Forklaring: blandingshunde vs. stamtavle {{forumTopicSubject}}
Hej kære stamtavleavlere
Jeg mangler lidt hårde facts til at forklare hvordan det hele egentlig fungerer i den videnskabelige verden i forhold til avl og gener.
Jeg sidder med min kæreste og mor som er overbevist om at blandingshunde og hunde uden stamtavle er langt sundere end stamtavle hunde, så jeg har brug for en grundig, men letforståelig forklaring af hvordan det egentlig fungerer rent naturvidenskabeligt
Det hele startede med at en af min kærestes kolleger skal have en mops, og de vil have en fra samme sted som vi købte Pelle, og det synes jeg altså ikke, for det var ikke et skidegodt sted med mange forskellige racer og hunde i staldene - så jeg ville foreslå kollegaen at få en hund med en god stamtavle og så begyndte diskussionen
God dag til jer derude
jun 2009
Følger: 230 Følgere: 95 Hunde: 11 Annoncer: 1 Emner: 138 Svar: 3.005
okt 2012
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 1.200
En indholdsfortegnelse er ALTID en god ting også selvom det ikke giver nogen garantier..
Men i det mindste er det er bevis på at der ligger flere tanker/omhu bag, fremfor " kan den bløde, kan den føde"
jan 2008
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 38 Svar: 509
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
Og ved hunde med tavle, går man ind og undersøger for sygdom a, b og c. Hvis de findes, så bruges hunden ikke i avl. Det gør kun 0,0001 procent af dem, som avler uden tavle. Hvis der alligevel ikke ligger resultater på avlsdyrene ved tavledyrene- ja så hopper man bare let og elefant over den avler
jan 2008
Jeg kunne ikke være mere enig med jer - men det er bare svært at forklare til folk (herhjemme), som tror at blandingshunde slet ikke har nogle sygdomme, og at når dyrlægen giver et sundhedstjek til hvalpen så betyder det, at den er kærnesund og dyrlæger har forøvrigt røntgensyn hehe ... Jeg kæmper vidst en forgæves kamp med de to herhjemme, ville ønske jeg kunne huske mere om emnet rent videnskabeligt til at argumentere... Men Isabelles opstilling hjælper godt på det
Kunne også godt bruge en forklaring på hvorfor man fx til en for lille/for stor tæve vælger en normal størrelse han mv.
jan 2008
okt 2012
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 1.200
Nogle mennesker, skal føle før de kan lytte
Gør hvad du kan, men det er svært at råbe af " døve"
apr 2013
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 14 Svar: 464
SKAM jer at bare OVERVEJE at støtte en avler der har flere racer i en stald og sælger hunde der kan sættes ????? ved ang. sundhed!
jan 2008
og hans argument var jo, at der er så mange gode hunde uden - og labrador er da i hvert fald en hund hvor man ikke skal spilde penge på tavle.... jesus christ tænkte jeg bare..
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.402
Selvfølgelig kan man være heldig at få blandet to hunde uden stamtavle der rent tilfældigt intet fejler, men hvorfor tage chancen?
feb 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 1.503
Mange sygdomme er recessive, men det betyder så at de dukker op på de mest underlige tidspunkter - nemlig når 2 med genet støder sammen.
Og den sandsynlighed vokser med blandinger, hvor der ikke er styr på nogen gener overhovedet.
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 3.714
Men det gør ansvarlige opdrættere jo ikke. Den checker deres hunde for racerelaterede sygdomme, og kender anerne og deres svagheder.
Den mulighed har avlere af blandings hunde ikke, da de ikke kan vide hvad de skal checke.
apr 2013
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 14 Svar: 464
Der er mange der starter - desværre, men hunde fra sådanne steder, men det lærer de også af.
Jeg synes dog de burde tage imod dine råd og erfaring med sådanne steder og lade være at være så "stivnakket" og påståelig overfor noget de med alt tydelighed slet ikke har tjek på.
jan 2008
Pelle har ikke været syg med andet end hårsækmider og lopper, så min kæreste har da været heldig med ham indtil videre, men vi ved jo ikke med sikkerhed om der dukker nogle skavanker op - og så er det jeg tænker, som så mange andre, at der da ikke er nogen grund til at tage chancen med en tavleløs fra sådan et sted, når drømmen for alle nye/kommende hundeejere da må være at få sig en sund og glad hund
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 30 Hunde: 15 Emner: 96 Svar: 1.545
Hvis du køber en tavlehund, kan du selv gå ind og tjekke sundhedsresultater flere generationer bagud.
De fleste sygdomme kan springe flere generationer over, for så pludselig at dukke op, når den "rigtige" kombination bruges.
Mht dit spørgsmål om hvorfor man ikke bare bruger en stor han til en for lille tæve.
Sandsynligvis vil der i kuldet blive nogle som er for store, nogle for små og hvis du er heldig - en med korrekt størrelse.
Men så står du med problemet at de for små også har et skjult gen for at avle for store hunde. De for store har gen for at avle småt. Og den ene korrekte kan have gen for begge fejl.
Så i stedet for kun at have en fejl, har du nu to fejl i dine linier.
Havde du derimod brugt en han med korrekt størrelse, ville du stadig få nogle for små og nogle korrekte. Men du ville slippe for den "ekstra" fejl.
Det samme gælder naturligvis uanset hvilken fejl vi snakker om
jan 2008
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.977
I øvrigt stemmer jeg også for at du viser ham denne tråd.
Forklaring: blandingshunde vs. stamtavle