{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.312 visninger | Oprettet:

Lasse Ø
Lasse Ø
Tilmeldt:
1. mar 2011
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 4

rottweiler som familiehund {{forumTopicSubject}}

hejsa smiley
- Vi står og skal til at have hund.
Men... Hvordan vil en rottweiler blive som familiehund? Kan rigtig godt lide rottweilere, men de har jo også ry for at kunne blive hidsige.
Det jeg mest tænker på er min lillebror, som er 12 år.
Men vil man med en rottweiler kunne tumle og slås med den, uden den pludselig går over gevind, og bliver aggressiv?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  rottweiler som familiehund
  • #2   28. jul 2011 Ja, en rottweiler er en dejlig familiehund. Men det er en hund der skal brunges en del for at trives.

    Og husk stamtavlen! Det er en rigtig rigtig dårlig ide at købe en rotte uden tavle.

    Du kan evt. kontakte Anne med rotterne herinde fra.


  • #3   28. jul 2011 Jeg har kun erfaring med en rottweiler og det var den dejligst familiehund der elskede børn og andre hunde.

    Beslutter I jer for racen er det meget vigtigt at I køber fra et ordentlig sted, hvor de kun avler på socialt velafbalancerede hunde af sunde forældre.

    DKK rottweilerne er mentaltestede, så jeg synes I skal købe sådan en.

    Ud over mentaliteten skal I være meget opmærksomme på HD.

    Håber der kommer nogle rottemennesker ind i tråden og kan rådgive yderligere mht temperement.



  • #4   28. jul 2011 Hejsa Lasse..

    Skøn race du har kig på vil jeg først og fremmest sige.. smiley
    Og som andre skriver en god familiehund..

    Men..
    Det er ikke en nem hund smiley
    Rottweileren er en brugshund, og har brug for en stor mængde træning.. Dette være både fysisk og mentalt..

    Rotten er som race meget selvstændig og har brug for en kærlig men konsekvent opdragelse, samtidig er den meget intelligent og har brug for at blive brugt mentalt..
    Dette kræver man har en del tid i overskud i hverdagen, og har lyst til at træne med sin hund hver dag i en vis mængde smiley

    Hvis I ikke har kendskab til racen på forhånd, eller har haft hund der krævede en del før, så vil jeg ikke råde jeg til at få den som førstegangs hund..
    Men ellers så prøv at læse en masse om racen, tag ud og se dem på udstillinger, og træningspladser, og snak med folk der har holdt dem i en årrække smiley

    F.eks er der hovedudstilling i Odense d.28/8 så det er en oplagt mulighed for at få et større indblik i rotten som race og hund smiley
    Hvis du kigger på rottweiler.dk og rottweilers.dk står der en masse om rotten, og der er lister over de forskellige opdrættere som med garanti gerne vil åbne deres døre så I kan møde nogle pragtfulde hunde, mens I overvejer om det er racen for jer smiley


  • #5   28. jul 2011 Kennelmor..
    Må lige rette dig, det er desværre langt fra alle DKK hunde der er mental testet, det er først for nyligt at det er blevet et krav for at kunne avle smiley


  • #6   28. jul 2011 jeg har haft rotter lige siden mine drenge blev født .
    så de er vokset op med 3 rotter og da de voksede og fik venner på besøg kunne alle bare rende frit ind og ud . har aldrig haft problemmer med nogen af mine rotter . samt hende jeg har nu er sammen med mine 2 børnebørn en på 3 og en på 9 mdr uden problemmer hun er så glad for dem . der kommer så galt børn og spørger om de ikke må lege med laika udenfor hvor jeg så altid sidder der ude når de leger med hende smiley


  • #7   28. jul 2011 Lasse..
    Hov jeg glemte helt at skrive at jeg er HELT enig i at eneste rigtige at gøre, er at købe med tavle..
    Af flere grunde;

    1. Eneste måde at sikre sig på det virkelig ER en rotte, og ikke en tvivlsom blanding som ingen ved hvordan ved udvikle sig.
    2. Rotten som racer lider en del under HD og AD, ved en tavle kan I undersøge generne og få et godt indblik i hvordan I kan regne med at hvalpen ved udvikle sig
    3. Frem over skal hunde i avlen mentaltestes, og dermed får man indblik i mentaliteten der ligger bag hvalpen smiley

    Derud over skal I også lige have med i jeres overvejelser at I kan risikere at en kommende rotte i jeres hjem fra 2013 skal gå med mundkurv på, da den er på OBS listen og ingen pt. kan gisne om hvad fremtiden bringer for racen smiley


  • #8   28. jul 2011 Jeg vil sige, min tidligere rottweiler var fantastisk med børn, i det hele taget at lege med. Han lærte utroligt hurtigt altid at bide i ærmet, fremfor armen osv. han har aldrig forsøgt at bide i hud osv. selvom han var meget energisk når han legede.

    Men jeg omplacere ham fordi han var for krævende, han var ellers en skøn hund, han var absolut ikke ondskabsfuld. Han var ud af brugslinjer og blev omplaceret til en ny ejer med erfaring for rottweilere og som dyrkede IPO træning.

    Hvis i vil have en rottweiler, så vælg en tæve og vælg en af udstillingslinjer fremfor brugslinjer som førstegangshund. De er alletiders hunde for det rigtige hjem.


  • #9   28. jul 2011 Ok Henriette, hvor længe har det været et krav?


  • #10   28. jul 2011 Johanne..
    Det er altså ikke altid at tæverne er de nemmeste smiley
    Det har jeg et tydeligt bevis på herhjemme smiley

    Kennelmor..
    Det træder i kraft fra 1 Januar 2012, der kan dog søges om dispensation for hunde der er ældre end 24mdr når det træder i kraft, frem til 2014 smiley


  • #11   28. jul 2011 Men hvordan var det så før, var der ikek også krav til mentaliteten der elelr var det bare retningslinier?

  • #12   28. jul 2011 Henriette- der er selvfølgeligt undtagelser men jeg vil stadig påstå at man ikke bør starte med en hanhund hvis ikke man har erfaring med racen eller andre lignende racer. Der er jo meget hund i den anden ende af snoren. Men man skal tænke med hovedet når man vælger race, men som seriøs opdrætter vil man jo nok også være i stand til at bedømme de enkelte hvalpe i kuldet ret godt?

  • #13   28. jul 2011 Kennelmor..
    Før var der det der hed avlsgodkendelse og en avlskåring..

    Avlsgodkendelse var blot udstillingspræmie, samt tjek af HD/AD
    Avlskåring var udstillingspræmie, tjek af HD/AD samt en prøve hvor hunden blir bedømt på eksteriør, man tjekker linjerne i hunden, samt en mental test smiley


  • #14   28. jul 2011 Johanne..
    Jeg ville nu til enhver tid hellere vælge en blød han, end en tæve som min egen til nye indenfor rotte verdenen..
    Men som du selv er inde på, så er de seriøse opdrættere jo heldigvis rigtig gode til at vejlede en i hvilken hund man bør vælge ud af et kuld smiley

    Der er jo også rigtig mange af DKK opdrætterne som hvalpetester hundene, og derfor meget nøjagtig kan sige hvad der ligger bag den enkelte hund i sind og drift smiley

    Dertil skal så siges at jeg startede ud med en voksen hanhund som min første rotte, og som min første alene hund, men følte mig rustet til det grundet min store research i racen inden køb smiley


  • #15   28. jul 2011 Enig med Henriette smiley

    Synes så absolut, de hanner, jeg har haft har været nemmere, end madammen, jeg har nu..

    Hun er sød og dejlig og elsker alle mennesker, men har bestemt sine egne meninger om tingene.


  • #16   28. jul 2011 Nemmere at træne, mere parate til at please føreren, ingen humursvingninger pga. løbetid, ingen sære ideer mht. hvem der må hvad i forbindelse med håndtering mm.

  • #17   28. jul 2011 Henriette, jamen så var der jo tidligere også en mentaltest eller var det frivilligt om hunden blev avlskåret??? Kunne man dengang nøjes med en avlsgodkendelse?

  • #18   28. jul 2011 jens A

    Hende her er så min første tæve. Har haft 3 hanner, som var noget mere tilbagelænet smiley


  • #19   28. jul 2011 Kennelmor..
    Det stod en frit for om man valgte at avlskåre, kravet var kun en avlsgodkendelse smiley

    Jens..
    Vi har haft snakken om han kontra tæve før..
    Og igen.. Det kommer an på hvilke linjer der ligger bag smiley
    En tæve af brugslinjer vil til enhver tid være sværere end en han af udstillingslinjer smiley


  • #20   28. jul 2011 Jens A..
    Skønt at han passer så godt til dig smiley

    Selvfølgelig må du også spørge alt det du har lyst til..
    Synes bare det er utroligt at du igen og igen, ikke virker til at tro på at tæverne kan være rigtig svære, trods flere forklarer dig det smiley


  • #21   28. jul 2011 Jens..
    Okay smiley


  • #22   28. jul 2011 Jeg drømmer selv om, hvis de altså ikke bliver forbudt, at få en rottweiler tæve af udstillingslinjer om nogle år. Men om det bliver ved drømmen er nok muligt, alene størrelsen er en faktor for mig. Man kan jo også vælge at få en omplaceringshund som man alene ud fra alderen ved nogenlunde hvad man kan forvente sig af.

    Det er en skøn og ufattelig kærlig race, ih hvor jeg savner min nu.


  • #23   28. jul 2011 Johanne..
    Hvad mener du med at størrelsen har en betydning? smiley


  • #24   28. jul 2011 Det er altid plads til en Rottweiler smiley

    Det har mine ihvertfald altid ment gg


  • #25   28. jul 2011 Helle N..
    Sådan har mine det sgu også..
    Nååå moar ligger du der og putter, synd for jeg skal også ligge her, flyt dig *GG*


  • #26   28. jul 2011 Jeg har haft en han og fire tæver . og jeg synes så tæverne er nemmer at have med at gøre .. ikke at han hunden var for meget . kun at han krævede lidt mere end tæverne . men skøn hund det var han og allertiders savner ham .. men ja det er der delte meninger om og det skal der også være plads til smiley

Kommentér på:
rottweiler som familiehund

Annonce