Min hunds første hønseben Min hunds første hønseben
En lille, ligegyldig historie om min aften i går:
Watson fik for første gang et råt hønselår i går. Han har før fået rå laksehale og oksekødben, men denne gang skulle der prøves noget andet.
Nu er det sådan at Watson ikke helt har forstået at et sådant dødt dyr helst (med mine menneskeøjne) skal spises ét sted og <i>ikke</i> både i køkken, gang, stuegulv, gulvtæppe og op i min sofa. Fred være med det, han er en unge og skal lige have lov til at vise alle bamser, bolde og andet legetøj hans nedlagte bytte inden han lægger sig til rette.. Og sofaen skal alligevel skiftes ud i løbet af de næste par uger.
Men men men, så var det at han hoppede ned fra sofaen igen og begyndte at vade frem og tilbage i stuen, hurtigere og hurtigere mens hans pibende røst genklang højere og højere med lyden af panik. Jeg antog at det var fordi han manglede et sted at gemme sit bytte (Watson kan ikke tygge igennem helt fersk kød endnu og har det med at henlægge sine trofæer i nogle timer).
Han gav mig så benet og så bedende på mig... (hvad sker der for at en hund frivilligt opgiver råt kød?).
...... Så jeg begyndte at pille små stykker af kødet af til ham.. Og så var han glad, for små stykker kan de små hvalpebasser godt spise!
Nåmmen, mor her havde selv noget mad i ovnen og kunne faktisk ikke sidde der resten af aftenen med det seje kyllinge-kød og håndfodre sit vilde bæst, så jeg <i>fjernede</i> kødet fra benet (efter meget lang tid bøjet over skraldespanden med en køkkenkniv) og gav ham den tilbage.
Watson ikke bare spiste det hele, han kyssede, krammede og nærmest skrev digte for sit skønne skønne ben (min hund spiser SÅ langsomt).. Og mor?.. Ja, jeg fik endelig fred.
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 42 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 1.067
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
Så vidt jeg har forstået gælder det kun for varmebehandlede ben?
jul 2005
aug 2005
Følger: 38 Følgere: 38 Hunde: 2 Emner: 254 Svar: 2.832
Sød historie, jeg håber jeg en dag får modet til at gøre dig stykket efter. Jeg er bare så bange for at gøre et eller andet galt.. plus det lyder noget besværligt med så meget forskelligt kød...
jan 2006
Følger: 49 Følgere: 59 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 8.379
de må bare ikke være kogte eller stegt
sød histore Søster Lystig, kan lige se Watson rende rundt meget stolt og vise bamser og legetøj sit bytte *GGG*
aug 2005
Følger: 38 Følgere: 38 Hunde: 2 Emner: 254 Svar: 2.832
Det er de spørgsmål folk stiller mig oftest.
En hund kan godt tåle kyllingeben, hvis de er rå.
For rå kyllingeben splintrer helt anderledes end et tilberedt.
Og selvfølgelig kan en hund få salmonelleforgiftning.
Men hundes fordøjelsessystem er meget kortere end vores,
så det er ikke noget der sker særlig tit.
Jeg har kun hørt om ét tilfælde
og det var en ung mand som gav sin staff
½ tørfoder og ½ råt hakket kød.
Og fodrer man ½ af hver, så leger man med sin hunds liv!
Han gjorde det selvfølgelig i bedste mening,
men tørfoder er forholdsvis mange timer i hundens system,
for efter at alle næringsstofferne er hevet ud,
er det som en grødmasse som skal passere igennem.
Men da tarmene ikke har alverden at arbejde med,
ja så tager det sin tid.
Og derfor skal man ikke mixe de 2 fodringsmetoder,
for så kan bakterierne fra det rå rigtig hygge sig
i hundens fordøjelsessystem.
Hans hund blev rask igen skylder jeg vist lige at fortælle.
fra www.kiplers.dk
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
jul 2005
... ville ikke tage chancen med min egen hund, men med hans størrelse bliver det nok heller ikke aktuelt.. Han får et råt okselår når han skal lege løve *s*
Min hunds første hønseben