{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
735 visninger | Oprettet:

spørgsmål til DRU opdrættere {{forumTopicSubject}}

ja jeg har lige et spørgsmål, fordi jeg i dag stødte på noget meget mystisk...

kan man i DRU nøjes med at få stambogsført enkelte hvalpe fra et kuld?

Jeg ville ikke mene, at det var tilladt nogen steder...

men jeg hørte i dag at en kun skulle ha stambog på den ene hvalp, da hvalpekøber gerne ville avle senere???

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  spørgsmål til DRU opdrættere
  • #1   10. sep 2008 såvidt jeg er orinteret skal hele kuldet stambogsføres, og det er ikke tilladt af sælge hvalpe fra samme kuld hvor nogen har stamtavle og andre ikke

• #2   10. sep 2008 Stambogsføring skal ske senest når hvalpene er 12 uger, her gives ikke dispensation, hele kuldet skal stambogsføres

• #3   10. sep 2008 jeg synes også det lyder mærkeligt...

men altså hun sagde at hun var i gang med at få stambog på den ene... der var 3 i kuldet...
    den ene beholder hun selv og vil ikk ha stambog på, nr. 2 hvalpekøber ønsker ingen bog... men nr. 3 vil avle og bruge stambog...

• #4   10. sep 2008 mystisk mystisk

• #5   10. sep 2008 men så må det jo kunne lade sig gøre på en eller anden måde....

• #6   10. sep 2008 ja det skal jeg ikke kunne udtale mig om, men det er vil hun vælger af lade være med af oplyse hvor mange hvalpe der egenlig var...

• #8   10. sep 2008 okay jeg mente nemlig heller ikke det kunne være rigtigt, at det var tilladt.

• #9   10. sep 2008 På DRU's hjemmeside står det ganske tydeligt at ALLE hvalpe skal stambogsføres. Så nej det kan man ikke hvis man overholder klubbens regler

• #10   10. sep 2008 Er der ikke forskel på at stambogsføre - og så få lavet stambog? At stambogsføre er jo selve registreringen af kuldet i foreningen. Hvorimod stambogen så er udskriften af registreringen.

I gamle dage (vi er tilbage i 1986) da vi fik vores første husky, kunne vi vælge om vi ville købe den fysiske stambog med eller ej. Han var under alle omstændigheder stambogsført, men man betalte for at få selve bogen (den kunne selvfølgelig ogse rekvireres efterfølgende, hvis man "fortrød")

Kan det ikke være sådan noget, der også er tale om her?

• #11   10. sep 2008 ja hvis hun fusker, så er hun da ikk ret smart at rende rundt og reklamere med det....

jeg stod bare og lignede et stort spørgsmålstegn....

• #12   10. sep 2008 Karina -tror ikke der er nogen steder hvor det foregår sådan i dag.

• #13   10. sep 2008 Karina: nej det ved jeg ikke...,

hun sagde til mig at ingen af hvalpene var stambogsført og var solgt uden stambog...
    men så ville den ene hvalpekøber gerne have stambog på og den var hun ved at få lavet ved DRU...

de havde dog været lidt længere tid om det, da hendes tæve kommer fra Tyskland og har tyske papirer...

• #15   10. sep 2008 Der sker vist meget underligt hos dem. Jeg har selv været, eller er, udsat for noget lignene lige nu. Min tæve er nu 18 uger og jeg har stadig ikke modtaget nogen stambog. Da jeg kontakter dru får jeg afvide at den nok snart kommer, men opdrætter har været lidt længe om det. Så det er åbentbart ikke noget de tager særlig seriøst, det der med de 12 uger. Endvidere er det også kun nogle af hvalpene der får bog.

• #17   10. sep 2008 jamen hvorfor søren skulle hun stå og lyve mig lige op i hovedet? det var noget hun bare fortalte af sig selv.

• #21   10. sep 2008 smider pb

• #22   10. sep 2008 Skal hanhundeejeren ikke skrive under på registreringspapirerne i DRU? Det skal vi i DKK og jeg ville da aldrig sætte min underskrift på et stykke papir, hvor tæveejeren kun havde skrevet nogle af hvalpene på...?

• #24   10. sep 2008 Det var en rigtig god ide til en ændring. Samtidig med at det ikke burde være muligt at flytte klub mens man stambogsfører så hvalpekøbere ikke bliver lovet et og får noget andet.

• Lena H
    Lena H Tilmeldt:
    jan 2007

Følger: 41 Følgere: 40 Svar: 270
    #25   10. sep 2008 Alle hvalpe skal stambogsføres i Dru... ligesom i alle andre klubber....

Der kan fuskes alle steder....således har jeg også kenskab til Dkk avlere der ikke registrere hvalpe født med mindre fejl.... men kun opgiver dem der er fejlfrie til klubben.... dem med fejl sælger de så uden papir.... Også Dkk og for den sags skyld andre medlemmer af andre klubber kan "komme til" at lave "ups kuld" hvor f.eks forældrehundene ikke var gamle nok eller avlsgodkendte...... disse hvalpe bliver også solgt uden bog.... så jo... der kan fuskes allesteder... og vil nogen fuske så gør de det... lige til det bliver opdaget og anmeldt....
    Jeg personligt ville holde mig langt væk fra sådanne opdrættere.... uanset i hvilken klub de stambogsfører... og ikke købe min hund der... for fusker man med det ene... så gør man det måske også med noget andet... Ærlighed kommer man nu længst med...

• #26   10. sep 2008 Lena, lige præcis.

• #27   12. sep 2008 jeg har hørt at det kun er hvis opdrætteren har kennelmærke i DRU hele kuldet skal stambogsføres, hvis det er en privat kan de selv vælge ?

• #28   12. sep 2008 Helene -ikke hvis du læser på deres hjemmeside. Det er muligt de kun gør noget ved det hvis det er folk med kennelmærke der ikke stambogsfører alle hvalpe, det skal jeg ikke kunne sige. Men ifølge deres egne regler gælder det at alle der avler under DRU skal stambogsføre alle deres hvalpe.

• #30   12. sep 2008 Michelle og Geser det er ok, så er der bare mange alm. avler der ikke retter sig efter reglerne, eller er in' hos formanden :-))

• #32   12. sep 2008 geser jeg synes også det er dumt ikke at stambogsføre hele kuldet, det er jo ikke særlig mange penge for en stambog, og samtidig er køber sikker på at der ikke er indavl, så som far datter parring - eller mor og søn parring -

Kommentér på:
spørgsmål til DRU opdrættere

Annonce