{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.332 visninger | Oprettet:

Mere arrig efter kastration? {{forumTopicSubject}}

Jeg var lige ude og gå en lille runde med Buddy, hvor vi mødte en dame med en lille hanhund, der mindede om en Jack Russell Terrier. Hundene var interesserede i hinanden og fik så lov til at hilse. Efter 10 sek hvor de havde snuset til hinanden, begyndte den at knurre og snappe ud efter Buddy - damen trak den self til sig og undskyldte derefter. Hun fiortalte så, at sådan havde han aldrig teet sig før kastrationen, men var nu begyndt at være sådan. Det var hun megt ked af.

Jeg tænkte derefter, at det da plejer at være omvendt - at de bliver mere rolige? J har slet ikke forstand på det, men blev lidt nysgerrig. Så hvad har I af erfaringer? Er det normalt at hanhunde bliver mere aggressive efter en kastration?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mere arrig efter kastration?
  • #1   18. aug 2011 Hvis hunden er nervøs eller usikker i forvejen så bliver det ofte kun værre efter en kastration

  • #2   18. aug 2011 Har samme erfaring.. Eller næsten.

    Terkel blev ikke dicederet aggressiv, men kan opfattes sådan. Han gør store udfald mod hunde han ikke kender, eller ikke har fået lov at hilse på.

    Han vil ikke snappe eller bide dem. Det har han i hvert fald aldrig gjort når han får lov at hilse. Tror bare han er blevet usikker, og derfor har fået mentaliteten "Gør mod andre før de gør mod mig" og forsøger at sætte dem på plads.


  • #3   18. aug 2011 Hvis "arigskaben" før skyldes angst - så gør kastrationen jo at hanhunden nu mangler noget mandlig kønshormon, og da dette hormon netop er med til at give mod og selvtillid, ja så kan angsten og dermed arigskaben forværes af kastration.
    Den manglende hormon påvirkning kan også gøre andre hunde bliver mere usikre overfor den kastrarede han, og deres usikkerhed kan så påvirke ham til at være mere udfarende.. HVis de andre f.eks. hele tiden skal snuse ekstra godt efter for at finde ud af om han er han eller tæve.. Så bliver de irriterende osv...


  • #4   18. aug 2011 Okay, hun fortalte også, at den aldrig havde bidt nogen, og at hun heller ikke troede, den kunne finde på det, men hun var lidt ked af, at det var blevet sådan ...

  • #5   18. aug 2011 Men tak for forklaringerne - blev som sagt lidt nysgerrig smiley

  • #6   18. aug 2011 jalte er osse blevet mere vagtsom efter kastrationen:) og jeg tror de manglende kogler har meget med den ny forstørrede lyd at gøre;)

  • #7   18. aug 2011 Rikke.. Desværre er der mange hundeejere der misforstår deres usikre hund og opfatter den som dominerende

  • #8   18. aug 2011 Det er en velbeskrevet bivirkning til kastration.

    Øget aggression er en af de ting, man risikere at få med i rygsækken....


  • #9   18. aug 2011 nogle gange er der ikke andre valg jo!! jalte havde egentlig altid være meget selsikker og troede han kunne klare hele verden. så blev han angrebet af en kamphund og efter det kunne han ikke være alene hjemme i 2 minutter uden at overpisse hele hytten. jeg fik 2 hundeadfærds-terapeauter ud og havde dyrlægen på ham jævnligt og vi alle besluttede efter 4 måneders behandling af hans psyke at en kastration var eneste udvej. for jeg kunne absolut ikke leve med et hjem der stank langt væk af pis... og få dage efter kastrationen stoppede tisseriet..
    og har valgt at jeg sagtens kan leve med at han er meget mere vagtsom, undgå såvidt muligt at han møder store hanner da det er dem der gør ham utryg alle andre hunde trives han fint med...


  • #10   18. aug 2011 Det lyder ikke som en usikker hund, når damen sagde: "sådan havde han aldrig teet sig før kastrationen, men var nu begyndt at være sådan. Det var hun megt ked af."


  • #11   18. aug 2011 Rikke... Terkel virkede ikke usikker før kastaration og var det ikke fordi dyrlægen anbefalede det, skulle han heller ik have været kastereret...

  • #12   18. aug 2011 Julie P

    Nej, det kan du have ret i. Jeg ved ikke, om en hund kan være usikker på andre punkter og at det så bare er gået ud over situationen med at møde andre hunde med den her :S


  • #13   18. aug 2011 Julie... Hvis den ikke er usikker, hvad mener du så den er ? (Dette er ikke spurgt i et surt toneleje, bare for at undgå misforståelser)

  • #14   18. aug 2011 burde dyrelægerne ikke lige huske at fortælle folk det. smiley
    Jeg overvejede at kastrere loke, men så læste jeg om det, og det skal han SLET ikke ud i ..


  • #15   18. aug 2011 Der må i hvert fald ligge et eller andet til grunde ...

  • #16   18. aug 2011 Rikke aka. rap-anden :- )

    Nej, vi har heller aldrig haft det i tankerne. Det er også derfor jeg lige ville spørge herinde, for jeg anede som sagt INTET om det smiley


  • #17   18. aug 2011 Der behøver ikke at være usikkerhed før kastrationen for at den kan have øget aggression efter.


  • #18   18. aug 2011 Igen uden sure miner: Hvorfor er det I får kastaration til at lyde som en rene tortur for en hund?

  • #19   18. aug 2011 Lonnie, lige så lidt som andre får det til at lyde som om det er det bedste, der kan ske for en hund, ligeså lidt får man det til at lyde som om det er tortur, alene fordi man beskriver en af de bivirkninger, der kan være ved kastration.



  • #21   18. aug 2011 Vi har et par herude der har en SBT. Han var rigtig træt af at sin ellers dejlige og ellers velfungerende hanhund brændte en sikring, hver gang den så en anden hanhund. Når den så tæver, var det ligefør den tog kam og spejl frem, så vild var han med dem. Han kasterede ham, med det resultat, den nu brænder en sikring hver gang den bare ser en anden hund, han eller tæve er ligegyldigt. Så han fik den direkte modsætning af hvad han ønskede for sin hund.

  • #22   18. aug 2011 uhh jo både hanhunde og tæver kan blive noget mere skarpe eter neutralisering - hvis hannen fx er usikker blevet dette ofte mere udpræget efter neutralisering. Når man sterillisere tæverne fjerner man noget kønshomon og dette kan også føre til en mere karp adfærd - men ja det kan også være omvendt det kommer an på den enkelte hund

  • #23   18. aug 2011 Lonnie: Jeg skriver det bare, fordi flere skriver, at de ikke forstår, at man kastrerer en usikker hund. Derfor jeg skriver, at det jo ikke er sikkert, at den var usikker før. Det lyder i hvert fald ikke sådan. Men det kom vist ikke så klart ud smiley

  • #24   18. aug 2011 Begge mine tøver er blevet mere "aggressive" efter de er blevet steriliseret - det er som de andre skriver en normal bivirkning især på usikre hunde....

    Min den ene er så blevet det overfor mad, den anden har bare lært at sige fra når NOK er NOK.


  • #25   18. aug 2011 Det behøver ikke være kastrationen han er blevet aggressiv af. Jack russell har ry for kønsaggression, min egen kan ikke med andre hunde. Og de to andre jeg har haft, kunne heller ikke med andre hunde. Så det ligger til racen, men måske har hun ikke set det før. Har han været nervøs/usikker, så kan kastrationen have gjort det værre

  • #26   18. aug 2011 Julie.. arh okay på den måde smiley

  • #27   19. aug 2011 Har 3 steriliserede (2, den ene er død af alderdom) tæver og jeg har ikke oplevet noget som helst negativt, tværtimod er de to schæfere blevet meget mere glade, frie og legesyge. Deres pels er ikke forandret, de har ikke taget på og de har ingen problemer med blæren, de hverken gøer eller skaber sig.
    De er nærmest blevet en ny og forbedret udgave af dem selv smiley

    Dog er Sherwood, labradorhanhund ikke kastreret, men det ville ikke være et problem, da han er den roligeste hund jeg nogensinde har mødt, han hviler bare i sig selv, kan med ALLE hunde, os hanhunde, har aldrig så meget som overvejet at gøre nogen noget.


  • #28   19. aug 2011 Havde en hanhund, han blev kastreret som 7 måneders. Hans den ene sten sad oppe i bugen, derfor blev han kastreret. Det havde han det som sådan fint med, men vi fandt senere ud af han havde medfødt gigt i den neders del af ryggen. Så til sidst var der hunde han ik ku li, især hvis de kom bagfra. Men det havde jo sin årssag. Vi ku inden vi fandt ud af det, ik forstå hvorfor han gerne ville gå bagved os. Men så ku han jo bedre finde ud af, hvor de andre var i f.eks. hundeskoven.

    Men jeg ville heller ik ha kastreret ham, hvis hans sten var hvor den sku være.


Kommentér på:
Mere arrig efter kastration?

Annonce