{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.193 visninger | Oprettet:

Hvilken agility hund ? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg begynder så småt at tænke på at få mig en ny hund (eller rettere en hund til. Læs profil tekst for info).
Jeg er opvokset med hunde og har masser af erfaring med hunde.
De hunde vi har/haf; Irsk setter blandet med Collie. En rundkørsel - blandet med bla. puddel og sankt bernhard og en engelsk springer spaniel.
Drømmen er at kunne bruge hunden til seriøst agility.
Eftersom at jeg kommer at bo i lejlighed de næste mange år, så tror jeg ikke det ville være så venligt at få sig en border collie, da jeg kunne forestille mig at de kræver lidt af plads.

Hunden skal helst ikke være alt for lille og gerne have glat pels - da jeg ikke er så vild med puddler - desværre.

De racer jeg har tænkt på er;
Japansk/dansk spids (evt. blanding)
Welsh Corgi (evt. blanding)
Shetland Sheepdog (evt. blanding)
Papillon (evt. blanding)
- Er der andre af de små racer ?

Og så er det de to drømme hundene;
Border Collie (evt. blanding)
Australian Shepherd (evt. blanding)

Er der nogen særlig blanding i ville anbefale ?
Nogen som har Border Collie eller Aussie, som bor i lejlighed ? Går det godt, eller er det syndt at have hund på den størrelse boende i lejlighed ?

Hunden kommer at være alene hjemme fra 8 til max 16, nogle dage kortere. Kommer at gå til hunde træning fra den flytter hjem til mig, 1-3 gange om ugen, Får minimum 3 gåture om dagen og kommer på længere ture med lidt træning i weekenderne.
Det er som sagt en seriøs agility hund jeg søger. Det skal være en hund, som jeg gerne skal kunne nå langt med i agility, så en jagt hund (spaniel) nytter ikke så meget, da de har snuden lidt for meget nede i jorden.
Det er vigtigt for mig at jeg får den rette hund, da det er en hund som kommer at bo hos mig resten af dens liv.
Jeg søger hjælp og råd, så jeg kan sætte mig dybere ind i foreberedelserne til at få den rette hund.
Det er ikke så vigtigt at hunden er race ren. Jeg er studerende og kommer at læse de næste 5-8 år, så har ikke råd til de helt dyre race rene hunde (:

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken agility hund ?
  • #1   1. nov 2012 Jeg har en Aussie i en 50 kvm student lejlighed, men vi bor 5 minuter fra en hundeskov. Personligen syns jeg ikke at det vil være et problem att ha en aussie i en lejlighed, de skal jo ikke løbe runt når vi er hjemme, der skal hun være rolig. smiley Men så er det jo viktigt at de får en hel masse motion og træning udendørs. Vi laver rolig træning hjemme, f ex sjove tricks, søg, og detaljetræning på apport og lydighed. Så træner vi de ting som har brug for meget plads udendørs. smiley Men det er en hund der kræver rigtigt meget, så det skal man huske! Hun er en fantastisk hund at træne agility med, jeg er så glad for min aussiepige smiley

• #2   1. nov 2012 Tusind tak for svaret. Så kan jeg nok lade være med at skubbe aussien helt ned fra listen afligevel (: Aussie har været min drømme race i over 10 år, og har sat mig rigtig godt ind i lige netop den race. En fantastisk hund, som kan bruges til sådan set alt (:

• #3   1. nov 2012 Du kan da sagtens ha en border collie i en lejlighed ?? Min næste hund blir en border og jeg bor i lejlighed.. Så længe man er i stand til og aktivere og gære dem både psykisk og fysiske trætte er det intet problem.. Min nuværende hund coda er en bordercollie blanding der er dog kun en smule lab i ham og han fungere fint i min lejlighed på trods af han har det helt Samme sind og energi som en bordercollie smiley

• My
    My Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 556
    #4   1. nov 2012 Aussien har så mange mer fordeler en BCn, smiley

• #5   1. nov 2012 Jeg synes nu heller ikke at lejligheden er et problem.
    Det jeg tror, kan blive problematisk er, at du ønsker en aktiv og krævende hund, men den skal samtidig være alene det meste af dagen og så trænes i weekenderne (sådan forstår jeg det ihvertfald).
    Jeg vil derfor fraråde en bordercollie, da jeg tvivler på, at den vil kunne trives med dette; så skal du nok ihvertfald kigge efter en voksen og rolig hund. Aussien er lidt mere selvstændig og kan måske bedre klare det....

• #6   1. nov 2012 Ja, aussien er en helt fantastisk race, man har næsten lidt for meget valmulighed når man skal vælge ting at træne, de kan jo virkeligen alt fra freestyle til IPO. smiley

Så vil jeg bare sige at det er stor forskel mellem aussie og aussie. Min aussie skal aktiveres lige så mege som en BC, så man skal ikke regne med at en aussie klarer at vare alene med mindre træning bedre end en BC. Så skal man måske finde en opdrætter med lidt mer udstillinglinjer? smiley
    Men jeg er enig med dig Camilla i at det ikke er en super god idé med desse to raser at kun trænen i weekenderne, hvis det nu er det der var ideen, det vil ikke min hund må godt af.

• #7   1. nov 2012 Den har du misforstået en del (:
    Den kommer kun at være alene når jeg er i skole eller ude på arbejde, max 8 timer om dagen. Den skal til hunde træning 1-3 gange i hverdagene og forkæles med træning og andre aktiviteter i weekenderne og de dage jeg har fri.
    Da det er en aktiv hund, er jeg godt klar over at den også har behov for masser af aktiviteter (:

• #8   1. nov 2012 Aaah kelpie...fantastisk race!

• #9   1. nov 2012 Okay. Det lyder som om du har tjek på aktiveringen, men altså 8 timer om dagen ER meget. Min bekymring er, at Bordercollien er ekstremt afhængig af sin fører, og flere af dem trives slet ikke med at være alene. Mit indtryk er, at aussien er mere selvstændig og dermed bedre kan være alene.

Og ja - kelpien er også totalt lækker og garanteret god til agility...

• #10   1. nov 2012 Camilla: Det er måske riktigt, det har jeg dog ikke oplevt smiley Jeg tænkte bare vare tydelig på at de stadig kræver densamme aktivering og har densamme energi niveau, jeg har oplevt mange der siger "Jeg gider ikke en hund med så meget energi som en BC, så jeg køber en Aussie", og blir lidt bange da det er helt forkert, så jeg skulle bare vare sikker på at det ikke hvar det der blev skrevet ;D

• #11   1. nov 2012 Altså, selv om man har en BC skulle man jo stadig gerne kunne have et arbejde, og det kræver som regel 8 timer dagligt smiley BCer er altså ikke kun for pensionister, og de kan sagtens være alene hjemme, hvis man blot bruger tid på hunden, når man har fri, så ro på smiley

• #12   2. nov 2012 Tjah... det er også bare min erfaring. Jeg har skam også arbejde, men jeg ku aldrig drømme om at lade hunden være alene 8 timer om dagen.
    Der skal da nok være opdrættere derude, som vil sælge til et hjem med så meget alenetid, men jeg ville ikke risikere det.
    Derfor anbefaler jeg aussie eller kelpie

• #13   2. nov 2012 Altså jeg arbejder sammen med en dame, der træner AG på højt niveau. Hun har altid haft BC og har avlet dem også, dog gør hun ikke det længere, da hun har helliget sig til AG. Hun arbejder altså 8 timer om dagen, hvor hendes hund er alene hjemme. Hun har ingen problemer og det ser bestemt heller ikke ud til, hendes tæve har nogle. I de timer hun er væk, ligger hunden og slapper og sover. Når mor kommer hjem, er der fuld fokus på træning og aktivering (hun har ingen børn) Skal siges, hun idag er 50 år, og fik sin første BC som 18 årig. Så self. kan det lade sig gøre, hvordan skule man få råd til bil, træning, ture til udlandet til AG stævner, DK rundt til stævner, dyrlægeregninger og samtidig leve og betale diverse regninger, hvis man ikke skulle kunne arbejde?

• #14   2. nov 2012 Jamen jeg har da for pokker heller aldrig sagt, at det ikke kan lade sig gøre. Læs dog hvad jeg skriver.
    Jeg arbejder da også fuld tid, men hvis man er to personer i hjemmet, så kan man som regel godt arrangere sig til at hunden ikke skal være så meget alene.

Jeg gør opmærksom på, at en hund som er så førerafhængig som bordercollien kan have svært ved at trives med at være så meget alene.
    Selvfølgelig er der eksempler på, at det går fint, ligesom der er eksempler på at det ikke går fint. I min familie har vi modtaget flere omplaceringshunde fra bordercollieklubben og det har typisk været alene-hjemme problemer. Jeg kender flere opdrættere, som vil være meget kede af at sælge en hund til et hjem med så meget alenetid, da de ved, at der er en reel risiko for at hunden ikke vil trives.
    Men som jeg skriver, så kan man da sikkert sagtens finde én der vil....

• #15   2. nov 2012 Tak for de gode varrierede svar (:
    Jeg har hverken mand elle kæreste, så den mulighed har jeg ikke rigtigt.
    Nu har jeg bare et ret nyskerrigt spørgsmål. Hvis man nu fik sig en BC, ville det så hjælpe hvis man lod den være alene hjemme sammen med en anden hund, som den kunne sammen med ?
    Jeg må dog indrømme at det indtilviddere helder mest til Aussie, Corgi eller Sheltie (:

Kommentér på:
Hvilken agility hund ?

Annonce