Kursister med fede hunde {{forumTopicSubject}}
Jeg ved, at vi er mange herinde, som underviser i hundetræning/adfærdstræning enten på klubbasis eller i privat regi, så jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor meget I går op i hundenes velfærd, når det gælder fedme.
Jeg selv anser meget overvægtige hunde for lige så stor en trussel mod en hunds velfærd, som havde den været undervægtig.
Jeg forsøger mig til at begynde med med en lidt humoristisk indgangsvinkel al la ( jeg tror, at din hund bor lidt for tæt på køleskabet), og får mig derefter en kort, men alvorlig snak om, hvordan hundens vægt skal være.
Efterfølgende følger jeg op på dette, når folk kommer til træning.
Nogle gange oplever jeg, at folk slet ikke respondere og gør noget ved problemet, og så bliver jeg klart mere direkte og alvorlig.
Det sidste eksempel jeg har var en smældfed berner sennen ( en race, som ofte holdes ret overvægtig).
Jeg oplevede hunden 1. gang i oktober og påtalte allerede ved vores første møde, at hunden var svært overvægtig. I slutningen af februar var der endnu ikke sket noget, så der "skruede jeg bissen på" og bad om jeg ikke kunne få lov til at få at vide, hvor meget hunden vejede og så følge den resten af kurset.
Resultatet var, at manden ( som også var svært overvægtig og havde hjerteproblemer) blav væk med hunden selvom vi kun var halvt inde i kurset.
Jeg har selvfølgelig en indre diskussion med mig selv om, hvor hårdt man skal gå til folk, - og hvor hurtigt.
Jeg er kommet til den beslutning, at jeg altså ikke kan vende det blinde øje til den slags "omsorgssvigt" uden at gøre, hvad jeg kan for at rette op på situationen.
At det så af og til kan ende med, at folk alligevel holder på at tage den forkerte beslutning, kan jeg ikke se, jeg kan gøre så meget ved.
Men jeg vil da gerne kaste dette emne op til debat.
Så hvad synes du?
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
Nu er der self hunde der trods minimalt foder og masser af motion, bare ikke sådan lige er til at holde slanke. Men det gør bestemt ikke noget at det bliver påtalt.
Måden det gøres på, synes jeg dog skal overvejes grundigt, for det hjælper jo hverken hund eller ejer, hvis de så stopper med at komme.
jul 2007
Følger: 15 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 1.427
Jeg kender rigtig mange hvis hunde er overvægtige, og jeg forstår ikke at de ikke gør noget ved det. For det må da også være hårdt for en hund der måske skal veje 30 kg, men vejer 40..
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Jeg har endnu ikke oplevet, at mine ord ikke er taget til efterretning. Der er ikke nogen hunde på mit hold, der forbliver fede, så min måde at få det formidlet på, må jeg jo konstatere virker.
Jeg synes det ville være utroværdigt af mig som træner, hvis jeg ikke gjorde opmærksom på det.
maj 2008
Følger: 24 Følgere: 27 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.818
Man kan selvfølgelig altid diskutere hvordan og hvorledes tingene skal serveres, og det er vigtigt, at man meget langt hen ad vejen udviser forståelse og råder og vejleder om foder.
Jeg tror på, at en mundtlig instruktion face to face er langt mere virkningsfuld end at stikke folk et papir i lommen.
Når kursister tilmelder sig hos mig, får de altid en meget udførlig kursusbekræftelse retur, hvor der øverst står "læs denne mail godt igennem". Hver kursusgang er der folk, som ikke har gjort det!
jan 2010
Følger: 42 Følgere: 40 Hunde: 5 Emner: 403 Svar: 3.011
Hans vægtprobl. er aldrig blevet størrer end max 2 kg. men det kan hurtigt blive værre hvis jeg slipper taget.
jeg ville bestemt blive glad hvis der kom en og tog min hunds problemer alvorligt og ville hjælpe mig med råd og vejl. , der kunne jo komme noget frem som jeg ikke selv havde tænkt på.
Så fortsæt endelig det gode initiativ til glæde for hundene.
Og ja , der vil altid være nogen som du ikke kan nå , uanset hvor pædagogisk du angriber problemet.
aug 2006
En af de ting, jeg hører, når jeg kommenterer en hvalp eller unghunds vægt er faktisk, at ejerens dyrlæge har sagt god for den foderstand hunden er i - selvom den tydeligvis er for fed.
Det er nok en af de største hurdler at komme over - at dyrlægerne faktisk rådgiver helt hen i skoven..
jan 2007
Self skal hunde ikke rende rundt og ligne en sæk knogler. Men mange hunde er jo faktisk så tykke at hverken hofter, ribben eller rygrad er til at finde. Og den foderstand er ganske mange helt tilfredse med.
dec 2009
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 73 Svar: 2.610
Men kunne da forestille mig at hvis jeg havde en overvægtig hund og der blev kommenteret på det på en bestemt måde, ville det kunne opfattes som om at det også var ment på mig. Så lige i den situation tror jeg man skal være lidt påpasselig med hvad man siger. man kunne jo bare spørge til hvilket foder hunden får, måske anbefale nogle andre guffere og bruge den ingangsvinkel i stedet for at spørge om vægten på hunden.
aug 2006
Jeg er selv temmelig overvægtig, men jeg oplever aldrig, at nogen tvivler på mine ord omkring hundenes foderstand af den grund. Det bliver man altså nødt til at kunne skille fra hinanden.
Og de perioder, hvor min hund på grund af stilstand i fysisk aktivitet har været lige i overkanten, har folk også kommenteret det til mig - og jeg ville da være et skarn, hvis jeg tog det som et hint om, at JEG var for fed. Det er trods alt at lægge for meget i andres mund... Selvom de i så tilfælde ville have ret ;o)
dec 2009
aug 2006
Man skal altid formulere sig på en ikke-stødende måde. Der skiller debat om vægt sig slet ikke ud.
Man skal være ærlig, troværdig og hjælpsom. Ganske enkelt - og det er ligegyldigt hvad det drejer sig om, om hunden.
apr 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 203 Svar: 2.340
Selvfølgelig siger jeg det på en pæn måde og rådgiver gerne om hvordan hunden kan tabe sig.
Jeg møder jævnligt nogle der mener mine er alt for tynde. Det er de kun hvis de bliver sammen lignet med deres velnærede eksemplarer.
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Men når træneren så har sagt sin mening om hunden´s vægt, så ville jeg også forvente at, det ikke blev nævnt mere, jeg ville komme til træning for at lære træningen med hunden
Det vægtmæssige ville jeg tage med min dyrlæge
aug 2006
Jeg har det sådan, at med den type træning vi laver, så er det et stort svigt fra mig, hvis jeg ikke orienterer hundeførerne om, at hundens vægt kombineret med den type aktivitet, den laver er en farlig coctail, der kan koste hunden livet.
Jeg ville i mine øjne være en elendig træner, hvis jeg ikke fulgte op på det, hvis jeg kan se, at det ikke går så godt med vægttabet.
dec 2009
jan 2006
Synes det er en hårfin balance og man risikere blot at hunden fremover bliver væk fra træning og gad vide hvilke andre problemer der så kommer, ud over det med vægten ?
Arbejder jo selv med børn og vi påtaler vægten, men vi "dunker" absolut ikke folk i hovedet med det efterfølgende...
aug 2006
Hvorfor er det dog så tabubelagt og ømt? Det handler om ti gram mindre i skålen to gange om dagen?
Jeg tror vist der bliver lagt lige lovligt meget i det, end det er nødvendigt - og som sagt har jeg aldrig oplevet nogen blive fornærmet over fodersnak - heller ikke når det kommer til mængden af den.
jan 2006
maj 2008
Som du jo også kan se, så ligger der MANGE overvejelser til grund for, hvorfor jeg reagerer, som jeg gør og hvordan på hvilke tidspunkter.
Der vil efter min bedste overbevisning altid være hundeejere, som uanset hvor gelinde man går til dem, vil blive fornærmede, og så er det i mine øjne et spørgsmål om, hvor ens loyalitet ligger - skal man holde sin bøtte i af hensyn til ejeren? Eller skal man holde fast poå, at hunden er for overvægtig til at det er sundt for den af hensyn til HUNDEN?
Som gl. folkeskolelærer har jeg oplevet nøjagtig den samme problemstilling mht. fede børn og forældre, som blev smækfornærmede.
Det grelleste eksempel var en pige, som jeg underviste i gymnastik og derfor havde mulighed for at opleve i eva-kostyme. Denne stakkels pige i 7. klasse havde store strækmærker på maven af fedme hele vejen rundt.
Og da vi lærere opfordrede forældrene til at se lidt nærmere på pigens kost ( da det også ud over at være usundt også medførte drillerier), kvitterede forældrene, især moderen med nogle meget spydige bemærkninger.
Selv lægerne på Rigshospitalet har jeg hørt udtale de samme problemstillinger.
En del mennesker ER altså udenfor pædagogisk rækkevidde, og de skal i hvert fald ikke have MIN velsignelse til at vedblive at svigte deres dyr uden påtale.
Natascha F
Du skriver: "Men jeg ville faktisk blive irriteret hvis min træner gik op og blandede sig i det. Det er ikke trænerens hund, så det er altså ikke noget træneren skal blande sig i."
Jeg er MEGET uenig med dig.
Jeg kan ikke gå ud fra, at folk har taget en bevidst stilling til, om de vil have deres hund i den ene eller anden størrelse.
Tværtimod er de fleste mennesker meget glade for at man hjælper dem med hele hunden og ikke bare går op i sit og dæk på en træningsplads. Især når man som jeg hovedsageligt undervise ganske almindelige familiehunde, - og ofte har førstegangshundeejere på mine hold.
Mange har jeg da også måtte sende til dyrlægen, fordi jeg har kunne se klare symptomer på hudproblemer, bevægelsesproblemer osv.
Men det mener du måske heller ikke, at man som erfaren og uddannet instruktør skal blande sig i.
Mange hunde har den adfærd, som de har pga. smerter. En hund med f.eks. HD eller AD eller andre ledsygdomme bliver da belastet af en enorm overvægt, og dette kan jo bl.a. være grunden til en forøget aggression eller indadvendthen.
Jo, så sandelig skal man da som instruktør se på HELE hunden og dens adfærd og det, som kan influere på dette, samt hundens velfærd.
Alt andet ville da være en ansvars-fraskrivelse i mine øjne.
maj 2008
Jeg har talt med mange dyrlæger om dette her problem. Mange mennesker hører simpelthen ikke, hvad der bliver sagt. Og de lyver for sig selv og andre, når de siger, at dyrlægen har sagt god for den.
Jeg har flere gange efterkontrolleret folks udsagn på den måde, når jeg har tækt "Har din dyrlæge virkelig sagt det!!!!!!!!!!!!!!!!"
I de tilfælde har det altid vist sig, at det har dyrlægen ved Gud ikke! Det er løgn fra enden til anden.
Og vi snakker jo ikke om 2 kg. plus/minus på en mellemstor hund. Vi snakker om virkelig fede hunde, hvor der tydeligvis er en helbredsmæssig risiko.
maj 2008
Fint nok, når man kan se, at folk begynder at gøre noget for deres dyr, - det kan man sagtens vurdere på en måned eller to.
Eksemplet med berner sennen hunden gik tilbage til oktober ´09. I løbet af oktober, nov, dec, jan og februar havde denne her hund ikke tabt sig eet gram.
Dét vil jeg ikke bare lade stå uimodsagt og så er jeg nået dertil, at hvis folk partout VIL ødelægge deres hund på den måde, så sker det ikke foran synet på mig. Så må de gå et andet sted hen. Mere "til salg" og forhippet på, at folk skal komme og træne hos mig, er jeg heller ikke.
jan 2007
Hvis der dyrkes en sport som f.eks. sgility, IPO osv som nævnes her i tråden, ja så er det jo fair nok at sige at hunden altså ikke kan deltage før den har tabt sig.
Men helt at "jage" dem væk fra træningespladsen når det ikke er en fysisk krævende disciplin, synes jeg skader mere end det gavner.
Jeg deler 100% din holdning omkring at det at overfodre hunden og lade den blive ekstremt overvægtigt, er lige så synd som at sulte den.
Og jeg synes det er helt i orden at prøve at tage snakken med folk. Jeg mener bare ikke det nytter noget at gå så groft til værks at folk bliver væk
dec 2009
Og som jeg også sagde, synes jeg helt sikkert det er godt at i gør noget ved det. Det ville jeg da også selv gøre hvis jeg møder nogle med en overvægtig hund. Om ikke andet kan man jo bare gøre opmærksom på nogle af de følgesygdomme det kan bringe med sig, eller pege på nogle af symptomerne hunden har, og så håbe at folk har taget det til efterretning.
Mht. f.eks aguility kan man vil "forbyde" hunden nogle af forhindringerne, hvis den har tydelige smerter/problemer med forhindringen. I vores klub må vi ikke selv bruge nogle af redskaberne, da man kan skade hunden uden kyndig vejledning, så tror da næsten også man skal have tjekket hundens hofter før start osv?
nov 2005
Følger: 4 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 1.779
Først på en sjov måde og så måske senere lidt mere direkte hvis der ikke er sket nogen ændring over en periode
Det er synd for hunden og hårdt for led og helbred
aug 2006
Overvægt er i mine øjne ligeså høj grad omsorgssvigt som undervægt er. Og hvad ville vi trænere dog få skudt i skoene, hvis vi undlod at påtale, at en hund var underernæret - om så ejeren var åleslank eller smældfed?
Nej, det er en berøringsangst, som der bliver overført fra mennesker, hvor vægt og følelser kan have en sammenhæng - at putte det over på hunde der en STOR misforståelse.
Og kan man som træner finde ud af at give konstruktiv kritik i en træningssammenhæng, så kan man også i en fodersammenhæng - ellers er man ikke træner særlig længe.
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.184
Men så må det også være det. Smag og behag er også forskellig, og jeg vil gerne have at mine hvalpe får det at spise, som jeg synes de har brug for------Nu er vægten på en hvalp betydelig lettere at regulere end på en voksen er min erfaring.........
Jeg har nu aldrig oplevet at en træner har kommenteret mine hvaLpe eller hundes vægt.
Man kan ALDRIG give gode råd, hvis den som man råder ikke er motiveret for at få gode råd.
CH. Synes du har væeret heldig, at der ikke i situationen har været nogen som så har kommenteret din foderstand_____
Endelig skrev jeg en tråd sidste år om et hvalpekuld som var svært undervægtig og kennelejeren var tyemmelig godt polstret....Kors hvor jeg fik læst og påskrevet......omkkring vægt og det kunne jeg ikke tillade mig at skrive om vedkommende.....
maj 2008
For mig er det en form for dyrplageri - og hvis du ville insistere at plage din hund på den måde, så ville jeg bestemt også gøre det samme ved dig.
Læg nu også mærke til, at vi her snakker om en ekstremt fed hund og et forløb på 5 mdr, hvor jeg selvfølgelig har lagt meget diplomatisk ud.
Men vi bliver bestemt ikke enige her, kan jeg mærke.
Ville du gøre det samme, hvis hunden var EKSTREMT undervægtig? Dvs. bare påtale det venligt een gang og så ellers se på, at denne hund langsomt åd sine muskler og indre organer op indtil den ville dø?
jan 2007
CH -jeg er for så vidt enig... Men hvad nytter det hvis folk så bare bliver hjemme?
Så må man overveje hvordan man for tingene sagt på en måde så alvoren kommer frem, men uden at træde så voldsomt på folk at de bliver væk
aug 2006
Overvægt hos hunde er altså temmelig firkantet. Den får for meget, den skal have lidt mindre.
jan 2007
aug 2006
Jeg har som sagt aldrig oplevet nogen bliver fornærmet over at jeg har taget hundens vægt op - tværtimod.
Det forekommer ganske naturligt at vi taler om hele hunden på mit hold. OGSÅ når det rigtig svære sker - at hunden viser tegn på sygdom. Der holder jeg heller ikke mund.
dec 2009
Men jeg kan stadig godt forestille mig nogle kunne sige det på en måde så man kunne blive stødt over det.
Michelle - nej selvfølgelig gør de ikke det, tror jeg fik blandet flere forskellige tidligere indlæg sammen, noget med smerter der tydede på HD og agility, ved ikke lige hvad jeg fik skrevet der
jan 2007
Natascha -jeg vil nu helst være fri for at se på nogen af delene. Og en ekstremt overvægtig hund, får jeg det lige så skidt af at se på, som en ekstremt undervægtig hund.
Ekstrem overvægt begrænser hunden på SÅ mange måder, og er smatidig lige så skadeligt for hunden som undervægt... Så jeg kan ikke se hvordan det kan være bedre?
aug 2006
Og jeg vil IKKE stå til ansvar for, at der eksempelvis bliver trænet spring med en overvægtig hund.
Når jeg stor overfor en ejer med en hvalp i en god stand, så siger jeg det som det er - den er blevet i lidt for god stand. Det er rigtig skidt for schæferhunde på grund af det og det. ´
Det sker i øvrigt meget meget ofte på mit hold, for de færreste 1. gangsejere har fornemmelse for, hvordan en schæferhvalp helst skal se ud, og langt de fleste bliver lidt blinde for det hos deres egen hund.
Det er meget let for mig at se, når hunden tager på og taber sig, fordi jeg ser den en gang om ugen.
Jeg skulle være et skarn, hvis jeg ikke hjalp hundeførerne med det.
Det handler om information og vejledning - da ikke skæld ud og nedgørelse.
aug 2006
Det var så ikke i forhold til en hunds vægt, men noget helt andet.
Vedkommende har jeg ikke set siden.
Det eneste jeg kan gøre der er, at tage det til efterretning.
aug 2006
Ville du stiltiende kunne se på, at en svært overvægtig hund gjorde det til træning uden at gøre noget ved det - som træner?
Man kan SE belastningen på hunden, når den lander efter sådan nogle spring.
jan 2007
CH -igen, jeg er enig, man kan jo ikke lave om på noget der allerede er sket. Men i dette tilfælde ser det bare ikke ud til at det blev taget til efterretning;o)
jun 2005
Følger: 24 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 3.577
Jeg er godt nok ikke træner, men kommer alligevel med mit pip!
Som kursist, mener jeg helt klart at træner har et ansvar for, at hjælpe med hundenes velbefindende både hvad angår adfærd som fysik!
´
Mennesker er forskellige, og det skal nok føles lidt på tænderne, hvordan man som træner belægger sine ord.
Jeg foretrækker direkte utvetydig kommunikation, frem for at tingene bliver pakket så meget ind, at alvoren ikke synes alvorligt nok!
Nogle gange, har jeg oplevet at "træner" har udtrykt sig FOR følsomt, og så er der ikke gjort vidre tiltag fra ejeres side, for at løse en eventuel udfordring!
Klar i spyttet -så ejer forstår budskabet, også selvom det måske kan krænke lidt, men så er der da en chance for, at budskabet siver ind!
Jeg forages over fede hunde, der er rigelige problemer med flere racers sundhedstilstand i forvejen.
Jeg har svært ved at holde kaje, hvis jeg taler med en ejer af en fed hund!
Jeg plejer at spørge; om den er syg eller der er noget galt med stofskiftet, og uanset hvor venligt jeg prøver at belægge mine ord -så er jeg ikke i tvivl om, at foragelsen lyser ud af mig! ;-S
(Jeg er heldigvis ikke træner)
Omvendt synes jeg også hundene kan holdes for tynde. Helt magre jagthunde bliver mine aldrig. Bevares kan man da se ribben og lidt hofteben, (på den KH) men jeg bryder mig ikke om hverken at se på, eller ae en hund, hvor jeg kan spille klaver ned langs siden på dem.
Muskelmassen, kan derimod svinge i takt med, hvor meget de bliver trænet -og hvilken form for træning.
Noget andet er, hvis træner siger at JEG er for fed......!
Jeg ville blive temmelig træt i ansigtet.
Hundene kan fint løbe, medens jeg bevæger mit legme i det astadige tempo det er bygget til!
Og kage til træning er altid velkomment!
aug 2006
Men det er min opgave at fortælle en hundeejer, hvis hunden ikke virker sund på den ene eller den anden måde.
aug 2006
Tænker på højden af springene....... Det får mine hvalpe sgu ikke lov til at springe.....
aug 2006
Der er en hel bunke ting, der kan være udtryk for at hunden ikke trives eller ikke er sund.
Og herunder kommer både undervægt, overvægt, adfærd af forskellig art og en del symptomer fra bevægeapparatet.
JA - vi skal som trænere se det og sige det, NEJ, vi skal ikke lege veterinærsygeplejersker og køre et helt sundhedsprogram. Men vi skal naturligvis blive ved med at påtale sundhedsmæssige problemer, hvis ejeren ikke tager hånd om det.
Ellers ville vi svigte både hunde og ejere.
aug 2006
aug 2006
aug 2006
aug 2006
OG at man er forpligtet til at gøre opmærksom på, hvis en hund ikke trives af den ene eller den anden årsag - og overvægt er i ligeså høj grad som undervægt mistrivsel.
aug 2006
Hos hunde er undervægt langt mere alarmerende end overvægt. Hos mennesker er det omvendt.
dec 2009
Min hund blev udnævnt til at have kennelhoste sidste gang, da jeg var på arbejder og Nala var i højløb, så vi valgte at blive hjemme. der er så en alaskan malamute på holdet som havde fået kennelhoste, men det blev bare pludselig til den store slædehund = Min samojede. Så med den indstilling osv. det er på det hold ville jeg være meget ked af at alt blev diskuteret i plenum.
aug 2006
Taler vi ikke om ektremer, så er det mere legalt at være for tynd end for tyk, når man er menneske.
Er man hund, synes mennesker, at det er mere ok at være for tyk end for tynd.
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
Fint nok og nævne der er et problem, og snakker vi foreks Agility sige hunde ikke kan deltage pga overvægt.
Men almindelig lydighed kan selv en overvægtig hund godt gå med i .
Men hovedformålet med træning må være træning og ikke vægtmåling på hverken hund eller fører.
aug 2006
Det er klart, at det at få en hund ned eller op i vægt også kan være hamrende svært, men til forskel for os selv, så har vi ikke følelser involveret, når vi putter mad i hovedet på hunden.
Vi kan holde det nogenlunde til et regnskab, der handler om input og output ;o)
Mens jeg lige gik og vaskede gulv, tænkte jeg over, hvordan vi min kreds opfører os omkring det med hundens foderstand.
Og jeg kan konstatere, at det faktisk er noget, vi taler om. Det er almindeligt, at folk lægger mærke til, når hunden lige for tiden ser brandgodt ud, eller når den er totalt afpillet - og så videre. Det er noget, vi taler om i sidebemærkninger, og noget vi alle ved er skiftende.
Derfor er det slet ikke så "kunstigt" for os at tale om, når en hund har et par kilo for meget eller for lidt på sidebenene. Det er en kultur der er i kredsen, og jeg kan læse ud fra denne tråd, at det ikke er noget, der er almindeligt alle steder.
Jeg kan se, at der er mange der forudsætter, at når en træner taler om vægt, så er det mere med et negativt indstilliet udgangspunkt end et neutralt. Og hos os er det bare et vilkår, vi alle lever med.
Hundene går op og ned i vægt og personligt justerer jeg foder op til mange gange om året, fordi hundens aktivitet går op og ned.
Jeg tror bare, at jeg kan konkludere at der er stor forskel på, hvad der er tabu og hvad der ikke er rundt omkring i de danske hundeklubber - og så skal jeg bare være glad for, at jeg er et sted, hvor hundes foderstand ikke er et tabu.
aug 2006
Igen - det hele kommer an på, hvordan man kommunikerer. Hvis det er noget, der falder naturligt at man snakker om, så er det ikke så kompliceret at gå ind i.
jun 2005
Hvorfor ikke tage kritik til efterretning, hvis det ville hjælpe på din hunds velbefindende?
Kritik kan jo bestemt også vendes til noget mere positivt!
Om hvorvidt man skal tro mere på en dyrlæge end træner..
Helt ærligt, så tror jeg faktisk at dyrlæger og trænere er meget enige i denne sag!
Det er også min oplevelse, at folk lyver eller i bedste tilfælde, simpelthen ikke VIL lytte til dyrlægen, når hundens fedmetilstand bliver nævnt!
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Det er dog ikke i orden at lege politimand.
Angående undervægtige hunde. Her skal man altså også lige stikke fingeren i jorden. Min Tervueren var småtspisende og kørte så i et så højt et gear at hun var radmager indtil hun fyldte 2 år gammel og jeg er da blevet stoppet på gaden og overfuset med "Kan du så se at give den hund noget mad!" og til hundetræning var der også mange gode forslag til hvordan jeg kunne fede hende op og selvom det var velment, så blev det lidt trættende i længden, for de ting der blev forslået gang på gang var noget jeg for længst selv havde prøvet. Heldigvis kom der lidt mere ro på hende efter hendes 2 løbetid, så hun kom i perfekt foderstand og jeg fik fred.
Jeg har også haft ældre kæledyr, der var for tynde pga. aldersrelaterede sygdomme, men hvor de stadigvæk havde en god livskvalitet og bestemt ikke var klar til at komme herfra endnu.
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
Det kan jo være der er en grund til hunden er fed.
maj 2008
Jeg har nu ikke ændret holdning overhovedet, men finder et interessant at se, hvor lidt der skal til at nogle mennesker føler sig provokerede i denne her forbindelse.
jan 2006
Synes det er meget trist at folk vælger at blive væk fra træningen, fordi en træner måske gentagne gange påpeger hunden´s overvægt.
Og endnu engang stiller jeg spørgsmålet, hvad er "vundet" ved en bliver væk fra træning og måske på den måde får endnu flere problemer at "slås" med, fordi hunden nu ikke kan styres/magtes og det måske kommer til uheldige episoder ?
I begge tilfælde er hunden taberen.....
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
Og nej, mine er ikke overvægtige, men er som både dyrlæge og udstillingsdommer kan lide dem.
Jeg går heller ikke til læge for at han skal fortælle mig at jeg skal klippes.
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.074
for mit vedkommende ville det nok komme an på hvilken træner der sagde det til mig... om det var en jeg "respekterede" og var interesseret i at modtage råd fra...
og igen måden det blev sagt på.... jeg skulle nok selv signalere om jeg var interesseret i at vi skulle snakke yderligere om det...
og det har din kursist vel også givet udtryk for?
jeg ved godt selv at min hund er tyk og hvis det tilfælde du omtaler har været så slemt som du siger, burde manden da også selv kunne se det?
T
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
Nu er hun desværre blevet steriliseret og har fået en sygdom der gør at hun kun må få en type foder, og dette foder er ret fed. Derfor har hun taget 1½ kg på, og hun er blevet for tyk.
Begyndte min hundetræner at kommentere det igen og igen, ville jeg nok også forsvinde fra træning. Fint at spørge til det en enkelt gang. Men resten lader man dyrlægen om.
maj 2008
Jeg vil da gerne svare på dit spørgsmål :" hvad er "vundet" ved en bliver væk fra træning?"
Hvis jeg har med en EKSTREM fed hund at gøre, som ejeren nægter at gøre noget ved på trods af, at jeg i enerum har fortalt ham, hvad han risikerer at udsætte sin hund for, så er jeg faktisk af den overbevisning, at så er manden total indifferent overfor sin hunds velbefindende.
JEG er ikke ansvarlig overfor den mands handlinger, men jeg er ansvarlig overfor mine egne. Og kan jeg ikke trænge igennem til ham på den søde og forklarende måde, så vil jeg til enhver tid prøve på anden facon, når jeg mener, at vi har med ekstremer at gøre.
Og hvis det så medfører, at manden vælger at blive væk, så er jeg revnende ligeglad.
JEG skal kunne se mig selv i øjnene hver morgen og kunne sige til mig selv, at jeg har gjort hvad jeg kunne.
Og hvis folk insistere på, at mishandle deres dyr - så skal det dælme ikke ske mens jeg kigger på, når det ikke kan være anderledes.
Mit hjerte bløder for sådan en hund, som er TOTAL udmattet af at gå frem og tilbage til almindelig hundetræning (uden spring). Jeg har det SÅ skidt med at se på en hund, som lægger sig, HVER gang ejeren stopper op.
Den slags KAN og VIL jeg sgi ikke stå og se på.
At andre er så konfliktsky, at de ville vælge en anden løsning må jo stå for deres regning. Sådan er vi jo forskellige.
Men jeg tror, at NETOP denne konfliktskyhed gør, at det bliver LANGT nemmere for sådan nogle mennesker som denne mand at bilde sig selv ind, at de er gode mod dyrene.
Så kan han snilt finde et andet sted at gå til træning ( - og fred være med det), hvor der findes sådan nogle søøøde piger, der hjælper ham med at træne hans stakåndede hund og bibeholde hans tro på, at han ikke misligholder sin hund.
Håber, det var svar nok. *s*
jan 2006
Men jeg synes det lugter lidt af "ude af øje, ude af sind" og fred være med det, du har truffet et valg ud fra din mening, det har jeg respekt for også selvom vi ikke er enige.
Jeg håber at manden klarer hunden og den ikke ender som forside historie en dag, fordi han mistede lysten til træning. ( dette ikke ment som en provokation ! )
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Andre skal ikke bestemme hvordan jeg håndtere og passer min hund! konstruktiv kritik gerne og rådgivning om det jeg kommer der for (træningen), men det andet kunne jeg let blive pissed over...
Nu har jeg så en hund der er ganske fin i huld - og en træner ville ikke have en jordisk chance for at vurdere hendes vægt alligevel for pels
Jeg synes det ville være anderledes på et hvalpetræningshold, hvor hvad kan man sige.. det mere er grundlæggende hundehold man lærer
Men på et desideret træningshold... nej tak..
jan 2006
Møder en del unger hvor jeg bare ikke kan få ting ind i knolden på dem,som ved andre, så må jeg finde en anden indgangsvinkel til det, det samme kan jo gøre sig gældene her.
Man kan sagtens brænde så meget for tingene at man ikke har øjne for andre vinkler på en sag
maj 2008
"Ude af øje ude af sind" kunne ikke være mere forkert at drage den konklusion.
Men derimod en erkendelse af, at man ikke kan please allle.
okt 2006
jan 2006
Desværre forholder det sig ikke altid sådan....
apr 2007
T
okt 2006
apr 2007
fint at pointere en gang, men så giver ejeren af den fede hund vel udtryk for om man vil have hjælp eller føler at man selv har fod på situationen...
T
jun 2005
Jeg kan med min bedste vilje ikke begribe hvorfor det skulle være forkert at påpege hundens overvægt?
Om en træner påpeger modbydelige træningsmetoder, eller ekstrem overvægt -som der rent faktisk er tale om, kan jeg kun se er et spørgsmål om ansvar!
Begge dele ødelægger s'gu da dyret! :-S
Det kræver langt fra en dyrlæge, at fortælle ejer at dyret lider under ekstrem-fedme!
Det er lige så meget dyreplageri som det modsatte -og underernæring bliver jo rask væk anmeldt!
Kursisten fik det jo netop af vide i enerum -så kan der vist næppe tages mere hensyn!
Jeg tror det bliver taget alt for personligt, grundet kursistens egen overvægt?! -Lur mig om vedkommende ikke tænker over hvad der er sagt, siden han bliver væk -man kan da håbe på, at han er blevet så provokeret at han har fået gjort noget ved problemet!
Ansvarsforflygtigelse er her alt rigeligt af: Kamphundeejere, der lader hånt om deres hundes potientiale og lader deres hunde gå frit -eller negle der ikke bliver klippet så hundene får en forkert fodstilling..
Hvis alle var så konfliktsky -jammen så ville der jo aldrig ske nogle ændringer!
Hvis jeg i mit job, var ligeglad med datokontrol -så ville der givet ikke gå lang tid inden jeg stod med den første kunde med fødevareforgiftning!
Men hvad -det er jo bare sundhedsskadeligt -fuldstændig på linje med ekstrem fedme!
Hvorfor er det så ok at være "sløset" med den ene form for job, og ikke den anden -er det "bare" fordi det er et dyr det går ud over?
René, jeg tror det er væsentligt lettere at møde børn, fremfor en "sat" voksen -der hár bestemt sig for hvad der er rigtigt eller forkert!?
Vi kan vel næppe være uenige i, at det ikke er OK med ekstrem overvægt hos hunde?
Hunden har ikke et valg -men det har ejer så sandelig!
apr 2007
T
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.996
Jeg kan ikke som træner,vælge for folk og når jeg har kommet med,de følgesygdomme der følger fedme og hvad man kan gøre i samråd med dyrlæge,har jeg ikke gjort mere..
Men nu står jeg næsten dagligt,med hunde med diverse led sygdomme og osse hunde der skal tabe sig og der blir tonen mere alvorlig,hvis ikke jeg kan se den blir bedre..
Glimtet er der dog stadig og jeg ved at det er et ømt punkt for mange..
Det er for hundens skyld,men så sandelig osse for ejer.. de poster en masse penge og energi i sådan en hund og så kan vi lige så godt gøre det optimalt
Nu er dyrlægen altid inde over ledhundene,så vi er på fra 2 sider,osse på vægten..
Jeg ber ikke om at de smider hunden på vægten.. men kan se med det blottede øje om den tar på eller taber sig.. Føler dem jo over en periode..
Så i det virke,ja der blander jeg mig ret meget..
Men da jeg var træner,gad jeg ikke blive ved,når folk ikke selv ville gøre noget..
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.996
aug 2006
maj 2008
Du har fuldstændig ret..................tre cirkelspark i ølvommen og et håndkantslag horisontalt på halsen. Just another day at the office.......... *smiler*
aug 2006
Tror LIGE der er nogle ting, jeg skal overveje *GGGG*
jun 2005
Som hun skriver, bliver der lagt ud med en humoristisk indgangsvinkel -og det er først 4-5 mdr senere, hun (med egne ord) skruer bissen på, efter at have konstateret at hunden stadig er lige smælderfed!
Så er det jo til frit fortolkning hvad "bissen" er??
"Bissen" kan jo lige så vel, være det direkte spg. hvor hun beder om vægt -som det kan være måden der bliver spurgt ind til?!
Jeg tvivler kraftigt på, at en træner (selvstændig erhvervsdrivende) bander folk ud af banen -så er hele eksistens grundlaget jo væk.
Nu ved hverken du eller jeg, hvordan det præcis er foregået; men hvis man står over for et menneske, som åbenlyst er uden for pædagogisk rækkevidde -hvordan mener DU så, at man bør kommunikere "udfordringen" ud?
Det er jo åbenlyst, tiden taget i betragning, at der ikke er sket en dyt!
Jeg finder det "letkøbt" at argumentere med floskler som; "hjælpe i rigtig retning" -Jo bevares.. *s*
Men hvordan gør man det, når mandens ligtorn er byldeøm i forvejen -og der bare skal pustes for det gør ondt?
Nogle mennesker kan man bare ikke nå -uanset hvor venlige folder ansigtet bliver lagt i!
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 346 Svar: 14.168
Det <i>kan</i> der, og det <i>er</i> der .. den får for meget at æde !!!
jun 2005
Jeg synes nu det lyder som om, der er blevet taget følsomt nok fat om problemet!
Hvis folk er så &%#%¤# nærtagende, så er det jo umuligt at nå dem!
(%¤#"¤" skal altså ses med et glimt i øjet) *s*
Jeg er da ikke i tvivl om, at ejer tager det FOR personligt og givet overfører fedmeproblemet, som det var sagt til hans overvægt!
Jeg tror bare ikke det er alle det er muligt at nå, uanset hvordan man belægger sine ord?
At bede om vægt, og ovenikøbet tilbyde at følge hunden -det er s'gu da noget af en håndsrækning. *s*
jun 2005
Måske han eller hunden er død af sit fedthjerte, så er det jo klart de ikke dukker op til træningen?
Og ja, jeg er selv for fed -dog uden fedthjerte eller kolesterol problemer!
feb 2008
Følger: 115 Følgere: 112 Hunde: 5 Emner: 105 Svar: 2.305
Kursister med fede hunde