Fede hunde & dyrlæger {{forumTopicSubject}}
Jeg oplever gang på gang at møde hunde, som tydeligt er for fede ( bredeste sted lige midt på maven, ingen talje, helt flade på hele ryggen og/eller helt tøndeformede).
I går var jeg ude hos en 10 mdr. labrador.
Det er der for så vidt ikke noget odiøst i, - dét jeg bare ærgrer mig over gang på gang er, at de her ejere fortæller, at deres dyrlæger lige har sagt, at hunden er i den fineste foderform.
Det er sikkert nogle gange ikke helt rigtigt, men omvendt har jeg hørt den sætning SÅ mange gange, at jeg begynder at tro, at dyrlægerne faktisk nogle gange godkender/siger god for tykke hunde.
Jeg så nogle tal forleden, hvor - jeg tror det var 65 % ( er ikke helæt sikker, men tallet var ret højt) for, hvor mange procentdele af vore hunde, der er for tykke.
Er jeres dyrlæger og andre, som bør vide noget om dette her ( trænere/instruktørere) gode til at fortælle folk, når den er gal........eller vender man det blinde øje til?
jan 2012
Følger: 23 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 4.224
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.411
Men hende/dem, der har overtaget klinikken, er - efter min mening - alt for kundevenlige. Selv når jeg indimellem selv har syntes, at Lanka var lige lidt for rund, har de altid ment at hun var helt fint, og kommet med kommentarer som "Hun er jo også en ældre dame efterhånden". Det mener jeg jo ikke er nogen undskyldning.
Jeg er helt hys omkring at hundene skal være i ordentlig foderstand, og deres foder bliver hele tiden tilpasset efter "sidebenene".
jun 2010
Følger: 81 Følgere: 87 Hunde: 1 Emner: 130 Svar: 1.335
Men jeg er 100 på at hvis Chico ville blive det midste overvægtig så ville de sige det og de vejer ham også vær gang han er til det årlige chek og vaccine.
Jeg ved så ikke med Skives DcH trænere, om de ville sige noget for har aldrig trænet der. Men kender en der har og deres hund er overvægtig (ikke slemt men hun er buttet) og der har de vist ikke blandet sig i det.
Men et eller andet sted synes jeg heller ikke det er trænerne der skal blande sig i om hunden er for tyk men mere dyrlægen da det jo er dyrlægen der skal hjælpe en med og holde hunden sund og rask og trænerne der skal hjælpe en med at træne sin hund.
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.411
maj 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 5 Emner: 48 Svar: 284
men hun ved også godt vi har prøvet alle mulige light foderprodukter for at få ham ned i vægt og han spiser ikk engang de potioner han skal. så tror ikke der er så meget at gøre ved det. heldigvis er han ikke generet af det.
jul 2004
Følger: 20 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 94 Svar: 1.811
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
det faldt vist ikke i god jord hos ejeren.
jeg har ikke før haft så overvægtig en hund på mit hold
jun 2010
Følger: 81 Følgere: 87 Hunde: 1 Emner: 130 Svar: 1.335
Der lyder mere forkert i mine øre at en dyrlæge ikke reagere på en overvægtig hund end at en hundetræner ikke siger noget.
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 260 Svar: 7.936
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 63 Svar: 2.350
Omvendt har vi haft en hund der var lidt til den tynde side. Vi havde en GD blandin hvor min ene dyrlæge konsekvent mente hun absolut ikke måtte blive tykkere, men vi kæmpede for at holde vægten oppe og hun var noget kraftigere bygget end en GD altså ryg osv. Var bredere, men det tog hun bare ikk hensyn til. Selvom man kunne se ribben og det hele. Hende bruger jeg ikke mere.
Kaya er heldigvis lige som hun skal være.
Ja der er for tykke hunde. Men der er sandelig også for tynde, hvor kan jeg blive utilpas når der til træning kommer en shcæfer på knapt et år, hvor ribben og hofter stikker unaturligt ud. Ejeren er sådan en type der altid har en cigaret i den ene hånd og tænker tilsyneladende mere på den end hunden, og det virker mest af alt som om han er ligeglad. Hvor har jeg ondt af den hund.
Sandt at sige, så tror jeg hverken det er sundt at være for tyk el. Tynd
dec 2008
Det tror jeg nu er ret forskelligt. Jeg ville være glad for at få det at vide, hvis jeg ikke selv kunne se det. Jeg ville blive flov, ja, men bestemt ikke fornærmet
jun 2006
det hjalp jo heller ikke meget at godbidderne ejeren brugte var 2 cm store stykker kogt flæsk.. I rigelige mængder.
Jeg kom aldrig igennem til ejeren.. desværre for hunden
jun 2006
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 431 Svar: 5.968
Dyrlægen (som jeg lige har "fået" fordi ham den anden er gået på pension) nullerede rundt i Morgans lange pels da han skulle have sit årlige stik og kontrol, og så spurgte jeg hvad hun lavede, og jeg fik svaret, skal bare se om den er tyk ..
Øhm okay tænkte jeg bare, du kan se hans talje når han står oprejst? ...
Jeg ser dagligt overvægtige og meget overvægtige hunde på mine gåture .. Og jeg må ærlig indrømme jeg gang på gang tænker, stakkels hund.
Ofte så tror jeg at folk tror hunden sulter hvis ikke den får fylt skålen op, og så tror jeg også hundene "den dag idag" får meget mere menneskemad end "før i tiden" ..
Tror så også dyrlægerne kan tage noget af skylden, fordi de netop ikke vil/tør sige noget, fordi de pleaser deres kunder .. Hvilket jeg mener er meget forkert, de skal vel vejlede og råde folk til at skære ned på foderet, og evt. nok også dyrke noget mere motion ..
Syntes det er så synd når hunde vejer alt for meget.
maj 2008
Følger: 24 Følgere: 27 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.818
<b> Men et eller andet sted synes jeg heller ikke det er trænerne der skal blande sig i om hunden er for tyk men mere dyrlægen da det jo er dyrlægen der skal hjælpe en med og holde hunden sund og rask og trænerne der skal hjælpe en med at træne sin hund.</b>
Det er jeg ikke enig med dig i.
Fedme påvirker adfærd, - fede hunde kan være svære at træne med, - sværere at motivere. Så det er bestemt en del af en helhed, når jeg råder og vejleder folk ift. træning og adfærdsbehandling af hunde.
Desuden - når folk overfodrer deres hunde, kan jeg jo ikke vide, om de godt ved det, men bare er ligeglade, ...eller, om de rent faktisk ikke ved det ( - som dem jeg nævner i startindlægget).
Jeg kan ikke forhindre, hvis folk VIL have fede hunde, - men jeg mener bestemt, at jeg som instruktør bør påpege, såfremt en hund er for tyk. Ligesom jeg også mener, at såfremt dyrlægen oplever adfærd, som er "usund" ( eks. ekstrem aggression el. lign), at h*n forhåbentlig også påpeger det. Det handler vel om, at vi hjælper hundeejerne til at give deres hunde ( og dermed dem selv) den rigtige velfærd.
dec 2008
Det ville da være trist, hvis jeg var det. Har nu selv nævnt overfor et par stykker, at deres hunde havde for meget sul. De vidste det godt selv og blev ikke fornærmede. På den anden side, har i hvert fald den ene ikke gjort noget ved det
nov 2005
Vores træner sagde også gang på gang den skulle på kur, og rådede ejeren til at få fat i kalkun eller andet magert som belønning istedet for pølser og frolic.
Træneren mente jo bestemt også den vejede for meget, når han havde en velvoksen langhåret IPO schæfer han på 40 kg.
apr 2010
Min dyrlæge skal dog se/sige det.
Med hensyn til at overvægtige hunde ikke kan løbe agility, min sofus har Ken Lindeblad anbefalet jeg starter til agility med igen, og jeg vil mene han burde vide noget om det. Naturligvis er der grænser, men jeg forventer min hundetræner ikke sender mig hjem fordi min hund er overvægtig.
Men jo det er skræmmende hvis dyrlægerne ikke kan vejlede korrekt, og har set flere hunde hvor ejerne virkelig tror deres hunde er i god foderstand.
nov 2005
Og det var endda en lille lab, ...
apr 2010
apr 2010
Jeg kender en med en rottweiler som er tøndeformey, og hun tror vitterligt den er i god foderstand, og både min kæreste og jeg har prøvet, den er så fed såden ikke kan løbe. Det er godt nok synd.
apr 2010
Jeg mener desværre der er forskel på om en hund er rad mager eller alm. Slank eller lidt tynd. Derfor er der forskel.
nov 2005
Jeg mener da heller ikke det gør noget hvis en hund vejer 2 kg for meget eller for lidt, afhængig af hundens størrelse naturligvis..
men hvis fx. min træner mente min hund var for tyk (elelr for tynd) så ville jeg da gerne vide det. Og så kan jeg jo tage den derfra, og se om der er noget om det. Men mine er i flot og fin foderstand, sagde min dyrlæge, og det mener jeg også de er
dec 2008
Øv, det er sørgeligt, synes jeg
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Fie var jo så lidt svær, fordi der var lange perioder var hun ikke kunne/måtte rører sig for meget, så i de gode perioder lå hun på 27,5 og i den allerværste på små 33...
Floyd har min dyrlæge lidt svært ved at vurdere (ligesom jeg selv har), men han skal efter hvad opdrætter siger, tage lidt på
apr 2010
Det er heller ikke en snak om vægten der er mit problem, mit problem er hvis man skal donkes i hovedet hele tiden.
Med min chi sagde folk pludselig, nej hvor har han tabt sig, hvor er han blevet fin osv. Men jeg sagde så også fra start hvordan landet lå. Og det gav motivation til at fortsætte, og han blev faktisk rigtig pæn.
Nej vil give dig ret, et ekstra på en chi er temmelig voldsomt
apr 2010
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Ville dog ønske læger også påtalte overvægt hos børn, fremfor det er sådan et tabu.
Nå det er vist en anden diskussion
nov 2005
Det burde ikke ske hvis man træner samme sted, så har træneren, og andre muligvis.. sagt deres mening omkring hundens vægt.
Jeg er ikke en der stopper folk op på gåturen og fortælle jeg syntes deres hunde er fede ..
Man kunne vende den, måske tænker de ikke over hunden er fed/overvægtig, måske er de ligeglade, måske ved de ikke mere end at de tror det er helt almindelgit den skal have en tøndeform.
Men jeg er af den støbning jeg ikke vil prakke folk min mening på, hvis de ikke kender mig, og jeg ikke dem..
Li´som jeg heller ikke vil have folk begynder at fortælle deres mening om alt muligt på min gåtur.
Jeg er så altid blevet stoppet på mine gåture, omkring Morgan, de skal lige spørge om de må nusse, og spørge hvad han er for en, eller fortælle mig det er en smuk border collie, hmmmf ja hvis det var en border har han nu lidt en forkert form! ..
apr 2010
Jeg kan godt se at folk skal have sådanne ting af vide af træneren, men jeg tror ikke det hjælper at folk donker andre i hovedet hver uge.
apr 2010
Personligt ser jeg sjældent så tynde hunde så det er kritisabelt, jeg har set to el. Tre af hvad jeg kan huske. Mon ikke det bunder i de folk der kommenterer det er farvet af hvordan de tror en hund skal se ud?
apr 2010
nov 2005
Enig.. En sund hund, i flot foderstand, er jo mere aktiv og "flyvsk" på en anden måde en en fed og overvægtig hund, den gider jo knap nok bevæge sig rundt i haven.
Det må også være tungt at slæbe rundt på så mange ekstra kg (og det er ikke kun 1-3 kg for meget vi snakker om)
Syntes hunde der dyrker motion/sport.. agility, jagt osv. er pænere kropsmæssigt, de har gode muskler og er merkeret.
I modsætning til mange familie hunde, der "bare" er hjemme og ude og gå lidt i dagligdagen, de er mere buttede og småfede syntes jeg.
Ikke at der er noget ivejen for at man har hund hjemme, fordi den "bare" er ens kæledyr, er ikke det jeg mener.
For det kan den have et lige så godt liv ved, men man bør tænker på hvad man stopper i munden på hunden, i forhold til hvor aktiv den er.
Som med mennesker.!
nov 2005
Men ja jeg har også to sporty hunde, og jeg syntes de er flotte at se på..
Men som sagt, jeg går også meget op i de ikke vejer for meget. Og bruger dem også til løb, agility osv.
nov 2005
Men mine hunde er også min hobby, så jeg går meget op i agility og træning af dem.
Det jeg mener med familiehund, er dem der "bare" har dem hjemme og ikke rigtig foretager sig noget med hunden.
maj 2008
Følger: 24 Følgere: 27 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.818
<b> Og det er bare sjovt, for der er en del hundeejere, som ikke føler nogle kvaler ved at hive fat i slanke, velernærede vovser, for at fortælle ejeren, at hunden skal have noget at spise.</b>
Fuldstændig enig. Lidt underlig kultur vi har.
nov 2005
okt 2010
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 102 Svar: 972
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Og hvor jeg har dog mange gange set undrende udtryk i folks ansigter, for de har lige præcis fået at vide af dyrlægen, at hunden ikke er for tyk.
Dertil kommer, at folk - når hunden er i fornuftig foderstand - får kommentarer fra folk, der mener de er for tynde.
Og så er det altså svært.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Og det er oftest bare en lille justering, der skal til - ejeren skal bare lære at "se" sin egen hund. Det er der mange, der ikke rigtig kan. Det synes jeg man som træner er forpligtet til at gå ind i. Både når det handler om foderstand og ethvert andet udtryk hunden måtte have, der handler om dens trivsel.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 7.898
Det er både fra folk på gaden og div. dyrlæger.
Min nuværende dyrlæge er dog helt enig i mit syn på, hvordan en hund i perfekt kondition skal se ud og siger at 2/3 af de hunde hun ser i sin konsultation er overvægtige i en eller og anden grad.
Man skal kunne se både ribben og talje på hunden.
Vi har gravhund nr. 8 i huset og har aldrig haft en gravhund med rygproblemer.
Det er jeg sikker på, foruden gode gener, hænger sammen med, at de aldrig har fået lov til at blive overvægtige.
Alfa har en tendens til at blive doven i forbindelse med løbetid, så skærer jeg da bare i den daglige fodermængde i den periode.
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 346 Svar: 14.168
Jeg synes at jo flere gange ejerne af en sådan hund får at vide at den er flommet, des bedre.
Jeg kunne aldrig drømme om ikke at påpege det overfor ejeren ihvertfald.
Jeg tror ikke min dyrlæge siger det til folk .. han siger tit at det er fantastisk at se hvor godt jeg holder mine hunde, men jeg er ikke helt sikker på at han er ligeså klar i spyttet overfor dem, der ikke har hunde i samme fine form.
jan 2006
Min malle er ca 60 cm og vejer 26 kg .. så 48,5 cm og 25 kg ???
okt 2010
okt 2010
jan 2006
Nå for pokker - det andet lød da også lidt voldsomt
jan 2012
jan 2012
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.349
jan 2006
sep 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 22 Svar: 870
Min dyrlæge ved godt hvad jeg bruger min hund til, så han er meget obs på det. Heldigvis er det den eneste gang det er sket.
Jeg kan ikke dy mig for at lige snakke lidt med de nye hundeførere på ag banen om hundens vægt. Det er en hård sport og det bliver da lige det mere hårdt for dem, hvis de slæber rundt på for mange kilo.
okt 2010
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 102 Svar: 972
Hvem ved.
nov 2005
Tænker præcis det samme..
Men i mit lille hoved kan jeg kan ikke forstå de ikke kan se hunden ser "forkert" ud .. Det er jo ikke normalt for en hunds udseende i dag at have en ordenlig bolledej ud over begge ribben og manglende talje..?!
Eller er der bare tendens til så meget fedme hos vores kæledyr den dag i dag at vi bare ikke længere ser det? ...
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.996
jan 2006
Jeg tror at det er en del af svaret.
Vi har jo en cane corso - hun er, selvfølgelig, slank. Men når man ser de fleste muskelhunde af molosserracerne er de langt tykkere end vores. Jeg var i AA og mødte to DDB´ere .. nøj, de var fede !
Men tendensen hos lige netop molossejere er, at "jo større jo bedre" - og en overvægtig hund syner jo af langt mere, end en hund, der er slank.
Så lige netop med den slags hunde tror jeg det er blevet sådan.
Og på DKK-udstillingerne - hvor man jo burde forvente en form for indsigt - kan man jo ved selvsyn se hvor fede labradoren skal være for at komme i betragtning. Talte med en ung pige med en hanhund i korrekt foderstand - hun havde fået at vide af dommeren, at den var alt for tynd.
Ligeledes er min veninde nødt til at skrue op for foderet til sin Bouvier når den skal på udstilling. Den bliver ellers trænet i ipo, og der er den jo nødt til at blive holdt slank, men når udstillings-sæsonen starter, feder hun ham bevist op. Og det virker .. trist, men sådan vil udstillingsdommerne helst se det åbenbart.
jan 2006
Jeg synes ikke at "fylde" har noget som helst med overvægt at gøre - min lille malle, der vejer omkring 25 kg, har fylde så det vil noget (det fik jeg ovenikøbet at vide af en udstillingsdommer, som mente at det da bestemt var en information som jeg var interesseret i ) - men han er da bestemt slank.
Corsoen vi har kan også bevæge sig og løbe - men hun vejer altså også kun 37 kg. hvilket ikke er så meget for sådan en
nov 2005
En overvægtig hund, er efter min mening ikke en sund hund, og det er vel de sunde hunde der burde få de bedste udtalelser og karaktere osv. på udstillinger.
jan 2006
Har du oplevet at få din bulldog dømt ned pga manglende fylde = overvægt ?
En kælling - ja, det burde de .. men sådan hænger tingene ikke helt sammen
nov 2005
Jeg kender INTET til udstillinger, men mener da det burde være de flotte, slanke og atlete hunde der skulle have de bedste udtalelser
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.037
Jeg har helt seriøst stået og hørt en hunde ejere svare
"Ja men han har ikke karakter styrke til at tabe sig"
Jo jeg er sikker på Dyrlægerne siger noget til ejerene til de årlige tjek, hvis hunden/katten er overvægtig. Men jeg er også sikker på ejer har selektiv hukommelse på det punkt.
jan 2006
jan 2006
Altid
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.097
Fede hunde & dyrlæger