{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.380 visninger | Oprettet:

Fede hunde & dyrlæger {{forumTopicSubject}}

Jeg oplever gang på gang at møde hunde, som tydeligt er for fede ( bredeste sted lige midt på maven, ingen talje, helt flade på hele ryggen og/eller helt tøndeformede).

I går var jeg ude hos en 10 mdr. labrador.

Det er der for så vidt ikke noget odiøst i, - dét jeg bare ærgrer mig over gang på gang er, at de her ejere fortæller, at deres dyrlæger lige har sagt, at hunden er i den fineste foderform.

Det er sikkert nogle gange ikke helt rigtigt, men omvendt har jeg hørt den sætning SÅ mange gange, at jeg begynder at tro, at dyrlægerne faktisk nogle gange godkender/siger god for tykke hunde.

Jeg så nogle tal forleden, hvor - jeg tror det var 65 % ( er ikke helæt sikker, men tallet var ret højt) for, hvor mange procentdele af vore hunde, der er for tykke.

Er jeres dyrlæger og andre, som bør vide noget om dette her ( trænere/instruktørere) gode til at fortælle folk, når den er gal........eller vender man det blinde øje til?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fede hunde & dyrlæger
  • #1   12. jul 2012 Ja det oplever jeg de er, dog ikke til mig da min er lidt for tynd. Men jeg har hørt både dyrlæger ( på en hvalpeaften ) om min træner sige til andre at deres hunde er lidt for tykke og de skal passe på selvom ingen af hundene var meget tykke.

• #2   12. jul 2012 Vores gamle dyrlæge var yderst kontant, når hundene havde bare 2 gram for meget på sidebenene - og han gav decideret skideballer til dem, hvor hundene var overvægtige.

Men hende/dem, der har overtaget klinikken, er - efter min mening - alt for kundevenlige. Selv når jeg indimellem selv har syntes, at Lanka var lige lidt for rund, har de altid ment at hun var helt fint, og kommet med kommentarer som "Hun er jo også en ældre dame efterhånden". Det mener jeg jo ikke er nogen undskyldning.

Jeg er helt hys omkring at hundene skal være i ordentlig foderstand, og deres foder bliver hele tiden tilpasset efter "sidebenene".

• #4   12. jul 2012 Ja vores dyrlæge ville sige det og det er jeg ikke i tvivl om. Chico er heldigvis ikke for tyk men er lige til pas. Men vi har også haft katte hos dem hvor den ene var for tynd (han gik på noget af deres special foder pga han var syg), de sagde det vær gang vi kom med ham og han blev undersøgt og vi forsøgte alt muligt som de foreslog men han tog aldrig på.

Men jeg er 100 på at hvis Chico ville blive det midste overvægtig så ville de sige det og de vejer ham også vær gang han er til det årlige chek og vaccine.

Jeg ved så ikke med Skives DcH trænere, om de ville sige noget for har aldrig trænet der. Men kender en der har og deres hund er overvægtig (ikke slemt men hun er buttet) og der har de vist ikke blandet sig i det.

Men et eller andet sted synes jeg heller ikke det er trænerne der skal blande sig i om hunden er for tyk men mere dyrlægen da det jo er dyrlægen der skal hjælpe en med og holde hunden sund og rask og trænerne der skal hjælpe en med at træne sin hund.

• #6   12. jul 2012 Agnete&Chico - det med instruktører/trænere er jeg så ikke helt enig med dig i. Èn ting er, hvis man "bare" træner lydighed, hvor den ekstra vægt måske ikke betyder så meget. Men jeg synes helt klart a instruktører/trænere har pligt til at gribe ind, hvis der møder en overvægtig hund op til agility.

• #7   12. jul 2012 vi får altid at vide at vores ene gravbasse er for tyk. hvilket jeg udemærket er klar over. og dyrlægen siger det hver gang. dog skal der ikke meget til før hun siger et dyr er for tyk,.
    men hun ved også godt vi har prøvet alle mulige light foderprodukter for at få ham ned i vægt og han spiser ikk engang de potioner han skal. så tror ikke der er så meget at gøre ved det. heldigvis er han ikke generet af det.

• #8   12. jul 2012 Ja det har jeg oplevet et par gange! Mine bedstes Dsg vejer 12 kg og er rent ud sagt kæmpe fed men dyrlægen synes den er så fin og det er ikke noget problem, tiltrods for den har haft problemer med benene det betyder intet.

• #9   12. jul 2012 Som instruktør har jeg 1 gang vejledt en ejer med en tønde tyk labrador på under 1 år..
    det faldt vist ikke i god jord hos ejeren.

jeg har ikke før haft så overvægtig en hund på mit hold

• #10   12. jul 2012 Ja self. må de gribe ind og snakke med dem om det. Men jeg synes ikke lige frem at det er deres pligt som hundetræner at gribe ind og fortælle ejeren at hunden er overvægtig.

Der lyder mere forkert i mine øre at en dyrlæge ikke reagere på en overvægtig hund end at en hundetræner ikke siger noget.

• #11   12. jul 2012 Jeg har fået at vide, at min kat var 'lidt til den tykke side'. Ikke at det hr faretruende eller noget men, at vi nok skulle holde lidt øje med ham og det blev der så fulgt op på næste gang, vi var der. Hundene har indtil videre kun fået ros. De par gange, jeg synes Disen har haft taget lidt på, har jeg selv taget hånd om det fordi vi ikke lige har skullet til dyrlægen alligevel, men jeg går da ud fra, de også havde sagt noget om det, når nu de sagde noget om katten

• #12   12. jul 2012 Jeg ligger ikke rigtig mærke til det. Sofus ER for tyk specielt efter han ikke måtte løbe agility mere, og vi har fået Noah som fodret ham hvis han ser sit snit til det, det r en daglig kamp. Vi lægger til gengæld ikke fingrer imellem, og vi ved han er for tyk, folk behøver ikke nævne det, faktisk tror jeg at jeg ville blive pænt irriteret hvis alle stod med en løftet pegefinger. Mine dyrlæger lægger heller ikke fingrer imellem, men jeg tror det er fordi de ved vi prøver, og at det ikke altid er lige nemt. Jeg er startet op på barf, og håber det kan hjælpe på vægten.

Omvendt har vi haft en hund der var lidt til den tynde side. Vi havde en GD blandin hvor min ene dyrlæge konsekvent mente hun absolut ikke måtte blive tykkere, men vi kæmpede for at holde vægten oppe og hun var noget kraftigere bygget end en GD altså ryg osv. Var bredere, men det tog hun bare ikk hensyn til. Selvom man kunne se ribben og det hele. Hende bruger jeg ikke mere.

Kaya er heldigvis lige som hun skal være.

Ja der er for tykke hunde. Men der er sandelig også for tynde, hvor kan jeg blive utilpas når der til træning kommer en shcæfer på knapt et år, hvor ribben og hofter stikker unaturligt ud. Ejeren er sådan en type der altid har en cigaret i den ene hånd og tænker tilsyneladende mere på den end hunden, og det virker mest af alt som om han er ligeglad. Hvor har jeg ondt af den hund.

Sandt at sige, så tror jeg hverken det er sundt at være for tyk el. Tynd

• #13   12. jul 2012 Magyar
    Det tror jeg nu er ret forskelligt. Jeg ville være glad for at få det at vide, hvis jeg ikke selv kunne se det. Jeg ville blive flov, ja, men bestemt ikke fornærmet

• #14   12. jul 2012 ja det bliver nok for personligt.. På en eller anden måde..
    det hjalp jo heller ikke meget at godbidderne ejeren brugte var 2 cm store stykker kogt flæsk.. I rigelige mængder.

Jeg kom aldrig igennem til ejeren.. desværre for hunden

• #15   12. jul 2012 Er i øvrigt ret sikker på min dyrlæge nok skal kommentere hvis min hund ikke er i passende huld.. både for tyk og for tynd

• #16   12. jul 2012 Jeg går meget op i mine hunde ikke bliver for tykke, netop fordi de ikke har godt af at veje for meget, generelt og i længden.

Dyrlægen (som jeg lige har "fået" fordi ham den anden er gået på pension) nullerede rundt i Morgans lange pels da han skulle have sit årlige stik og kontrol, og så spurgte jeg hvad hun lavede, og jeg fik svaret, skal bare se om den er tyk ..
    Øhm okay tænkte jeg bare, du kan se hans talje når han står oprejst? ...

Jeg ser dagligt overvægtige og meget overvægtige hunde på mine gåture .. Og jeg må ærlig indrømme jeg gang på gang tænker, stakkels hund.
    Ofte så tror jeg at folk tror hunden sulter hvis ikke den får fylt skålen op, og så tror jeg også hundene "den dag idag" får meget mere menneskemad end "før i tiden" ..

Tror så også dyrlægerne kan tage noget af skylden, fordi de netop ikke vil/tør sige noget, fordi de pleaser deres kunder .. Hvilket jeg mener er meget forkert, de skal vel vejlede og råde folk til at skære ned på foderet, og evt. nok også dyrke noget mere motion ..

Syntes det er så synd når hunde vejer alt for meget. smiley

• #17   12. jul 2012 Agnete&Chico

<b> Men et eller andet sted synes jeg heller ikke det er trænerne der skal blande sig i om hunden er for tyk men mere dyrlægen da det jo er dyrlægen der skal hjælpe en med og holde hunden sund og rask og trænerne der skal hjælpe en med at træne sin hund.</b>

Det er jeg ikke enig med dig i.
    Fedme påvirker adfærd, - fede hunde kan være svære at træne med, - sværere at motivere. Så det er bestemt en del af en helhed, når jeg råder og vejleder folk ift. træning og adfærdsbehandling af hunde.

Desuden - når folk overfodrer deres hunde, kan jeg jo ikke vide, om de godt ved det, men bare er ligeglade, ...eller, om de rent faktisk ikke ved det ( - som dem jeg nævner i startindlægget).

Jeg kan ikke forhindre, hvis folk VIL have fede hunde, - men jeg mener bestemt, at jeg som instruktør bør påpege, såfremt en hund er for tyk. Ligesom jeg også mener, at såfremt dyrlægen oplever adfærd, som er "usund" ( eks. ekstrem aggression el. lign), at h*n forhåbentlig også påpeger det. Det handler vel om, at vi hjælper hundeejerne til at give deres hunde ( og dermed dem selv) den rigtige velfærd.

• #18   12. jul 2012 Magyar
    Det ville da være trist, hvis jeg var det. Har nu selv nævnt overfor et par stykker, at deres hunde havde for meget sul. De vidste det godt selv og blev ikke fornærmede. På den anden side, har i hvert fald den ene ikke gjort noget ved det smiley

• #19   12. jul 2012 Jeg gik til hvalpe/ungehunde træning med en labrador da den var 6 måneder vejede den 35 kg..

Vores træner sagde også gang på gang den skulle på kur, og rådede ejeren til at få fat i kalkun eller andet magert som belønning istedet for pølser og frolic.
    Træneren mente jo bestemt også den vejede for meget, når han havde en velvoksen langhåret IPO schæfer han på 40 kg.

• #20   12. jul 2012 Jeg blander mig ikke i andres hundes foderstand. Og jeg forventer at mine trænere ikke donker mig i hovedet hver gang. Det er ikke deres ansvar. Og jeg Ville i givet fald blive væk.
    Min dyrlæge skal dog se/sige det.

Med hensyn til at overvægtige hunde ikke kan løbe agility, min sofus har Ken Lindeblad anbefalet jeg starter til agility med igen, og jeg vil mene han burde vide noget om det. Naturligvis er der grænser, men jeg forventer min hundetræner ikke sender mig hjem fordi min hund er overvægtig.

Men jo det er skræmmende hvis dyrlægerne ikke kan vejlede korrekt, og har set flere hunde hvor ejerne virkelig tror deres hunde er i god foderstand.

• #21   12. jul 2012 Nej det kan godt være det ikke er ens træners "job" at sige ens hund er overvægtig, men en 35 kg tung labrador hvalp på 6 måneder, det er meget usundt for den!
    Og det var endda en lille lab, ...

• #22   12. jul 2012 Magyar: nu kender jeg udemærket til mynder, og synes det er flotte hunde. Men det er nu engang ikke det samme. Jeg kan udemærket se om en hund er for tyk, tynd eller tilpas.

• #23   12. jul 2012 En kælling: jeg vil give dig ret i at man er nødt til at sige noget når det er så graldt, men fordi den vejer et kilo for meget, så synes jeg det er at gå i for smÅ sko.

Jeg kender en med en rottweiler som er tøndeformey, og hun tror vitterligt den er i god foderstand, og både min kæreste og jeg har prøvet, den er så fed såden ikke kan løbe. Det er godt nok synd.

• #26   12. jul 2012 Magyar: det var nok også forkert formuleret, men jeg blander mig kun i folks hunde som jeg omgåes med. Ikke en fremmed jeg tilfældigt møder.

Jeg mener desværre der er forskel på om en hund er rad mager eller alm. Slank eller lidt tynd. Derfor er der forskel.

• #27   12. jul 2012 Ida ..
    Jeg mener da heller ikke det gør noget hvis en hund vejer 2 kg for meget eller for lidt, afhængig af hundens størrelse naturligvis..

men hvis fx. min træner mente min hund var for tyk (elelr for tynd) så ville jeg da gerne vide det. Og så kan jeg jo tage den derfra, og se om der er noget om det. Men mine er i flot og fin foderstand, sagde min dyrlæge, og det mener jeg også de er smiley

• #28   12. jul 2012 Magyar
    Øv, det er sørgeligt, synes jeg smiley

• #29   12. jul 2012 Med Fie fik jeg klar besked omkring hendes overvægt flere gange af min dyrlæge og synes det er super de påtaler det.

Fie var jo så lidt svær, fordi der var lange perioder var hun ikke kunne/måtte rører sig for meget, så i de gode perioder lå hun på 27,5 og i den allerværste på små 33...

Floyd har min dyrlæge lidt svært ved at vurdere (ligesom jeg selv har), men han skal efter hvad opdrætter siger, tage lidt på

• #30   12. jul 2012 En kælling : Det ville jeg også synes om, men mange tager det ilde op.
    Det er heller ikke en snak om vægten der er mit problem, mit problem er hvis man skal donkes i hovedet hele tiden.
    Med min chi sagde folk pludselig, nej hvor har han tabt sig, hvor er han blevet fin osv. Men jeg sagde så også fra start hvordan landet lå. Og det gav motivation til at fortsætte, og han blev faktisk rigtig pæn.

Nej vil give dig ret, et ekstra på en chi er temmelig voldsomt smiley

• #31   12. jul 2012 Hold da op hvor er jeg god til at formulere mig forkert smiley

• #32   12. jul 2012 Jeg vil hellere have klar besked, fremfor de pakker det ind, men der er folk jo meget forskellige...

Ville dog ønske læger også påtalte overvægt hos børn, fremfor det er sådan et tabu.

Nå det er vist en anden diskussion smiley

• #34   12. jul 2012 Donket i hovedet ved jeg så ikke.
    Det burde ikke ske hvis man træner samme sted, så har træneren, og andre muligvis.. sagt deres mening omkring hundens vægt.
    Jeg er ikke en der stopper folk op på gåturen og fortælle jeg syntes deres hunde er fede ..

Man kunne vende den, måske tænker de ikke over hunden er fed/overvægtig, måske er de ligeglade, måske ved de ikke mere end at de tror det er helt almindelgit den skal have en tøndeform.
    Men jeg er af den støbning jeg ikke vil prakke folk min mening på, hvis de ikke kender mig, og jeg ikke dem..

Li´som jeg heller ikke vil have folk begynder at fortælle deres mening om alt muligt på min gåtur.
    Jeg er så altid blevet stoppet på mine gåture, omkring Morgan, de skal lige spørge om de må nusse, og spørge hvad han er for en, eller fortælle mig det er en smuk border collie, hmmmf ja hvis det var en border har han nu lidt en forkert form! smiley ..

• #35   12. jul 2012 Magyar: vil give dig ret i at folk ser forskelligt på det, men hvis man nu f.eks tager på skue, ser på de "rigtige" hunde, og læser på hvordan man kan vurdere om hunden er fin, så skal man vel ikke være professor for at se at hunden er flomme fed. Det må stamme fra mangel på indsigt, misforståelse eller dårlig vejledning. Og jeg snakker ikke om et kilo for lidt eller meget.

Jeg kan godt se at folk skal have sådanne ting af vide af træneren, men jeg tror ikke det hjælper at folk donker andre i hovedet hver uge.

• #36   12. jul 2012 BATDOG: det mener jeg bestemt ikke det er!
    Personligt ser jeg sjældent så tynde hunde så det er kritisabelt, jeg har set to el. Tre af hvad jeg kan huske. Mon ikke det bunder i de folk der kommenterer det er farvet af hvordan de tror en hund skal se ud?

• #37   12. jul 2012 Magyar: det kan du jo kun have ret i. Det havde jeg ikke lige tænkt på. Har selv sheltie og her ser jeg ikke det problem smiley

• #38   12. jul 2012 o**MagyarAgár**o.
    Enig.. En sund hund, i flot foderstand, er jo mere aktiv og "flyvsk" på en anden måde en en fed og overvægtig hund, den gider jo knap nok bevæge sig rundt i haven.
    Det må også være tungt at slæbe rundt på så mange ekstra kg (og det er ikke kun 1-3 kg for meget vi snakker om)

Syntes hunde der dyrker motion/sport.. agility, jagt osv. er pænere kropsmæssigt, de har gode muskler og er merkeret.
    I modsætning til mange familie hunde, der "bare" er hjemme og ude og gå lidt i dagligdagen, de er mere buttede og småfede syntes jeg.
    Ikke at der er noget ivejen for at man har hund hjemme, fordi den "bare" er ens kæledyr, er ikke det jeg mener.
    For det kan den have et lige så godt liv ved, men man bør tænker på hvad man stopper i munden på hunden, i forhold til hvor aktiv den er.

Som med mennesker.!

• #39   12. jul 2012 Ja hvis de kunne vælge smiley , men kan nu komme på værre ting end hund kan udsætte for, end "bare" at være familiehund..

Men ja jeg har også to sporty hunde, og jeg syntes de er flotte at se på..
    Men som sagt, jeg går også meget op i de ikke vejer for meget. Og bruger dem også til løb, agility osv.

• #40   12. jul 2012 Ja det kan den smiley mine er familie hunde, og de elsker børn osv.
    Men mine hunde er også min hobby, så jeg går meget op i agility og træning af dem.

Det jeg mener med familiehund, er dem der "bare" har dem hjemme og ikke rigtig foretager sig noget med hunden.

• #41   12. jul 2012 BATDOG

<b> Og det er bare sjovt, for der er en del hundeejere, som ikke føler nogle kvaler ved at hive fat i slanke, velernærede vovser, for at fortælle ejeren, at hunden skal have noget at spise.</b>

Fuldstændig enig. Lidt underlig kultur vi har.

• #42   12. jul 2012 Tja min Aussie er 53 cm og vejer omkring de 20,5 kg, og er 15 mdr.

• #43   12. jul 2012 Jeg arbejder i hjemmeplejen. Kommer rundt til mange mennesker med hunde og mange af dem er for tykke. Hvis det virkelig er så meget at hunden virkelig lider under det (kan knap nok rejse sig uden at puste som et lokomotiv) så siger jeg noget, på en pæn måde. Og ja de ved det godt, men det er bare svært når den står og ser sød ud ved bordet. Så fortæller jeg dem alt hvad jeg ved om overvægtige hunde, og de ser forskrækket på mig og siger at det vil de gøre noget ved. Næste gang jeg kommer, ser jeg en ordenlig portion menneske-aftensmad lagt i hundens skål. smiley

• #44   12. jul 2012 Jeg har ikke tal på, hvor mange gange som træner jeg har opfordret folk til at få justeret fodermængden i den ene eller anden retning (sjældent op, dog).

Og hvor jeg har dog mange gange set undrende udtryk i folks ansigter, for de har lige præcis fået at vide af dyrlægen, at hunden ikke er for tyk.
    Dertil kommer, at folk - når hunden er i fornuftig foderstand - får kommentarer fra folk, der mener de er for tynde.

Og så er det altså svært.

• #45   12. jul 2012 Der er i øvrigt for mig intet odiøst i at tale om hundens vægt. Det er jo ikke menneskets vægt, vi taler om.

Og det er oftest bare en lille justering, der skal til - ejeren skal bare lære at "se" sin egen hund. Det er der mange, der ikke rigtig kan. Det synes jeg man som træner er forpligtet til at gå ind i. Både når det handler om foderstand og ethvert andet udtryk hunden måtte have, der handler om dens trivsel.

• #47   12. jul 2012 Jeg har altid fået mange kommentarer om at mine hunde er for tynde, selvfølgelig specielt whipperne, men så sandelig også gravhundene.
    Det er både fra folk på gaden og div. dyrlæger.

Min nuværende dyrlæge er dog helt enig i mit syn på, hvordan en hund i perfekt kondition skal se ud og siger at 2/3 af de hunde hun ser i sin konsultation er overvægtige i en eller og anden grad.
    Man skal kunne se både ribben og talje på hunden.

Vi har gravhund nr. 8 i huset og har aldrig haft en gravhund med rygproblemer.
    Det er jeg sikker på, foruden gode gener, hænger sammen med, at de aldrig har fået lov til at blive overvægtige.

Alfa har en tendens til at blive doven i forbindelse med løbetid, så skærer jeg da bare i den daglige fodermængde i den periode.

• #48   12. jul 2012 Jeg får fnidder når jeg ser en fed hund - jeg kan SLET ikke ha det !

Jeg synes at jo flere gange ejerne af en sådan hund får at vide at den er flommet, des bedre.

Jeg kunne aldrig drømme om ikke at påpege det overfor ejeren ihvertfald.

Jeg tror ikke min dyrlæge siger det til folk .. han siger tit at det er fantastisk at se hvor godt jeg holder mine hunde, men jeg er ikke helt sikker på at han er ligeså klar i spyttet overfor dem, der ikke har hunde i samme fine form.

• #49   12. jul 2012 Din collie kan da vist heller ikke være åleslank ?

Min malle er ca 60 cm og vejer 26 kg .. så 48,5 cm og 25 kg ???

• #50   12. jul 2012 Ghini er 47 cm og vejer 11 kg, Alfa er 52 cm og vejer 18, så 25 lyder vildt, mon der skulle stå 15.

• #51   12. jul 2012 Susanne- Du var lige hurtigere end mig, så var det en trykfejl smiley

• #52   12. jul 2012 Susanne -

Nå for pokker - det andet lød da også lidt voldsomt smiley

• #53   12. jul 2012 Jeg kan slet ikke lade være med at kommenterer en fed hund, hvis jeg altså kender ejeren, ville aldrig gøre det til en tilfældig og selvfølgelig skal træneren kommetere dels fordi det ikke er alle der jævnligt besøger Dr Dyr og dels fordi de slider på hundes lede, ben og ikke mindst hjerte m.m når den er fed. Min er desværre for tynd, men jeg kan ikke få mere sul på ham, man kan mærke hele rygsøjlen men det ses heldigvis ikke pga pelsen. smiley jeg siger hellere et par kilo for lidt end et par for meget ( antal kilo afhængig af størrelsen på hund)

• #54   12. jul 2012 Kathrine, jo og mht heste så svarer ejer ofte når man påpeger at den vejer 30 kg for meget, åh ja men han skal da have lidt at tære på eller jo men han er jo på sommer græs, fint nok men så skal man ikke træne hårdt det ødelægger hestens ben at bære rundt på ekstra kilo i hård træning.

• #55   12. jul 2012 Jeg kan slet ikke have tykke hunde og heldigvis er min dyrlæge lige så hysterisk med det, så der høre man sandheden, de er tit efter min mor fordi hendes hund er for tyk og har den dårligste kondi, jeg er selv hys med det så mine hunde bliver holdt rigtig slanke, Bazil er udstillingshund og skal være fit, Fluffy har HD og er halv mynde så hun skal bestemt også holdes slank, kæmper dog med hende hver gang hun har været hos min mor for hun fatter ikke det ikke er for hundens bedste at få lov til at æde løs, så hun skal altid smide 1-2 kg efter en weekend der, men lige nu vejer hun 16 kg og er 50 cm

• #56   12. jul 2012 Jeg plejer at sige, når folk ind imellem siger "guuuud, hvor er jeres hunde tynde" .. "ja, det er de .. hjemme hos os, er det kun os, der er fede" smiley

• #57   12. jul 2012 Jeg har en dyrlæge der påtaler meget kraftigt hvis hunden er blevet for tyk. Jeg skulle til årligt tjek med Albert, hvor han var blevet lidt små tyk efter en ufrivillig lang barselspause ( jeg fødte 6 uger for tidligt og lå 5 uger på sygehuset) Jeg blev sgu helt flov over det, bagefter blev jeg egentlig glad for at han påtalte det, for det var jo bare om at komme igang med at få ham ned på idealvægten igen.
    Min dyrlæge ved godt hvad jeg bruger min hund til, så han er meget obs på det. Heldigvis er det den eneste gang det er sket.

Jeg kan ikke dy mig for at lige snakke lidt med de nye hundeførere på ag banen om hundens vægt. Det er en hård sport og det bliver da lige det mere hårdt for dem, hvis de slæber rundt på for mange kilo.

• #58   13. jul 2012 måske er problemstillingen ikke altid dyrlæger. Men at folk ikke vil tage imod råd om vægttab af deres hund. Der er mange der ikke kan lad værre med at give hunden lidt ekstra ok lidt lækker. Jeg tror helt sikkert at dyrlæger kan mærke på folk/kunder hvor imodtagelige de er for den slags "kritik". (nogle, ikke alle) Derfor kan det være svært for dem, uden at g'øre kunden sur, derfor siger de måske den slags for forsigtigt, så kunden tolker det til at hunden er fin nok.
    Hvem ved.

• #60   13. jul 2012 Palle med pote..
    Tænker præcis det samme..

Men i mit lille hoved kan jeg kan ikke forstå de ikke kan se hunden ser "forkert" ud .. Det er jo ikke normalt for en hunds udseende i dag at have en ordenlig bolledej ud over begge ribben og manglende talje..?!
    Eller er der bare tendens til så meget fedme hos vores kæledyr den dag i dag at vi bare ikke længere ser det? ...

• #61   13. jul 2012 Jeg siger til folk,hvis hunden er for fed og jeg møder dem ofte i svømmehallen,når Fido har ligget i ro i en periode efter en skade.. Jeg kan kun vejlede og forklare,hvorfor det ikke er sundt for hunden,men kan jo ikke bestemme om de vil følge mine råd.. Min egen dyrlæge ved jeg gør det samme.. Nu er mine hunde ikke fede og blir det aldrig.. jeg ser det som misforstået godhed,eller ren dovenskab,at hunden får lov til at blive fed.. men en fed hund er jo ikke så aktiv som en fit smiley

• #63   13. jul 2012 <i>Eller er der bare tendens til så meget fedme hos vores kæledyr den dag i dag at vi bare ikke længere ser det? ...</i>

Jeg tror at det er en del af svaret.

Vi har jo en cane corso - hun er, selvfølgelig, slank. Men når man ser de fleste muskelhunde af molosserracerne er de langt tykkere end vores. Jeg var i AA og mødte to DDB´ere .. nøj, de var fede !
    Men tendensen hos lige netop molossejere er, at "jo større jo bedre" - og en overvægtig hund syner jo af langt mere, end en hund, der er slank.
    Så lige netop med den slags hunde tror jeg det er blevet sådan.

Og på DKK-udstillingerne - hvor man jo burde forvente en form for indsigt - kan man jo ved selvsyn se hvor fede labradoren skal være for at komme i betragtning. Talte med en ung pige med en hanhund i korrekt foderstand - hun havde fået at vide af dommeren, at den var alt for tynd.
    Ligeledes er min veninde nødt til at skrue op for foderet til sin Bouvier når den skal på udstilling. Den bliver ellers trænet i ipo, og der er den jo nødt til at blive holdt slank, men når udstillings-sæsonen starter, feder hun ham bevist op. Og det virker .. trist, men sådan vil udstillingsdommerne helst se det åbenbart.

• #64   13. jul 2012 Ja, jeg tager tit hundene med når jeg alligevel skal til de ugentlige møder smiley ;)

Jeg synes ikke at "fylde" har noget som helst med overvægt at gøre - min lille malle, der vejer omkring 25 kg, har fylde så det vil noget (det fik jeg ovenikøbet at vide af en udstillingsdommer, som mente at det da bestemt var en information som jeg var interesseret i smiley ) - men han er da bestemt slank.

Corsoen vi har kan også bevæge sig og løbe - men hun vejer altså også kun 37 kg. hvilket ikke er så meget for sådan en smiley

• #65   13. jul 2012 Jeg forstår da bare ikke hvoradn man på udstillinger kan give et "Go" for at hunden er fin og flot, selvom den er overvægtig.
    En overvægtig hund, er efter min mening ikke en sund hund, og det er vel de sunde hunde der burde få de bedste udtalelser og karaktere osv. på udstillinger.

• #66   13. jul 2012 Vi er mange moloss-ejere tilstede smiley :D smiley :D

Har du oplevet at få din bulldog dømt ned pga manglende fylde = overvægt ?

En kælling - ja, det burde de .. men sådan hænger tingene ikke helt sammen smiley

• #67   13. jul 2012 Nej det kan jeg så læse smiley
    Jeg kender INTET til udstillinger, men mener da det burde være de flotte, slanke og atlete hunde der skulle have de bedste udtalelser

• #68   13. jul 2012 Da jeg arbejdede for dyrlægen hørte jeg at dyrlægerne ALTID kommenterede dyrenes vægt hvis de var overvægtige. Men det er helt utoligt så mange undskyldninger dyre ejere har.
    Jeg har helt seriøst stået og hørt en hunde ejere svare
    "Ja men han har ikke karakter styrke til at tabe sig"

Jo jeg er sikker på Dyrlægerne siger noget til ejerene til de årlige tjek, hvis hunden/katten er overvægtig. Men jeg er også sikker på ejer har selektiv hukommelse på det punkt.

• #70   13. jul 2012 Stakkels Deva ville ikke ha en chance smiley

smiley

• #71   13. jul 2012 MagyarAgár

Altid smiley

• #72   14. jul 2012 Mine dyrlæger siger det promte når de ser det på hunden eller vægten. Og det er rart smiley Man kan som ejer nogen gange selv have svært ved at se det.

Kommentér på:
Fede hunde & dyrlæger

Annonce