Hvilken agility hund ? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg begynder så småt at tænke på at få mig en ny hund (eller rettere en hund til. Læs profil tekst for info).
Jeg er opvokset med hunde og har masser af erfaring med hunde.
De hunde vi har/haf; Irsk setter blandet med Collie. En rundkørsel - blandet med bla. puddel og sankt bernhard og en engelsk springer spaniel.
Drømmen er at kunne bruge hunden til seriøst agility.
Eftersom at jeg kommer at bo i lejlighed de næste mange år, så tror jeg ikke det ville være så venligt at få sig en border collie, da jeg kunne forestille mig at de kræver lidt af plads.
Hunden skal helst ikke være alt for lille og gerne have glat pels - da jeg ikke er så vild med puddler - desværre.
De racer jeg har tænkt på er;
Japansk/dansk spids (evt. blanding)
Welsh Corgi (evt. blanding)
Shetland Sheepdog (evt. blanding)
Papillon (evt. blanding)
- Er der andre af de små racer ?
Og så er det de to drømme hundene;
Border Collie (evt. blanding)
Australian Shepherd (evt. blanding)
Er der nogen særlig blanding i ville anbefale ?
Nogen som har Border Collie eller Aussie, som bor i lejlighed ? Går det godt, eller er det syndt at have hund på den størrelse boende i lejlighed ?
Hunden kommer at være alene hjemme fra 8 til max 16, nogle dage kortere. Kommer at gå til hunde træning fra den flytter hjem til mig, 1-3 gange om ugen, Får minimum 3 gåture om dagen og kommer på længere ture med lidt træning i weekenderne.
Det er som sagt en seriøs agility hund jeg søger. Det skal være en hund, som jeg gerne skal kunne nå langt med i agility, så en jagt hund (spaniel) nytter ikke så meget, da de har snuden lidt for meget nede i jorden.
Det er vigtigt for mig at jeg får den rette hund, da det er en hund som kommer at bo hos mig resten af dens liv.
Jeg søger hjælp og råd, så jeg kan sætte mig dybere ind i foreberedelserne til at få den rette hund.
Det er ikke så vigtigt at hunden er race ren. Jeg er studerende og kommer at læse de næste 5-8 år, så har ikke råd til de helt dyre race rene hunde (:
okt 2009
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 260
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 10 Svar: 16
mar 2010
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 96
jul 2012
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 556
aug 2011
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 25 Svar: 300
Det jeg tror, kan blive problematisk er, at du ønsker en aktiv og krævende hund, men den skal samtidig være alene det meste af dagen og så trænes i weekenderne (sådan forstår jeg det ihvertfald).
Jeg vil derfor fraråde en bordercollie, da jeg tvivler på, at den vil kunne trives med dette; så skal du nok ihvertfald kigge efter en voksen og rolig hund. Aussien er lidt mere selvstændig og kan måske bedre klare det....
okt 2009
Så vil jeg bare sige at det er stor forskel mellem aussie og aussie. Min aussie skal aktiveres lige så mege som en BC, så man skal ikke regne med at en aussie klarer at vare alene med mindre træning bedre end en BC. Så skal man måske finde en opdrætter med lidt mer udstillinglinjer?
Men jeg er enig med dig Camilla i at det ikke er en super god idé med desse to raser at kun trænen i weekenderne, hvis det nu er det der var ideen, det vil ikke min hund må godt af.
mar 2008
Den kommer kun at være alene når jeg er i skole eller ude på arbejde, max 8 timer om dagen. Den skal til hunde træning 1-3 gange i hverdagene og forkæles med træning og andre aktiviteter i weekenderne og de dage jeg har fri.
Da det er en aktiv hund, er jeg godt klar over at den også har behov for masser af aktiviteter (:
okt 2009
aug 2011
Og ja - kelpien er også totalt lækker og garanteret god til agility...
okt 2009
apr 2007
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 142 Svar: 1.978
aug 2011
Der skal da nok være opdrættere derude, som vil sælge til et hjem med så meget alenetid, men jeg ville ikke risikere det.
Derfor anbefaler jeg aussie eller kelpie
jul 2007
Følger: 32 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 2.523
aug 2011
Jeg arbejder da også fuld tid, men hvis man er to personer i hjemmet, så kan man som regel godt arrangere sig til at hunden ikke skal være så meget alene.
Jeg gør opmærksom på, at en hund som er så førerafhængig som bordercollien kan have svært ved at trives med at være så meget alene.
Selvfølgelig er der eksempler på, at det går fint, ligesom der er eksempler på at det ikke går fint. I min familie har vi modtaget flere omplaceringshunde fra bordercollieklubben og det har typisk været alene-hjemme problemer. Jeg kender flere opdrættere, som vil være meget kede af at sælge en hund til et hjem med så meget alenetid, da de ved, at der er en reel risiko for at hunden ikke vil trives.
Men som jeg skriver, så kan man da sikkert sagtens finde én der vil....
mar 2008
Jeg har hverken mand elle kæreste, så den mulighed har jeg ikke rigtigt.
Nu har jeg bare et ret nyskerrigt spørgsmål. Hvis man nu fik sig en BC, ville det så hjælpe hvis man lod den være alene hjemme sammen med en anden hund, som den kunne sammen med ?
Jeg må dog indrømme at det indtilviddere helder mest til Aussie, Corgi eller Sheltie (:
Hvilken agility hund ?