862 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Spørgsmål til opdrættere. Spørgsmål til opdrættere.

Nu har vi jo et kuld hvalpe på nu 3½ uge, vi har selvfølgelig læst alt hvad vi kunne finde inden de kom, men jeg vil alligevel gerne høre om hvad i plejer at gøre..

Det jeg tænker på er hvad starter i med at give dem af fast føde??

Hvornår begynder i at tage dem med ud og opleve nogen ting?? Vi vil jo gerne have de er vant til så mange ting som muligt inden de flytter hjemmefra. Dvs har prøvet at køre bil, gå i snor oplevet lydene ved lættere trafik osv.. Men nu er det jo vinter hvalpe, godt nok langhåret, men hvornår ville i begynde med de ting, selvfølgelig lidt af gangen så de ikke bliver overstimuleret eller for kolde.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• drilling 12 holes near ceiling 1.100 kr.
  • Sætte tre rullegardiner op 550 kr.
  • VVS skift af armatur på lille kbh badeværelsw 735 kr.
  • Beskæring af træ 2.699 kr.
  • Hjælp til at skrue gynger fast i træstativ skruer skal medbringes 300 kr.
  • Flytte min seng og samle et skab sammen. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spørgsmål til opdrættere.
  • #1   21. nov 2007 Vi giver dem opblødt hvalpefoder fra 3½ uge, ganske lidt i starten, bare smagsprøver evt med lidt torskerogn i.

når de er 4 uger har vi dem med udenfor. jeg har ofte vinterhvalpe. Det værste er regn, der kommer de hurtig til at blive for kolde. men det vigtige ved at have dem med ude, er at de ikke må lægge sig og blive kolde på maven. men når de vågner og har spist så siger vi gerne "ud og tisse" så ved de store godt hvad de skal og de små tøffer glade med.
    efter de 3 uger invitere vi folk indenfor i alle aldre, så de kan venne sig til børn, ældre mennesker, nogen med briller eller anderledes tøj. De sidste to uger kommer de med på besøg hos naboen, møder andre hunde (vær sikre på de er venlige og vaccinerede) køre ture i bil, får sele på og kommer ud og kikker på bilerne på vejen.
    Det vigtigste er at det bliver gode oplevelser, så det ikke får den modsatte effekt.

• #2   21. nov 2007 Vi begyndte at give hvalpene mad da de var 4½-5 uger.......det var også omkring de 5 uger, at vi begyndte at tage dem med ud i haven.......vi startede renlighedstræningen på det tidspunkt.......de var bare ude i 5-10 min og de søgte selv døren når de ikke gad mere.

• #3   21. nov 2007 nå ja og fodret der er opblødt moser jeg også.

• #4   21. nov 2007 En rigtig god ting ville være hvis du købte en lyd cd hos dyrlægen og spillede for dem, så de kendte til rigtig mange lyde når de kommer ud i verden.
    Ved at mange opdrættere bruger det og de starter når hvalpene er 3 uger

• #5   21. nov 2007 Tak skal i have, det jeg undre mig over er at i følge Royal canin må små hvalpe først få hvalpefoder når de er 5 uger og derfor undrede jeg mig lidt der... Men vi er begyndt at give dem lidt mælkeafstatning i en skål nu og de 3 spiser uden problemer og den sidste skal lige hjælpes lidt.

Jeg havde selv tænkt mig at begynde at tage dem ud når de er omkring 6-7 uger og der kommer de også med på besøg hos mig selv og møder mine katte osv.. Der kommer både børn og voksne og besøger dem og de er meget menneske glade, sætter man sig ned går der max 10 sek så har du 4 hvalpe i skødet, der napper og kæler.
    Mine hunde har været med herude fra de var 1 uge gamle og dem ser de flere gange om ugen uden problemer.

• #6   21. nov 2007 måske skal du bruge et andet hvalpefoder så, ej jeg ved det faktisk ikke, jeg har brugt Hill's og Olivers, men aldrig Royal Canin. måske skulle du lige ringe til dyrlægen, så vil han da helt sikkert undersøge det for dig

• #7   21. nov 2007 Jeg vil helst give dem Royal canin da det er det min af dem kommer til at fortsætte på fremover og jeg har brugt det til mine killinger med stor succes flere gange og er medlem af opdrætterklubben.

• #8   21. nov 2007 så prøv at kontakte Royal canin selv gennem opdrætterklubben og spørg dem. De må da have erfaring med det. tænker nu godt de må få det fra 3 uger

• #9   23. nov 2007 Hej Nadja
    Jeg tror det du læser er mængde anvisningen og det er først ved 6 ugers laderen, at man kan forvente at hvalpene skal ernæres kun ved foder og ikke fra moderen. Inden 6 ugers alderen er det ikke forbudt, men de kan ikke indtage nok til at få dækket deres behov. Tænker at det er sådan det hænger sammen.

Btw mine hvalpe startede også med opblødt foder omkring de 3 uger, og de lærer hurtigt. Nu hvor de er 4 uger får de allerede 3 måltider dagligt, ja og så hos tæven, alt det HUN gider :o)

• #10   23. nov 2007 Mette nej der står at hvalpe af små racer først måtte få tørfoder fra de var 5 uger... Men nu har de altså fået det alligevel i dag, de sidste par dage har de fået Hills hvalpe vådfoder med lidt mælkeafstatning blandet i og det har de spist, men i dag gik de selv i Speedy`s tørfoder så jeg gik ud og satte det i blød med noget kogende vand og så fik de det da det var klart og de tømte hele skålen.

Kommentér på:
Spørgsmål til opdrættere.

Annonce