{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.391 visninger | Oprettet:

At sælge en HD hund {{forumTopicSubject}}

HMM nu begynder det at undre mig. Jeg var af den mening, at hvis man omplacerer en HD hund (D hofter) så bør man informere i selve "annoncen" om at hunden har HD - jeg synes, det er forkert hvis man først nævner det når nogen viser interesse for hunden.

Her er en del andre opdrættere meget uenige med mig. De mener, det er helt i orden først at informere eventuelle købere, når de viser interesse for hunden.

Hvad mener I andre herinde? For mig er det underordnet, om hunden er plaget af sin HD eller ej, det er selve princippet jeg taler om.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At sælge en HD hund
  • #1   16. maj 2012 Det skal tydeligt stå i annoncen, hvis en hund har skavanker. En HD-hund er jo kun til den meget erfarne ejer, da man skal vide til emnet. Hunden skal jo trænes og passes på en speciel måde, for ikke at lide overlast.

• #2   16. maj 2012 Jeg synes, at man skal up front med alle sygdomme, adfærdsproblemer og andre særlige hensyn. Også for ens egen skyld, for så slipper man for en masse henvendelser, hvor man så skal forklare og fortælle og derefter siger køber nej.

• #3   16. maj 2012 Jeg er helt enig med dig, man er ærlig fra starten.

• #4   16. maj 2012 Jeg ville da også mene alt skal frem når man skal sælge en hund.

Om alene problemer, eller at den ikke kan med børn eller lign.
    og hvis den har allergi eller HD eller andre skavanker, mener jeg også det skal fortælles fra start af.

• #5   16. maj 2012 Jeg mener at en Annonce bør indeholde ALT der er at sige om hunden!

Og ISÆR de forskellige status der er for HD AD og hvad der ellers er relevant for racen!

Ja, og som Julie også skriver, adfærdsmæssige problemer osv - for det andet er både spild af sælger og købers tid, hvis netop disse ting er af så væsentlig en karakter at det har betydning for hunden.
    Og det mener jeg at en HD status HAR, uanset hvad den siger... !!!

• #7   16. maj 2012 Men generelt er folk dælme dårlige til at skrive annoncer. Enten fylder de dem med grædende hjerter og blødende øjne eller også står der : blanding af racer Jette Hansen, 8 hvalpe sælges.

• #8   16. maj 2012 GODT så. Jeg mente nu nok, jeg ikke var den eneste med den holdning.

Så vi er enige i, at hvis man skriver "Hunden kan ikke bruges i avlen" så er det ikke nok? For det er nemlig det, jeg brokker mig over, at pågældende person ikke skriver i annoncen at hunden (og mange af dens søskende) har HD..

• #10   16. maj 2012 Nej. Der kan være tusinde grunde til, at en hund ikke kan bruges i avl, men stadig have et ganske almindelig hundeliv, men d-hofter kræver noget ekstra.

• #11   16. maj 2012 Det skal stå i annoncen!

Jeg overtog selv en hund med gigt/albuedysplasi uden at vide det...

• #12   16. maj 2012 Kan kun være enig med resten. Alt skal frem omkring hunden også prisen som mange opdrættere ikke vil oplyse om før man har udvist interesse. Men det er "lidt" ligesom at købe bil man vil gerne vide hvad det er man køber og til hvad pris(om den ligger i ens prislege). Man siger jo ikke først til en forhandler at man er super interesseret og får prøvetur mv og så først når man skal til at skrive under får man prisen at vide.

• #14   16. maj 2012 Enig i at det skal stå i annoncen.
    Men bør man ikke også neutralisere sådan/ne en hvalp/e før salg hvis man er en ægte SERIØS avler, sådan at hunden/e ikke på et tidspunkt "kommer til" at lave et el.flere "hul i hækken" hvalpe ???

Jeg syntes der er Rigeligt med hvalpe på markedet i forvejen som mangler gode hjem og vi ved jo alle at utallige hundeejere avler på deres "kun årstjekkede" hunde fordi de "bare MÅ ha" en hvalp fra deres hund som jo ER så dejlig og elsker mennesker, børn osv..

• #15   16. maj 2012 Det skal stå i annoncen - Alt bør stå i annoncen, for ellers er det da ikke særlig seriøst.

• #16   16. maj 2012 Isabelle, ja det kan du have ret i når det gælder visse mindre adfærdsproblemer som man vælger at undlade at skrive for ikke at hænge nogen ud, men sundhedsproblemer som HD bør man skrive netop at de årsager som mange har nævnt.

• #17   16. maj 2012 Isabelle - helt i orden.
    Men nu taler jeg ikke (kun) om en konkret historie men helt generelt.
    Og jeg er strengt taget ligeglad med, hvorfor netop denne opdrætter ikke siger det - jeg synes stadig, det er forkert, af samme grunde som de andre anfører.

Især fordi HD hunde kræver noget ekstra, og er man ikke velinformeret omkring dette kan det gå grueligt galt. Personligt ville jeg også overveje om jeg overhovedet turde indlade mig på en HD hund, og den overvejelse kan man jo ikke gøre sig, hvis ikke man ved at hunden er syg inden man læser om den, ser billeder, mv.

• #19   16. maj 2012 Uhhh, det er noget der virkelig kan irritere mig. Man skal skrive det i annoncen. Basta. Alt andet er forsøg på manipulation og spild af tid for køberen.

Da vi boede i Schweiz og ledte efter en omplaceringshund fra internaterne brugte de den meget. Nogle gange løj de ligefrem og så fik man først sandheden når man var kørt de 1-3 timer til internatet og fået hilst på hunden.

• #21   16. maj 2012 Indkald er da ikke hverken et "problem el.adfærdsproblem" men blot manglende eller forkert træning fra ejers side..

• #22   16. maj 2012 LOL..Du var hurtigst *CA* ;o))

• #23   16. maj 2012 Selvfølgelig skal det stå i annoncen. Ingen grund til, som eventuel køber, at "spilde" kræfter på en hund med D-hofter, hvis man vil bruge den til aktiviteter i "større størrelser".

Og nej, det er langt fra altid at en hund er voldsomt præget af D-hofter, men det kan komme før man venter det. Og det skal man være klar til.

Så 100% åbenhed i annoncerne!!

• #24   16. maj 2012 Info skal med i annoncen, så kan man allerede der beslutte om det har interesse eller ej.

• #26   16. maj 2012 Jeg bruger normalt bør i stedet for skal, men her vil jeg skrive man Skal være ærlig!

• #27   16. maj 2012 Hvis man er helt ærlig fra start og har det på skrift, så er man da også dækket ind rent garanti-mæssigt, dvs. køber/nye ejere ikke kan komme og kræve penge retur

• #28   16. maj 2012 Hahahaha..Ja Tak for grineren Natasja ;o))

Er desv.så gammel på HG så jeg altid kan se når det er "sådan een" snyde annonce..*Ggg* men sjove er de nu altid. :o))

• #29   16. maj 2012 Natasja, jeg takker også for grinet LOL

• #30   16. maj 2012 D-hofter bør klart skrives i annoncen. Jeg ville aldrig spilde hverken min eller sælgers tid ved at henvende mig på sådan en hund. Da jeg for det første ingen erfaring har med dårlige hofter og hvordan man tager de rette hensyn til disse - og for det andet har et meget aktivt hundeliv, og så går det ikke rigtig, at hunden ikke kan tåle noget =)

Småskavanker som ikke har nogen indflydelse for hundens helbred, kan man vente med. Hvis den har en ekstra tå (Seriøst, hunde med ekstra tæer forfølger mig for tiden! De er alle vegne pludselig!), en tand for lidt, eller hvis den engang har haft en eller anden mindre skade eller sygdom, som den er helt rask for nu (kennelhoste, forstuvet ben mm).

Men vigtige ting der har stor indflydelse på pasning og brug, de bør stå i annoncen.

• #31   16. maj 2012 LOL TrustNoOne Kom altså til at grine af "Småskavanker som ikke har nogen indflydelse for hundens helbred, kan man vente med. Hvis den har en ekstra tå (Seriøst, hunde med ekstra tæer forfølger mig for tiden! De er alle vegne pludselig!)"

• #32   16. maj 2012 Det er da fuldstændig ligegyldigt om der ligger en historie bag det at hunden har D i HD status...

Men status SKAL være at finde i annoncen i min verden, det er IKKE nok t skrive at hunden ikke må benyttes til avl... der kan være årsager ud over det sundhedsmæssige der kunne ligge til grund for dette!!

• #33   16. maj 2012 Tak for alle svarene, folkens (og tak Natasja for grinet) - jeg kan se, at folk overvejende er enige med mig.

Så er jeg ikke helt galt afmarcheret, trods alt smiley

• #34   16. maj 2012 Lisbeth, nej det er du ikke :o)

• #37   16. maj 2012 Som CA skriver - så er der tre sider af en given sag.. og her svarer vi jo generelt...

Dog mener jeg stadig at uanset historien, så bør man undgår at spilde tiden på de der ikke ønsker at tage de hensyn der skal til på en hund med D i HD status.. og så kunne man nøjes med at forklare de der alligevel henvender sig historien...

Men nu kender jeg ikke sagen, hunden eller opdrætteren.. så hun/han gør det jo nok af sin egen personlige årsag :O)

• #38   16. maj 2012 Om det er en omplacerings hund eller hvalpe der skal sælges, så mener jeg altid det er godt at oplyse om så meget som muligt i annoncer - på sin hjemmeside, f.eks. skavanker - stamtavler osv. så spilder man ikke andres eller sin egen tid på unødvendige henvendelser :o)
    Jeg ville selv slutte samtalen ret hurtigt af hvis jeg ikke forventer at der er noget galt med hunden og jeg så høre i telefone at det er der, eller hvis jeg besøger en hp eller kigger en annonce efter hvalp og der så kun står "Stambog" så tænker jeg altid "Hvilken"? osv. finder det useriøst når man ikke er oplysende nok....

• #40   16. maj 2012 Isabelle, jo men det kan jo være så meget ;o) den kan havde en hvid plet hehe det er jo ikke så alvorligt som HD ;o)

• #41   16. maj 2012 Isabella. Forventer du virkeligt at en omplaceringshund vil reagere på indkald så snart når man overtager den ?

• #42   16. maj 2012 Undskyld : Isabelle...

Jeg forstår egentligt ikke at du forsvarer din bekendte, da alle i tråden jo svarer rent generelt på hvad de ønsker/mener der bør stå i en annonce.

Det er ihvertfald min opfattelse af svarene.

• #44   16. maj 2012 Alle hunde må da ha snor på ind imellem, og især hvalpe og omplacerede hunde som kan blive bange for ukendte lyde/ting, mennesker med briller osv. så de risikere at stikke af eller stikker bare af fordi de endnu ikke har tillid til ny ejer, det har der været utallige efterlysninger af hunde pga. i "Most Wanted-gruppen" og lign.steder pga.hundene ikkke havde nået at skabe bånd med de nye ejere..

Selv hunde med fuld tillid til ejeren kan ha så stærke jagtdrifter at de ind imellem bliver "akut døve" og som ansvarlig ejer så holder man da sådan en hund i snor på udsatte steder..

Men jeg kan forstå at du slet ikke kan risikere at få sådan en hund på et el.andet tidspunkt, som f.eks.er /bliver "skudræd" og stikker af hvis den hører et brag eller torden.

Kommentér på:
At sælge en HD hund

Annonce