1.036 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 39 Svar

listehunde fusk listehunde fusk

jeg vil lige sige at jeg med denne tråd ikke vil diskutere listehundeloven, har intet imod listehunde.

men har efterhånden mødt en del listehunde, som er registreret som noget andet, også selvom dyrlægen godt ved at det de skriver i attesten ikke er hvad det er. Har tit tænkt om det får konsekvenser for dyrlægen hvis det bliver opdaget? Det er jo en form for bedrageri.

et andet spørgsmål er så, om en dyrlæge som har en listehund mellem hænderne er de forpligtet til at melde det til politiet og evt aflive hunden hvis den er fra efter 2010 ?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fejlfinding og reparation af kabel 1.000 kr.
  • Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Sæt vaskemaskine til (el) 500 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • elektriker 600 kr.
  • Mounting of TV on wall 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  listehunde fusk
  • TRA LA LA LA
    TRA LA LA LA Tilmeldt:
    sep 2012

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 69
    #1   28. okt 2012 Det er jo også ofte hvad dyrlægen får fortalt af ejeren, hvad hunden er. Og det er det der bliver skrevet i papirene...desværre. En dyrlæge kan jo ikke vide hvad det er hunden indeholder.

Jeg ved ikke om en dyrlæge er forpligtet til at melde, men tror det er de færreste der gør det.
    Har kendskab til en dyrlæge der har lappet en hund sammen efter hundekamp, og dyrlægen vidste den havde været udsat for dette...

• #2   28. okt 2012 hold da op, det lyder voldsomt, det med hundekampen! stakkels hund smiley
    Kathrine, du har vel egentlig ret, de har nok tavshedspligt smiley men tænkte lidt mere på, at fx en pædagog er jo også forpligtet til at melde forældre, hvis de fatter mistanke omkring et eller andet. sådan lidt i den boldgade smiley

• #3   28. okt 2012 Dyrlægen har tavshedspligt så nej jeg tror ikke at de må melde det med mindre der er tale om vandrygt.
    Dyrlægerne skriver den race på som man oplyser med mindre at de kan se at det er helt hen i vejeret. De kan ikke stå og diskutere race med deres kunder for så mister de jo tja kunder og kunder er lig penge.

• #4   28. okt 2012 Med tavsheds pligt er der noget der heder ret og pligt og det vil sige at hvis jeg i mit arbejde finder ud af at der f.eks er børn der lider overlast har jeg pligt til at underrette det offentlige.
    Gør jeg ikke det kan jeg blive retsforfulgt.

• #5   28. okt 2012 Zabrina: det sørgeligt at alt skal handle om penge, men du har nok helt ret, havde jeg ikke lige tænkt over. Og de listehunde jeg har mødt, da har jeg fået af vide at det var dyrlægen selv der skrev hvad hunden evt var en blanding af, selvom de godt vidste hvad den egentlig var.
    Kathrine: ja jeg ved godt at den der tavshedspligt er lidt noget gøje møg, er selv underlagt den da jeg arbejder på plejehjem.

men ang det med dyrlægerne, tror lidt min undren ligger i "hvordan tør de" for det må da have en eller anden form for konsekvens, hvis det bliver opdaget? men ja, penge er jo nok svaret smiley

• #6   28. okt 2012 uh, vil lige hurtigt pointere, at jeg går ikke ind for at aflive en sund og rask hund. så det med at aflive dem syns jeg er lidt noget fis i en hornlygte.

• #7   28. okt 2012 det står højt og tydeligt i de fleste af de tavshedspligt papire jeg har underskrevet som sosu assistent.

Om jeg så vælger at indberette er jo så op til mig og min samvittighed samt at krydse fingre for at jeg ikke selv ender i fette fadet.

Men ret og pligt gælder faktisk også for alle andre, hvis man høre eller ser ja enda hvis man tror og mener at der er barn der lider overlast har selv lille fru jensen inde ved siden af pligt til at underrette myndighederne.

Men det er jo noget andet med en dyrlæge, her handler det jo "kun" om dyr dog mener jeg at de har pligt til at raportere vandrygt og mishandling samt bid episoder, men ville ikke ligge hovedet på blokken.

• #8   28. okt 2012 Jeg spurgte min dyrlæge da jeg arbejdede der, og hun sagde at det er (selvfølgelig) ulovligt at registrere en listehund som anden race.
    Men dyrlæger har afgivet en ed der siger de skal hjælpe dyr der er syge og derfor må de gerne behandle listehunde hvis de er syge, også selvom de er fra efter lovens indførsel.
    Jeg ved dog ikke om de har ret til at melde det hvis de støder på det.

• #9   28. okt 2012 dr dyr kan vel altid sige at de ikke har kunne se det?
    Selv politiet der skal opretholde loven kan ikke altid se om det er en liste hund eller ej.

• #10   28. okt 2012 Dyrlæger kan da ikke have 100% tavshedspligt. For hvad så hvis et forsikringsselskab udbeder sig oplysninger om en sag, hvor de skal afgøre om der gives erstatning eller ej?

• #11   28. okt 2012 har det lidt på samme måde som dig Zabrina, men tror at problemet ligger i, at det så går hen og bliver vurderings sager, fx hvornår er et dyr mishandlet eller vandrygtet og det er for meget papir arbejde samt tidskrævende at anmelde osv

• #12   28. okt 2012 Det kan du så have ret i.

• #13   28. okt 2012 Petra: selvfølgelig skal de behandle hunden uanset race smiley men har det stadig sådan lidt ambivalent med at de registrere hunde som noget de ikke, men de kan sådan set ikke gøre det anderledes.

men tag fx sådan rent teoretisk.
    at en amerikansk staff er registreret som en STB, den bider en og kommer med i statistikken over STB bid. STB'en er allerede under overvejelser om at komme på listen sammen med bla. rotten og bullmastiffen så det gør det jo ikke ligefrem positivt for STB'en smiley

• #14   28. okt 2012 ”Den som virker eller har virket i offentlig tjeneste eller hverv” har tavshedspligt ifølge straffeloven § 152. Straffelovens tavshedspligt omfatter både den offentlige forvaltning, Folketinget og domstolene.

Straffelovens tavshedspligt gælder også for ansatte ved private virksomheder, der udfører arbejde efter aftale med en offentlig myndighed (straffeloven § 152 a). Tavshedspligten omfatter f.eks. personale ved Falck, der sørger for transport af syge, personale ved private rengøringsfirmaer og teknikere ved firmaer, der laver serviceeftersyn af kopimaskiner, computere m.v.

Tavshedspligt efter straffeloven gælder desuden for personer, der arbejder under offentlig beskikkelse (straffeloven § 152 b). Det drejer sig f.eks. om læger, tandlæger, sygeplejersker, fodterapeuter, dyrlæger, apotekere, advokater, revisorer, ejendomsmæglere, translatører og tolke, kloakmestre og skorstensfejere.

• #15   28. okt 2012 hehe, der fik vi lige nogle paragraffer og svar smiley

• #16   28. okt 2012 Jeg undskylder.. ikke STB men SBT dumme mig >_<

• #17   28. okt 2012 Jeg synes også det er frygtelig dumt at de bliver registreret som værende en anden race. Hvis nu man absolut skulle registrere sin ulovlige hund kunne man kalde den blanding, for så går det ikke ud over en specifik race.

• #18   28. okt 2012 tror jeg som regel også de gør, dem jeg har mødt har altid været en blanding af 2-3 andre hunde i deres papir selvom de var rene et eller andet

• #19   28. okt 2012 Er der nogen der kan hjælpe mig med et link til hundeloven vedr de ulovlige racer?

• #20   28. okt 2012 ja det er utroligt så populære boxer blandinger er blevet smiley

• #21   28. okt 2012 En bekendt forsøgt tidligere at sælge en oluvlig hund på vejne af sin far, nu forsøger han at sælge den, og har skrevet på fb at det er en pittbull blanding. Kan simpelthen ikke ha når folk er så uansvarlige

• #22   28. okt 2012 haha helt enig Zabrina, tror faktisk de alle var Boxer i en af racerne..

• #23   28. okt 2012 Man behøves jo ikke skrive blanding af noget som helst.
    Min lille hund er bare registreret som blanding. Det skal her siges at hun ikke er listehund med blandet af corgi og sikkert 1000 andre, da hun er tidl. gadehund.

Så også på facebook en der havde lagt en masse billeder op af sin hund. Det var med al tydelighed en amstaff - og det var ihvertfald ikke en rottweiler/pointer blanding som ejer hævder...

• #24   28. okt 2012 Jeg tror nu ikke at det er vidt udbredt at dyrlægerne modtager bestikkelse. Det må sgu være hårdt at være dyrlæge, det er ike småting de bliver beskyldt for. Skulle man tro trådene herinde, må det være en samling overordentligt pengegriske mennesker, for de anbefaler jo osse bevidst uhensitsmæssige ting for at få penge i kassen, fraråder barf KUN med den bagtanke at de mister penge for fodersalg og ja... der er åbenbart ingen grænse for hvad de skrupelløse dyrlæger kan finde på... *suk*

Jeg tror nu ganske enkelt det handler om at dyrlægen jo altså hverken kan eller skal vide hvad en hund er blandet af. Hvis ejeren siger den er blandet af x og y jamen så er det det dyrlægen skriver. Hvad der står i hundens sundhedsbog eller i DHR er jo altså ikke et racebevis der holder i tilfælde af kontrol.

Det er da i hvert fald hvad der blev sagt i forbindelse med hundelovens indførelse -så hut jeg hvisker skal man kunne dokumentere at forældrene er af lovlige racer (f.eks. med stambog) hvis der er tale om en blanding

• #25   28. okt 2012 men en dyrlæge vil ligesom ingen andre med sikkerhed kunne kende forskel på en SBT blandet med lab og boxer og så en amstaf blanding

og direkte tavshedspligt nej, men man værner om sine kunder, dyrlægen modsat lægen er afhænfif af at behandle folk ordentligt

det en dyrlæge ER forpligtet til er netop at sikre at et dyrs lidelser bliver taget hånd om, og at dyret modtager nødvendig behandling (Der også kan være aflivning)

• #26   28. okt 2012 det lyder da som en kedelig affære karina. Hvad vil du med hundeloven?
    https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=132416

• #27   28. okt 2012 patricia:
    Jeg vil fortælle dem, at det han har gang i, er dybt ulovligt. og de har haft rigeligt med chancer, så jeg regner med at kontakte politiet imorgen. Ved godt skæbnen for den lille hund ikke er lovende, men med de mennesker den har boet hos indtil videre, kan det næsten kun være et bedre alternativ

• #28   28. okt 2012 Nu er pibullen jo også ulovlig så at skrivet at det er en pit blanding hjælper jo ikke lige på sagen

• #29   28. okt 2012 zabrina:
    Netop.
    Og for nogle uger siden var det datteren der forsøgte, og skrev det var amstaff..
    så der er vist ingen tvivl

• #30   28. okt 2012 Michelle, jeg undskylder på trådens vegne, det var slet ikke meningen at det skulle komme til at lyde sådan smiley havde godt lidt fanget den, men syns absolut ikke at dyrlæger er pengegriske som sådan, de priser de har er jo sat i standard i forhold til andre dyrlæger, medicin osv smiley men troede faktisk at en dyrlæge netop var forpligtet til at vide, hvad det er de registrere. Og ja der er nok mange listehunde der ude som dyrlægerne ikke engang var klar over hvad de var blandet med, for som du siger det her er en hund blandet med x og y, men det jeg siger er, at de hunde jeg har mødt, da vidste dyrlægen godt hvad det var smiley

• #31   28. okt 2012 Nå okay på den måde smiley hehe, troede bare (og jeg undskylder på forhånd) at du ville læse den, men ikke gøre noget, så derfor kunne jeg ikke lige se hvad du skulle med den smiley men at du tager initiativ til at gøre noget det jo så lidt noget andet smiley lidt sørgeligt for hunden, men som du siger. Det kan være den er Better Off

• #32   28. okt 2012 Patricia:
    Netop.
    Har det rigtig træls med det, men hvis de da så bare var klar over at den var ulovlig, beholdt den og tog deres forholdsregler med snor og mundkurv.. så kunne jeg måske se den anden vej. men i dette tilfælde, så nej

• #33   28. okt 2012 Patricia -det var nu Kathrines kommentar om at dyrlægen måske fik en plovmand under bordet jeg reagerede på og ikke dit indlæg smiley

• #34   28. okt 2012 held og lykke med overtalelsen smiley eller hva man nu skal sige. Nå, men jeg vil ud og gå den sidste tur i dag med hundene. Tak for diskussionen, så må i alle sove godt når i når der til
    Nat nat (^_^)/

• #35   28. okt 2012 Vagthunden dyrlæge er ikke et offentligt embede. Så den lov gælder ikke dem
    Desuden er dyrlægens angivelse af race IKKE relevant når det gælder raceforbudene

• #36   28. okt 2012 Hehe, nå okay smiley

• #37   28. okt 2012 Housebuster en dyrlæge er i lovens forstand offentlig.
    http://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/25_PDF_word_filer%20til%20download/05kontor/Autorisationer/Ans%C3%B8gning%20om%20autorisation%20som%20dyrl%C3%A6ge.pdf

Dansk Dyrlægeforening
    Tavshedspligt

Det anses for god etik:

At respektere klientens ret til fortrolighed og derfor ikke videregive oplysninger, som man kommer til kundskab om i forbindelse med sit arbejde, når oplysningerne henhører under privatlivets fred eller er fortrolige af erhvervsmæssige årsager..

At undlade at overholde tavshedspligten, hvis der anmeldepligt på området.

At overholde tavshedspligten som følger af markedsføringsloven og straffeloven, som dækker området vedrørende erhvervshemmeligheder, klienter og forretningsforbindelser.

At valgte/udpegede medlemmer af foreningens bestyrelser, udvalg m.m. iagttager absolut tavshed om personlige forhold, som de i kraft af deres valg/udpegning er blevet bekendt med.

• #38   29. okt 2012 Vagthund DDFs etiske retningslinjer er IKKE lov.
    Og nej en privat praktiserende dyrlæge er ikke underlagt tavshedspligt, medmindre h*n er hyret af det offentlige i den konkrette sag

• #39   29. okt 2012 http://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/524503-tavshedspligt

De sidste input er fra et par dyrlæger

Kommentér på:
listehunde fusk

Annonce