{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.971 visninger | Oprettet:

Rottweiler {{forumTopicSubject}}

Min søster og hendes kæreste leder efter en hvalp. De vil gerne have en rottweiler, i det kæresten gerne vil have den som værende 'vagthund' som kan sige fra hvis der kommer ubudne gæster.
Kæresten har familie som har rottweilere, og har noget erfaring med racen.
Planen er at hunden skal være en dejlig familiehund, som kan sige til hvis der kommer ubudne gæster. De bor ude på landet og min søster er ikke så tryg ved t være helt alene.
De vil gerne gå til noget brugshunde træning, de havde tænkt at tage PH..

Jeg har anbefalet dem at få en hvalp med DKK tavle, samt en der er har fornuftigt AD/HD score..
De har fundet denne parring, hvordan ser den ud? Jeg er ydmyg novice, så jeg søger en masse gode råd fra jer, som jeg er sikker på ved meget mere end jeg smiley

Hvad skal man ellers være opmærksom på ved rottweilere? Jeg har sagt, at de skal finde en rottweiler efter linjer der har diverse brugsprøver, når nu de gerne vil arbejde med hunden...

Kom gerne med alle de gode råd I kan smiley Racen står dog ikke til diskussion, det er denne de er forelskede i, og som kan leve op til deres krav smiley men giv endelig al den information, I mener er nødvendig at kende om racen smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rottweiler
  • #1   8. mar 2013 Nu er det altså ikke kun en Rottweiler der er en god vagthund.

• #2   8. mar 2013 Umiddelbart er der ikke nogen prøver på hundene, andet end en FP på Mor.
    Men jeg aner INTET om det, så håber der nok kommer nogle andre kloge hoveder på banen smiley

Men tænker også, at hvis den hovedsaligt skal være familiehund, så find en uden alt for mange drifter... Hvis den derimod skal være brugshund/træningsmakker som nummer 1, og familiehund kommer i anden række, så gør det ikke noget at finde en med en masse drifter.
    Det er ihvertfald mit råd smiley

• #3   8. mar 2013 Og er enig med J og S - Der findes masser af andre racer som også er udmærkede vagthunde smiley

• Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 869
    #4   8. mar 2013 Har to små blandings hunde så har ingen forstand på rottweilere, men kan altså ikke lade være med at grine lidt... Det står klart og tydeligt at racen ikke er til diskution da det er denne race søster og mand er forelskede i? så er det da fjollet at svare at der er andre racer der fungere godt som vagt hunde : D

• #5   8. mar 2013 Både jeg og parret er udmærket klar over, at der findes andre gode vagthunde smiley Jeg har selv foreslået en masse racer, fordi jeg mener (som I nok også mener, siden I foreslår det) at man skal kigge sig lidt rundt omkring.. Vi har haft en lang snak sammen med en masse kiggen på racer, men de falder hele tiden tilbage på rottweiler - derfor er det ikke relevant med andre forslag, selvom jeg godt forstår dem smiley

Ja, den pågældende parring har ikke de store prøver, men jeg tror nu også at de vil have den som mest familiehund, men den skal stadig have noget drift, idet de ønsker at gå til træning med den, og denne træning vil være f.eks. PH eller IPO.. smiley

• #6   8. mar 2013 Er der evt. nogen med adgang til Hundeweb, der kan sige mig noget om forældredyrenes aner? smiley

• #9   8. mar 2013 Hvordan skal indexet helst ligge, Krumme? smiley
    Ud fra de (manglende) prøver, vil du så mene, at dette ikke er en særlig driftstærk parring?

• #12   8. mar 2013 Jeg undersøger selv meget Rottweiler markedet, her står der jo som sagt intet om brugsprøver. Men jeg ved Von hause Nomis avler hunde af brugslinjer, jeg vil med stor sandsynlighed selv købe hund fra denne kennel når jeg skal have Rottweiler.

• #15   8. mar 2013 Hov, ja! Når nu du snakker mentalt velfungerende, Søren - mentaltest, er det påkrævet, eller bare anbefalelsesværdigt? Nu har jeg ikke forstand på racen som sådan, men vi skal med ud og besøge ham der har lige netop denne parring i aften, hvilke ting skal jeg være opmærksom på/spørge til mht. det mentale?

Jeg har hørt godt om Von Hause Nomis, og har også derfor anbefalet dem, at kigge efter parringer med hunde derfra, eller direkte på den kennel..

Krumme, tak for den gode forklaring mht index! Det vil jeg give videre smiley

• #16   8. mar 2013 måske i kan bruge min gamle tråd til noget http://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/523445-rottweiler_kenneler
    Der er vist også link til en rottweiler gruppe hvor man kan spørge lidt til råds omkring hvilke kenneler osv der kan anbefales til det i skal bruge den til

• #17   8. mar 2013 Ungehunde mentaltest er i dag et krav for avlsgodkendelse smiley

• #18   8. mar 2013 Tak, Stine smiley Jeg kigger lige din tråd igennem smiley

• #20   8. mar 2013 Tak for forklaringen, Søren. Dog vil jeg lige påpege, at der aldrig har været tale om at gå efter mindste fællesnævner - men som novice udi racen er det rart at vide, hvilke ting der er påkrævet, så man kan være sikker på, at disse ting er opfyldt, og gerne til UG med kryds og slange.. smiley Alle de andre ting, som man bør sætte som krav, det er dem jeg efterspørger herinde..

Grunden til at jeg oprettede denne tråd var for at få en masse gode råd og anbefalinger jeg kunne give videre, ikke fordi jeg mener, at jeg er den mest kompetente vejleder i racen smiley

• #21   8. mar 2013 Jeg viller bestemt ringe og få en snak med Karin, hun planlægger også kuld snart

(link fjernet)

• #23   8. mar 2013 Nu har jeg ikke læst svarene indtil nu, men Uli (har lavet faren) laver nogen fine hunde der godt kan hvis man gerne vil træne. Ligeledes laver Lijlepo også fine hunde der godt kan gøre sig gældende.
    Rottweileren er en fantastisk familiehund, så synes bestemt de har valgt rigtigt da den ikke er den store konkurrence hund er den ikke krævende på samme måde som andre racer og den kan på ingen måde sammenlignes med schæferlinier. Rolex (farfar på kuldet) er en super udstillingshund og en ret god brugshund også.
    Min kæreste har haft Rottweiler i mange år og kan linier udenad smiley så hvis du vil have lidt indput vil han godt hjælpe.

• #24   8. mar 2013 og på morsiden har også Mambo som ligeledes er en fantastisk udstillingshund. Jeg synes det er en rigtig fin parring til det i skal bruge og ville ikke have nogen som helst kvaler ved at købe derfra til det brug.

• #25   8. mar 2013 index skal helst være under 100 i tyskland på hvores rottweiler ,de kunne jo tage og besøge nogle kenneler ,så de fik lidt at vælge fra og ikke det først og beste ,

• #26   8. mar 2013 Sarah - TAK! Jeg gik og blev helt nervøs for om det var en helt hen i vejret parring, fordi jeg som sagt ingen anelse har med Rotter smiley
    Det skal netop ikke være den næste IPO/PH champion, men den må gerne ville arbejde, og samtidig være en rigtig god familiehund smiley

Fedt at I har viden om linjerne, tak fordi du ville dele den smiley

• #27   8. mar 2013 hvis du hentyr til Mambo von grosenranc så er han ikke til begynder ,har selv haft hund efter ham,

• #28   8. mar 2013 Laika det gør jeg. Og det har vi har også haft. smiley det kommer jo an på hvad man har lagt på efterfølgende. På dette kuld er han i 4 led og derfor er jeg ikke bekymret. Hende vi har haft efter ham var ren udstillingsdyr (stillede bla. på Cruft) og kunne højst svinges op til lidt træning en gang om ugen..

• #29   8. mar 2013 Søren: mht mentalbeskrivelsen, så er der stoppunkter for rottweilere, så de kan faktisk godt "dumpe" hvis man kan kalde det sådan. Hvor hos andre racer, skal det være ekstremt belastende for hunden, så enten ejer eller testleder stopper hunden. Men vi har så stopkodser oveni, bla. på spøgelser, skud og "den sociale del".

TS: der er rigtig mange der planlægger kuld her i foråret, kig evt på www.rottweilers.dk og ja tag kontakt til flere og tag ud og besøg dem, for at se om kemien er der.

• #30   8. mar 2013 Laika -hvorfor skal indeks være under 100 på rottweiler?
    Synes som Krumme at der i en stor race som rottweiler (antalsmæssigt) sagtens burde kunne findes kuld med bedre indeks.

Var det Broholmer, var den parring ikke blevet godkendt pga det lave indeks og kuldet ville dermed ikke kunne stambogsføres.

Der står UHM ud for billederne mon ikke det betyder at begge hunde har gennemført mentalbeskrivelse og ligger indenfor grænseværdierne?

• #32   8. mar 2013 Trine B: som Laika skrev, så er det i Tyskland at indexet skal være under 100.

Personligt har jeg det sådan at så meget skeler jeg ikke til indexerne ved rottweilerne, fordi der er kommet en del importhunde samt folk kører også i stor stil til Tyskland og parrer. Og ADRK(som er den tyske rottweiler klub) har lavet indexer på deres hunde i MANGE år, og importerer man en tysk hund til DK, og registrerer den i DKK, kan den meget nemt have væsentlig dårligere indexer i DK end den har med fra Tyskland. Så det giver jeg ikke ret meget for, så længe der er mest udenlandsk afstamning i. Men man kan undersøge baglandet for HD osv i stedet for. altså tjekke forældre søskende osv...

Og selvfølgelig har begge forældrene "bestået" deres UHM, ellers tvivler jeg på at parringen var lavet smiley

• #33   8. mar 2013 Søren. At der er stoppunkter? Det var et tiltag der blev lavet dengang der var så meget røre omkring hundeloven og obslisten, så blev det lavet som et tiltag for at vise velvillighed over for omverden for at vise at vi kun avler på mentalt sunde hunde. Hvor der netop er lagt vægt på at de ikke må være agressive

• #35   8. mar 2013 Undrer mig stadig over at man kan anbefale at stile efter et indeks på indeks, der ligger under racens gennemsnit.

Ifølge genetikere og dyrlæger siger indeks langt mere om hvad hunden giver videre, end den enkelte hunds egen status.

Det kræver selvfølgelig at indeks er korrekt, det har du ret i...

• #37   8. mar 2013 de må prøve to gange 1 på mb hvis de dumper der kan de prøve ak dumper de også der så kan de ikke få tavler på deres hvalpe

• #39   8. mar 2013 Trine -der bliver ikke enbefalet at gå efter hunde med et dårligt index. Der bliver sagt at man skal være obs på at importhunde typisk vil få et ringere index når de kommer i DKK. Hvorfor DKK har lavet det sådan ved jeg ikke, men det betyder at en hund der ellers har rigtig gode resultater hele vejen gennem sine linier, kan få et dårligt index blot ved at blive overført fra VDH til DKK.

Hvis det du hentyder til var at tyske hunde skal have index under 100 så er det fordi man i tyskland laver index'et "omvendt" -atså at under 100 er god, over 100 er skidt.

• #40   9. mar 2013 Søren: du kan jo godt have en hund der udviser stærk forsvar ved f.eks spøgelserne, men ikke bider når den bliver sluppet, den vil stadig få et avlsforbud, hvis testerne vælger at sætte krydset i 5´eren. Og selvom hunden ryger på en stopklods, så gennemfører den alligevel testen, dog ikke selvfølgelig hvis den er så agressiv at den er til fare for testpersonerne.

Trine: Ja du har fået lidt forkert fat i forklaringen, men det kan selvfølgelig godt være at jeg ikke har forklaret det godt nok, men det er helt rigtigt det Krumme skriver at det skete da systemet blev lavet om i 2011, så indexet skeler jeg ikke så meget til, hvis det enten er en udenlandsk hund eller en hund med en del udenlandsk i, for så er indexet ikke rigtig til nogen nytte. Jeg har også set hunde hvor f.eks en hanhund giver en del HD men at indexet ikke fejler noget...så jo det er misvisende.
    Og ja giver Michelle helt ret:-) Hun forklarer det bare bedre end mig smiley

• #41   9. mar 2013 Nå ja, og så skal man holde sig for øje at index ikke siger ret meget hvis kun få hunde er testet. Så man skal kigge på sikkerhedstallet osse. Er det lavt, betyder det at ikke ret mange hunde er testet. Så reelt kan man stå med en hund med godt index, men hvor meget få hunde er testet (f.eks. ikke kuldsøskende, tidl hvalpe, mor søskende osv), og har de nu alle ringe hofter, ja så ville index'et altså dale drastisk hvis de blev testet.

Så uanset race skal man ikke stirre sig blindt på indextallet alene

• #42   9. mar 2013 os med de store hunde skal også passe på ikke at få hvores hunde HD og AD foto for tidlig da det ikke er siker de er vokset ordlig sammen ,når de er 12 måner

• #43   9. mar 2013 Laika -hvad har jeres specialklub af regler/anbefalinger på området? Islandsk fårehundeklub siger (eller sagde, har ikke tjekket efter regelændringerne) 18 mdr for HD-foto, selvom det jo ikke er en voldsomt stor eller tung race

• #44   9. mar 2013 vi må HDog AD foto fra 12 måner ved flerre siger vi skal vente til de er 18 måner .det tror jeg også er godt for hvores rase ,mange vil jo ikke vente da de skal havde dem klar til parring når de er 24 måner

Kommentér på:
Rottweiler

Annonce