{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.589 visninger | Oprettet:

Avl og tavle... {{forumTopicSubject}}

Engang i mellem skal man passe på med at dømme alle over en kam, mht. avl og tavle... Det er jo ikke altid at man vælger at avle uden tavle pga. at ens hund ikke lever op til racestandarder, og genetik.

Syns ofte jeg hører fordommene omkring det, og jeg er helt enig i at tavle er vejen frem, men der kan altså godt avles rent og godt uden tavle.

Det behøver jo ikke være uægte fordi det er tavleløs, men som de fleste har jeg også min skepsis når jeg ser folk annoncere uden tavle, men som tidligere nævnt kan man ikke dømme alle over en kam. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avl og tavle...
  • #2   23. maj 2011 Maj-britt-> Der kan jo være omstændigheder der gør at man ikke får sin hund udstillet og derfor ikke avlgodkendt. Det er jo ikke ensbetydende med at hundens hvalpe ikke er ægte.

  • #6   23. maj 2011 Hvis man vil avle på sin tavlehund, bør man lige tage sig sammen og få den avlsgodkendt og få de nødvendige (+ de fornuftige) tjek inden.

  • #7   23. maj 2011 Altså nu kan jeg give et eksempel på min egen hund.. Har en ST tæve og han, der begge har tavle og hannen har været udstillet og fået fine bedømmelser. Meningen var at tæven også skulle have været afsted, men inden fik hun en byld fyldt med betændelse som skulle fjernes og hun skulle derfor opereres og al hendes pels omkring stedet og på maven blev klippet af. Det kræver enormt meget at få sådan en pels op i fuld flor igen, og derfor valgte vi at hun ikke skulle udstilles. Hun kommer fra en meget anerkendt kennel, og er købt som udstillingshund, og en dommer har også kigget på hende, så er helt sikker på at hun er racetypisk og fuldt ud som hun skulle være for at blive alvsgodkendt.

    Vi har så valgt ikke at avle med dem af den grund at vi går ind for tavleavl, men det er derfor jeg også siger at man altså ikke altid kan dømme folk til at have uægte hunde. Hvis vi havde valgt at avle på vores St'er så ville de jo have været lige så fine, tavle eller ej.

    Jeg siger jo ikke at jeg går ind for at avle uden tavle, men bare at man ikke altid kan dømme folk for at have urent mel i posen. smiley


  • #12   23. maj 2011 Det er ingen undskyldning, for ikke at udstille, hvis hunden er opereret. Der kunne være en dyrlægeattest, som afleveres til ringsekretæren inden bedømmelsen. Hunden er jo ikke klippet helt ned på grund af en byld, men kan stadigvæk dømmes ud fra standarden.
    Sørg for at hun også bliver avlsgodkendt før du bare tænker på hvalpe.


  • #13   23. maj 2011 Jep, forskellige dommere = forskellige bedømmelser. Så derfor bør man udstille mere end én gang smiley

  • #14   23. maj 2011 Hvad er BYB ?

  • #15   23. maj 2011 Jeg vidste så ikke det med dyrlægeerklæringen, men formålet med min tråd var heller ikke at starte en forsvars/angreb tråd... Syns bare ofte jeg støder på denne "lynchstemning" når folk avler uden tavle, og vil bare sige at der altså findes dem der har en gyldig grund i min verden. Jeg mener som nævnt mange gange at selvfølgelig skal hunde have en tavle, men hvis en avlsgodkendelse kræver en første præmie, så ved jeg skisme ikke hvor grundig sådan en godkendelse er... Men tavlen vil jo komme alligevel, og så kan man alligevel ikke garantere for racetypiske hunde... Hvis man vælger denne løsning.

  • #17   23. maj 2011 Tak smiley

  • #19   23. maj 2011 Jeg har set en labhan herinde til avlstjeneste. En DKK hanhund. Da jeg tjekker nærmere, viser det sig at han har D-hofter.

    DET er sygt og efter min mening hensynsløst overfor alt og alle.

    Men hunden kan jo ikke avlsgodkendes i DKK, så laver man da bare tavleløse hvalpe:-(


  • #20   23. maj 2011 En byld er en dårlig undskyldning i mine øjen, jeg har udstillet min tæve med et øje flere gange med sundhedsattest. Min søster har udstillet hendes efter den havde haft en omgang ringorm, den var behandlet men havde stadig pletter som ikke havde fået fuld pels på.
    Når mine tæver har haft hvalpe så smider de faktisk det meste af pelsen og jeg udstiller dem efter 2 mdr der er hårene helt vokset ud igen, og det er efter de har været skaldet.
    Et godt foder sørger for pelsen kommer retur hurtig.
    Så det er bare med at få en dyrlæge attest og så komme igang med noget ringtræning:)


  • #21   23. maj 2011 Vi behøver heller ikke være enige... Jeg kom bare med mine synspunkter mht. t dømme andre og vil så understrege at jeg stadig går ind for tavle! smiley

  • #22   23. maj 2011 Rettelse ikke sundhedsattest men dyrlægeattest.

  • #23   23. maj 2011 Iøvrigt, tavle eller ej, så ville jeg ønske at folk SELV ville kigge kritisk på deres hund og spørge sig selv om den kan tilbyde avlen noget, som alle andre ikke kan tilbyde. Kan den ikke det (andet end at den kommer når man kalder og henter fars futsko om aftenen) så hold den ude af avlen. Der er hvalpe nok!!

  • #26   23. maj 2011 Hun er 6 år nu og klippet ned, så nu går de som hyggehunde. Ingen avl på dem. Jeg vidste ikke det med dyrlægeattesten, da jeg var helt helt ny i udstillings øjemed da vi fik dem, men havde jeg vidst det så ville jeg helt sikkert have kløet på med udstillingerne, da det er super hyggeligt.

  • #27   23. maj 2011 Majbritt-> Nej helt enig, men det er jo en forudsætning for at avle, og har man den, kan man jo egentlig gøre det i flæng.. Ikke at jeg mener det er i orden - overhovedet ikke! Men har man avlgodkendelsen er det jo helt legalt, så er det kun op til ens egen samvittighed om man bruger sin hund kun med formålet i at avle eller om man også vil din race det bedste.

  • #28   23. maj 2011 En hvalp jeg har opdrættet - Molly - endte desværre i flere forskellige hjem - troede at det sidste hjem var OK. Men Molly blev parret da hun kom i løbetid kort efter at ny ejer havde købt hende - og vupti nu er der hvalpe til salg uden stamtavle til kr. 8000,- på billedet fra annoncen ser det ud til at der kommet 9 hvalpe - vupti - sådan kan man ødelægge en "lille" race ved at spytte hvalpe ud uden stamtavle - ØV....:0(

  • #31   23. maj 2011 Jeg kan heller ikke se, at man ikke skulle få en avls godkendelse inden avl, hvis man kan det..? Man bliver straks mere mistænksom på tavle forældre, men ikke tavle hvalpe. Og hvis det kun er dovenskab, så ved jeg heller ikke hvor meget man har lagt i det kuld man har lavet.
    Men selvom en hund er med tavle og avlsgodkendt, så er det langt fra sikker, at den bør bruges i avl, men det er så op til den enkeltes samvittighed/viden om den bliver brugt.
    En af fordelene ved seriøst tavle avl er jo netop at få de dårlige ting ud af racen, men mange racer døjer stadig med skavanker efter mange års avl, bla fordi man bruger nogle hunde, som måske ikke burde bruges i avlen.
    For mig bør tavle avl være det ypperste inden for en race, hvor man går efter at skabe den sundeste og mest racetypiske hund af en given race. Det er det arbejde bag hvalpen man giver de ekstra penge for, og ikke selve tavlen.

    Et godt eksempel er min miniature bullterrier rocco. Han har fået konstateret svær HD. Han har D/E hofter. Det er dog ikke et avlskrav, at man HD fotograferer den race inden avl (det var det ihvertfald ikke for et par år siden), og han vil sikkert nemt kunne opnå avlsgodkendelse på et par udstillinger, og så er det egentlig kun min samvittighed der holder mig tilbage for at lave et kuld hvalpe på ham til 15.000 pr. snude med tavle. Vi har haft flere henvendelser vedr. avl på både vores Staff og vores minibuller, men ingen af dem er egnet til avl, så derfor siger vi nej.


  • #33   23. maj 2011 Tonny & Maja .

    Og jeg har en avlsgodkendt DKK tæve med A-hofter, 0 på albuerne og øjenlysning uden anmærkninger.

    Jeg har kigget MEGET nøje på hende og hun har en lille tendens til at stresse. Dette mener jeg ikke at man skal tilstræbe hos labberne, så hun er steriliseret!! Der er masser af andre, på det punkt, racetypiske labber som kan gøre det meget bedre. Hvorfor skulle jeg så risikere at lave et kuld stressede hvalpe?


  • #34   23. maj 2011 Nej jeg håber da også så mange som muligt virkelig tænker på, hvad deres hund kan tilbyde til racen, men man kan ikke komme uden om, at der også sker en del avl, bare fordi de er godkendt til det. Det er nok mest enkelt hund ejere, men derfor er det ikke godt for tavle avlen.

  • #35   23. maj 2011 Dorte: ØV for en situation din molly er i. Men så kan jeg regne ud at der ikke er nogle regler omkring dette i din kontrakt ?

  • #36   23. maj 2011 Jeg vil også påstå, at dårlig tavle avl er mere ødelægende for en race, en avl uden tavle af en given race.
    Selvom jeg generelt er imod for meget eneret på et område, så vil jeg også til en hver tid købe fra en DKK kennel frem for en anden klub her hjemme. Jeg syntes simpelthen ikke de andre er seriøse nok. DKK har skam også fejl, men stadig den bedste her hjemme.
    Jeg ser dog gerne, at der kommer flere avls krav, især sundhed og sind står højt på min liste.


  • #37   23. maj 2011 Jeg har en jack russell han, som helt sikkert vil kunne give racen noget. Han har et jagtinstinkt, der siger spar to. og det er både på ræv, hare, hjortevildt og hønsefugle. Han er apporteringsvilleg, hvilket ikke er almindeligt på en terrier. Men, men ,men jeg lod ham undersøge for Hd, Pl og PLL. Desværre har han HD i grad C og mega løse hofteled. Han er som hvlp blevet opereret for meget små tårekanaler, der bevirkede at hans øjne løb ustandseligt. Han er udstillingspræmieret og han er gravprøvepræmieret. Men han kommer aldrig i avl, selvom jeg godt må bruge ham.
    Men det forbyder min samvittighed og min moral, mig at gøre


  • #38   23. maj 2011 hopper på maj-britt, krumme m.fl
    kan slet ikke se begrundelsen


  • #39   23. maj 2011 Ditte:

    Så har du nok ikke læst hele tråden...


  • #40   23. maj 2011 En anden undskyldning kunne jo være at man var smidt ud af DKK gggggg

  • #41   23. maj 2011 Dorte G:

    Molly har der mere end OK, hun har alt hvad hun har brug for og mere til.
    Det er selvfølgelig trist at hun i har været kastet fra hjem til hjem. Men nu er hun hos os, og her bliver hun!

    Det er helt iorden du har den holdning til at vi har købt Molly med en parring, og valgt at tage imod den. Men at give folk den tro at Molly ikke har det godt hos os, det er forkert.

    Mvh Juliet



  • #43   23. maj 2011 Enig med JRP.
    Har været oppe og kigge til Molly og hvalpene og de har det alle super. Så folk skal ikke tro at Juliet ikke tager sig af sine hunde. De hunde mangler intet.

    Til Jer der har så stort et problem med at tavle hunde bliver brugt i tavleløst avl må da bare skrive det i kontrakten og sætte en bod på det.

    Det ved jeg at jeg vil gøre den dag der kommer hvalpe hos os.


  • #45   23. maj 2011 har liiiiige et spørgsmål. Det er noget, jeg har tænkt lidt på, så er nødt til at forhøre mig.
    Rent hypotetisk naturligvis....
    Vi har 2 DSG han og hun ( eksempel), begge har stamtavle og checket i hoved og røv ( undskyld udtrykket), men de kan ikke godkendes til avl pga en fejl i farven og kan heller ikke udstilles.

    Er det så galt, hvis man vælger at avle på dem???
    Der er jo tavle på dem og de er checket, men "kasseret" på en lille og ubetydelig fejl i forhold til udstilling, men ikke avl?? Jeg ved ikke om denne teoretiske situation kan foregå, men som sagt rent teori...


  • #47   23. maj 2011 Kan godt se det for mig, men når man ikke er 100 % inde i genetik, så er det en chance at tage at avle, når man ikke ved udfaldet. Det være sig med eller uden tavle.
    Man kan have alle gode intentioner, men de kan slå fejl.

    Såååå, takker for svar, fik stillet min nysgerrighed *SS*


  • #53   24. maj 2011 fordi man avler uden tavle er det IKKE ens betydende med at der er noget galt med dem, hverken af sind, eller sygdomme !! sys det er fuldstændig langt ude og sige og sige at alle er sadan, og der er mange der er lige glade med om de er rene og har tavle, bare de er sunde og dejlige af sind, og det er en god hun, jeg har aldrig haft tavle på mine og der har aldrig været noget med dem, og det er på papir fra dyrlægen om at hunden er sund og rask, ellers er man jo idiot og gøre det alligevel. men der er nogen der gør det fordi de gerne vil, men ikke gider udstillinger og den slags, hvad skal du så bruge en tavle til når du har et papir fra en dyrlæge om den er sund og rask, kan slet ikke fåstå jeg der sys det er forkert og avle uden, i er lige så langt ude som de politiker der siger man ikke må have muskel hunde !!!

  • #55   24. maj 2011 JRP - Jeg skriver ikke at Molly ikke har det godt hos dig - men du skrev i sin tid en mail til mig at du ville gå til udstilling med hende - og der troede jeg fejlagtigt at du var seriøs. At du har købt Molly med en parring - synes jeg er skræmmende. Havde du valgt at udstille og avlsgodkende og fundet en egnet hanhund - så ville jeg have haft respekt for dig - men ønsket om hurtige penge har åbenbart været større.
    Det er mig som har hentet hunde hjem fra USA - har udstillet og opdrættet hvalpe med stamtavler. Fra Molly kommer nu (kan tælle 9 på billedet) hvalpe uden stamtavle - som så kan blive avlet på igen om 2 år- det kan lige pludselig blive til mange Bostonere uden stamtavle - jeg synes simpelthen at det er tarveligt....


  • #56   24. maj 2011 Det har bestemt ikke noget med at man ikke har råd men at jeg personligt heller vil have en hun som den er og som en del af min familie, også selv om den har to forskellige farver øjne, eller har en plet det forkerte sted, fok som jer der kun går op i udseende hvad skulla man så gøre med alle de hunde der ikke kunne udstilles fordi at pletten sidder på kroppen og ikke i hoved så skulle den bare kaseres men den bliver alilgevel solgt så i gør det jo selv. Kender godt det der system !

  • #62   24. maj 2011 Dkk snob set navn passer godt til dig, at du afliver en rask hund pga farve fegl så er du jo ekke en god hunde ejer men tænker kun på og tjæne penge på dyrene og jo kender til dkk har selv haft avls hunde der indede men personligt så vil jeg heller avle uden og dem der køber hvalpe de ved der ikke er tavle og de ikke er registreret i dkk og mange vil heller købe en hund uden da den ikke skal værre en udstillings dukke som mennesket bruger for at styre deres lyster, tror du hunden friviligt ville løbe rundt i en ring eller lege med alle de andre der kom. Og der er også kendler der aælger krysninger som renracet det er da os svinerri når man får en anden hund ind den man tror man har købt.

  • #64   24. maj 2011 Dorte: jeg er helt enig med mig... det er totalt røv, når en køber laver det nummer. Jeg oplevede det selv i mit første kuld og nu er der er laaang tillæg til min DKK købskontrakt, hvor der bla står at hunden ikke må bruges til tavleløst avl og bliver den det alligevel, så skal køber af med 25.000 kr i bod til mig.... det er ikke sket siden.... så måske en ide for dig også ??

  • #65   24. maj 2011 stine: læs lige det du skriver... det er jo totalt ulæseligt for vi andre...

  • #66   24. maj 2011 Stine
    Det er altså en gang vrøvl

    Hvis du ellers har bemærket det igennem utallige tråde, så handler det om at gøre mest muligt for sundheden.
    Og hvert gang man køber uden tavle, blandinger eller tilsvarende, så gambler man med sundheden. Med mindre de har lavet tilsvarende undersøgelser for sundheden, og det er desværre sjældent.
    Man gør sine odds for et sundt og lykkeligt hundeliv dårligere - ikke at det ikke kan lykkes, men desværre flere gange lykkes det ikke.

    Det betyder ikke at DKK opdrættere er ufejlbarlige - men det prøver vi at rydde op i også.


  • #67   24. maj 2011 Peter: enig ... plus at selv om avlsdyrerne bliver sundhedstjekket, så har man uden tavle ikke har muligheden for at gå tilbage i linierne og se på hvilken status der ligger gemt der - en hund er jo produktet af mange generationer tilbage...

  • #69   24. maj 2011 Og det er netop den slags indstilling, der gør hele arbejdet besværligt.

    Skal gerne igen sige at DKK og deres opdrættere ikke laver fejl (bevidst eller ubevidst), men der arbejdes trods alt på at forbedre på disse punkter.
    '
    Vis mig lige hvor avl uden tavler arbejder på at forbedre noget som helst.


  • #70   24. maj 2011 Der blev lidt meget "ikke" i indlægget.

    Vi erkender gerne at DKK og deres opdrættere laver fejl også, men her arbejdes der på forbedringer.


  • #71   24. maj 2011 Platugler - ja jeg har da overvejet det med bod.
    Det er så ikke dem jeg solgte hvalp til som avler uden tavle.
    Molly blev solgt lidt rundt :0( - og det lykkedes mig desværre ikke at købe hende tilbage, trods mange forsøg.....
    Hende der har Molly nu ovetog hende i slutningen af januar - og nu ligger Molly med 9 tavleløse hvalpe - i min verden kan det kun være pga. penge......hvalpe på en hund man kun har ejet i knap 2 måneder inden man parrer den......


  • #72   24. maj 2011 Dorte: jeg har også en forkøbsret i min kontrakt, det vil sige, at skal en hund fra mig sælges vider, så skal den ind over mig og evt anden køber ,skal underskrive samme kontrakt som den første - på den måde kommer du ikke i klemme på denne måde.

    Det bedste er dog at man ved gennemgang af kontrakten, får talt alt igenne med folk og de derfor ikke er i tvivl om hvad man forventer af dem og hvad der ikke er ok - og så kan hunden ikke sælges til nogen uden at du har været ind over.


  • #73   24. maj 2011 Sidste gang jeg solgte hvalpe - da havde jeg også en meget lang snak med køberne om det at jeg havde tilbagekøsret - og fortalte at jeg aldrig ville stå i en situation som med Molly igen.........
    Mine hvalpekøbere har som regel været skrevet op hos mig længe - og har været på besøg inden hvalpene bliver født. Har en god kontakt til rigtig søde købere - afholder hvalpedag en gang om året....
    Synes at det at købe hvalp hos mig bør bygge på tillid begge veje - men det kan være at jeg er for naiv og skal stramme op omkring min kontrakter.....men så helst at det ikke var nødvendigt...


  • #74   24. maj 2011 som DKK juristen sagde til os, så skal en kontrakt laves på bagrund at de tumper der også findes der ude og så håbe på at den ikke skal bruges....

  • #75   24. maj 2011 Og han har nok ret.....

  • #76   24. maj 2011 Stine H:

    *mange vil heller købe en hund uden da den ikke skal værre en udstillings dukke som mennesket bruger for at styre deres lyster*

    Ligner dette en udstillingsdukke???

    (link fjernet)

    *tror du hunden friviligt ville løbe rundt i en ring eller lege med alle de andre der kom*

    Tror du at alle udstillingshunde render rundt og leger? Jeg troede at du havde erfaring med DKK??


  • #77   25. maj 2011 Rikke J
    jo jeg havde skam læst det hele, men kan stadig ikke se begrundelsen


  • #78   25. maj 2011 eller omformuleret, jeg kan ikke se nogen god/fornuftig/brugbar begrundelse
    man kan jo bare lade være at avle, hvis man ikke kan få tavle på


  • #79   25. maj 2011 Ditte-> Ok, hver sin holdning til det så. Jeg er ikke uenig i det med tavleavl, jeg er bare knap så fordømmende som mange i denne tråd, jvf. min egen begrundelse.

  • #80   25. maj 2011 Rikke J
    jeg vil nu ikke kalde det ikke at være fordømmende at antage at folk ikke har læst det hele bare fordi de er uenige i ens egen holdning smiley


    jeg synes der bliver avlet på alt for mange hunde, og derfor ser jeg det ikke som et tab at et par hunde bliver udeladt af avlen når hvalpene ikke kan få tavle.
    hvis man ikke kan få sin hund avlsgodkendt, synes jeg man skal lade være med at avle, det er en holdning, kan ikke se det fordømmende i det


  • #81   25. maj 2011 Ditte-> Jeg mente fordømmende overfor dem der avler uden tavle, og hvis du læser mine indlæg ville du også forstå hvad jeg mener...

    Jeg mener jo lige netop at man skal avle med tavle! Men jeg mener samtidig ikke at man kan kalde folk for dovne, uintelligente, dumme og andre ting fordi de vælger at avle uden tavle! Det er det jeg mener med at dømme folk! Der er jo nogle der har sunde og gode hunde MED tavler der godt kan lave hvalpe som jo egentlig er ÆGTE, men hvor i mit tilfælde ikke ville kunne få papirer (vi har jo så valgt ikke at avle af den årsag) Der hvor jeg "fordømmer" det er når man blander alt mulig man ikke aner hvad indeholder. Det er forskellen i min verden, og jeg mener ikke man kan dømme alle over en kam...


  • #83   25. maj 2011 rikke
    igen dømmer du mig, jeg forstod udemærket hvad du mente derfor smilien

    og så kan jeg ikke forstå at du fordømmer dem der fordømmer og gør dig til herre over hvad der er rigtigt og forkert at fordømme, hvis du forstå hvad jeg mener.
    du mener ikke man kan skærer alle over én kam, kun ALLE dem der efter din mening ikke ved hvad hunden indeholder.
    jeg er enig i at man ikke skal kalde folk dumme mm
    men ligegyldig hvad kan jeg ikke se en eneste god grund til at lave et kuld hvalpe ægte som uægte hvis ikke der kan komme tavle på, heller ikke selv om forældrene er sunde, gode osv osv
    der bliver avlet MASSER af sunde gode hunde MED tavle, og et kuld hvalpe uden tavle (uanset hvor ægte de er) er lige så lidt et tab for verdenen som et kuld blandinger er det eller nogle af de tavlehvalpe der faktisk også laves.
    jeg synes der skal SÅ meget til at have gode grunde til at avle tavle hvalpe, at jeg ikke kan se nogle gode grunde til at avle uden, om det er blandinger eller ej er sådan set ligegyldigt


  • #84   25. maj 2011 jeg hopper lige igen på krumme og jeg HAR læst hvad hun skriver

  • #85   25. maj 2011 Ditte:

    Jeg har prøvet at gøre mig tydelig mht. hvad jeg mener, men det lykkedes ikke rigtigt... Nu er jeg total forvirret over dine fordømmende argumenter, så dem må jeg undlade at kommentere på. J
    eg må bare henholde til at man ikke behøver være enig. Jeg mener stadig at man skal avle med tavle, men jeg vil ikke kalde folk for noget de ikke er fordi de ikke er af samme overbevisning som mig. Det syns jeg til gengæld MANGE gør, og det var det jeg egentlig startede min tråd med.


  • #86   25. maj 2011 Krumme:

    Vi er bare ikke enige i det synspunkt.


  • #87   25. maj 2011 Rikke
    jeg har ingen fordømmende argumenter, men det synes jeg så sandelig du har, også derfor jeg overhovedet ikke forstår dine holdninger.
    du synes at mange er fordømmende hvis de ikke er af samme overbevisning, og samtidig fordømmer du dem for deres holdninger, og fordømmer dem der laver blandingsavl


  • #88   25. maj 2011 Formålet med denne tråd var ikke at diskutere tavle eller ej. Formålet for mig med at starte denne tråd var at jeg er så træt af at læse om hvordan folk bliver nedgjort fordi nogle gør ting som andre ikke bryder sig om. Det syns jeg bare ikke er ok. Folk gør forskellige ting af en årsag, og så kan man have en holdning til det eller ej. Det er to vidt forskellige ting.

  • #89   25. maj 2011 Ditte:
    Måske jeg skulle bruge ordet udskældt i stedet for fordømt så! Så må jeg gå ud fra at du forstår meningen...


  • #91   25. maj 2011 Rikke
    igen jeg forstår udemærket begge ord. jeg mener bare ikke det du gør er anderledes. hvis der er noget jeg gerne vil have forklaret så er det hvad du mener forskellen er på "de udskældendes" holdningen til tavleløs avl og din egen holdning til blandingsavl


  • #92   25. maj 2011 Jeg mener at alt avl skal laves med omtanke, og med visse forberedelser inden man går igang. (sundhed mm), og så er jeg ellers bedøvende ligeglad om det er tavle avl eller blandings avl eller bare avl uden tavle.
    For mig at se, så skal man ikke gå efter at rakke ned på andre, men efter at lave så godt et produkt, at man ikke behøver at tale dårligt om andre, og at ens produkt sælger sig selv, fordi der er åbenlyst bedre.
    Jeg mener at DKK hunde nok generelt er det bedste "produkt" herhjemme, men mener samtidigt, at de ikke er så meget bedre eller uden fejl, at de kan tillade sig at sige, at det er den eneste rigtige måde at avle på.
    Der arbejdes på at gøre tingene bedre, og avle sygdomme osv væk, men der er et stykke vej endnu. Om man så vælger at være med til at støtte det projekt, det må være op til folk selv.
    Selvom jeg generelt støtter DKK avl, så anser jeg det ikke som den eneste rigtige måde at avle på. Og det bringer ikke mit pis i kog, at nogle avler uden tavle.


  • #94   25. maj 2011 Ditte:

    Jeg bryder mig ikke om blandingsavl da man ikke aner hvad der ligger bag.

    Jeg mener til gengæld heller ikke at man kan være sikker på at man har en god hund fordi den får EEN førstepræmie på en udstilling og bliver avlsgodkendt, og den så kan avle med tavle. Jeg syns det virker som om at bare man har en tavle så er den hellige gral velforvarret!

    Hvis jeg havde avlet på mine hunde, så ville de være lige så gode som hvis min tæve havde fået den ene førstepræmie, og jeg så havde avlet! Forstår du hvad jeg mener?

    Så bare fordi man har en tavle kan man jo ikke uden forbehold sige at det er bedre end hvis de ikke havde. Forskellen for mig er at der bliver lavet et seriøst avl for sunde og racetypiske hunde, og man kan få avlet væk fra indavl osv... Det er også det der forhåbentlig er meningen når man avler med tavle, men jeg syns ikke man skal udtale sig om andre inden man sætter sig ind i vedkommendes situation, og det er det jeg mener mange gør! Så derfor mener jeg at nogle er fordømmende..! Jeg kan ikke forklare det bedre. For mig lyder det ofte som om at det er tavlen der er vigtigst når man snakker tavle eller ej.

    Jeg gentager lige mig selv om siger at jeg går ind for at avle med tavle, men jeg går ikke ind for at man udskælder dem der ikke gør! De KAN have en årsag til at gøre, og så kan man igen diskutere ens holdninger til, men det er jo en anden snak.



  • #95   25. maj 2011 Pia:
    Det er forklaret!


  • #96   25. maj 2011 Rikke
    ja men jeg mener stadig at du gør det samme med blandingsavl, jeg mener bestemt ikke den 1. plads er det vigtigste, men der er jo for de fleste racers vedkommende også en masse sundhedskrav før der kan komme tavle på og DET er det vigtige.

    jeg er bestemt heller ikke FOR blandingsavl (siger nok sige selv når jeg er imod tavleløs avl) men en blanding kan i princippet være lige så helbredsundersøgt som en tavleløs "ægte" hund.

    en tavle, altså papiret, er ikke det vigtigste, men det som en seriøs opdrætter gør inden de avler


  • #97   25. maj 2011 Ditte->
    Jamen så vil jeg gerne have forklaret hvad du mener med at jeg gør det samme med blandingshunde?? Jeg går udenom blandingshunde, men jeg tilsviner ikke dem der laver dem! Det er ligesom det hele pointen er i min tråd!



  • #98   25. maj 2011 rikke J
    det kan jeg da godt
    citat rikke J:


    Jeg bryder mig ikke om blandingsavl da man ikke aner hvad der ligger bag.

    og endnu et citat:

    Der hvor jeg "fordømmer" det er når man blander alt mulig man ikke aner hvad indeholder. Det er forskellen i min verden, og jeg mener ikke man kan dømme alle over en kam...


  • #99   25. maj 2011 Bedste:
    Må jeg få forklaret, hvorfor der skulle avlsforbud på det kuld du havde lavet?


  • #100   25. maj 2011 bedste:
    Jeg må være blind så, kan ikke se det... Kan du citere?


  • #101   25. maj 2011 bedste:
    Jeg må være blind så, kan ikke se det... Kan du citere?


  • #102   25. maj 2011 Jeg har siddet og læst den igennem og kan ikke se nogle steder hvor du skriver, hvorfor dit kuld skulle have avlsforbud.

  • #103   25. maj 2011 Citat:
    'Maj-Britt - Nu er det jo sådan at jeg selv har forsøgt at få lavet avlsforbud på et kuld jeg selv har haft en finger med i spillet i - der kunne jeg bevise at flere af hvalpene var syge - men i DKK må de gerne bruges i avl.

    Og der lå lægepapir på at det forholdte sig sådan - DKK kunne nemt give dem avlsforbud men ville ikke da der ikke var krævet penge tilbage - den eneste der gjorde det, bruger heldigvis ikke hunden som andet end en hund hun elsker.' Du skriver intet om hvad de fejlede?


  • #104   25. maj 2011 Ditte:

    Jeg er slet ikke enig med dig! Der er stor forskel på at sige man ikke ønsker eller er tilhænger af blandingsavl, og så svine dem der gør det til! Fordømmer er i citationstegn, så det burde give sig selv hvad jeg mener.

    Jeg tror ikke vi kommer videre med denne diskussion, så ingen grund til at tærske langhalm på det længere. Det er helt ok at være uenig, og måske man skal stoppe mens uenigheden stadig foregår i en sober tone?!


  • #105   25. maj 2011 Rikke
    Det behøver du ikke bekymrer dig om, jeg debattere altid i en ordentlig tone smiley

    Og jeg kan da godt formulerer mig lige sådan hvis det er det

    Jeg ønsker ikke og er ikke tilhænger af "ægte" avl uden tavle

    Men du skrev selv:
    Jeg bryder mig ikke om blandingsavl

    Og det var ikke i citationstegn, derfor kan jeg ikke se forskellen

    Men fred nu være med der
    Lad os bare blive enige om at være uenige


Kommentér på:
Avl og tavle...

Annonce