renlighedstræning renlighedstræning
der er små 4 uger til jeg kan hente min lille hvalp, og allerede nu er jeg ved at planlægge min renlighedstræning
Min primære plan ligger i at vi skal ud efter hver lur, fodring og leg
Ud over det, så skal vi udenfor en gang 1½-2 timer. og hver 2 gang byder det på en lille gå tur tiden vil blive skuppet hvis han ligger og sover når tiden siger nu er det ud
Og det samme om natten, det vil også hedde ca. hver 2 time
Hvor meget skubber i andre tiden fra hinanden ? 2-3 minutter om dagen ?
f.eks : 1 dag. hver 1½ time, 2 dag. hver 1,32 time (1 time og 32 min. )
Tiden skal jo skubbes lige så stille fra hinanden
Men over hvor lang tid ?
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 955 Svar: 17.724
Om natten ville jeg aldrig sætte vække-ur til, for jeg tænker at man derved kan give hvalpen en rytme man så senere skal have den ud af, og hvornår ved man så lige at en egentlig kan sove igennem , jeg mener den skal sove lige så længe den kan, og dermed træne blæren til at holde sig...
Jeg har mine hvalpe i en kurv ved siden af sengen, sidst kantede vi nogle brædder rundt om, så hvalpen ikke kan komme ud og begynde at gå rundt, for gør den det så tisser den helt sikkert.. desuden vil den nok pive den/de første nætter og så kan man nemt ligge med en beroligende hånde ned ved den... min sidste ville da også gerne lege af og til der om natten, men så kunne jeg med et let/fast tryk ligge hende ned, og dermed fortælle hende at "her osver vi når det er nat og det er mørkt"
Istedet som sagt, så tisser den af, så går vi i seng, jeg har bukser og sko lige ved sengen og straks hvalpen efter nogle timers søvn begynder at mosle rundt/røre på sig, så får jeg tøj på, tager den på armen og går ud, bliver ude til den har gjort hvad den skal. rose rose og så tilbage i seng..
Min erfaring er nemlig at når der er stille og mørkt så kan den sagtens sove længere end et par timer af gangen om natten, så derfor vil jeg ikke vænne den til hyppigere ude ture end højst nødvendigt...
Alle min hunde har højst skullet ud en gang mellem midnat og morgen, sådan nok onkring kl 4-5 og så igen kl 8.
De er blevet natterenlig på alt mellem få dage og op til max 11 dage...
jul 2011
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 41 Svar: 480
Jeg har for det meste bare altid haft et "blindt øje" på hende så tit som jeg kunne/kan
Er nu enig med Hanne om at det er dumt at stille uret om natten, lige præcis fordi den rytme kan komme! Kenya ved jeg skal tisse kl. 23 og så igen kl. 6. Tror hun har kodet tiderne ind nu? Man er i al fald 100% på de 2 tidspunkter. Hun er 5 mdr.
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 112 Svar: 2.012
Nogle hvalpe sover snildt 8 timer uden at skulle tisse/stort - andre står op en gang i timen for at tisse.
Jeg synes hver 2 time om dagen er meget længe for en hvalp på 8 uger. Her kom hun ud når hun havde leget vildt, LIGE når hun havde sovet(man havde max 5 sek til at få tøj, sko, jakke osv på. Gemalen har flere gange stået i sne til anklerne og boxershorts og jakke for at lufte
Hvis hun så er sover og står op eks kl 08.00 er hun ude kl 08.03, og så en time efter lufter vi igen - medmindre hun i mellemtiden har leget/drukket/spist så bliver det før. Hvis hun så fx leger vildt kl 08.45 kommer hun ud det sekund hun er færdig med at lege/søger væk, for så skal hun tisse. Og så er vi nede 1 timer efter 08.45. Hvis det da giver mening
Hun er 17 uger og vi går stadig ud hver time - jo flere uheld du forebygger indenfor jo hurtigere går det. Maggie har ikke haft nogle uheld i 3 dage nu, trods hun har været alene hjemme hele 8 timer den ene dag og 6 den anden.
jan 2013
Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 867
Eksempelvis gik Luna rundt med hele snuden i gulvet i ca. 30 sekunder før hun tissede. Da vi opdagede det - der gik en dags tid - var det hurtigt at løfte hende over på avisen. Når hun sku skide gik hun hen hvor vi ikke kunne se hende. Så hvis Luna var væk så gjaldt det om at finde hende. Hurtigt.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 955 Svar: 17.724
renlighedstræning