{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.198 visninger | Oprettet:

Hvor meget betyder udseendet? {{forumTopicSubject}}

Velkommen til mig! smiley
Dette er mit første indlæg her på siden. Har endnu ingen hund selv, men har dog fået vovsekuller, og ønsker mig brændende at blive hundeejer en dag, når alle forhold tillader det.
Er derfor meget inde på siden, for at læse om racer, om træning, gode råd om det at holde hund, osv osv. Og så misunder jeg selvfølgelig jer, med alle jeres dejlige vovser smiley

NÅ - til emnet!

Hvor meget betød udseendet da i skulle vælge hunderace?
Går selvfølgelig ikke udfra at man udelukkende har valgt pga af udseendet, men hvis hundens temperament passede til det i søgte, betød det så også noget at den var sød/smuk at se på?
Ville i vælge en hund, hvis personlighed passede perfekt til det i søgte, hvis i samtidig synes at netop den hunderace ikke var særlig køn at kigge på? Eller ville i kigge efter noget andet?

Når jeg kigger efter en passende hunderace, betyder udseendet også noget for mig, og jeg ville ikke vælge en race som jeg ikke synes var særlig køn. Heldigvis har jeg lidt en bred smag, så det bliver næppe et problem smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor meget betyder udseendet?
  • #1   15. okt 2013 Intet

• #2   15. okt 2013 Heller ikke hvis du synes den var direkte grim? smiley

• #3   15. okt 2013 Hele pakken skal være tiltalende - så enkelt kan det siges.

• #4   15. okt 2013 Nej, jeg har faktisk en svaghed for grimme hunde smiley selvomjeg har et smukt eksemplar selv

• #6   15. okt 2013 Ja, enig med Malene.. smiley
    Vil ikke have en (i mine øjne) grim hund - men selvfølgelig skal selve hunden også passe til mig smiley

• #7   15. okt 2013 Lotte D - ja, det kan jeg egentlig relatere til smiley Synes f.eks. ikke at en engelsk bulldog egentlig er specielt køn, men samtidig er der noget dejligt over den. Dog passer den temperament mæssigt ikke til mig, så skulle ikke have sådan en, men sød er den alligevel smiley

• #8   15. okt 2013 Jeg kan ikke eje en hund, jeg ikke også holder af udseendesmæssigt, så for mig handler det om at finde en rrace, der har hele pakken.
    Et smukt udseende alene er jo heller ikke nok..

• #11   15. okt 2013 det er sku svært at sige, men jeg vælger nok egenskaber først, og så har jeg et ønske billede. men en god hund har ikke noget bestemt udseende.
    jackern er valgt efter egenskaber til brug på ag banen, og ud fra at jeg bedst kan li dem så hvide som muligt.
    Borderen er valgt udelukkende på ag egenskaber, at jeg så var så heldig at den jeg valgte ud fra egenskaber var den med det hvide hoved så jeg kunne se hendes øjne kom i 2 række.
    Pind har valgt mig, han er en lille xolo, grimt som et ondt år. men hold da kæft jeg elsker det lille kræ lige så meget som de andre 3.
    Han kom fra en meget dårlig opvækst og skulle enlig bare være hos mig midlertidigt, men allerede efter 24 timer skreg kræet når jeg gik, og jeg var solgt.
    i får lige et billede af grimlingen

profilbillede
  • #12   15. okt 2013 I mit valg fandt jeg de racer der passede til mig og min livsstil, og ud af dem valgte jeg så de mest tiltalende udseendemæssigt. Så at vi passer sammen er vigtigst, men udseende har meget at sige også.

• #13   15. okt 2013 Trine - Haha, netop den race synes jeg heller ikke er en fryd for øjet, men man kommer jo alligevel til at holde af dem, og så betyder udseendet pludselig ikke så meget alligevel smiley

• #14   15. okt 2013 Da jeg skulle finde race, startede jeg med at finde ALLE de racer som jeg ville kunne leve med baseret på deres udseende, tror jeg havde omkring 30-50 racer der. efter det begyndte jeg at sætte flere krav, som egenskaber, højde, motionskrav og sådan nogle ting.

På den måde endte jeg hurtigt med få racer som ville være gode til mig og mit liv smiley

Man skal leve med hunden i mange år, og jeg orker virkelig ikke leve 12 år med en hund jeg synes er grim at kigge på, så som andre har sagt handlede det om at finde HELE pakken smiley

• #15   15. okt 2013 Jeg havde også udseendet med i overvejelserne.
    Især at udseendet kunne kombineres med det hundeliv jeg ville have med hunden. Altså både udstilling og skov/strandture. Og at jeg synes hunden ser skøn ud.
    Selvfølgelig!

• #16   15. okt 2013 lige netop, i dag synes jeg han er noget af det sødeste, men når folk så står der og sig øhhh den er vel nok øhhh
    så plejer jeg at sige til dem at de gerne må sige han er grim for jeg har faktisk ikke selv valg ham smiley
    men må nok indrømme han har sku scoret mig noget så grusomt, så jeg er faktisk lun på at få endnu en, når han ikke kan mere....

• #18   15. okt 2013 Jeg valgte race efter BEGGE dele - jeg vil ikke have en hund jeg synes er grim - men selvfølgelig er egenskaberne og mentaliteten vigtigst.

• #20   15. okt 2013 egenskaber først - og så når de er på bordet, så vælger og vrager jeg i udseendet.
    En hund kan jo passe mig nok så godt i egenskaber, men hvis jeg ikke synes den er 'tiltalende' i en eller anden form at se på, så mangler 'pakken' jo noget.

• #21   15. okt 2013 Jeg valgte race efter at hunden passede til mig og at den kunne arbejde.
    Det blev så Maller. Da jeg fik den første syntes jeg at den var tudegrim en af de grimmeste racer der er.
    Da jeg havde haft min første Malle et lille halvt års tid, syntes jeg at hun var smuk.
    Jeg elskede hende jo og det man elsker synes man er smuk.

Jeg gik i mange år og tænkte på at få mig en lille hund også. Valget faldt på en Boston Terrier da jeg synes at den er rigtig smuk. Elsker kraftige og "flade" hunde.
    I stedet for Bosten blev det så en Dværg Pinscher, da dens væsen passer bedre til mig og nok er det nærmeste jeg kommer en Malle

Jeg kan kun anbefale at købe hund efter dens væsen og ikke dens udseende.
    Har man først fået hunden hjem og har haft den et stykke tid, så bliver den ganske automatisk gudesmuk.
    Kærlighed gør jo som bekendt blind. smiley smiley

• #22   15. okt 2013 Det kommer an på formålet, er det en ren arbejdshund, er jeg fuldstændig ligeglad med udseendet, har haft et par meget lidt kønne gravhunde.

Er det som selskabshund vil jeg have hele pakken, smukt ydre og et sind, der passer til min livsstil.

• #24   15. okt 2013 Udseende er ikke særlig vigtigt i mit hundevalg. Det er mere hundens funktion og sind der tæller. Samt sundhed.

• #25   15. okt 2013 Da jeg ikke er voldsomt meget inde i hundeverdenen, og derfor kun har kendskab til enkelte racer, synes jeg ofte at jeg lærer om, og får øjnene op for nye hunderacer ved først at have set et billede af en hund der så sød/køn ud, eller mødt en hundeejer med en køn hund, og så derefter læser om racen. Passer den ikke til mig med temperament, aktivering, pelspleje mm., bliver den selvfølgelig taget fra min overvejelses-liste.
    Men når man ikke i forvejen har bredt kendskab til mange racers forskellige egenskaber, så lærer man(jeg) typisk først en hund at kende på udseende, for derefter at læse om racen smiley
    Derfor kom jeg til at tænke på hvor vigtigt udseendet egentlig har spillet ind i jeres overvejelse af hund :o)

• #26   15. okt 2013 Xoloen er da hammer charmerende!

Jeg synes skønhed er mange ting, den amerikanske Akita er vanvittig smuk og så velbygget at jeg får tårer i øjnene - næsten, men ville aldrig have en.
    Jeg synes også at en mynde, fx whippet er meget meget elegant og smuk - det er en måske`er kender ikke nok til dem til at turde tage springet endnu.
    jagthunde som hønsehunden/weimaraneren/pointeren fx er meget smukke.
    de mere muskuløse og gerne med et fjæs der får smilet frem er nok mine favoritter, boxeren fx, vanvittig smukt bygget i mine øjne, med en udtryksfuldt fjæs og så har de et sind der tiltaler mig meget.
    men egentlig nej, sindet og charmen er vigtigst, at de så er smukke samtidig er jo bare en sidegevinst.

Jeg synes jo heller ikke af den Irske ulvehund som jeg har, er specielt smuk, men mere imponerende på alle måder, også i sindet, det gør den også smuk på sin måde, ligesom med Cairnerne som jeg også har, de har så en charme og et skønt sind, som gør dem smukke i mine øjne

• #27   15. okt 2013 Tja, jeg må vel tilslutte mig 'hele pakken' holdet. Udseendet er godt nok det MINDST vigtige af alle overvejelserne, men selvfølgelig dur det heller ikke, hvis man skal lukke øjnene når man er sammen med sin hund smiley Nu synes jeg godt nok heller ikke der er så mange hunde, jeg synes er direkte grimme, og dem jeg kender til passer heldigvis heller ikke temperamentmæssigt til mig smiley
    Bare ren nysgerrighed, men hvilken hund er på din "favorit" af ønskehunde, som du kunne forestille dig at få engang? smiley

• #28   15. okt 2013 Det betyder utroligt lidt for mig når resten passer. Der er ting jeg synes er grimt ved hunde og derfor vælger jeg ikke de hunde. Men de ting jeg synes er grimt er ekstremer som hæmmer hunden på forskellige måder og det er derfor de ikke tiltaler mig. Derudover betyder det ikke rigtig noget for mig - synes langt de fleste hunde ser skønne ud på hver deres måde. Dog vil jeg sige at jeg har en svaghed for hunde som ser lidt unikke ud. Men hos mig er det klart hundens temperament som er altafgørende.

Og sådan ser min ene vaps ud

profilbillede
  • #29   15. okt 2013 Da mine forældre købte deres første hund, var det næsten udelukkende pga. udseende. De købte en samojede (som dog ikke var ægte), fordi de synes, at den er fantastisk smuk, de købte den ikke pga. temperament o.lign. kun pga. udseendet.

Sidenhen har de/vi haft en Dansk Spids (købt for at være samojede) og nu en ren Samojede. Begge er fantastisk skønne hunde, som jeg gerne vil have engang. Hvis det ikke var fordi, at vi fik Luna (dansk spids) tror jeg ikke, at jeg nogensinde kunne drømme om at få sådan en, for jeg synes ikke de er ligeså pæne (men dog stadig pæne), som en samojede. Men fordi jeg nu ved, hvor skøn en hund det er, så overskygger det næsten (kun næsten) udseendet.

Jeg kunne aldrig finde på at købe en hund, jeg ikke synes er smuk. Jeg skal kigge på den de næste 10 år, så den skal også være pæn at se på. En dansk spids er den eneste jeg ville kunne finde på at vælge, næsten udelukkende pga. sind og temperament.

• #30   15. okt 2013 Jeg vil også have hele pakken. Jeg vil gerne have en hund som jeg synes er den smukkeste i verden og som jeg stolt viser frem smiley

• #31   15. okt 2013 Malik er nok den smukkeste på HG.. er så vildt betaget af den smukke adrætte hund med de vildt dragende øjne..

• #32   15. okt 2013 Her valgte avleren hvalpen til os.. De vidste, at vi ikke var interesserede i at gå på udstillinger, så vi fik den hvalp med "fejl"..
    Geske havde et BLÅT og et brunt øje, og ikke så fine aftegninger som hendes søskende.. Vi syntes bare, vi var heldige, at vi havde en speciel Grosser, og hun var den bedste ven, man kunne få smiley
    Så længe racens personlighed falder i min smag, så er jeg fuldstændig ligeglad med hvordan den ser ud smiley

• #33   15. okt 2013 Nina - Uh.. Der er faktisk utroligt mange racer, som jeg synes er rigtig dejlige.
    Mange af de hunde jeg kan lide, kan jeg lide af forskellige årsager, og selvom jeg synes de er dejlige på ét område, passer de måske ikke til mig alligevel.

Der er mange racer jeg kunne forestille mig at skulle have på et tidspunkt i mit liv - men det er dog IKKE nogle der vil passe til mit liv nu, og i de kommende år.

Jeg er selv vokset op med Sibirian Huskies. Min far havde en flok på 6 og to samojeder. Jeg synes det var helt fantastisk at vokse op som barn midt i en hundeflok :o)
    Og jeg elsker racen, men jeg ville ikke kunne give en husky et tilfredsstillende liv, og den ville sikkert på nuværende tidspunkt også drive mig til vanvid smiley Alt efter hvad livet engang bringer, så kunne jeg godt forestille mig at skulle have et hus med en stor grund, måske lidt ude på landet med et par huskies, men det er jo ikke til at forudsige smiley

Jeg har været vant til schæfer hos min mormor og morfar, og jeg elsker at det er en god familiehund, vagthund og de træningsmuligheder der er med en schæfer. Er lidt fascineret af IPO smiley Dog ville jeg synes det ville være synd at have schæfer i en lejlighed, som jeg i hvert fald i de næste par år vil bo i. Og selvom jeg ønsker en hund der er til gode lange gåture ved skov og strand, samt en god portion træning, selvfølgelig lydighed(!!!), men også agility, sportræning, forsvarsarbejde, svømning, hvad end hunden nu måtte foretrække, så tror jeg alligevel at en schæfer har et større aktivitetsbehov end hvad jeg tror jeg kan tilbyde. Er meget kritisk, da jeg tager valg af hund meget alvorligt smiley Min veninde har en schæfer, og har tidligere erfaring, og hun synes nu nok at jeg kunne stimulere den tilfredsstillende, men så er der stadig pladsmanglen. Måske senere i livet med schæfer smiley

Jeg er for nylig faldet for staffordshire bull terrier smiley Umiddelbart synes jeg den så farlig ud, og første tanke var "kamphund", men efter at have læst om den, synes jeg den lyder noget så skøn. Men der er selvfølgelig også minusser ved denne race, som man skal tage med i overvejelserne.

Finsk lapphund er noget så smuk! Har ikke læst meget om racen, men tror umiddelbart heller ikke den er noget for mig, og igen synes jeg den er for stor til lejlighed smiley Så den er egentlig ikke rigtig med i overvejelsen, men smuk er den!

Jeg har tænkt på en papillon, da den har en god størrelse til lejlighed, virker passende i forhold til aktivering, er intelligent(vigtigt da jeg vil gå meget op i lydighed).

Chihuahua'en.... Den er rigtig dejlig, og ville elske at have sådan en rigtig lille puttehund. Jeg har bare en del fordomme, netop fordi den som oftest bare bliver en sofahund. Jeg synes personligt ikke der er meget hund over dem, og dem jeg har nødt er nogle usikre, gøende hunde, og de bliver oftest ikke opdraget og trænet så meget lydighed, "fordi de er jo så små, så det er ikke sååå nødvendigt".. Og så har jeg svært ved at forestille mig den løbe rask afsted i skov og på strand, og ville ofte bekymre mig i f.eks. hundeskov, når der kom andre hunde...

Pomeranian kan jeg godt lide størrelsesmæssigt, aktivitetsniveau, at den er lidt mere hårdfør i forhold til vejret osv. end f.eks. en chihuahua. Den er vidst sådan nogenlunde lydig... smiley Men igen har jeg bare lidt fordomme om at pomeraniaen er sådan en der står og hopper og gør, og skaber sig helt åndssvagt.
    Denne udtalelse er dog uden at have mødt særlig mange af racen!!

På alle hunde er der selvfølgelig også tænkt på sundhed, og alle racerne er jo lidt udsatte smiley

Jamen, der er SÅ mange skønne hunde. Jeg er slet ikke tæt på en beslutning omkring hvilken race det ender med - for jeg er altid meget grundig i mine overvejelser. Synes det er svært, for der er fordele og ulemper ved alle racer. Har endnu ikke fundet en, jeg synes passer perfekt smiley
    Men det haster heller ikke, venter gerne på den perfekte hund.

• #34   15. okt 2013 Rent udseendemæssigt af de nævnte hunde, er Husky'en klart en favorit. Men igen, den skal jeg ikke have forløbig og de næste mange år smiley
    Men som man også kan se, er der stor forskel på udseende af de hunde jeg har nævnt smiley
    Og det er bestemt heller ikke udseendet der vejer tungt i min overvejelse af hunderace, men ville dog heller ikke vælge en hund, jeg synes var grim smiley Men det er heldigvis også få racer der er det.

• #36   15. okt 2013 Udseendet i sig selv siger ikke så meget, det hænger sammen med personligheden. Kan jeg lide personligheden på den pågældende hund, er den også smuk, om end nogle hunde er smukke på en unik måde. Hvis det giver mening smiley

Mille valgte vi som 4 ugers hvalp, hun var den lille tykke, og min kæreste ville faktisk have haft den ene i kuldet, der havde mere farve. Men tror bestemt ikke, han har fortrudt så meget som et sekund at jeg fik det sidste ord, den dag i dag kan han sgutte undvære Mille smiley
    Mille er i min optik noget af det smukkeste - ikke mindst pga. hendes store, brune øjne og hendes meget milde sind. Milde Mille smiley
    Qela valgte mig -nok var hun yndig på billederne, men da vi så tog op og så hende, så kunne jeg ikke tage hjem uden hende. Hun har også lært at holde af Søren, men hun ææælsker sin mor smiley

Heldigt nok går de to hunde så også virkelig godt i spænd sammen, det har virkelig være win-win for vores vedkommende smiley
    Billedet er fra i dag, Mille og Qela på skovtur, og nej, Mille er ikke ved at æde Qela, hun vil bare lege smiley

profilbillede
  • #37   15. okt 2013 CMP - Hold da op nogle vilde øjne! Meget flot smiley

• #38   15. okt 2013 for mig skal det hele spille, men det vigtigste er klart dens personlighed og om den passer ind i mit liv.
    Men jeg kan bestemt ikke sige at udseendet ikke betyder noget, for det var det jeg faldt for ved chihuahuaen til at starte med (dengang var jeg ca. 5 år)
    Men jeg har i mange år fulgt lidt med omkring racen og læst om den, og den er bestemt ikke blevet mindre drømmehund efter jeg har lært den at kende.

Nu har jeg så fået min lille Lucky som har været en ønske hund siden jeg var 5 år. Og han er alt hvad jeg har drømt om og 1000 gange mere smiley både i personlighed men også i udseendet.

Men jeg har også haft en blandingshund, som når jeg kigger på billeder af ham nu, godt kan se var ret "grim" men kærlighed gør blind, og jeg elskede ham til stjernerne og tilbage og ville ikke have byttet ham for noget i verden.
    Skønhed er jo også noget der kommer indefra, og som man ser når man kender hunden.

Men Lucky er i hvert fald ikke min sidste chihuahua, for det er bare MIN race.

Men der er da både andre racer som ikke tiltaler mig, men som vil passe fint ind i mit liv (f.eks. mynden), racer jeg synes er gude smukke (som f.eks. huskyen) men som ikke passer ind overhovedet. og hunde som har begge dele (som staffordshire bull terrier)

Så udseende betyder noget, men langt fra alt, og jeg ville ikke elske min hund mindre af at den blev "grim", men ville nok ikke gå efter en race som jeg vidste jeg ikke brød mig om udseendsmæssigt på forhånd.

profilbillede
  • #40   15. okt 2013 Jamen så vil jeg da bare sige god "jagt" smiley Er glad for at have fundet "min" race, også selvom jeg en dag vil flytte hjemmefra i lejlighed, tror jeg nu alligevel at sheltie er den rette hund for mig smiley Elsker simpelthen min Malik og alt ved den race, inklusiv udseende smiley

• #41   15. okt 2013 Lille fisens mor - Din chihuahua er også super skøn. Og de findes i SÅ mange farver, og der findes rigtig mange flotte.
    Jeg er selv lidt i tvivl om temperament, aktivering mm. i forhold til chihuahua, men det skyldes nok også at jeg kun har mødt nogle uheldige skabninger, og at der skamavles på den race, så der kommer nogle uheldige skabninger til verden.
    Jeg skal nok bare finde en fornuftigt avlet chihuahua med en hundekyndig ejer, for at skyde nogle af mine fordomme om chihuahuaen i sænk, for den har helt klart også nogle egenskaber jeg helt sikkert godt kan lide smiley

• #42   15. okt 2013 Nina - Jo tak, glæder mig til "jagten" er overstået og jeg finder MIN race, og boligforholdene på et tidspunkt tillader en vovse, så jeg også kan blive hundeejer. Bliver helt skør i låget af at kigge på jeres dejlige basser og se billeder fra jeres gåture med vovserne smiley smiley

Mht. schæferen har jeg jo også læst mig til at den er meget tilpasningsdygtig, og min veninde bor også i en 2 værelses, dog med udgang til store fællesarealer, mens de venter på noget større med egen have, meeeeen... Jeg synes nu at den skal sådan en hund skal have mere plads at boltre sig på. Og så hellere vente til jeg engang har noget større og en have. Er ellers vild med den smiley

• #43   15. okt 2013 Udseende har betydet en smule for mig.
    Jeg ville have en brugshund og der er en 4-5 forskellige racer at vælge i mellem. Da jeg egentlig godt kunne forene mig med deres egenskaber, var det pelsen og en smule udseendet som gjorde det sidste mht. valg. Jeg har dog aldrig været til hunde med tan markeringer, men det er jeg blevet helt vild med smiley
    Det skal da sige at der var flere ting end kun udseende som gjorde valget altså.

• #44   15. okt 2013 Så vidt jeg husker satte vi os faktisk ned med et hundeleksikon og læste om diverse racer, diskuterede, udelukkede og gik på kompromis.
    Afgørende var størrelsen, jeg ville gerne have en stor hund, det ville min kæreste ikke. Det skulle være en hund med lidt "brikker" på øverste etage, som kunne blive en god familiehund, og som samtidig var "udehund", da vi selv en stor del af året er udemennesker.
    Derudover faldt snakken omkring, hvad vi kunne tilbyde en hund. Jeg holdt hårdt på, at skulle vi have hund så skulle det være et fælles projekt, eftersom min kæreste meeeget gerne ville have hund før vi flyttede sammen. Det er jeg glad for at jeg holdt så hårdt på den dag i dag, for vi er virkelig fælles om alt. Lige fra det hyggelige med at nusse og fodre, til at lufte i regnvejr eller tørre bræk op fra gulvet smiley
    Endvidere holdt jeg stejlt på, at når vi først havde anskaffet hunden, så var det for at den skulle blive her - og det samme med nr. 2. Derfor havde vi også begge veto-ret da vi var oppe og se nr. 2 -heldigvis for mig brugte Søren den ikke smiley
    Det tror jeg nu også, han er glad for den dag i dag smiley

Jeg tror aldrig, vi som sådan diskuterede hundens udseende, mere de egenskaber vi godt kunne tænke os, og hvad vi forventede af hinanden... smiley
    Det er ingen dans på roser at være hundeejer 24/7 365 dage om året, uanset hvor smuk hunden så end måtte være... smiley

• #45   15. okt 2013 Tak, er også selv vild med ham, han er dog pt I sin grimme periode da han er ved at skifte fra den korte grå hvalpepels til sort lang voksen pels -.-' smiley

Chihuahuaen er en skamavlet race og der er desværre mange fordomme og mange af dem der ikke bliver behandlet som den hund de er.

Lucky elsker at gå turer og går gerne langt (nok ikke 20 km, men han kan sagtens gå 5-10 km) han vil gerne lege og elsker alt og alle. Han gøer men ikke mere end andre hunde, og er sjældent bange/usikker.
    Han vil helst være hvor vi er og elsker at putte I sengen, så hvis man vil have en hund der ikke nærmest sidder fast på en med velcro skal man ikke have en chi.
    Han kan forresten både med helt små børn og store hunde.

Han er en bestemt men kærlig hund og ved hvordan han vil have tingene. Og skal nok charme sig til at få hans vilje smiley
    F.eks. skal han nok fortælle hvor dum man er når man slæber ham ud af sengen om morgenen for at morgentisse. smiley

Han er klog, men gør kun ting han selv gider eller som udløser f.eks. en godbid. Så nok ikke den bedste lydighedshund, men bestemt heller ikke dum.

Pt. Fryser han når det er koldt om aftenen men han har som sagt heller ikke så meget pels pt. Mange af de langhårede kan godt klare kulden.

Lucky vejer forresten kun 1.6kg så han er lille bitte, det ved han bare ikke smiley

• #46   15. okt 2013 Der er visse racer jeg ville fravælge pga udseende, men så handler det om at udseendet har indflydelse på helbredet som det f.eks. er tilfælde ved mops, engelsk bulldog o.l.

Men ser man bort fra den slags, kan hunden for min skyld være polkaprikket eller himmelblå, bare den fungerer til det jeg skal bruge den til. Jeg har absolut racer jeg synes er smukkere end andre, men min erfaring er altså at man lærer at synes om et udseende man måske fra begyndelsen ikke var så vild med...

Mine forældre har e ualmindeligt grim lille hund -eller, det syntes jeg han var da de fik ham. Efterhånden synes jeg ikke længere han er så grim. Ikke en skønhed, men heller ikke grim... og helt ualmindeligt charmerende smiley

• #47   15. okt 2013 Jamen altså.. Åh hvor er det svært:-) Der er jo fordele og ulemper ved alle racerne, synes jeg.
    Det er jo sindssyg svært at vælge!

Tror mit næste indlæg skal handle om hvorvidt folk har fundet en hund en race der var 100% perfekt.
    Der vil jo næsten altid være ulemper ved alle racer.
    Staffordshire bull terrieren synes jeg er noget nær perfekt, men så er der jo selvfølgelig egetkøns aggresivitet, fordommene mod "kamphunden" som man jo fejlagtigt tror den er, at den er/har været på OBS-listen, og måske engang bliver ulovlig...
    Der er mange ting jeg kan lide ved de racer jeg overvejer, og så er der nogle enkelte ting, hvor jeg ikke synes nogle af dem er HELT 100% perfekte.
    Og skal man så priotere hvad der er vigtigst, eller søge videre efter den perfekte race, uden ulemper. Og findes den? Der er jo også ALTID sundheden at tage højde for...
    Det er simpelthen svært at finde den rigtige race, der er jo så meget at overveje smiley

• #48   15. okt 2013 Det er svært at svare på. For mig er chihuahuaen perfekt, det eneste jeg mangler er at det ikke er optimalt at have store hunde sammen med dem. Men jeg har jo så valgt at det får jeg ikke smiley

Det jeg elsker mest ved chihuahuaen er at der ikke findes to der er ens hverken I personlighed eller udseende. Jeg plejer at sige at man får en personlighed når man får en chi.

Herhjemme drømmer kæresten dog om en Staffordshire bull terrier så det bliver det nok næste gang.
    Så kan vi også skyde flere fordomme ned samtidig smiley ung pige med chi og fyr (dog uden tatoveringer og kæmpe overarme) med staff.
    Det betyder ikke noget hvad folk tænker hvis man får den hund der passer til ebs personlighed og liv smiley

• #50   15. okt 2013 Egentlig var min første tanke, da jeg så staffordshire bull terrieren heller ikke at den var specielt køn. Synes den lignede en kamphund. Men så læste jeg om den, og synes den lyder helt fantastisk, og det har også gjort at jeg pludselig synes den ser helt dejlig ud smiley Især de billeder man ser, hvor det ligner den har et kææææmpe smil på. SÅ kær smiley

• #51   15. okt 2013 Ja i følge mig er en samojede jo den smukkeste hund man kan se. :o)
    Vi bliver også dynget til at komplimenter, men hvordan kan man næsten andet, med sådan en lille uldtot?
    Hun tager al opmærksomheden til hvalpetræning, ups smiley

Jeg føler, at jeg har fundet to perfekte racer for mig, men på hver sin måde. Samojeden er bare en hamrende dejlig hund, kærlig familieorienteret og smuk - og selvom den er selvstændig som en spidshund, så har vi netop fået en hvalp, der virkelig er motiveret for at lære, hun er følger os overalt osv.
    Og så er der Dansk Spids, som også er smuk (ikke så smuk som samojede) og så har den et fantastisk sind. Den er vagtsom, kærlig, familieorienteret, loyal og utrolig lærenem og lærevillig.

Begge racer er aktive, uden at have et uudtømmeligt lager af energi. :o)

profilbillede
  • #52   15. okt 2013 Lille fisen - Jeg ville heller ikke turde have chihuahua sammen med vores hunde. Ikke fordi jeg frygter for den lille hunds helbred - men fordi jeg frygter for de store hunde, for de chihuahuaer jeg kender, kan dælme godt nok lige få sat tingene på plads da. :o) På mit hvalpehold var der en chihuahua, der fik sat de ældre og meget større hvalpe på plads, fx en golden retriever, og vores Chessie (samo) kom også lige ned på ryggen, for den lille skid. smiley
    Når de skulle lege, var de opdelt i store og små hunde - og da var chihuahuaen også sammen med de store hunde. :o)

• #53   15. okt 2013 Stemmer for hele pakken.
    Ville aldrig købe en hund, hvis udseende jeg ikke bryder mig om. Men ville heller ikke købe en i mine øjne smuk race, hvis racens sundhed ikke er ok.

Mine Petit'er er nok mest valgt pga deres udseende. Desværre havde vi ikke sat os nok ind i racen, men lod følelserne råde. De er noget så charmerende og bedårende - men jeg skal ikke have støvere igen.

Broholmeren er MIN race! Den er nøjagtig som den ser ud og hvad den udstråler: en stor, godmodig og venlig kæmpe. Man kan se godheden i dens blik. Den passer perfekt til mig på alle områder.

Vil ikke udelukke, at jeg skal have andre racer - men jeg skal altid have broholmere.

• #54   15. okt 2013 Altså nogle vil jo mene at min hund er meget grim, men jeg har jo lært at elske hans udseende smiley

• #55   15. okt 2013 CTS jeg ville på intet tidspunkt være bange for at lucky ikke kan klare sig for det ville han sagtens. Som du siger er de ikke bange for at sætte de store på plads og sige her kommer jeg. Jeg oplever faktisk næsten altid at store hunde stiller sig så lucky bare kan snuse og sige hej og sikkert tænker: hold op hvor er han lille, er det overhovedet en hund?? smiley

Der jeg frygter ved det er at en 45 kg tung hund der leger med en chi på 2 kg ikke skal ramme meget forkert før der kommer stor skade på den lille. Selvfølgelig under leg ved et uheld. Men når man tager sine forholdsregler kan de jo sagtens være sammen, vil bare ikke have dem under samme tag til hverdag hvor jeg ikke er der til at holde øje og sådan smiley

Lucky skal faktisk ud og hilse på min svigermors kærestes labrador I morgen så er spændt på hvad labben siger til ham smiley

• #56   16. okt 2013 Lille fisen - Ja, det er utroligt, det er virkelig en stor hund i en lille krop. :o)
    Men ja, det er rigtigt, de kommer hurtigt til skade, hvis en stor hund lige rammer forkert. Men omvendt så tror jeg også, som du siger, at mange hunde blive lidt forbavset, og nok også er ekstra forsigtige, fordi den jo er så lille, og samtidig opfører sig som den gør. :o)
    Der findes jo heldigvis også store hunde, der ikke vejer 45 kg. :o) (eller ok, alle hunde er jo store i forhold til chi ;o) )

Min dansk spids bryder sig ikke om chihuahua. Tror ikke hun forstår hvad de vil, de ligner jo små hvalpe, men opfører sig ikke sådan. Hun bryder sig ikke om udfarende eller 'hidsige' hunde, og sådan har de chi'er hun har mødt været. De forstod ikke hendes kropssprog, og hun forstod ikke deres. Selvom hun sagtens ville kunne sætte dem på plads, så 'turde' hun ikke, måske fordi hun ikke forstod hvorfor sådan en lille hund opførte sig sådan. :o)

• #57   16. okt 2013 Min hund er lavbenet, har lang krop og er ruhåret.... nok ikke hvad andre vil betegne som en skønhed.... meeeeen, han er lige som jeg ønsker ham og jeg syns han er skøn... sjov, glad og nem at træne....

profilbillede
  • #58   16. okt 2013 M.h.t. størrelse og pelstype vil jeg sige at udseende har en del at sige. Jeg vil ikke umiddelbart gå efter en lille bitte hund og jeg vil helst ikke eje en ruhåret. Synes ikke de er lækre at røre ved og så gider jeg ikke en trimmerace.

Mit hjerte banker for spidshundene både m.h.t. udseende og sind, selvom det er meget meget forskelligt de enkelte racer imellem, og en stor arktisk spids, bliver jeg nok aldrig ejer af.

Mange racer kan have egenskaber, så de er intelligente, venlige overfor andre, trænbare men stadig meget selvstændige, hvilket er noget af det jeg søger i en hund. Mange hunde lever op til det mere eller mindre, men de kan også være for meget "pleasere" eller alt for selvstændige eller have for stor drift (jagt, hyrde el.lign.), så de skal trænes og motiveres umådelig meget på et felt, som ikke er min stærke side, eller hvis de bare er for "dumme" til at lære noget, og så bliver de valgt fra.

Tjah, jeg vil gå efter både udseende/type og egenskaber, og det ene kan godt udelukke det andet begge veje rundt. smiley

Og selvfølgelig spiller sundhed i allerhøjeste grad en væsentlig rolle.

• #59   16. okt 2013 Har ikke valgt en hund til pga udseenet men har valgt flere fra på det grundlag, der er hunde jeg aldrig ville kunne drømme om at eje bare fordi de ser ud som de gør bla. engelsk og fransk bulldog , flere af de hårløse, men såsandelig også nogen af de langhårede bla. puli og lign. hunde
    Alle sammen hunde jeg ikke vil have inden for mine døre, de kan så sandelig være søde og charmerende men eje en ikke tale om.

Men tit er det sådan at jeg falder for en fordi jeg ser den , også er det hjem og sturdere racen , tit er det sådan at de ganske vidst er søde og charmerende at se på men når jeg så læser racebeskrivelsen siger de mig ikke så meget.

For mig er det der er vigtigt sundheden ,temperamentet og arbejdesevnerne/førevillighed/lysten til at lære , må jo erkende at min lille shih tzu hun er skøn og jeg forguder det lille kræ, bare ikke er den jeg skal satse på når det kommer til lydigheds arbejde , men tilgengæld er det det lille kræ der altid ved hvornår jeg har det af pommerns til og bare har brug for hun kræver opmærksomhed og skal ligge på skødet og nusse.
    Hun er det lille kræ der holder mit omsorgsgen i arve, sådan at jeg har en at nusse om, børste og soignere. Nej vi satser ikke på lydigheds konkurrencer men alligevel giver hun mig en masse også når vi er på træningspladsen, selv om jeg da ind i mellem godt kunne ønske mig en golden mere der bare skal have en kiks også er øvelsen indlært, omvendt lære jeg en masse af den lille fordi her skal virkelig arbejdes igennem for at få øvelserne til at hænge fast.

Her bliver hjemmet aldrig nogen sinde igen fri for sådan en lille bandit, heller ikke selv om jeg nu kigger efter andre racer, så jeg kan komme videre med lydigheden-

Men skulle jeg stå ved et hvalpekuld med sundheden i orden, med to hvalpe der err ens i temperament kan jeg da sagtens finde på at vælge den jeg lige synes er mest charmerende/sød at kigge på

• #60   16. okt 2013 Jeg vælger egenskaber først.
    Når jeg har defineret en håndfuld racer med de ønskede egenskaber, så selekterer jeg på fysisk og psykisk sundhed.
    Herefter vælger jeg på udseende.

Når det så er sagt, så kan sundhed og udseende i høj grad hænge sammen

• #62   18. okt 2013 Ja udseendet betyder noget for mig, hvis jeg ser en race jeg kan lide at se på, undersøger jeg hvad den indeholder. Jeg er f.eks vild med Corgiens udseende, men da den har underuld kan jeg ikke tåle den. Jeg er vild med Tysk jagtterrier, men jeg magter ikke en hund der bare lukker af når det passer den.

Jeg går efter det jeg kan lide at se på, og passer indholdet til mig, ja så er det en race for mig smiley

• #63   19. okt 2013 Udseendet betyder ikke det helt store for mig.
    Jeg har en "kedelig" hund i manges øjne, som ligner så mange andre. Men hendes personlighed er helt fantastisk og vi passer perfekt sammen. Kunne ikke ønske mig en bedre hund.

Når vi først kommer nye steder med andre hunde, er hun er ikke den folk først ligger mærker til, roser og vil hen og snakke med, men der går ikke lang tid så er de fleste faldet for hendes skønne personlighed og så bliver hun i den grad rost. Jeg synes selv hun er den smukkeste, og viser hende stolt frem smiley

profilbillede
  • #64   19. okt 2013 Næsten alt. Jeg vil ikke have en hund jeg ikke selv synes om.
    Sundhed og sind skal også være i orden - men tiltaler hunden mig ikke, så kan den være nok så sund og sød.

• #65   19. okt 2013 Får ofte at vide jeg har en smuk hund, så ja for mig er udseendet vigtigt smiley

• Hende der, Du ved.
    Hende der, Du ved. Tilmeldt:
    okt 2013

Følger: 1 Svar: 3
    #66   21. okt 2013 Udseendet er ikke det vigtigste for mig, men vil heller ikke have en hund, som jeg ikke kan klare at se på. ;o)

• #67   31. okt 2013 Jeg har aldrig haft hundens udseende med i overvejelserne.

Det er bare sket helt automatisk at jeg kun er faldet for de racer, hvor jeg også synes om udseendet.
    Der er da eksemplarer i mine racer, som jeg synes er decideret grimme, men dem går jeg jo så bare udenom.

Der er kun meget få racer jeg vil fravælge på udseendet alene. Men meget praktisk så er det også racer jeg af andre grunde aldrig vil have.

Kommentér på:
Hvor meget betyder udseendet?

Annonce