{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avl,? priser? han ?
  • #2   19. feb 2009 Ved DKK ligger prisen på en labradorhvalp gerne på 6-8000 +/-

Hvor er din hund stambogsført? Hvis det er ved DKK kan du jo henvende dig ved retrieverklubbens hanhundeliste, eller ganske enkelt tage til udstillinger og markprøver og se om der skulle være nogen der falder i din smag -er der det, kan i jo snakke sammen, om de så osse finder din tæve passende.

• #4   19. feb 2009 Karin -det er skam osse fejl. Men ved labberne er der ikke udstillingskrav.

Det skyldes jo nok bl.a. at racen er en jagtrace hvor udstillings- og jagtlinier ligger ret langt fra hinanden. Blot et gæt.

• #5   19. feb 2009 mon ikke bare det er pigen der har profilen men at forældrene er med i projektet:-)

• #6   19. feb 2009 Karin A:

Hende her ville IKKE blive kasseret p.gr.a. brystpletten:-)

(link fjernet)

• #7   19. feb 2009 Men Jeanne, hvorfor skal hun have hvalpe??

• #9   19. feb 2009 Karin -som tommelfingerregel kan man sige at jagtlinierne dur ikke i en udstillingsring, ligesom udstillingslinierne ikke dur på en markprøve. Der er self hunde der kan begge dele, men de er sjælden RIGTIG gode til begge dele.

Problemet når en racen med tiden er blevet så splittet (det ses osse ved f.eks. schæferen) er jo ofte at udstillingslinierne slet ikke bedømmes på brugsegenskaber, og dermed får man tit hunde der mister en del af de egenskaber + at de ved labberne f.eks. ofte er for tunge til at kunne udføre en hel dags arbejde.

• #11   19. feb 2009 Karin -self kan en jagthund gå rundt i en ring, det er jo slet ikke der problemet ligger:o)
    Problemet er at udstillingslabberne er væsentligt tungere end jagtlabberne, så en jagtlabbe har sjældent en chance i ringen.

• #13   19. feb 2009 Kaido er, HELT bevidst, holdt nede i vægt (af hensyn til knoglerne). Hun er SLET ikke fyldig nok endnu, men hun er også kun 8½ måned:-))

• #14   19. feb 2009 Karin -uden at ville træde nogen over tæerne, så er problemet bare at de hunde du ser i udstillingsringen: de lidt lavstammede og temmeligt tunge labber, faktisk ikke er særligt egnede til det arbejde labben skal udføre.

Ingen tvivl om at der osse er jagt-labber der falder aalt for langt fra standarden, men der er jo tale om en jagtrace -burde det så ikke vær med i bedømmelsen at hunden skal være egnet til det formål?

• #15   19. feb 2009 Kaido vil ikke kunne klare sig i en udstillingsring nu........ Måske om 1-1½ år, men ikke nu...... Hun er høj og langbenet. Men igen, så er hun kun 8½ måned....

• #16   19. feb 2009 I øvrigt -jeg har jo ikke labbe, og har heller ikke det helt store indblik og erfaring i den verden.
    Men sommeren over har jeg været ude til en række markprøver/retrieverdage sammen med en bekendt.
    Jeg har set en hel del labber af jagtlinier, som, når jeg læser standarden, absolut ligger indenfor denne. Men set med en udstillingsdommers øjne er de aaaalt for spinkle.

-og det er der kæden hopper af for mig. Ingen tvivl om at udstillingslabberne er nogen skønne bamser. Men ingen steder i standarden kan jeg læse mig frem til at en labrador skal være så tung.
    En labrador er self en solid og kompakt hund, men det betyder jo ikke at den skal være SÅ voldsom som man ofte der det i udstillingsringen.
    -og burde der ikke dømmes udfra standarden og ikke kun udfra hvad dommerne personligt synes er flot/hvad moden dikterer?

• #17   19. feb 2009 *Du kunne så bare fede hende godt op, så ville det nok kunne gå alligevel ;o)*

In your dreams.............*GGGGGG*

Hvis hun ikke er god nok til udtstillinger med den vægt JEG synes at passende, så fred være med det......... Uanset hvad er hun vores skønne TurboKaido.......*GGGGGG*

• #19   19. feb 2009 Gundogs -det kan du da absolut have ret i:o)

Jeg synes bare det er ærgerligt at man gå sådan i ekstremer med en standard der jo faktisk ikke foreskriver det.

Ikke nok med at hundene helst skal være meget meget tungt bygget, nej de skal osse helst veje 4-5 kg for meget.

Det er ærgerligt, for jeg synes nu altså at en "rigtig" labbe, er en labbe der kan udføre det arbejde den er lavet til OG samtidig se lidt godt ud;o)
    -og for mig ser en labbe altså godt ud, når den er solid, men stadig energisk og adræt.

• #21   19. feb 2009 Karin -schweiss hører jo ikke rigtig under labbens "brugsprøve". Ikke at det er en dårlig ting at hunden er trænet i det, slet ikke. Men det er jo slet ikke det samme som en markprøve, hvor det er apportering, håndtering af vildt, søg, dirigering og den slags der testes (og en hulens masse andet, men jeg er som sagt ikke så velbevandret i retrieververdenen *S*)

• #22   19. feb 2009 Chine -uden på nogen måde at nedgøre Yukis fine resultater, så er dummier og vildt jo ikke helt det samme;o)

• #23   20. feb 2009 Nu er det her ihk et sted hvor i skal kritisere min alder osv.
    Hun skal have hvalpe, da mange af vores venner gerne vil have et afkom efter hende?
    Og desuden er det mine forældre der står for det her, jeg har kun selv min hun hund!

• #24   20. feb 2009 Jeanne -Inden avl skal hun tjekkes for HD (det kræver røngtenbilleder af hofterne som skal sendes ind til den klub hun er stambogsført i)
    Det er osse en rigtig god idé at få lavet AD-billeder ved samme lejlighed (jeg er ikke sikker på om det er et krav ved labben)

-Uden disse ting, kan i ikke få lavet tavle på hvalpene.

• #25   20. feb 2009 Hvis hvalpene skal stambogsføres (jeg går ud fra at tæven har stambog i DKK??), skal tæven HD-fotograferes og AD-fotograferes, samt enten øjenlyses eller gentestes for PRA (hvis man er seriøs omkring det at få hvalpe gør man begge dele).

Og så skal I jo selvfølgelig have fundet en hanhund med de samme sundhedsoplysninger.

Kommentér på:
Avl,? priser? han ?

Annonce