{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.815 visninger | Oprettet:

Blandingshunde med stamtavle... {{forumTopicSubject}}

Udfra en tråd jeg har kigget lidt i herinde vil jeg gerne starte denne tråd...

Det handler om forlængelse af denne debat ;

http://hundegalleri.dk/for_messagedetail.aspx?msg_id=472149

Jeg vil gerne postukere at for at sikre at en stamtavle hund er raceren vil det så kræve en DNA test på mor / far og hvalpe i ALLE kuld, da der kan være røget en anden hanhund på - men at hvalpene er stambogsført med den hanhund man ØNSKEDE på...

Dette er sket i flere tilfælde og er netop en af grundene til at "racerene" hunde ind imellem falder langt udenfor standarden -

Så vil du sikre dig en 100 % raceren hund, - så skal du sørge for at alle hunde i linierne er DNA testet og godkendt inden stambogen føres videre fra gren til gren -

Dertil skal det siges - At jo - du er meget bedre sikret med en stambogsført hund -
En raceren hund uden stamtavle giver ikke helt samme sikkerhed - Men derfor synes jeg nu godt at man fx kan sælge Rottweiler hvalpe som Rottweiler hvalpe ( Fx ) Og ikke nødvendigvis behøver at annoncere dem som blandingshvalpe...

smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blandingshunde med stamtavle...
  • #1   20. jul 2011 YES, så er der underholdning igen :o)

Lige om kommer Maj-Britt nok. I mellemtiden smutter jeg lige ud og henter mig en kop kaffe..... det er for tidligt på dagen til popkorn ;o)

• #3   20. jul 2011 Og jeg postukere selvf ingenting - jeg postulerer...

• #4   20. jul 2011 Så tror jeg, at jeg vil gå ud med min tavleløse men vaskeægte hul-i-hæk-hund ... ha' en rigtig god dag :o)

• #5   20. jul 2011 Er det ikke helt normalt fx i Sverige at DNA teste racehunde før avl?

• #6   20. jul 2011 Jamen du har jo helt ret. En stamtavle er udfærdiget ud fra de oplysninger som opdrætter giver til klubben. forkerte oplysninger = forkert tavle.

• #7   20. jul 2011 Jeg går altså i haven og nyder det fantastisk vejr, der er slet slet ikke vejr til at sidde her og blive uenig smiley

• #8   20. jul 2011 "da der kan være røget en anden hanhund på - men at hvalpene er stambogsført med den hanhund man ØNSKEDE på"

Dette kræver en tro og love erklæring af den ønskede hanhunds ejer. Lad os lege at jeg har parret to hunde, men gerne ville have din hanhunds navn på. Du risikerer at den kombi jeg har lavet, som du ønskes at lægge navn til, bliver noget værre hø. Det går ud over dig som opdrætter da din hund mister sin værdi som avlsmateriale.

Hvis kuldet derimod bliver en stor success er det godt for dig, men rimeligt ærgeligt for mig, som står med den rigtige hanhund, som nu ikke får den kredit han egentligt fortjener. Han stiger ikke i avlsværdi, fordi din hanhund akkrediteres det flotte kuld.

Og det er kun hvis vi ikke bliver taget. Bliver vi taget kan vi ikke længere avle med tavle.

Synes du at det er det værd?
    Der er tilfælde hvor det er sket, ja, men jeg tvivler på at det er så udbredt at det er nødvendigt at DNA teste alle hunde. Det er for lidt at vinde på det.

• #10   20. jul 2011 Maj-Britt - Ja og så er der dem hvor det ikke er blevet opdaget - smiley

• #11   20. jul 2011 hmmm... læner mig tilbage med en kop kaffe, og en DNA testet hund på hver side ;o)

• #13   20. jul 2011 Søster - Jeg skal ikke udtale mig om hvorvidt det er det værd -
    Jeg ville ikke selv drømme om at snyde folk på den måde...

Men Fakta er at HVIS du skal være 100 % sikker på en raceren hund - så SKAL der føres DNA beviser i alle linierne -

smiley

• #14   20. jul 2011 Nu kan en tæve i løbetid jo godt parre sig med mere end en hanhund, så det kan godt være at der har været flere der kan bevidne at hanhund X har parret sig med tæven, men det betyder jo ikke at hanhund Y ikke kan snige sig til at parre sig med samme tæve i et ubevogtet øjeblik... (jow, jow...jeg ved godt at så må tævens ejer passe på sin hund, men det kan da ikke udelukkes at det kan ske)

• #15   20. jul 2011 DNA fastslår faderskab, ikke racerenhed. For at DNA-testen skal være ægthedsgaranti kræves at man accepterer forældrenes (bedsteforældrenes eller længere bagud) stamtavle som værende ægthedsbevis. Du kan også teste forældre, og bedsteforældre, men på et tidspunkt når du til et led i linjen som ikke kan testes fordi hunden ikke længere eksisterer, og her er det heldigt at der ikke rigtigt er noget at vinde ved at snyde.

• #17   20. jul 2011 Hanne

Det er ikke uhørt at man bevidst parrer en tæve med to hanner for at checke to kombier samtidigt. Her bruges der dog DNA test til at fastslå hvilken han er far til hvilke(n) hvalp(e), og sådan kan de få tavle på.

De tilfælde hvor der har været snyd har også gerne været fra folk der har snydt mellem flere af egne hanhunde - gerne fordi den der er kommet til at parre ikke er godkendt, men der kan måske også være andre årsager (ingen af hvilke kan forsvare snyd). Vil man sikre sig selv kan man med fordel vælge en opdrætter der ikke selv ejer hanhunde, eller evt kun har den ene som på papiret har parret tæven.

Man kan heldigvis som tavlekøber til hver en tid forlange DNA test på sin hund ved mistanke om snyd, mod at man betaler udgifterne hvis der er tale om falsk mistanke. Det kan man ikke uden en tavle.

• #18   20. jul 2011 Søster - Så læs hvad jeg skriver - for 100 % sikkerhed skal ALLE være testet - altså tilbage til huhdens ophav -

• #19   20. jul 2011 Men der er udstillinger jo også et god redskab mod at evt stambogsførte blandingshunde avler videre. I DKK skal de fleste (måske alle) hunde jo udstilles før de må avle.
    Og kommer man med en Cavalier med underbid og en forkert farve, som mest af alt ligner en Pekingeser, ja så bliver den jo ikke alvsgodkendt og så stopper fejlen der smiley

Synes dog stadig DNA test er en fin idé.

• #20   20. jul 2011 Ophavshunden er jo ofte en blanding af op til flere andre racer, så i virkeligheden skal vi vel teste helt tilbage til den første domesticeret ulv hvis vi skal være helt 100% sikre.

Så vidt jeg kan se, så er min hund raceren, men nu er den race forholdsvis ny (lidt over 100 år gl) så vi kan diskutere om den stadig bør tælle som en blanding - idet den er i FCI mener jeg dog ikke at der er noget at rafle om.

Han er også udstillet og blevet bedømt til at være racetypisk (hvilket en tavle hellere ikke garanterer da vi snakker om levende væsner).

Jeg har mødt moderen, og jeg kan se ligheder med den påståede far, og der er underskrevet en tro og love erklæring fra hanhundens ejer. Opdrætteren har også et godt ry blandt sheltiefolk, og jeg har snakket med flere der også har hunde fra hende. Jeg har ingen grund til ikke at tro på de papirer jeg har liggende, og hvis jeg havde mistanke til at der var fusket, så kunne jeg få hundene testet. Det er der ingen ben i. Heldigvis har jeg papir på præcis hvad sælger har lovet mig - hvis hun viser sig at være en løgner er der ingen tvivl i mit sind om hvem af os det vil gå ud over.

Jeg kan leve med at jeg ikke har 100% sikkerhed - så sikkert er der ingenting der er her i livet, så det forventer jeg hellere ikke at hundeavl er. 95-99% er godt nok for mig. Ellers kunne jeg ikke træde udenfor en dør af frygt for alle de ting jeg ikke har 100% styr på ikke vil slå mig ihjel i dag.

• #22   20. jul 2011 Man kommer ikke udenom at nogle vil snyde.
    Men det kan opdeles i 2 typer:
    Når der snydes med stamtavlerne vil det være en anden hanhund men i samme race.
    Snyd med en hanhund af anden race vil være tåbeligt. Det kan jo de fleste gange ses.

Så racerene med stamtavle vil være meget tæt på 100%.
    Og bruge DNA til at finde resten er at skyde gråspurve med kanoner.

• #24   20. jul 2011 He he, lige her tror jeg godt vi tør springe DNA test over ;o))

(link fjernet)

• #26   20. jul 2011 :o)) ja, det er lidt overdrevent som han giver sine gener vidre... Og endnu mere nu de er ældre(billederne er de kun 1 år på.)Og heldigvis ikke kun i udseende, men også hans fantastiske temp. :o))

• #28   20. jul 2011 Wow, for et lækkert ansigt der sidder på søn 1. De er godt nok allesammen meget typesfaste, men HAM kunne jeg godt hænge på væggen (altså.. et billede, ikke hele hunden... jeg er jo ikke sindssyg*)

*ikke SÅ sindssyg...

• #29   20. jul 2011 Griner.... Det er Ernie, og er sikker på hans "Mor og Far" er glade for du ikke vil hænge ham op på en væg, det er ganske enkelt deres lille barn, og hele deres liv drejer sig om ham:o)) Tjahh, sådan har vi faktisk været heldige med alle køberne, fantastiske hjem de har fået :o)) Og alle bestået den tyske mentaltest med glans..

Søn 2(Boddy) er en lille helt, han reddede hele familien ud af et brændene hus:o))

• #30   20. jul 2011 Netop fordi der blev snydt så det drev inden for schæferavlen og man ville handle på det, så er det netop et krav til en avlskåret schæfer, at den skal lægge en DNA-prøve, der ryger et laboratorium til evig arv og eje...

Så vil man være sikker på at en schæfer har det ophav, der står på papirene, så køber man hund efter kårede forældre...

• #32   20. jul 2011 Hele denne diskussion om DNA kan i praksis ikke bruges til ret meget.
    Tror man viorkelig at der blandt 20.000 stamtavler om året er et rimeligt antal med svindel med afstamning.
    Hvis man kender til svindel er resten meget simpelt. Kontakt DKK og der kan blive lavet en tvunget DNA-test.
    Hvis man ikke kender til det, så er det mere et udtryk for at man ønsker at skabe tvivl om statavlerne er noget værd.
    Det vil være en vanvittig omkostning for at fjerne en meget lille usikkerhed.

• #33   20. jul 2011 Peter F, inden for min race bliver det brugt ganske aktivt.

Der er skam flere opdrættere, der har fået taget deres kennelmærke på baggrund af de påkrævede DNA-prøver.

Det er en stor tryghed som køber, og jeg kunne da heller ikke finde på at købe efter ikke-kårede forældre.

• #34   20. jul 2011 *CH*
    Det kan være min fantasi ikke helt rækker til at forstå hvorfor man snyder med hannen.
    Man snyder jo egentligt mest sig selv.
    Men måske nogle racer finder avlspartnere sådan at man kan få noget ud af en "bedre" han.
    SÅ forstår jeg ikke hvad du mener med "ikke-kårede" forældre

• #35   20. jul 2011 Peter, snyderens veje er uransaglige, men det forhindre ikke i at snyde.

Man kan jo også snyde med tæven... Man kan lade en ikke-godkendt tæve få hvalpe på en anden tæves tavle.

En avlskåret hund er en, der har gennemgået vores kåringsprogram, der blandt andet indebærer DNA-test.

• #37   21. jul 2011 Altså, der ville ikke gå skår af mig hvis man indførte det (hvad koster det egentligt?), men jeg kunne forestille mig at der var bedre ting jeg kunne bruge pengene på hvis de alligevel skal tvangsbruges.

Hver gang man laver en restriktion risikerer man at nogle falder fra fordi det bliver for dyrt/besværligt - og det synes jeg er OK, trods det at der fjernes materiale fra DKK-puljen, så længe grunden er sundhed, eller at restriktionen fungerer som en løsning på et reelt problem (som tilfældet er for schæferen).

• #38   21. jul 2011 Søster det koster omkring 1500 alt inklusive - altså rekvisition, dyrlæge, lab...

Kommentér på:
Blandingshunde med stamtavle...

Annonce