{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.470 visninger | Oprettet:

Forklaring: blandingshunde vs. stamtavle {{forumTopicSubject}}

Hej kære stamtavleavlere smiley

Jeg mangler lidt hårde facts til at forklare hvordan det hele egentlig fungerer i den videnskabelige verden i forhold til avl og gener.

Jeg sidder med min kæreste og mor som er overbevist om at blandingshunde og hunde uden stamtavle er langt sundere end stamtavle hunde, så jeg har brug for en grundig, men letforståelig forklaring af hvordan det egentlig fungerer rent naturvidenskabeligt smiley

Det hele startede med at en af min kærestes kolleger skal have en mops, og de vil have en fra samme sted som vi købte Pelle, og det synes jeg altså ikke, for det var ikke et skidegodt sted med mange forskellige racer og hunde i staldene - så jeg ville foreslå kollegaen at få en hund med en god stamtavle og så begyndte diskussionen smiley

God dag til jer derude smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forklaring: blandingshunde vs. stamtavle
  • #2   26. apr 2013 hvis de ikke vil tro på fakta er der ingen videnskab der kan hjælpe dem (ordsprog: mod dumhed kæmper selv guderne forgæves) ...ikke møntet på familien ...men bullernes familie er så fyldt med sygdomme så der er en tavlehund da bedreså man nogenlunde kan se hvad man kan forvente.

• #5   26. apr 2013 Man køber jo heller ikke fødevarer uden en varedekleration smiley

En indholdsfortegnelse er ALTID en god ting også selvom det ikke giver nogen garantier..
    Men i det mindste er det er bevis på at der ligger flere tanker/omhu bag, fremfor " kan den bløde, kan den føde"

• #6   26. apr 2013 Mange tak folkens smiley

• #7   26. apr 2013 Til opfølgning på Isabelles indlæg:

Og ved hunde med tavle, går man ind og undersøger for sygdom a, b og c. Hvis de findes, så bruges hunden ikke i avl. Det gør kun 0,0001 procent af dem, som avler uden tavle. Hvis der alligevel ikke ligger resultater på avlsdyrene ved tavledyrene- ja så hopper man bare let og elefant over den avler

• #9   26. apr 2013 Igen mange tak smiley
    Jeg kunne ikke være mere enig med jer - men det er bare svært at forklare til folk (herhjemme), som tror at blandingshunde slet ikke har nogle sygdomme, og at når dyrlægen giver et sundhedstjek til hvalpen så betyder det, at den er kærnesund og dyrlæger har forøvrigt røntgensyn smiley hehe ... Jeg kæmper vidst en forgæves kamp med de to herhjemme, ville ønske jeg kunne huske mere om emnet rent videnskabeligt til at argumentere... Men Isabelles opstilling hjælper godt på det smiley

Kunne også godt bruge en forklaring på hvorfor man fx til en for lille/for stor tæve vælger en normal størrelse han mv. smiley

• #12   26. apr 2013 Pia: jamen hele deres holdningsgrundlag er jo bygget på skrækscenarier om tavlehunde, som har haft vildt mange sygdomme (altså hunde fra dårlige avlere) og så har mine forældre jo haft blandingshunde og det er min kæreste også vokset op med selv - og dem har der jo aldrig været noget galt med - og det selv om min gamle blanding hjemme ved forældrene gik af dage med voldsom gigt, kræft og forsnævret blærehalskirtel og måske en masse andre ting, som vi ikke vidste noget om fordi han aldrig blev undersøgt i dybden.. Så de har ikke rigtig noget fornuftigt at sige synes jeg i hvert fald...

• #13   26. apr 2013 Nå ja, de lærer det vel når de har købt en blandings hund med skavanker og ender med at bruge en national formue på at holde kræet i live...

Nogle mennesker, skal føle før de kan lytte smiley

Gør hvad du kan, men det er svært at råbe af " døve"

• #14   26. apr 2013 Lad dem læse din tråd!

SKAM jer at bare OVERVEJE at støtte en avler der har flere racer i en stald og sælger hunde der kan sættes ????? ved ang. sundhed!

• #15   26. apr 2013 madam mim: hvis jeg havde været inde i billedet dengang min kæreste købte Pelle, så havde jeg heller aldrig så meget som kigget i den opdrætters retning - jeg mødte først Pelle da han var et år smiley men nu har jeg ham jo og kan ikke gøre andet end at vælge end genetisk bedre hund næste gang - kan også love jer for at kæresten fik et mindre chok da jeg fortalte at hvis vi engang skal have en labrador eller golden så skulle den også være med tavle smiley

og hans argument var jo, at der er så mange gode hunde uden - og labrador er da i hvert fald en hund hvor man ikke skal spilde penge på tavle.... jesus christ tænkte jeg bare..

• #16   26. apr 2013 Man kan jo sige sig selv at hunde der bliver blandet på kryds og tværs, hunde der ikke er tjekket for noget som helst jo på ingen måde kan være sundere end en de hunde med stamtavle hvor det grundige arbejde er gjort.

Selvfølgelig kan man være heldig at få blandet to hunde uden stamtavle der rent tilfældigt intet fejler, men hvorfor tage chancen?

• #17   26. apr 2013 Og lige nøjagtigt Isabelles eksempel, viser problemet.

Mange sygdomme er recessive, men det betyder så at de dukker op på de mest underlige tidspunkter - nemlig når 2 med genet støder sammen.
    Og den sandsynlighed vokser med blandinger, hvor der ikke er styr på nogen gener overhovedet.

• #18   26. apr 2013 Hvis man laver tilfældig avl på racehunde og sammenligner med tilfældig avl på ikke relaterede hunde, har din kæreste og mor ret. (på grund af hybrid vigor)

Men det gør ansvarlige opdrættere jo ikke. Den checker deres hunde for racerelaterede sygdomme, og kender anerne og deres svagheder.
    Den mulighed har avlere af blandings hunde ikke, da de ikke kan vide hvad de skal checke.

• #20   26. apr 2013 Malene G, det var bestemt ikke for at dunke dig oveni hovedet at du har Perle, men netop derfor synes jeg jo de bør lytte til dine erfaringer og styre udenom de faldgruber.
    Der er mange der starter - desværre, men hunde fra sådanne steder, men det lærer de også af.
    Jeg synes dog de burde tage imod dine råd og erfaring med sådanne steder og lade være at være så "stivnakket" og påståelig overfor noget de med alt tydelighed slet ikke har tjek på.

• #21   26. apr 2013 madam mim: det er også det jo - min kærestes kollega har jo mødt Pelle og synes at han er en sød hund, så hun vil gerne have en mops fra samme sted, hvilket jeg synes er en dårlig idé når man kan få en mops med tavle og sundt helbred for en my mere..
    Pelle har ikke været syg med andet end hårsækmider og lopper, så min kæreste har da været heldig med ham indtil videre, men vi ved jo ikke med sikkerhed om der dukker nogle skavanker op smiley - og så er det jeg tænker, som så mange andre, at der da ikke er nogen grund til at tage chancen med en tavleløs fra sådan et sted, når drømmen for alle nye/kommende hundeejere da må være at få sig en sund og glad hund smiley

• #22   26. apr 2013 Hvis du køber en blandingshund vil du højst kende sundhedsresultater på forældrene.
    Hvis du køber en tavlehund, kan du selv gå ind og tjekke sundhedsresultater flere generationer bagud.

De fleste sygdomme kan springe flere generationer over, for så pludselig at dukke op, når den "rigtige" kombination bruges.

Mht dit spørgsmål om hvorfor man ikke bare bruger en stor han til en for lille tæve.
    Sandsynligvis vil der i kuldet blive nogle som er for store, nogle for små og hvis du er heldig - en med korrekt størrelse.
    Men så står du med problemet at de for små også har et skjult gen for at avle for store hunde. De for store har gen for at avle småt. Og den ene korrekte kan have gen for begge fejl.
    Så i stedet for kun at have en fejl, har du nu to fejl i dine linier.
    Havde du derimod brugt en han med korrekt størrelse, ville du stadig få nogle for små og nogle korrekte. Men du ville slippe for den "ekstra" fejl.

Det samme gælder naturligvis uanset hvilken fejl vi snakker om

• #23   26. apr 2013 Tak for den gode forklaring Lotte smiley

• #24   27. apr 2013 Hvis den kæreste er bange for indavl, så spørg ham om hvordan man kan vide om ens tavleløse hunds forældre er søskende. Svaret er at det kan man ikke vide, tavleløse hunde kan også være ekstremt indavlede, men der kan bare ikke se det nogen steder.

I øvrigt stemmer jeg også for at du viser ham denne tråd.

Kommentér på:
Forklaring: blandingshunde vs. stamtavle

Annonce