Agility - Hvilken hund, Hvordan træner I ? {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen
Jeg går til agility med mine 2 hunde.
En DSG tæve på 3 år, og en Aussie han på 1 år.
Jeg er lidt nysgerrig omkring hvilken hund i bruger til agility, har I vundet nogen konkurrencer, ? og i såfald hvilke?
Hvordan træner i?
Gerne fifs til indlærings metoder, og træner I hjemme eller i klubber?
Hvad str. gruppe er jeres hund i ?
Jeg har en mellem og en stor, og jeg "frygter" jo lidt at vi får total baghjul i den store klasse af bordercollierne, godt nok er en Aussie også hurtig, men en border har jo længere ben Er der nogen af jer der har slået en bordercollie i en konkurrence ???
Ved godt det handler om mange forskellige ting til konkurrencer, at der kan ske fejl osv.
Men er bare helt hookt på det her agility nu, og har selv fået kæresten til at lave en omgang slalom og 3 spring til mig, så vi træner også der hjemme, ud over i DCH om torsdagen
Kom frisk, lad mig høre jeres holdninger, meninger, erfaringer osv. osv.
jan 2009
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 93 Svar: 1.624
apr 2009
Følger: 25 Følgere: 24 Emner: 10 Svar: 193
Jeg træner 2 gange i ugen, i 2 forskellige DcH-klubber (Løgum Kloster og Skærbæk). Derudover træner vi en lille smule hver dag, herhjemme. Har et par spring, en vippe og slalom
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 431 Svar: 5.968
Jeg har guffer med til træning hos DCH men hjemme bruger jeg et tov, især til min Aussie, det syntes han er fedt. Men også guffere er et hit.
Jamen det er metoder til det hele sådan ca.
Slalom øver vi naturligvis den rigtige vej ind, og bruger 1-2-1-2 og den har min Aussie fattet lyn hurtigt, selvom vi kun har trænet små 14 dage, så kan han næsten uden hjælp nu.
A-bræt har han prøvet til lydhedstræning, så der er det kun med markeringsfeltet der skal indøves, men det gør vi jo til DCH træning, men hvis nogen (du, eller andre) har gode fifs til hvordan man indlære de forskellige ting bedst muligt, både for hund og ejer ville jeg være taknemmelig.
Bruger også klikker, men er lidt i tvivl om hvordan jeg fx. skal bruges klikkeren ved slalom?
nov 2005
Jamen jeg googlede bare lidt rundt, og så vinerhundene fra 2010 og 2011, og der er jo alt for mange bordere imellem hehe..
Men de er jo også hurtige, og lærenemme..
Altså ved det hele ikke handler om at vinde, men vil da gerne kunne vinde lidt haha...
apr 2009
Til felter vil jeg foreslå, at du bruger 2 on 2 off metoden http://www.youtube.com/watch?v=Sa6zUrgthi8
Jeg ville ønske, at jeg havde brugt 2 on 2 off til Bella fra begyndelsen. VI bøvler rigtig meget med felterne nu
apr 2009
nov 2005
Nej er først startet op med min Aussie her for 14 dage siden, så vi er ikke gode nok endnu og min DSG´s hold stiller vi ikke op
Hvornår og hvor er det i Vamdrup, har overvejet at taget ud og kigge nemlig
jan 2009
maj 2004
Følger: 28 Følgere: 31 Hunde: 5 Emner: 181 Svar: 1.407
Det vigtigst råd jeg kan give dig, det er IKKE at have travlt med din unge hund. Kan se den er 4 dage yngre end min og en hund i den alder ville jeg aldrig byde at skulle løbe slalom eller smutte over et a-bræt. Jeg vil gerne have at min hund skal holde i mange år og derfor får hun lov til at vente med den slags ting i nogle måneder endnu, og det er da helt sikkert at hun ikke skal igang med det før jeg har fået tjekket hendes hofter og albuer.
At hunden mentalt kan arbejde med det betyder ikke at den skal arbejde med det.
nov 2005
De små veninger hvad er det for nogle du tænker på, og hvordan indlæres de?
Camilse
A brættet vi har træner til lydhed er den lille model, den er ikke ret høj, slet ikke på højde med den de bruger i agility.
Slalom der er det med 6 pinde tror jeg det var, i DCH, og her hjemme har jeg dog flere, men de er sat med større mellemrum end "normalt"
maj 2004
Det du bruger til lydighed hedder ikke et A-bræt, men formentligt blot et spring
nov 2005
Vi taler kun om en 5-7 cm vil jeg tro der er forskel, har ikke målt præcist, bare sat dem lidt længere fra hinanden.
Ja det er måske bare et spring, ved ikke hvad det hedder, men han ved hvad det går ud på, det jeg mente med at man skal op, og ned på den anden side.
Ja 6 pinde er måske også meget, men DCH må jo mene det er iorden når de beder os tage dem?
apr 2009
jan 2009
Mht. Vendinger så tænker jeg på at løbe tæt rundt om vingen på springet således at der ikke kommer store buer, det kan komme til at spare dig meget tid. Du gør det simpelt ved at træne hunden til tå løbe tæt på vingerne ved at "tvinge" den til at vende rundt vha. Legetøjet som du står og lokker med tæt på vingen og så kommer det stille og roligt men ja, bare ro på med slalom, jeg tager kun 4 pinde med min unge border og han får kun lov en sjælden gang imellem
jan 2009
nov 2005
Mette
Oki på den måde, men det med buerne, tror jeg ikke bliver noget problem med ham, han er så tæt på stolperne, fordi han vil være så tæt på mig som muligt, men vil lige være opmærksom på det ihvertfald
Det med fremad sendelsen og pindene nede, vil jeg lige prøve, for jeg bruger pt. 1-3 spring, hvor jeg sætter ham af og går ned bag ved et af springene (1-3) og så siger jeg Morgan Fremad og så får han belønning når han kommer ... Men det er måske forkert når jeg selv står på den side han løber imod?
Springene er sat ned til 20 cm højde ca. når jeg træner fremad.
jan 2009
mar 2008
Følger: 40 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 144 Svar: 784
Her er et løb fra weekenden, hvor vi kom på 3. pladsen ud af 41 startere og langt de fleste var bordercollier - Hvor mange der kom igennem, ved jeg ikke :o) Men vi gjorde..Selvom hun er langbenet!
mar 2008
Følger: 40 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 144 Svar: 784
nov 2005
Ja det er da nok egentlig mere et indkald, kan jeg da godt se nu haha!
Michelle & Bella, okay Fedt!
Synts bare "kun" man hører om bordercolliere der vinder konkurrencer osv.
nov 2005
Hvornår og hvor er det i Vamdrup, har overvejet at taget ud og kigge nemlig
apr 2009
maj 2004
Charlotte, du skriver selv at din hund lærte slalom på en uge... Hvorfor så begynde på det allerede?
Jeg må indrømme at jeg synes der er vigtigere ting at arbejde med når det drejer sig om en ny agilityhund, som fx forståelse af handling, fremadsendelser osv.
Jeg er ret sikker på at selvom jeg udskyder slalom-træningen yderligere nogle måneder, så vil hun alligevel have en god slalom når vi kommer til sommerferien.
Derudover læste jeg lige på en anden hjemmeside at aussien først er udvokset i 2-3 års alderen, så at arbejde med så belastende øvelser for hunden allerede, er vel at bede om en kort holdbarhed på hunden...(link: (link fjernet)
Jeg vil dog droppe diskussionen og ryste lidt på hovedet over at man mener det er i orden at gå så tidligt i gang med noget som kan give skader på sigt.
apr 2009
Det er på Vamdrup station,.
Stadionvej 10
6580 vamdrup
apr 2009
Tvivler også stærkt på, at uddannede trænere ville påbegynde en trøning, der ville skade hunden
maj 2004
nov 2005
Deltager I ?
apr 2009
nov 2005
Jeg føler ikke at jeg presser eller "udnytter" min hund mere end han kan klare, ej hellere på længere sigt, jeg træner jo ikke slalom flere timer dagligt, det er måske 1-2 minutter ad gangen 2 gange i ugen. Jeg ved slalom og A-brættet er hårde for hundene, derfor tager jeg det kun lidt ad gangen..
Charlotte, fedt håber jeg kan komme ud og se lidt
maj 2004
Problemet med et begynder agilityhold er formentligt at der tit kan være en stor spredning på alderen af hundene. På det hold hvor jeg er med min den unge, der er de ældste hunde vist omkring de 2 år, og de skal da selvfølgelig have lov til at komme igang.
Og så har man jo som hundeejer det endelige ansvar for hvad ens hund skal udsættes for. I torsdags stod der fx A på programmet. Jeg forklarede min træner at jeg ikke brød mig om at Cassi skulle over det på grund af hendes alder. Vores løsning var så at hun blev sat på nedgangssiden en halv meter fra bunden og så trænede vi feltet. Det gjorde vi måske fem gange. Næste gang står der slalom på programmet og her skal hun slet ikke være med. Jeg skal dog ærligt indrømme at jeg har trænet på to pinde med hende, men det har aldrig været med en belønningslinje der kræver at hun snor sig, og jeg er gået bort fra det igen, det er i hvert fald en del tid siden vi sidst har gjort det.
Men måske er det lettere for mig ikke at have travlt, når jeg har andre ting jeg går op i træningsmæssigt. Lige nu tager vi ud til en del lydighedkonkurrencer og agilitytræningen har et formål, nemlig at vi skal have et afbræk i hverdagens "kedelige" lydighed. Målet er at hun skal til DM og så er det trods alt det vi koncentrerer os om...
maj 2004
Jeg har bare ikke fundet det endnu
nov 2005
Jeg træner mere fremad, at blive siddende og at han skal springe over og ikke løbe under springene, slalom er bare som "et pust imellem springene" så at sige.
På mit hold er vi 5 pt. de 4 af dem er lige omkring de 12-14 måneder, og så er der en på 1½ år vil jeg tro, og de er først startet nu.
De tager efter om hunden er nybegynder og prøver at passe det til med hundens alder også.
Jeg har intet problem med at lave slalom, så længe det ikke er alt for meget, og for længe ad gangen. Vil jo ikke ødelægge ham.
apr 2009
Jeg forstår ikke hvad du mener?
Jeg har altså endnu ikke hørt om en hund, der er blevet skadet, ved at træne slalom 2 minutter, 1 gang i ugen, som 12 måneders.
maj 2004
At man vil have et afbræk mellem springene, det kan jeg godt forstå, meeeeen 6 slalompinde er meget hvis det bare er et afbræk.
nov 2005
Camilse, hvorfor først til Oktober, det holder efter mig som er øvet eller hvad de kalder sig, de skal da stille her i weekenden, eller er det i næste weekend, det er godt nok noget hygge konkurrence men der er stadig præmier osv.
jan 2009
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
Jeg træner rigtig meget efter flying pig systemet med min malamute, da hun ellers ville være umulig at få til noget som helst :o)
nov 2005
TrustNo1 - Imod avl - Adopter nu!
Flying pig???
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 74 Svar: 2.013
Layney er og har i snart 8 år været en del af eliten. Hun vinder ofte eller næsten altid i toppen.
Audi vinder når hun er fejlfri.
Bobby har ikke været til konkurrence endnu.
De er alle 3 mellem.
Min gamle var stor hund - og ja, hun kunne til tider godt slå borderne.
jul 2010
jul 2010
Når hunden er udvokset, og hvis den mentalt kan klare det, kan jeg ikke se problemet.
Jeg er startet med mine hunde når de har været et år, og de er startet til konkurrence når de har været 1½.
nov 2005
Tak for dit input
Jamen så ses vi nok i Vamdrup, datteren og jeg skal op og se ihvertfald
jul 2010
nov 2005
nov 2005
Har kun været til en hvalpekonkurrence ved DCH med min Aussie, og der vandt vi 1 pladsen og var ikke nervøs, håber det gentager sig med agility..
mar 2010
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 96
Lady på 7 er en lab/kleiner bla. og vi løber i DCH Ikast.. Og vi har da vundet en del efterhånden målet er og komme til DM og vi er godt på vej
Min Anden Hund Coda er en Lab/Border Banding og han har lige været til sin første konkurrence her i weekenden.. Han fik hans første pokal
De løber begge to Stor hund
nov 2005
Tak for din besked
Jeg kunne også godt tænke mig at komme til DM, men vi starter lige i det små, har slet ikke styr på hvad man skal have opnået for at komme så langt osv.
Tager det stille og roligt.
Og tillykke ;D
nov 2005
Vi har også en hund (en border blanding) den kører mellem pt. den er total bange for at skulle springe højt. Men det er vidst også "kun" på hyggeplan de træner.
Mit er begge dele, for at hygge mig med andre trænere, blive bedre selv, aktivere hunden, og opnå resultater med hunden.
Men tager naturligvis 1 skridt af gangen i hundenes tempo.
Agility - Hvilken hund, Hvordan træner I ?