Spørgsmål til opdrættere. Spørgsmål til opdrættere.
Nu har vi jo et kuld hvalpe på nu 3½ uge, vi har selvfølgelig læst alt hvad vi kunne finde inden de kom, men jeg vil alligevel gerne høre om hvad i plejer at gøre..
Det jeg tænker på er hvad starter i med at give dem af fast føde??
Hvornår begynder i at tage dem med ud og opleve nogen ting?? Vi vil jo gerne have de er vant til så mange ting som muligt inden de flytter hjemmefra. Dvs har prøvet at køre bil, gå i snor oplevet lydene ved lættere trafik osv.. Men nu er det jo vinter hvalpe, godt nok langhåret, men hvornår ville i begynde med de ting, selvfølgelig lidt af gangen så de ikke bliver overstimuleret eller for kolde.
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.199
når de er 4 uger har vi dem med udenfor. jeg har ofte vinterhvalpe. Det værste er regn, der kommer de hurtig til at blive for kolde. men det vigtige ved at have dem med ude, er at de ikke må lægge sig og blive kolde på maven. men når de vågner og har spist så siger vi gerne "ud og tisse" så ved de store godt hvad de skal og de små tøffer glade med.
efter de 3 uger invitere vi folk indenfor i alle aldre, så de kan venne sig til børn, ældre mennesker, nogen med briller eller anderledes tøj. De sidste to uger kommer de med på besøg hos naboen, møder andre hunde (vær sikre på de er venlige og vaccinerede) køre ture i bil, får sele på og kommer ud og kikker på bilerne på vejen.
Det vigtigste er at det bliver gode oplevelser, så det ikke får den modsatte effekt.
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 383 Svar: 11.303
feb 2006
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.236
Ved at mange opdrættere bruger det og de starter når hvalpene er 3 uger
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.335
Jeg havde selv tænkt mig at begynde at tage dem ud når de er omkring 6-7 uger og der kommer de også med på besøg hos mig selv og møder mine katte osv.. Der kommer både børn og voksne og besøger dem og de er meget menneske glade, sætter man sig ned går der max 10 sek så har du 4 hvalpe i skødet, der napper og kæler.
Mine hunde har været med herude fra de var 1 uge gamle og dem ser de flere gange om ugen uden problemer.
feb 2006
feb 2005
feb 2006
sep 2007
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 5
Jeg tror det du læser er mængde anvisningen og det er først ved 6 ugers laderen, at man kan forvente at hvalpene skal ernæres kun ved foder og ikke fra moderen. Inden 6 ugers alderen er det ikke forbudt, men de kan ikke indtage nok til at få dækket deres behov. Tænker at det er sådan det hænger sammen.
Btw mine hvalpe startede også med opblødt foder omkring de 3 uger, og de lærer hurtigt. Nu hvor de er 4 uger får de allerede 3 måltider dagligt, ja og så hos tæven, alt det HUN gider :o)
feb 2005
Spørgsmål til opdrættere.