{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.213 visninger | Oprettet:

Avl eller ikke Avl?? og hvoran foregår det ? {{forumTopicSubject}}

Jeg tænkte på om nogen kunne hjælpe med nogen råd.

Jeg har altid godt kunne tænke mig at få et kuld hvalpe på min hund, men da jeg så finder ud af at hun lider af hårsækmider og MÅSKE allergi, så er det måske ikke en god ide vel? jeg ved ikke om sådan noget er arveligt ?
Og hvordan foregår sådan noget lovligt? hvis min lille pige nu skulle få et kuld engang, hvordan sælger man det så lovligt?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avl eller ikke Avl?? og hvoran foregår det ?
  • #2   24. nov 2012 Det kan vidst ikke skrives bedre end kathrine har gjort

• #3   24. nov 2012 Aldrig nogensinde avl på en hund med sygdomme eller mangler. Langt de fleste ting er arvelige, også usikkert temperament.
    Husk at du som opdrætter har pligt til at betale hele købssummen eller en del af den retur hvis der viser sig fejl eller sygdomme på hunden før den fylder to år.

• #5   24. nov 2012 Lad være at avle på en hund med hårsækmider, det er arveligt forstået på den måde, at disse hunde har et dårligt immunforsvar og derfor kan hårsækmiderne trives. Det er det dårlige immunforsvar overfor hårsækmiderne der er arveligt, og ingen hunde er tjent med at have den sygdom, den er frygtelig - så tænk på fremtidige hvalpe og hvalpekøbere, de skal ikke slås med sådan noget.

• #6   24. nov 2012 Og så kan jeg se, at du har en FB, det er en race der er MEGET disponeret for hårsækmider, og mange andre sygdomme, så den race skal man kun købe med DKK tavle, hos en opdrætter der KUN avler på sunde og gennemtjekkede hunde - efter min mening.

• #8   24. nov 2012 Din hun lider af intet mindre end 2 arvelige sygdomme. Du kan godt selv se at det vil være en dårlig ide at avle, ik?

• #9   24. nov 2012 Den franske bulldog er en race der er så udsat for arvelige sygdomme, så avl af disse bør kun blive gjort af folk der virkelig ved hvad de laver og som kender linjerne indgående.

• #10   24. nov 2012 Først vil jeg sige, at jeg synes det er rigtig godt du spørger! smiley

Jeg vil som de andre på det kraftigste fraråde at avle på en hund, med ikke mindre end to problemer, som anses for at være arveligt betingede sygdomme! Desuden kan jeg også se, at du har skrevet "nej desværre" til spørgsmålet om stamtavle. Selv hvis din tæve var sund og rask (hvad hun desværre ikke er), ville hvalpene jo aldrig kunne få stamtavle. Hvorfor fortsætte med at avle uden tavle, når man selv er ked af ikke at have tavle på sin egen hund?

• #11   24. nov 2012 Ja, og tavlen er også alfa-omega i seriøs avl. Uden den kan man jo ikke gennemskue hvor syge eller raske linjen er, man ved ikke om man uforvarende komme til at parre sin hund med sin helbror/far/fætter osv.

• #12   25. nov 2012 Mange tak for alle jeres gode svar smiley

Nu vil jeg lige skrive hvis nogen misforstod eller jeg har fejl skrevet, NEJ NEJ jeg vil aldrig avle på en syg hund!! Jeg vil aldrig nogen sinde udsætte nogen for det jeg har været igennem.. Men var jeg meget nysgerrig, på hvordan sådan noget forgår lovligt smiley Og da det altid har været min lille hunde elsker drøm at få et kuld hvalp, jeg jeg vil selvfølgelig aldrig gøre det hvis det skader hunden på nogen måde, så det er derfor jeg søger råd herinde.. Og der er jo kommet en masse dejlige råd så tak for det igen smiley

Jo Lotte min hund bliver behandlet for de kryb og alt det andet hund døjer med ..

Kommentér på:
Avl eller ikke Avl?? og hvoran foregår det ?

Annonce