..
    Og tro mig, folk lurer noget så meget når jeg går med hundene og har hvide bukser på, sorte sko og sort jakke på.. smiley

• #9   22. feb 2013 Marie - Nu lurede jeg ham lige, og jeg synes han ser SKØN ud, men min kæreste er ikke til chi's. Tror bestemt ikke det er pga. farven smiley

• #10   22. feb 2013 anika - han er rød zobel. du kan se ham i min oprettede annonce.. smiley

• #11   22. feb 2013 Intet....
    Nu har jeg en cremefarvet, en hvid med brune pletter og en tricolor.
    Har altid synes tricolor var grimt, men den perfekte hvalp fra det perfekte kuld kom nu engang i den farve.
    Og ville være ualmindelig dum, hvis jeg valgte den hvalp fra pga. Farven.

Sjovt nok synes jeg tricolor er en fantastisk smuk farve nu smiley

• #12   22. feb 2013 Det er da ellers en smuk farve...

• #13   22. feb 2013 Jeg ved godt at skønhed kommer indefra, men jeg tror aldrug heg kunne falde for en hvid/plettet hvid hund med "albinotræk". Altså hvor huden, øjne, snude o.s.v. er lyserøde, som det f.eks. ses hos bulldogs og andre. En Samojede f.eks. synes jeg er flot, men den er jo reelt også bare meget lys rød og med mørk pigmentering i hud, øjne o.s.v. De er smukke.

• #14   22. feb 2013 Den glade EB ejer - Hmm, er det de hunde på din profil? Der er da ikke meget specielt med sort/hvid og brun/sort? Eller er det bare mig? smiley

• #15   22. feb 2013 anya - okay tak smiley han er også en rigtig skøn og social hvalp smiley så der mangler ikke noget smiley men man ved jo at visse farver er mere eftertragtede, og jeg vil ikke selv sige rød zobel er en speciel eller sjælden farve smiley

• #16   22. feb 2013 Tjahhhh, da jeg først var røget med på vognen : Miniature Bull Terrier, var mine ord : "Men jeg lover dig vi skal aldrig have en hvid !!!! Og hvad ligger der nu og sover på mit skød............................................... En Hvid.....

Men en solid skal jeg aldrig have, det er jeg helt sikker på, siger mig intet...... smiley

• #17   22. feb 2013 Jeg syntes han er smuk... Og en ny ejer kommer da lige pludselig... smiley

• #18   22. feb 2013 tak skal du have anika smiley

• #19   22. feb 2013 Jeg indrømmer gerne, at farve betyder en del for mig. Det er ikke det vigtigste, og der er mange ting, jeg vægter højere - men farve har nu engang også en betydning.

Eksempelvis vil jeg helst ikke have en hvid buller igen.

• #20   22. feb 2013 jamen jer hvor farven faktisk betyder noget/en del.. hvad for nogle farver falder i så generelt for indenfor jeres race? smiley

• #21   22. feb 2013 Marie, jeg er sikker på der kommer nogle og falder for ham lige pludselig, men tror måske også det kan have mere at gøre med at der SÅ mange chi hvalpe for tiden, hoold da op hvor er der mange annoncer på G&G med dem. Stort plus at dine har tavle, dog vil jeg sige at mange af dem jeg desværre oplever køber chi's er teens der tror de skal være Paris Hilton, hvilket er lidt synd da det jo kan være en super hund smiley

Men ja, udseendet betyder lidt. Nu kommer jeg aldrig til at have en muskelhund, da min kæreste ikke kan have udseendet på dem, men NØJ hvor jeg bare ELSKER Brindle, jeg ville SÅ gerne eje en Brindle hund xD Men det sker nok ikke medmindre farven kommer til nogle nye racer sometime xD

• #22   22. feb 2013 Anya: Brindle findes da hos en del "ikke muskelracer".

• #23   22. feb 2013 Det samme som pernille s.

Besøgte også kenneler, studerede racen, studerede kennelerne, og derefter når jeg fandt det der var godt for mig valge jeg farve nemlig helt rød

• #24   22. feb 2013 Marie, jeg tror desværre også, at din race lider lidt af at være en moderace, hvor der fokuserer en del på udseendet.

Men smag og behag er jo så forskellig, så mon ikke der snart dukker en køber op, som synes han er gudeskøn og har det sind vedkommende lægger vægt på.

Er nok personligt lidt farvet af at være faldet for en arbejdende race, som jeg bruger til hundesport og konkurrencer.
    Og dommeren kunne ikke være mere ligeglad med hundens farve - så det er udelukkende egenskaber og temperament der betyder noget for mig.
    Omend jeg synes merle- farver er grimme.

• #25   22. feb 2013 Farven betyder utroligt meget, selvfølgelig også sindet. Er meget vild med de lidt specielle hunde, og de må gerne have et blåt øje, så hvert øje har hver sin farve smiley

• #26   22. feb 2013 Anus - ja. Man bliver helt ked af det når man ser alt den skamavl på din race som man selv gør mange ting for at forbedre smiley og det er rigtig surt når man ser folk som ikke ved bedre købe hund fra de her teenagepiger der ikke ved noget om det og bare synes lille Chanel skulle have hvalpe eller køber fra hvalpefabrikker smiley når man selv gør så meget for at lave sunde og gode hvalpe og ikke kan få solgt pga sådan nogle som jeg lige nævnte. Som laver hvalpe der i mange tilfælde havde haft det bedre med ikke at være skabt

• #27   22. feb 2013 He he, nu er min yndlingsrace Keeshond, så der er ikke rigtigt noget valg m.h.t. farve, udover at de kan være ludt lysere eller mørkere alt efter lunjerne. Men boget af det smukkeste, vildtgrå med de for racen karakteristiske aftegn smiley
    Alm. lys gyldne som labber og flere andre racer synes jeg er jævnt kedelige, men i sådanne tilfælde ville jeg helt klart se bort fra farven, hvis jwg mente det var den bedste hund for mig.

• #28   22. feb 2013 Jeg kom engang til at sige, i et husky forum, at jeg godt ville have en sabel husky .. Nøøøøøøøj de blev sure, for de ville ALDRIG sælge til en der kun gik efter farve, og bla bla bla. Men jeg fik aldrig lov til at snakke ud. hihi..

Jeg har et ønske om en toller med hvide afmærkninger i ansigtet, MEN jeg går efter den med det rette sind, om den så er helt rød i ansigtet. Men man kan altid drømme smiley

• #29   22. feb 2013 Jeg går meget op i farven, og venter gerne til den perfekte farvekombination kommer.
    Hvis folk ikke vil sælge hvalp til mig pga. det, tja, så må jeg kigge videre.
    Jeg kan umuligt dømme sind på en hvalp, jeg ikke har fået hjem endnu.

Når det er sagt kunne jeg dog sagtens finde på at adoptere en hund der udseende mæssig ikke var min type, hvis den havde en fantastisk personlighed og historie.

• #30   22. feb 2013 Anus = anya!!! Min Tlf driller smiley

• #31   22. feb 2013 Tja - nu er der ikke sååååå mange farver at vælge imellem med beauceroner, så det har ikke den store betydning her i huset.

• #32   22. feb 2013 Maria - ja det er den desværre. Jeg værdsætter og respekterer dem der på trods af mode osv kun vil skabe sunde, gode hvalpe med stamtavle smiley

• #33   22. feb 2013 Men nu er det også fordi jeg tænker.. Hvis jeg en dag skulle have en anden race - hvilket jeg tvivler på smiley så tror jeg måske godt jeg kunne fravælge en race hvis den kun fandtes i 1 eller 2 farver, da jeg synes det er så fantastisk at ingen af mine hunde har samme farve eller det der ligner smiley ligesom en have med 1000 forskellige blomster hehe

• #34   23. feb 2013 Ikke ret meget. Jeg er lidt sart med hensyn til helt hvid, for det var Cleo jo. Men hvis jeg en dag får en ny Westie så kan den farve jo ikke undgås.
    Egentligt må en ny hund have lige den farve den vil. Jeg har da farver jeg holder mere af end andre. Rød bla og Merle (det er jo egentligt ikke en farve). men er hunden den rigtige må den for min skyld være grønlyseblå med polka prikker

• #35   23. feb 2013 Intet - Jeg synes hvide whippets er tudegrimme, dernæst kommer helbrindlede. Mine favoritfarver er fawn og particolour, men farven bliver aldrig afgørende for mit valg af hvalp.

Jeg vil have driftstærke hvalpe med gode og sunde bevægelser, farven er blot for at mine omgivelser kan skelne mine hunde smiley

Min smukkeste hund nogensinde, ikke af skind, men af sind, Lotus, hvid whippet.
    Jeg får aldrig en hund som hende igen og hun har om nogen betydet at jeg aldrig kommer til af vælge hund efter farven.
    Jeg synes stadig hvide whippets er grimme.

profilbillede
  • #36   23. feb 2013 Danielle - Ja men desværre ikke over de racer jeg har på intressant listen, udover Basenji, og det er kun en meget måske hund, da jeg synes det er MEGET forskelligt hvad man kan læse og høre om den race smiley

Calle's Moar - Jeg gad godt se en hund i den farve? smiley

• #37   23. feb 2013 Anya: Hehe også jeg

• #38   23. feb 2013 Kirsten - jeg synes whippet er en utrolig fascinerende og flot race og synes din hvide hund var en utrolig smuk hund smiley men smag er jo forskellig

• #39   23. feb 2013 Går ikke efter farve, men har ynglingsfarver, min ynglingsfarve hos chihuahua er Rød zobel og fawn(lilac/blue alm)

• #41   23. feb 2013 Marie - Hun var fantastisk, men for mig kun smuk, fordi jeg ved, hvad hun indeholdt.
    Kigger jeg objektivt synes jeg hun var en grim hund, en lille lyserød gris smiley

• #42   23. feb 2013 For mig betyder den en del, jeg er til blenheim Cavalier og de skal være korrekt aftegnede, især når man som mig vil udstille, har en overtegnet nu og det trækker desværre ned i ringen, så jeg køber ikke en overtegnet igen, selvom jeg selvfølgelig ikke vil undvære Bazil for noget i verden. Og misforstå mig ikke sundhed og konstruktion vil altid komme først og så skal den selvfølgelig passe til mig i sind smiley

• #43   23. feb 2013 Broholmeren findes i 3 farver: gul, rødgylden og sort.
    Personligt er jeg ikke til de meget lysegule, jeg synes de mangler lidt udtryk. Jeg er mest til de rødgyldne med maske - som vi har 2 af. Manden drømmer om en sort næste gang.

Racemæssigt synes jeg det er vigtigt at alle 3 farver bevares,alle er lige vigtige og lige rigtige.

Bortset fra de sorte, er det svært at forudsige hvad farve en hvalp på 8 uger ender med at blive. Man kan som regel skelne de meget lysegule fra de meget røde, men det er svært at vurderer, om den bliver gul eller rødgylden. Maskerne har det også med at falme. Så jeg kigger mest på typen, og først og fremmest på sundhed.

Dog ville jeg aldrig direkte fravælge en hund pga farve, ligesom jeg aldrig vil tilvælge en rødgylden hvalp, hvis mavefornemmelsen ikke er der.

For petit'erne er jeg mest til tricolor. Og helst dem med mange farvede områder, helt ulig mine, som kun har 1 farvet plet hver...

• #44   23. feb 2013 I "min" race er der 3 farver, sand, rød og blue/tan og det er klart den sidste der tiltaler mig mest og den farve jeg vil ha igen næste gang. Sådan er det bare.

• #45   23. feb 2013 Næææ ikke sådan specielt. Louie blev valgt ud fra temperament.
    Den næste hund. Hvem ved. Hvis jeg finder en lækker parring med nogle lækre farver, så tager nok den frem for en lækker parring med knap så lækre farver. Men hvem ved

• #46   23. feb 2013 Hos whipperne er alle farver tilladt, merle og black and tan findes dog ikke i racen, men ellers er alt muligt.
    Selv om jeg er ligeglad med farven på egne hunde, synes jeg det er facinerende at se et kuld whippethvalpe, hvor ikke to er ens, det hænder ofte.

Hos gravhundene synes jeg forøvrigt black/tan er smukkest, jeg har haft 8 gravhunde, de har alle været røde smiley

• #47   23. feb 2013 Marie og de 4 chi'er: Haha, jeg blev lidt forvirret over du skrev "Anus". Prøvede at finde brugeren og undrede mig over hvem, der mon ville kalde sig selv det smiley

Jeg ville ikke købe en hund udelukkende pga. farven, men jeg har da nogle farver jeg er specielt vild med. Nu er chihuahuaen jo også en dejlig race mht. farver, for alt er jo næsten tilladt.

• #48   23. feb 2013 Anya&Pandapigen: Sort på EB er faktisk ikke en ønskelig farve, så man kan vel godt kalde den speciel, for der er ikke ret mange af dem pga fejlfarve.
    Mht brindle...så er der jo franske bulldogger smiley

• #49   23. feb 2013 Nu vil vi gerne have Rottweiler her hjemme, og der er vi meget med at vi gerne vil have meget brunt på den og gerne lys brun, også skal den være bred idet.
    Dog er det nok ikke det der kommer til at afgøre hvilken hvalp vi vælger, men det er noget vi også vil kigge efter hos mor og far når vi skal finde den perfekte hvalp.

• #50   23. feb 2013 Ikke en fløjtende fis betyder farven for mig. Eller, jeg har da farver jeg synes er smukkere end andre, men det har ingen betydning når jeg skal vælge ny hund engang. Som skrevet før, så er den godkendt om så den er himmelblå eller polkaprikket smiley

Nu har jeg så heller ikke udstillingsønsker, hvis jeg havde det, ville det self være vigtigt at den i hvert fald ikke var fejlfarvet.
    For mig er det der betyder noget sundhed og hvad den indeholder (sind, brugsegenskaber osv)

Om den er racetypisk er jeg osse ret ligeglad med rent eksteriørmæssigt, men når det kommer til det mentale skal den absolut være racetypisk... jeg har jo valgt den givne race fordi jeg kan lide racen egenskaber, så hvis den ikke er racetypisk på det punkt, er det jo lidt øv

• #51   23. feb 2013 Vil så gerne en dag eje en blue merle border, men det er bestemt ikke noget der er vigtigt for mig. Så længe hunden passer til mig og resten af familien og det jeg vil med dem kan den såmen komme i gul hvis det skulle være smiley

• #53   23. feb 2013 Det var dog en ualmindeligt smuk hund du har (går ud fra det er din du viser?) Søren smiley

Skulle jeg have schæfer, og udelukkende gik efter farve, blev det en grå (altså bogstaveligt talt -taler ikke om linierne;)) eller helt mørk (men ikke sort) som den på billedet.

Ved Islænderne som jeg jo selv har en af, er jeg fuldstændigt forelsket i de grå der nærmest ligner små disney-ulve. Men de forekommer ikke ret hyppigt.

Ved aussierne ville jeg foretrække en sort tri med hale, inden jeg fik Gaia som jo er blue merle med stumphale. Stumphalen er jeg blevet ret glad for, men farven ville jeg stadig foretrække var sort tri... Måske næste gange hvis den rette hund kommer i den farve smiley

• #58   23. feb 2013 Nej hvor er den nuttet Krumme, den er da os lidt speciel, synes da normalt boxere er brindle eller gul/brun

• #59   23. feb 2013 Det betyder meget lidt. Men altså, hvis man nu sidder med en race hvor alle farverne er ca lige typiske, så kan jeg ikke se noget problem i at man starter med at se på kuld i den farve man synes er pænest - bare det ikke sker på bekostning af brugsegenskaber/sind.

Jeg ved også godt hvilken farve og køn min næste sheltie skal være, men det er en farve som ca halvdelen (måske en tredjiedel) af dem er, og det samme med kønnet, så jeg er nede på 15-25% - hvilket ikke er et helt galt udgangspunkt for en antalsmæssigt stor race.

• #60   23. feb 2013 Troede jeg skulle have en mørk korthåredes hund og endte op med Sally,så må konstatere farven INTET betyder for mig.....overhovedet:-)

• #62   23. feb 2013 Jeg indrømmer også gerne at farven betyder en del her...og synes mit eksemplar af en brindle welsh corgi cardigan er noget så smuk smiley Men dernæst sagt så har jeg dog ikke selv valgt ham...det lod vi opdrætter om smiley

• #63   23. feb 2013 Kan jo se at det er meget forskelligt om farve betyder noget eller ej og hvor meget den betyder smiley

• #64   23. feb 2013 Linda - det er da super smart at spørge opdrætter hvilken hund der passer til jer. Det skulle flere måske gøre smiley

• #66   23. feb 2013 Synes det var lidt grænse overskridende...men var nu alligevel helt tryk ved det smiley Det var trods alt hende der kendte dem bedst og havde dem i hverdagen. Og så var jeg bare lykkelig for hun ville sælge til os smiley

• #67   23. feb 2013 Det vigtigste for mig er aner, sundhed og sind.
    Når det er sagt er der naturligvis farver jeg er mere vild med end andre.
    Jeg vil helst ikke have en tricolour f.eks. og så er der det mere basale som at jeg meget gerne vil have en udstillingshund, og inden for min race gør bi-blue sig ikke særligt godt på udstilling. Så hvis vi skal se sådan på det, så er der jo i hvert fald en farve jeg udelukker...

• #68   23. feb 2013 hehe det er skægt så forskellig smag vi mennesker har. Jeg ville elske en tricolour f eks. Uanset race og standard. høhø men jeg er så heler ikke til udstilling og avl, så jeg er en af dem som sandsynligvis ville vælge fejl farve hvalpen i et kuld, hvis ellers sundhed og sind er i orden naturligvis.

• #72   23. feb 2013 Isabelle - ja det gør sig godt smiley og det kan man jo også se på dit billede smiley det er så flot og specielt og jeg går fx udenom farver jeg allerede har.. Jeg elsker de specielle farver, men egentlig er det ikke vigtigt for mig.. Men hvis jeg havde 2-3 hunde i samme farve ville jeg synes det blev for ens smiley

• #74   23. feb 2013 Jeg ville aldrig vælge en mørk jack russell, den skal være mest hvid.Men ellers betyder farven ikke noget

• #75   23. feb 2013 Jeg går ikke efter farve når jeg vælger hvalp..
    Sundhed og type kommer først (og selvfølgelig linierne bag), så er farven noget sekundært..

• #77   23. feb 2013 Nu er det ikke for at lyde voldsomt fordomsfuld. Men jeg ser at i mange klubber betyder farve rigtig meget, så ja kan godt være du får svært ved at komme af med en ganske almindelig zobel.

• #78   23. feb 2013 Jeg syntes ikke der er nogen grund til at gå på kompromis - heller ikke med farve. Så må man vente til den helt rigtige kombination af alt dukker op.

Nu er det så også nemt for mig at sige, da den race, jeg skal have, avler man ikke imellem farver og har ikke gjort det længe, så man ved, hvad man får af farver, når man laver hvalpe smiley

• #79   23. feb 2013 Farven betyder intet, temperamentet er alt afgørende

• #81   23. feb 2013 Jeg er fuldstændig ligeglad.

Jeg har dog den regel at jeg helst altid skal have en rød hankat i huset, det var noget jeg lovede mig selv da jeg var en 8-10 år gammel. Hvad farve de andre har er ligemeget og jeg tror vi har været næsten hele registeret rundt. smiley

• #82   23. feb 2013 Jeg er helt ligeglad håber at få collie og farven er helt og aldeles ligegyldig, ser kun på temperamentet i linjen hvad farve hunden har er ligemeget, dem må være lyserød hvis det skal være bare temperament og sundhed passer

• #83   23. feb 2013 Bodil - En lyserød Collie, det lyder flot smiley xD

Arj temperament og sundhed kommer da helt klart også først, men derefter se jeg ingen grund til ikke at gå efter en hund med det udseende man synes bedst om. Muligvis lærer man at elske den, men jeg gad ikke have en hund hvor jeg sidder hver dag og tænker "hold nu fast du er grim hund" xD

• #84   23. feb 2013 Dorthe - det er netop også min tanke.. Jeg synes det virker som om farve er vigtigt for mange ved chierne. Og den røde zobel virker det ikke som om der er den store interesse for. Personligt ville jeg også selv gå udenom en chi i den farve.. Hende vi har i den farve fik vi under specielle omstændigheder, hvor udseende slet ikke spillede ind..
    Så derfor tænker jeg om flere har det sådan smiley for så kunne det måske være derfor der ikke er interesse for ham. Han er ellers en flot hund der sikkert ville egne sig til avl da han er meget racetypisk og med et fantastisk sind smiley

• #87   23. feb 2013 Jeg hører MEGET få dkkere snakke om at de går efter specifikke farver, derfor ser man heller ikke ret mange blå, Lilla, choko og brindle i en DKK udstillingsring.

For mig er farve det sidste der betyder noget. Dog kommer man ikke til at se en choko eller brindle hos mig.... Det handler om type.... For mig er det de færreste choko og brindle der rammer inden for racestandarden.... Det samme med mange af hundene med fortyndingsfarver

• #88   23. feb 2013 jeg er mest til mørke farver, jeg går selv meget i mørkt tøj så tror jeg vil blive bims over en masse lyse hår alle vejen
    men til gengæld er race tybe og syndhed samt temprement også meget vigtig så jeg vendter gerne på den rigtig hvalp :o)

• #89   23. feb 2013 Jeg går op i farve, men bestemt også i sind, sundhed, hunden i al helhed og tavlen (DKK).
    Hos chihuahuas er jeg mest til alt andet end sort, hvid og plettet. Men alligevel har jeg da købt mig en med pletter, da hans forældre var helt igennem fantastiske - og sunde- hunde, og han selv virker skøn. Så godt som muligt, når nu han kun er 5 uger.

Jeg var ude og kigge på en choko tan, og fawn chihuahua, hvilket er farver jeg ret godt kan lide. Men forældrene virkede ikke ligeså balancerede som de her, så jeg fravalgte dem. Jeg overvejede bare at vente, men måtte hurtigt indse jeg var ret skudt i den plettede fyr,

Så sind og sundhed betyder egentlig mest for mig, men farven har også sit at sige, og jeg venter gerne på den perfekte. Jeg står stadig skrevet på venteliste, og der venter jeg gerne i nogle år, til den perfekte nummer 2 kommer frem, hvis det skal være.

• #90   23. feb 2013 Det kommer lidt an på racen. Men ingen blå øjne eller hvide/helt lyse Golden retrivers til mig. Helt sorte hunde er faktisk heller ikke mig. Jeg føler ikke jeg kan se deres ansigter ordenligt.

• #92   23. feb 2013 anna julie og allergisk overfor snobber - engang sagde jeg også at jeg ikke ville have en sort hund fordi jeg synes det var synd at de havde det så varmt i solen og at man ikke kunne se deres udtryk. men den mest udtryksfulde hund jeg har haft var black/tan og der var ingen tvivl om hendes udtryk smiley Før hende havde jeg også en helt sort, og man vænner sig til det ret hurtigt smiley Der gik ikke længe før jeg synes hun var lige så udtryksfuld som andre.. jeg tror bare det handler om at kende hunden og lige den hunds sprog smiley

• #94   24. feb 2013 Meget - Hvis jeg køber en race med farvekrav, så vil jeg have den lever op til disse.
    Race uden farvekrav - fløjtende ligegyldigt - bare jeg synes hunden er flot.

• #95   24. feb 2013 F.eks. ville jeg ikke købe en pieball farvet husky.. Selvom farven er tilladt.

• #99   24. feb 2013 Jeg har skam også haft en helt sort hund (labrador), men jeg er stadig ikke rigtig til det. smiley

• #100   24. feb 2013 tænk skulle jeg have labbe ville jeg faktisk foretrække en sort fremfor gul (brun ville jeg slet ikke overveje, men det handler jo mest om at de er udstillingsmodeller),

Jeg forstår slet ikke den der med at man synes de er kedelige... det gør personligheden jo sit til at forhindre smiley

Forstår heller ikke at man ikke vil have en grim hund -jeg skal ærligt indrøme at jeg synes Gaia er ganske grim... Men holder jo uendeligt meget af hende alligevel, og selvom hun aldrig bliver smuk i mine øjne, så har hun jo charme.
    Når jeg tænker mig om har vi faktisk ikke haft ret mange pæne hunde i familien. Reiki, vores gamle collie og vores gamle islænder er/var alle smukke hunde. Resten har været ganske grimme men højt elskede smiley

• #101   25. feb 2013 Går overhovedet ikke op i farven på hunden. I hesteverdenen siger man jo også at en god hest ikke har nogen farve. Ren farveavl har sjældent gjort noget godt for en race.
    Men OK er også så heldig at mine to racer kommer i hhv 1 (rød) og 2 farvevarianter (sort m rust/brun m rust).

• #102   25. feb 2013 Nej, dissideret farveavl er ofte noget skidt, især hos hunde.

Men der jo også være andre grunde til at undgå/gå efter en bestemt farve fx. så er de helt lyse goldens ofte af udstillingslinjer, og det samme gælder for de brune labber. Så vil man have en jagthund så er de farver ikke vejen frem, sådan groft sagt for der kan vel være undtagelser... ?

• #103   25. feb 2013 Sådan er det vist -groft sagt- også for shelties, vil du placeres godt på udstilling så gå udenom blue merle . Kan selvfølgelig være det er mig men de udstillinger jeg har set der har en blue merle aldrig vundet desværre

• #104   25. feb 2013 Anya - Jeg tror ikke det er anderledes hos sheltierne end hos andre racer, er hunden god nok, har farven ingen betydning., hvis den ellers er korrekt i forhold til standarden.

Mange siger også det er næsten umuligt at vinde med en fawnfarvet whippet som Ghini, men hun klarer sig nu meget godt trods farven.

• #105   25. feb 2013 Det passer ikke. En god blå vinder hvis den er bedre end de andre hunde på dagen, og ligesom de andre farver har flot pigment (den må dog ikke have for store plamager).

Ser man på sheltie.dk, så er der faktisk flere blue merles på "årets sheltie" siden end der er tricolour (der er faktisk ikke en eneste tric).

Du kan prøve at se på Pomking Dream Come True. Han har vundet en hulens masse, og er i øvrigt den flotteste sheltie jeg nogensinde har set (her snakker jeg om de træk han har ud over farven, da merle ikke rigtigt siger mig noget - han er så flot bygget, har et smukt udtryk, og har lækker lækker pels).

• #107   25. feb 2013 Nå okay så har jeg nok bare set de uheldige på udstillinger smiley

• #109   1. mar 2013 Farven betyder intet for mig. Temperamentet betyder alt.

Kommentér på:
hvor meget betyder farven på ny hund for jer?

Annonce