970 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Spørgsmål til opdrættere :) Spørgsmål til opdrættere :)

Hvis du havde en hvalpe køber der kom tilbage og sagde at deres hvalp havde fået en arvelig sygdom som gjorde at den eneste udvej var at den blev aflivet, hvad ville du så gøre?

Kunne du finde på at avle på tæven igen? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Hvis du havde sat et kuld hvalpe til salg med stambog og du ikke havde fået dem solgt kunne du så finde på at sætte dem til salg igen men billigere og UDEN stambogen? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Snakker om den samme avler som jeg desværre selv har været uheldig at købe hvalp af smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Garderobe 500 kr.
  • Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spørgsmål til opdrættere :)
  • #1   27. jun 2011 jeg kunne aldrig drømme om at sælge dem uden stamtavel og må i øvrigt heller ikke

det var det lette spørgsmål

ang den arvelige sygdom, så kommer det jo an på om hvalpen har fået den arvelige sygdom fra moderen, om jeg ville bruge hende i avl igen

• #2   27. jun 2011 Det kommer an på hvad den arvelige sygdom var..

At 1 hvalp fra et kuld på feks 4 er syg kan være dårlig genetik for netop den hvalp, men ikke nødvendigvis ensbetydende med at avlstæven er dårlig..

Avler man med stambog kan man ikke sælge uden - klubben tillader det ikke og opdrætter vil blive smidt ud og nægtet videre tavleavl.

• #3   27. jun 2011 Ang sygdommen, så kommer det jo an på hvad det er for en.... det er ikke bare sort og hvidt.

hvalpe fra mig, bliver KUN solgt med stamtavle.... lyder som et meget useriøst sted

• #4   27. jun 2011 Sygdommen er Calve legge perthse

• #5   27. jun 2011 Det gjorde at hendes lårbens knogler smuldrede væk

• #6   27. jun 2011 Hvorfor får hunde Calve-Legg Perthes?
    Calve-Legg Perthes er en arvelig sygdom, der nedarves som følge af et autosomalt recessivt gen (det vil sige et vigende gen, som ikke er kønsbundet). Det er specielt små terriere og Cavalier King Charles Spaniels, der udvikler denne sygdom. Da sygdommen er arvelig, er det vigtigt, at man ikke avler på syge dyr, eller dyr, som er bærere af dette gen. En anden vigtig foranstaltning for at undgå sygdommen, er at undersøge nært beslægtede individer til syge dyr, for at se om disse også er disponerede for sygdommen.

.. så skal tæven jo naturligvis ikke bruges hvis det er der genet gemmer sig..

• #7   27. jun 2011 Ud fra genetikken på pågældende sygdom, så nej. Tæven (og hannen) bør ikke avles på - med mindre man via dna test kan forsikre sig om hun/han kun parres med andre der Ikke er bærre. Sådanne hvalpe bør selv DNA testes igen og ligeledes evt. kommende avlspartener. Om man vælger at avle bærre på fri, bør virkelig være gennem tænkt og fordi avlshunden har noget virkelig andet godt at give videre. En normal tæve/han der bærre en sådan sygdom bør tages ud af avl.
    Er opdrættet uden stambog, bør man stoppe al avl på tæven og hannen, da man unden stambogen ikke kan kontrolere om man avler bærre med bærre.

• #8   27. jun 2011 Det kommer jo an på om sygdommen kommer fra moderen eller faderen.. Kommer den fra faderen, har det jo intet med tæven at gøre..

• #9   27. jun 2011 Man kan sige at lige i dette tilfælde vil det næsten være dumt at bruge sådan en tæve i avl, eftersom hun er bærer af genet til at give sygdommen videre, så ja når det drejer sig om denne sygfom bør hunden tages ud af avl.

Man må som køber ikke bare aflive hunden, så kan man risikere at "miste" 50% af sin erstatning på den konto. Opdrætter skal ALTID informeres FØR der aflives. Men ellers hvis hvalpekøber handler efter bogen altså foreligger problemet så snart det opdages, og siger at dyrlægen siger at det eneste rigtige er at aflive hunden, så ville jeg sige at det er helt ok, at de bare afliver hunden, så skal jeg have en dyrlæge attest fra dyrlægen på at den er aflivet pga den sygdom, og så får folk deres penge retur.

men nej, ikke unden tavle...det må´es man ikke:-)

• #10   27. jun 2011 Dyrelægen sagde at det var den rigtige ting at gøre da det var så slemt at hvis hun blev opereret ville der gå måneder før hun kunne stå selv og det ville ta ca,6 måneder at genoptræne og der var over 60% chance for hun alligevel skulle aflives efter de 6 måneder smiley

Opdrætter valgte at ignorere mig og har nu et kuld til salg på samme tæve

• #11   27. jun 2011 altså som sagt SKAL man informere inden man afliver, men opdrætter burde ikke sige nej til at man afliver, når det sker efter syreværnsloven, altså at dyrlægen siger at det er det eneste humane. er hunden med DKK tavle?

• #12   27. jun 2011 Det er nu slet ikke fordi jeg har forlangt noget at opdrætter, det går jeg slet ikke op i, håber bare ikke der er andre der får en hvalp med samme sygdom smiley

Nej men begge hendes forældre har DKK og de nye hvalpe var der/er der DDH på

• #13   27. jun 2011 ok, så er der nok heller ikke så meget at gøre...meeen det kunne godt tyde på, at hun er ligeglad..og har nok næppe tjekket at hanhunden ikke er bærer af genet, så risikoen for at hvalpene får det er større....

• #14   27. jun 2011 Nej hun har fået tæven parret kort tid efter hun fik det af vide. Men hun har heller ikke nemt ved at komme af med dem da hun ikke er kendt som den bedste avler.

• #15   27. jun 2011 ja, så er det da også flot at parre løs

• #16   29. jun 2011 Bedste: det mener jeg bestemt ikke du har ret i... mener at DKK's regler er at opdrætteren har ret til en second opinion hos en dyrlæge efter eget valg og skal opdrætteren betale for evt operation, så er det også opdrætter der vælger dyrlægen til det.

• #17   29. jun 2011 man kan som opdrætter ikke forlange at køber kører til en anden dyrlæge med hunden, med mindre man som opdrætter betaler for udgifterne(og hvis køber ikke vil, er jeg heller ikke sikker på at man kan tvinge dem, selvom man betaler). Det samme gælder hvis man som opdrætter forlanger at få lavet yderligere nogle undersøgelser på hunden ud over dem ,køber allerede har lavet, så skal man faktisk også betale for det. Men jeg er ret sikker på, at hvis nu f.eks der er stor afstand fra køber og til opdrætters dyrlæge, så kan man ikke forlange at de kommer til undersøgelse hos opdrætters dyrlæge, man kan dog altid forlange at få tilsendt f.eks røntgenbilleder og lign til en besømmelse ved egen dyrlæge. Jeg fik at vide engang ved DKK´s jurist, at man jo udgangspunkt jo må gå ud fra at købers dyrlæge er kompetent til at stille en diagnose....så man bør tage dennes udsagn for gode vare.

• #18   29. jun 2011 selvfølgelig skal man som opdrætter betalt for de undersøgelser man ønsker ...

Kommentér på:
Spørgsmål til opdrættere :)

Annonce