{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
969 visninger | Oprettet:

Lige børn leger bedst, eller? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Jeg har gået og tænkt lidt i noget tid, og nu prøver jeg at se hvad i siger smiley (ps: det er ikke noget jeg personligt overvejer selv!)

Som overskriften siger, lige børn leger bedst.
Og herinde kan jeg se at man ofte råder folk til at få hund nummer 2 når hund nummer 1 er omkring 2-3 år.
Fair nok.
Men ville hundene ikke få mere glæde af hinanden hvis de er på samme alder eller hvad?

Spørgsmålet er egentlig, hvordan skal hundes alder ligge, hvis de skal have mest glæde af hinanden?
Fx har jeg en hvalp på 10 mdr., og hver dag er den med ude ved en hund som er 4 år. Og den er gnaven og gider ikke lege. Og min unghund på 10 mdr. ønsker ikke andet end at lege. Så i mine øjne, føler jeg ikke at de 2 hunde har særlig meget gavn af hinanden?
Så "hvorfor vente så længe" med at få hund nummer 2, hvis hund nummer 1 faktisk ikke gider have en hvalp rendende i r*ven?

Så hvad siger i?
(som sagt, jeg overvejer IKKE hund nummer to, dette er bare et tankeeksperiment smiley så ingen sure miner.)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lige børn leger bedst, eller?
  • #2   20. nov 2012 Jo, hunde på samme alder vil da have glæde af hinanden lige indtil den dag, de ikke kan finde den naturlige rangorden intern i flokken.

Man anbefaler at have nogle år mellem hundene af flere årsager:
    - Den naturlige rangorden falder på plads af sig selv
    - Hundene når at blive opraget og trænet før næste hund kommer til
    - Ældste hund er i balance før en ny kommer til
    - Ældste hund lærer ny hund hvordan tingene foregår.

Renlighedstræning, alenetræning, indkald, ja you name it, alt er lettere med en ældre hund i huset, som lige viser hvalpen hvor skabet skal stå.

Nogle racer/individer kan godt leve sammen jævnaldende uden problemer, men de fleste menensker vil få grå hår af at have to unghunde på samme tid. Jeg vil heller ikke mene at man har tid og overskud til det, med mindre man er hjemmegående.

• #4   20. nov 2012 Mange hunde leger også som voksne.. leg er ikke kun forbeholdt hvalpe.

• #5   20. nov 2012 Jeg synes man skal vente så længe fordi:
    Aldersforskellen er stor nok til at der ikke opstår "fnidder" mellem hundene
    Den gamle er "afrettet" og kan hjælpe med at lære den nye de gældende regler
    Det er HÅRDT arbejde at have en hvalp... Og især hvis man har en umulig teenager samtidig

• #7   20. nov 2012 Lanka er 10 år gammel, og hun leger lige så godt med Aqui på 6 år, som med Pirit på 6 måneder..

Aqui og Qimmit er jævnaldrene, og voksede op sammen, og jeg indrømmer, at de da havde rigtigt meget glæde af hinanden. Men efterhånden som de blev voksne legede de begge lige meget med Lanka, som med hinanden smiley

• #8   20. nov 2012 Det er svært at opstille generelle retningslinier, det afhænger helt af race og den enkelte hund.

Jeg har pt. to hunde, hvor der aldersmæssigt kun er 3 måneder imellem, de er begge godt 2 og der er ingen problemer, tidligere har jeg haft hunde med 4 års forskel, der ikke kunne døje synet af hinanden, efter den yngstes kønsmodning.

Det er benhårdt arbejde at have 2 unghunde på samme tid, så vælger man den løsning, skal man virkelig have tid og overskud.

Med hensyn til alder og leg, er det også forskelligt fra hund til hund, Alfas bedste legekammerat er en 10 år gammel pointer, ham er der fuld knald på og han elsker hvalpe og unghunde, Alfa er 4 og også meget legesyg.

Til gengæld gider Xingu, vores yngste på godt 2 stort set ikke leg, hun er gravhund, og livet for hende, er at rende med snuden i jorden, om der er legende og tumlende hunde omkring hende, rager hende langsomt, de får knapt et blik.

• #10   20. nov 2012 Mine to er på alder med hinanden.
    Den ene er fra februar, den anden fra oktober samme år.
    De har det fint sammen.
    Men, nu var nr. 2 hund, så også 2 år, da han flyttede hjem til os.
    Det vil sige, begge hunde var renlige, lydige mv. Og den oprindelige hund blev helt automatisk føren.

Men når det er sagt, så ville jeg ikke gøre det med to hvalpe - det vil være et kæmpe arbejde, som jeg ikke ville påtage mig. Plus, at jeg ikke kan være sikker på, at de kan sammen, når de bliver kønsmodne.
    Vi havde mulighed for at passe nr. 2 mange gang for at se, om de ville kunne sammen i længden, det kan man ikke med hvalpe.

Og til slut - min den yngste er den mindst legesyge - så det har vidst ikke så meget med alderen at gøre. smiley

• #11   20. nov 2012 Jeg ville aldrig anskaffe mig hund nr. 2 før hund nr. 1's opførsel er på plads og den er renlig, lydig osv. Det er jo meget forskelligt hvor hurtigt de er det, så tror man må skønne udividuelt hvad der er bedst smiley
    Det har også meget med køn, race(r), energiniveau osv at gøre smiley

• #12   20. nov 2012 Hvis vi skal se bort fra alderen.. så ja..
    Lige børn leger bedst.
    Hunde af samme race / type leger bedst sammen.

En tervueren leger ikke ret god sammen med en amerikansk bulldog.. Det er prøvet.. og jeg skal ALDRIG have 2 så forskellige hunde samtidig igen

• My
    My Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 556
    #13   20. nov 2012 Ja det syntes jag!

Kommentér på:
Lige børn leger bedst, eller?

Annonce