770 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Spørgsmål til listehunde avlere Spørgsmål til listehunde avlere

Jer der er så uheldige at have fået jeres passion taget fra jer, nogle af jer endda en stor del af jeres indkomst. Jer der har kennel, jer som er registreret, jer som kun avler med tavle. Ikke hygge avleren. Jer kom jeg lige til at tænke på.

Må i egentlig lave hvalpe, og sælge dem til udlandet?

Og må i tage til udlandet med jeres hanner, og bruge dem til avl der?

Altså tage til Sverige f.eks og lade jeres han parre en tæve? Så i holder gang i jeres forretning?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lampe 500 kr.
  • Montering af 75' og 55' tv'er. Beslag, skruer og ravplugs haves. Væggen er af beton 1.400 kr.
  • Hænge 3 ferm Living hylder op og et stort maleri 600 kr.
  • Hjælp til diverse have arbejde. Fejning af blade, fjern ukrudt, kør jord ind, oprydning 1.000 kr.
  • Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Spartling af vinduer indendørs 3.900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spørgsmål til listehunde avlere
  • #1   23. dec 2012 Sludder.
    Der er dispensation for kenneler som var registreret inden loven trådte i kraft. Mener det er til 2015 de fortsat må avle men kun må sælge til udlandet.

• #3   23. dec 2012 Baun -nu kan jeg ikke huske skæringsdatoen, men efter loven trådte i kraft, var der en overgangsordning så reg, opdrættere af listeracer fortsat måtte avle i en nogen år, blot skulle afkommet naturligvis sælges til udlandet.
    Jeg kan som sagt ikke huske hvor længe denne ordning varer.

Ang at miste en del af sin indkomst, så tror jeg lige man skal klappe hesten -der er mig bekendt ikke mange af de racer på listen, som har været opdrættet i stor stil blandt hvalpefabrikker, og de almindelige, fornuftige reg opdrættere tjener næppe kassen på deres avl, så det er altså ret usandsynligt at loven har ført til et kæmpe økonomisk tab.
    Men ærgerligt er det self alligevel, at man er nødt til at stoppe opdræt af racer man brænder for og har lavet et stykke seriøst arbejde med.

• #6   23. dec 2012 Til de seriøse opdrættere/ejere af listehunde: Nu skal loven jo genbehandles næste år og i den forbindelse skal man huske på, at enhver kan få et møde med de forskellige udvalg i folketinget. Jeg er ikke helt sikker på hvilke udvalg, der er relevante at mødes med, men jeg ved at det ofte gør en forskel for politikerne at se helt almindelige fornuftige mennesker tale for deres sag. Man skyder selvfølgelig nemt sig selv i foden, hvis det er de knap så velartikulerede hundeejere, der mødes med udvalgene, men det er da en oplagt vej at gå.

Jeg ved selvfølgelig ikke om det er noget, I allerede har tænkt på, jeg ved bare, at det var nyt for mig at ALLE kan arrangere et møde med udvalgene, indtil en politiker fortalte det i en anden anledning.

• #7   23. dec 2012 Og alle må tage deres hanhunde til udlandet, for at de kan blive brugt i avl der.

• #8   23. dec 2012 hov hvor blev det svar jeg reagerede på af?.
    Mit SLUDDER var altså ikke til TS bare for en orden skyld. Darn jeg hader de slette knapper

• #9   23. dec 2012 Tak til jer der svare på spørgsmålet. Men når vi når den 1/7 2015 så må de heller ikke tage til udlandet med deres hanner?

• #10   23. dec 2012 Callemor, jeg nåede at se det så bare rolig ved det ikke var til mig smiley

• #11   23. dec 2012 puha godt. Ville nødig virke som en sur harpe uden grund (mere harpe end normalt altså hehe)

• #12   23. dec 2012 Michelle jeg har talt med opdrætter for snart 1,5 år siden, og hun mistede en stor del af hendes indkomst. Det sagde hun smiley Derfor skrev jeg det smiley

• #13   23. dec 2012 Natascha: Så længe man må rejse med sin lovlige hund til at land hvor det er lovligt at parre må man gøre hvad man vil der.

• #14   23. dec 2012 Dansk lov gælder i Danmark. Altså må man tage sin hund til udlandet, og gøre lige hvad det passer en at gøre, så længe man overholder loven i det land

• #15   23. dec 2012 Callemor du er altid sur smiley ej ved jeg godt du ikke er. Men havde jeg ikke set det du svarede på var jeg gået helt amokka! smiley

Igen nej så havde jeg bare spurgt hvad du mente, for ved hvordan du er smiley Kender dig efterhånden lidt smiley

• #16   23. dec 2012 Okay så, jeg kom bare lige til at tænke på det. Tusind atk for jeres svar, så blev jeg da meget klogere smiley

• #17   23. dec 2012 Natasha -hvorfor skulle man ikke måtte tage sin hanhund til udlandet og bruge den? Hvad man laver med hunden i udlandet, har jo ikke rigtigt noget med dansk lovgivning at gøre smiley

Ang indkomsten, så må den opdrætter da vidst lave frygteligt mange kuld, hvis hun havde så stor en indkomst på dem.
    Normalt vil der ikke være et kæmpe overskud på et kuld hvalpe -antaget at alt går glat (ingen kejsersnit eller andre uforudset hændelser) og tæven får mere end et par hvalpe, så skulle det da nok løbe rundt eller give et lille overskud.

Men skal der være tale om en større indkomst, skal man altså have ret mange kuld, og der må skæres lidt nogen steder -det kunne jo så være f.eks. på sundhedsundersøgelser mm inden avl.
    Og ved sådanne opdrættere er jeg nu ikke så ked af hvis der må lukkes og slukkes smiley

• #18   23. dec 2012 Jamen Michelle der er så mange ting man ikke må smiley så det kunne jo godt ske man ikke måtte.

Hvor mange kuld hun laver vil jeg ikke udtale mig om, for det ved jeg ikke smiley Ved bare hun var rigtig ked af det, og træt af det.

• #19   23. dec 2012 Lige en note : Det er MOMS reg. opdrættere der må fortsætte til 2015...

Der er da et par stykker eller 3 , der nok har kunnet mærke det på pengepungen.... Men mon ikke de er fortsat med andre racer.............................................................. .........

Og som du har fået svar på, er der ingen problem i at bruge vores hanner i udlandet, og heller ingen problemer i at tæven kommer her til landet og bliver parret, hvis hun er født før loven trådte i kraft...

• #20   23. dec 2012 M&R -men man skal dælme da heller ikke have ret mange hvalpe før man skal moms-reg. Er det ikke ved 50.000 det skiller ? (eller det er måske indkomst, ikke omsætning, for det gør self en forskel?)

• #21   23. dec 2012 M&R håbede på du kom på banen, for du ved meget om det jo.

Tak for dine svar smiley

• #22   23. dec 2012 Omsætning under 50.000 kr om året, skal man ikke momsreg.

Hundeopdræt går under hobby

Og for de flestes vedkommen, var det jo sådan at Moms ikke vil tage dem, da det kan koste moms penge, da de ofte kører med et underskud og derfor skal ha´betalt overskydene moms... Så mange er nægtet at blive momsreg..

Dem der var, har sgi ikke rigtig fortsat... og det er såmænd nok noget at gøre med at de kastede lige lovlige mange af sig, og solgte til hvem de kunne... Men i bund og grund var der ikke én der kendte dem og deres hunde i udlandet, og dermed ville de få rigtig rigtig svært ved at sælge deres hvalpe

• #23   23. dec 2012 Hende jeg snakkede med sagde at hun solgte mange til udlandet.

• #24   23. dec 2012 smiley Mon ikke snakketøjet funger mere end opdrættet smiley

• #25   23. dec 2012 Aner det ikke smiley ved du hvem jeg taler om da?

• #26   23. dec 2012 Nej det ved jeg ikke ;)....

MEN har altså også hørt de værreste røvere derude, så kan også meget vel være en af dem... Jeg møder mange igennem mit arbejde, og du tror det er løgn hvor mange der har været dk´s bedste opdrættere, og ikke mindst haft de mest vindene hunde, sjovt nok har man bare aldrig set dem på en udstilling.......... Men om ikke andet får jeg en del gode grin i mit stille sind smiley

• #27   23. dec 2012 OKay det kunne jo godt ske smiley

Altså hun snakkede ikke om udstilling, men hun fortalte hun var meget ked af det med loven. Og at hun solgte flere til udlandet, men at hun nu måtte holde med sin avl. Men hun ville beholde sine hunde smiley

Kommentér på:
Spørgsmål til listehunde avlere

Annonce