{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.122 visninger | Oprettet:

Hvilken hund? {{forumTopicSubject}}

Er ved at få min far overtalt til at jeg kan få min egen hund.
Vi har haft hund hele livet. Vi startede ud med en samojedehund, og da den blev aflivet købte vi dagen efter en samojedeblanding - Luna, på min profil - og hun er verdens dejligste hund.

Men jeg har bare en drøm om at have en ægte samojedehund, for de er virkelig de smukkeste hunde! Min mor er helt med på idéen, min far er også næsten - han mangler bare den sidste overtalelse.

Men nu er jeg selv kommet i tvivl. Jeg har et ønske om at få en veltrænet hund, som jeg kan lave lidt agility med osv. Jeg ønsker ikke at gå til udstilling og show. Derfor er jeg også kommet til i tvivl om, om en samojede måske er det rigtige valg? Vil jeg kunne lave 'seriøs' agilitytræning med en samojede, eller egner de sig bare bedst til udstilling?

Jeg har leget lidt med tanken om, at jeg kan begynde tl agility til min nuværende hund, Luna, og jeg ved også at hun vil nyde det. Men hun er også ca 7 år, og har sværre ved at lære end da hun var yngre. Jeg kan mærke på hende at hun ikke har samme kampgejst, som da vi begyndte til træning. Men jeg ved også at samojedehunde godt kan have deres egen vilje, og ikke altid være lige arbejdsivrige - så det kan jo også blive et problem med en fremtidig samojede?

Mit spørgsmål er så - skal jeg gå efter det jeg altid har ønsket, og anskaffe en samojedehvalp og så bruge Luna til agility, eller skal jeg købe fx en border collie (som jeg desuden også finder yderst smuk!) fordi den jo egentlig lever mere op til mine drømme og forventninger?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken hund?
  • #1   28. jun 2010 Men en border er du meget bundet til og arbejde med den. Den er meget aktin.
    Samojeden kan bedre klare ikke og have fuld fart på hele tiden.. En samojede kan sagtens blive en god agilityhund. Måske ikke danmarksmester, men stadig god. Jeg har selv trænet sammen med en samojede, og den var godt nok god til agility.

• #2   28. jun 2010 Har slet ikke ambitioner om DM eller noget - bare lidt hyggetræning. smiley

• #3   28. jun 2010 du er 17 år, og flytter højst sansynligt snart hjemmefra. Derfor synes jeg du skulle nøjes med den fælles hund indtil du har dit eget. Måske du flytter til et sted, hvor man ikke må have hund. Eller du tager en uddannelse, der tager al din tid, og du så " med blødende hjerte" skal af med den igen.

• #4   28. jun 2010 Doggymom - Don't worry. Jeg skal bo hjemme de næste 3 år, pga. gymnasie. Jeg ved på forhånd hvilken uddannelse jeg vælger, og mine forældre har foreslået at hunden er hos dem til jeg er færdig med min uddannelse. Det er ikke dét der er problemet.

• #6   28. jun 2010 Okay, det lyder godt. smiley

Men vil jeg risikere at få problemer med lydigheden? Jeg ved godt at de kan være svære at træne, fordi de som sagthar deres egen vilje, og ofte kungør hvad de selv vil. Er det simpelthen bare noget der skal trænes væk?

• #8   28. jun 2010 Lydigheden mener jeg er et spørgsmål om træning. Og så at hunden syntes det er sjovt det du laver med den.

• #11   28. jun 2010 Mine forældre har haft samojede før, og vi har nu en samojedeblanding - så vi kender godt til pelspleje, aktivering og at de fælder en hel del. smiley

Men er også skrevet op i en boligforening, der også har lejligheder med plads til dyr, så måske kan jeg jo tage den med når jeg flytter. smiley

• #13   28. jun 2010 Ja, det er rigtigt nok. smiley
    Men ved jo endnu ikke hvilket type hus/lejlighed jeg flytter i efter gymnasiet - måske er det slet ikke nødvendigt at flytte. Men ihvertfald så ved mine forældre godt hvordan en samojede skal passes og plejes. smiley

• #15   29. jun 2010 spids hunde er generelt meget selvstændige. Men bare føreren sætter sig ind i tingene, og finder en måde hvor hunden synes indlæring er spændende, så kører det.

Kommentér på:
Hvilken hund?

Annonce