{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.727 visninger | Oprettet:

Labrador han, avl eller ikker avl? {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har en brun labrador (han) som lige er blevet et år. Jeg kunne godt tænke mig og bruge ham til avl hvis det kan lade sig gøre.
Jeg har ikke stam tavle på ham, kan man evt. Få lavet det? Og er det nødvendigt at have det ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Labrador han, avl eller ikker avl?
  • #1   22. jan 2013 Vil sige at man ikke bare skal avle for at tjene penge.
    Det skal være fordi hunden har gode gener som man vil føre videre..

Der er desværre alt for mange hunde som mangler nye hjem, og at avle på en hanhund uden stamtavle vil bare gøre det værre smiley

Så personligt syntes jeg at det er en dårlig idé, og ville ikke råde dig til det smiley

• #2   22. jan 2013 Nej du kan ikke få stamtavle på ham.

Start med at tage til dyrlægen og få taget røntgen billeder af hans hofter og albuer.

Vent på resultatet, hvis det er godt så få øjenlyst ham ved en øjendyrlæge.

Vent til han er to, og få vurderet hans temperament.

Tag så det hele op til overvejelse igen til den tid.

• #3   22. jan 2013 kræet skal nok parre stamtavle eller ej smiley
    Men hvis du skal hamle op med de hanner der har stamtavler. Så skal du have HD/OCD/AD billeder (røngten fotografier) han skal øjenlyses også er det en god ide at han enten er en aktiv jagthund eller har vist sig på anden måde smiley

Du kan som udgangspunkt ikke få lavet stamtavle på ham smiley

Også er en hund på 1 år ikke en særlig gammel hund - jeg ville vente til i hvert fald 2 års alderen, så ved man bedre hvilken hund og hvilke kvaliteter den har.

Der næst: Der er SÅ mange labradorer - også hanner. Og der er RIGTIG mange labradorer som har en masse meritter og andre udmærkelser. Så du skal kigge kritisk på ham og overveje nøje hvad der får dig til at tænke at han skulle være så god, at han er værd at give videre?!
    Jeg har en lab-han (den gule på min profil) han er med stamtavle, har HD/AD billeder, og har udmærkelse på prøve, samt udstillet. men han skal ALDRIG avles på. Han kvalitet er bare ikke god nok.

• #5   22. jan 2013 Tag et kig rundt på dba, gul og gratis, internaterne, hvor mange labber og labbeblandinger der sidder der ude og ikke kan finde hjem. Synes du virkelig, at det er nødvendigt at bidrage til det? En lab uden stamtavle koster ikke mere end 2000 kr- det rækker ikke langt til røngent af hofter og albuer og øjenlysning

• #6   22. jan 2013 Hvis din hund ikke har stamtavle, kan du ikke få lavet én og kan derfor heller ikke bruge ham til avl med stamtavle. Det betyder selvfølgelig ikke, at du ikke kan lade ham parre med en tæve, og få nogle fine familiehunde ud af det. Du skal bare som et minimum gøre dig det store ansvar klart du har for, at de hvalpe, du er med til at sætte i verdenen, er af sådanne en forfatning, at de har mulighed for at få et langt og sundt liv. Du skal derfor først sætte dig ind i hvilket arvelige sygdomme og skavanker, din race er disponibel for at give videre og derefter få undersøgt om din hanhund lider af nogle af de sygdomme, sådan du ikke kommer til at lave hundehvalpe der også kommer til at lide af samme sygdom. Jeg ved at labradoren kan have problemer med hofterne og albuerne og er disponibel for nogle øjensygdomme. Om der er flere ting må du spørge nogle labradorefolk om. Men du skal som et minimun få din hunds hofter og albuer røngentfotograferet og vurderet hos en dyrlæge der er dygtig til ortopæproblematikker og derfor kan vurdere din hunds HD og AD status. Du skal også gå til en øjendyrlæge og få din hund øjenlyst for arvelige øjensygdomme for at sikre, at din hund ikke har nogle af dem. Og når det så er gjort bør du pænt vente med at lade din hund parre til han er mentalt voksen ved to årsalderen.

• #9   22. jan 2013 Ud over det de andre har skrevet, så bliver der simpelthen lavet så mange labber. Så der er ikke rigtig nogen fornuftig til at lave flere.

• #10   23. jan 2013 Der avles sådan ca en milliard labber hvert år (overdrivelse fremme forståelsen ved du nok;)), så selv hvis din hund havde tavle osv, så skal den altså have noget lidt ud oer det sædvanlige, før jeg synes det er en god ide at avle.
    -dvs sundhedsresultater der er tip top, og den skal have vist sine evner enten indenfor markprøvesystemet eller i udstillingsringen. Og så skal den være af linier der generelt har sundheden i top.

Uden tavle, synes jeg slet ikke der er grund til at overveje avl -du har med garanti en fantastisk dejlig hund, men der er SÅ afsindigt mange labbe-hvalpe (og blandinger af labber) til salg. En stor del indleveres på internater eller aflives, fordi folk ikke kan komme af med dem.
    Så nyd din hund som den er, og overlad avle til seriøse og dygtige opdrættere

Kommentér på:
Labrador han, avl eller ikker avl?

Annonce