1.598 visninger
|
Oprettet:
Avl og tavle... {{forumTopicSubject}}
Engang i mellem skal man passe på med at dømme alle over en kam, mht. avl og tavle... Det er jo ikke altid at man vælger at avle uden tavle pga. at ens hund ikke lever op til racestandarder, og genetik.
Syns ofte jeg hører fordommene omkring det, og jeg er helt enig i at tavle er vejen frem, men der kan altså godt avles rent og godt uden tavle.
Det behøver jo ikke være uægte fordi det er tavleløs, men som de fleste har jeg også min skepsis når jeg ser folk annoncere uden tavle, men som tidligere nævnt kan man ikke dømme alle over en kam.
mar 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 4 Emner: 227 Svar: 476
mar 2010
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 91 Svar: 3.103
mar 2010
Vi har så valgt ikke at avle med dem af den grund at vi går ind for tavleavl, men det er derfor jeg også siger at man altså ikke altid kan dømme folk til at have uægte hunde. Hvis vi havde valgt at avle på vores St'er så ville de jo have været lige så fine, tavle eller ej.
Jeg siger jo ikke at jeg går ind for at avle uden tavle, men bare at man ikke altid kan dømme folk for at have urent mel i posen.
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.182
Sørg for at hun også bliver avlsgodkendt før du bare tænker på hvalpe.
mar 2010
jan 2011
Følger: 14 Følgere: 14 Emner: 95 Svar: 1.146
mar 2010
jan 2011
Følger: 14 Følgere: 14 Emner: 95 Svar: 1.146
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.620
DET er sygt og efter min mening hensynsløst overfor alt og alle.
Men hunden kan jo ikke avlsgodkendes i DKK, så laver man da bare tavleløse hvalpe:-(
apr 2009
Følger: 27 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 350
Når mine tæver har haft hvalpe så smider de faktisk det meste af pelsen og jeg udstiller dem efter 2 mdr der er hårene helt vokset ud igen, og det er efter de har været skaldet.
Et godt foder sørger for pelsen kommer retur hurtig.
Så det er bare med at få en dyrlæge attest og så komme igang med noget ringtræning:)
mar 2010
apr 2009
Følger: 27 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 350
maj 2007
mar 2010
mar 2010
mar 2006
Følger: 18 Følgere: 19 Hunde: 6 Emner: 36 Svar: 1.188
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 1.730
Men selvom en hund er med tavle og avlsgodkendt, så er det langt fra sikker, at den bør bruges i avl, men det er så op til den enkeltes samvittighed/viden om den bliver brugt.
En af fordelene ved seriøst tavle avl er jo netop at få de dårlige ting ud af racen, men mange racer døjer stadig med skavanker efter mange års avl, bla fordi man bruger nogle hunde, som måske ikke burde bruges i avlen.
For mig bør tavle avl være det ypperste inden for en race, hvor man går efter at skabe den sundeste og mest racetypiske hund af en given race. Det er det arbejde bag hvalpen man giver de ekstra penge for, og ikke selve tavlen.
Et godt eksempel er min miniature bullterrier rocco. Han har fået konstateret svær HD. Han har D/E hofter. Det er dog ikke et avlskrav, at man HD fotograferer den race inden avl (det var det ihvertfald ikke for et par år siden), og han vil sikkert nemt kunne opnå avlsgodkendelse på et par udstillinger, og så er det egentlig kun min samvittighed der holder mig tilbage for at lave et kuld hvalpe på ham til 15.000 pr. snude med tavle. Vi har haft flere henvendelser vedr. avl på både vores Staff og vores minibuller, men ingen af dem er egnet til avl, så derfor siger vi nej.
maj 2007
Og jeg har en avlsgodkendt DKK tæve med A-hofter, 0 på albuerne og øjenlysning uden anmærkninger.
Jeg har kigget MEGET nøje på hende og hun har en lille tendens til at stresse. Dette mener jeg ikke at man skal tilstræbe hos labberne, så hun er steriliseret!! Der er masser af andre, på det punkt, racetypiske labber som kan gøre det meget bedre. Hvorfor skulle jeg så risikere at lave et kuld stressede hvalpe?
jan 2007
mar 2010
jan 2007
Selvom jeg generelt er imod for meget eneret på et område, så vil jeg også til en hver tid købe fra en DKK kennel frem for en anden klub her hjemme. Jeg syntes simpelthen ikke de andre er seriøse nok. DKK har skam også fejl, men stadig den bedste her hjemme.
Jeg ser dog gerne, at der kommer flere avls krav, især sundhed og sind står højt på min liste.
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.935
Men det forbyder min samvittighed og min moral, mig at gøre
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
kan slet ikke se begrundelsen
mar 2010
Så har du nok ikke læst hele tråden...
maj 2004
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 47 Svar: 672
nov 2006
Følger: 13 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 2 Svar: 34
Molly har der mere end OK, hun har alt hvad hun har brug for og mere til.
Det er selvfølgelig trist at hun i har været kastet fra hjem til hjem. Men nu er hun hos os, og her bliver hun!
Det er helt iorden du har den holdning til at vi har købt Molly med en parring, og valgt at tage imod den. Men at give folk den tro at Molly ikke har det godt hos os, det er forkert.
Mvh Juliet
sep 2005
Følger: 62 Følgere: 60 Hunde: 6 Emner: 137 Svar: 1.387
Har været oppe og kigge til Molly og hvalpene og de har det alle super. Så folk skal ikke tro at Juliet ikke tager sig af sine hunde. De hunde mangler intet.
Til Jer der har så stort et problem med at tavle hunde bliver brugt i tavleløst avl må da bare skrive det i kontrakten og sætte en bod på det.
Det ved jeg at jeg vil gøre den dag der kommer hvalpe hos os.
okt 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 138 Svar: 2.089
Rent hypotetisk naturligvis....
Vi har 2 DSG han og hun ( eksempel), begge har stamtavle og checket i hoved og røv ( undskyld udtrykket), men de kan ikke godkendes til avl pga en fejl i farven og kan heller ikke udstilles.
Er det så galt, hvis man vælger at avle på dem???
Der er jo tavle på dem og de er checket, men "kasseret" på en lille og ubetydelig fejl i forhold til udstilling, men ikke avl?? Jeg ved ikke om denne teoretiske situation kan foregå, men som sagt rent teori...
okt 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 138 Svar: 2.089
Man kan have alle gode intentioner, men de kan slå fejl.
Såååå, takker for svar, fik stillet min nysgerrighed *SS*
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 9
mar 2006
Det er mig som har hentet hunde hjem fra USA - har udstillet og opdrættet hvalpe med stamtavler. Fra Molly kommer nu (kan tælle 9 på billedet) hvalpe uden stamtavle - som så kan blive avlet på igen om 2 år- det kan lige pludselig blive til mange Bostonere uden stamtavle - jeg synes simpelthen at det er tarveligt....
jun 2007
jun 2007
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
feb 2006
feb 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 1.503
Det er altså en gang vrøvl
Hvis du ellers har bemærket det igennem utallige tråde, så handler det om at gøre mest muligt for sundheden.
Og hvert gang man køber uden tavle, blandinger eller tilsvarende, så gambler man med sundheden. Med mindre de har lavet tilsvarende undersøgelser for sundheden, og det er desværre sjældent.
Man gør sine odds for et sundt og lykkeligt hundeliv dårligere - ikke at det ikke kan lykkes, men desværre flere gange lykkes det ikke.
Det betyder ikke at DKK opdrættere er ufejlbarlige - men det prøver vi at rydde op i også.
feb 2006
feb 2010
Skal gerne igen sige at DKK og deres opdrættere ikke laver fejl (bevidst eller ubevidst), men der arbejdes trods alt på at forbedre på disse punkter.
'
Vis mig lige hvor avl uden tavler arbejder på at forbedre noget som helst.
feb 2010
Vi erkender gerne at DKK og deres opdrættere laver fejl også, men her arbejdes der på forbedringer.
mar 2006
Det er så ikke dem jeg solgte hvalp til som avler uden tavle.
Molly blev solgt lidt rundt :0( - og det lykkedes mig desværre ikke at købe hende tilbage, trods mange forsøg.....
Hende der har Molly nu ovetog hende i slutningen af januar - og nu ligger Molly med 9 tavleløse hvalpe - i min verden kan det kun være pga. penge......hvalpe på en hund man kun har ejet i knap 2 måneder inden man parrer den......
feb 2006
Det bedste er dog at man ved gennemgang af kontrakten, får talt alt igenne med folk og de derfor ikke er i tvivl om hvad man forventer af dem og hvad der ikke er ok - og så kan hunden ikke sælges til nogen uden at du har været ind over.
mar 2006
Mine hvalpekøbere har som regel været skrevet op hos mig længe - og har været på besøg inden hvalpene bliver født. Har en god kontakt til rigtig søde købere - afholder hvalpedag en gang om året....
Synes at det at købe hvalp hos mig bør bygge på tillid begge veje - men det kan være at jeg er for naiv og skal stramme op omkring min kontrakter.....men så helst at det ikke var nødvendigt...
feb 2006
mar 2006
maj 2007
*mange vil heller købe en hund uden da den ikke skal værre en udstillings dukke som mennesket bruger for at styre deres lyster*
Ligner dette en udstillingsdukke???
(link fjernet)
*tror du hunden friviligt ville løbe rundt i en ring eller lege med alle de andre der kom*
Tror du at alle udstillingshunde render rundt og leger? Jeg troede at du havde erfaring med DKK??
sep 2007
jo jeg havde skam læst det hele, men kan stadig ikke se begrundelsen
sep 2007
man kan jo bare lade være at avle, hvis man ikke kan få tavle på
mar 2010
sep 2007
jeg vil nu ikke kalde det ikke at være fordømmende at antage at folk ikke har læst det hele bare fordi de er uenige i ens egen holdning
jeg synes der bliver avlet på alt for mange hunde, og derfor ser jeg det ikke som et tab at et par hunde bliver udeladt af avlen når hvalpene ikke kan få tavle.
hvis man ikke kan få sin hund avlsgodkendt, synes jeg man skal lade være med at avle, det er en holdning, kan ikke se det fordømmende i det
mar 2010
Jeg mener jo lige netop at man skal avle med tavle! Men jeg mener samtidig ikke at man kan kalde folk for dovne, uintelligente, dumme og andre ting fordi de vælger at avle uden tavle! Det er det jeg mener med at dømme folk! Der er jo nogle der har sunde og gode hunde MED tavler der godt kan lave hvalpe som jo egentlig er ÆGTE, men hvor i mit tilfælde ikke ville kunne få papirer (vi har jo så valgt ikke at avle af den årsag) Der hvor jeg "fordømmer" det er når man blander alt mulig man ikke aner hvad indeholder. Det er forskellen i min verden, og jeg mener ikke man kan dømme alle over en kam...
sep 2007
igen dømmer du mig, jeg forstod udemærket hvad du mente derfor smilien
og så kan jeg ikke forstå at du fordømmer dem der fordømmer og gør dig til herre over hvad der er rigtigt og forkert at fordømme, hvis du forstå hvad jeg mener.
du mener ikke man kan skærer alle over én kam, kun ALLE dem der efter din mening ikke ved hvad hunden indeholder.
jeg er enig i at man ikke skal kalde folk dumme mm
men ligegyldig hvad kan jeg ikke se en eneste god grund til at lave et kuld hvalpe ægte som uægte hvis ikke der kan komme tavle på, heller ikke selv om forældrene er sunde, gode osv osv
der bliver avlet MASSER af sunde gode hunde MED tavle, og et kuld hvalpe uden tavle (uanset hvor ægte de er) er lige så lidt et tab for verdenen som et kuld blandinger er det eller nogle af de tavlehvalpe der faktisk også laves.
jeg synes der skal SÅ meget til at have gode grunde til at avle tavle hvalpe, at jeg ikke kan se nogle gode grunde til at avle uden, om det er blandinger eller ej er sådan set ligegyldigt
sep 2007
mar 2010
Jeg har prøvet at gøre mig tydelig mht. hvad jeg mener, men det lykkedes ikke rigtigt... Nu er jeg total forvirret over dine fordømmende argumenter, så dem må jeg undlade at kommentere på. J
eg må bare henholde til at man ikke behøver være enig. Jeg mener stadig at man skal avle med tavle, men jeg vil ikke kalde folk for noget de ikke er fordi de ikke er af samme overbevisning som mig. Det syns jeg til gengæld MANGE gør, og det var det jeg egentlig startede min tråd med.
mar 2010
Vi er bare ikke enige i det synspunkt.
sep 2007
jeg har ingen fordømmende argumenter, men det synes jeg så sandelig du har, også derfor jeg overhovedet ikke forstår dine holdninger.
du synes at mange er fordømmende hvis de ikke er af samme overbevisning, og samtidig fordømmer du dem for deres holdninger, og fordømmer dem der laver blandingsavl
mar 2010
mar 2010
Måske jeg skulle bruge ordet udskældt i stedet for fordømt så! Så må jeg gå ud fra at du forstår meningen...
sep 2007
igen jeg forstår udemærket begge ord. jeg mener bare ikke det du gør er anderledes. hvis der er noget jeg gerne vil have forklaret så er det hvad du mener forskellen er på "de udskældendes" holdningen til tavleløs avl og din egen holdning til blandingsavl
jan 2007
For mig at se, så skal man ikke gå efter at rakke ned på andre, men efter at lave så godt et produkt, at man ikke behøver at tale dårligt om andre, og at ens produkt sælger sig selv, fordi der er åbenlyst bedre.
Jeg mener at DKK hunde nok generelt er det bedste "produkt" herhjemme, men mener samtidigt, at de ikke er så meget bedre eller uden fejl, at de kan tillade sig at sige, at det er den eneste rigtige måde at avle på.
Der arbejdes på at gøre tingene bedre, og avle sygdomme osv væk, men der er et stykke vej endnu. Om man så vælger at være med til at støtte det projekt, det må være op til folk selv.
Selvom jeg generelt støtter DKK avl, så anser jeg det ikke som den eneste rigtige måde at avle på. Og det bringer ikke mit pis i kog, at nogle avler uden tavle.
mar 2010
Jeg bryder mig ikke om blandingsavl da man ikke aner hvad der ligger bag.
Jeg mener til gengæld heller ikke at man kan være sikker på at man har en god hund fordi den får EEN førstepræmie på en udstilling og bliver avlsgodkendt, og den så kan avle med tavle. Jeg syns det virker som om at bare man har en tavle så er den hellige gral velforvarret!
Hvis jeg havde avlet på mine hunde, så ville de være lige så gode som hvis min tæve havde fået den ene førstepræmie, og jeg så havde avlet! Forstår du hvad jeg mener?
Så bare fordi man har en tavle kan man jo ikke uden forbehold sige at det er bedre end hvis de ikke havde. Forskellen for mig er at der bliver lavet et seriøst avl for sunde og racetypiske hunde, og man kan få avlet væk fra indavl osv... Det er også det der forhåbentlig er meningen når man avler med tavle, men jeg syns ikke man skal udtale sig om andre inden man sætter sig ind i vedkommendes situation, og det er det jeg mener mange gør! Så derfor mener jeg at nogle er fordømmende..! Jeg kan ikke forklare det bedre. For mig lyder det ofte som om at det er tavlen der er vigtigst når man snakker tavle eller ej.
Jeg gentager lige mig selv om siger at jeg går ind for at avle med tavle, men jeg går ikke ind for at man udskælder dem der ikke gør! De KAN have en årsag til at gøre, og så kan man igen diskutere ens holdninger til, men det er jo en anden snak.
mar 2010
Det er forklaret!
sep 2007
ja men jeg mener stadig at du gør det samme med blandingsavl, jeg mener bestemt ikke den 1. plads er det vigtigste, men der er jo for de fleste racers vedkommende også en masse sundhedskrav før der kan komme tavle på og DET er det vigtige.
jeg er bestemt heller ikke FOR blandingsavl (siger nok sige selv når jeg er imod tavleløs avl) men en blanding kan i princippet være lige så helbredsundersøgt som en tavleløs "ægte" hund.
en tavle, altså papiret, er ikke det vigtigste, men det som en seriøs opdrætter gør inden de avler
mar 2010
Jamen så vil jeg gerne have forklaret hvad du mener med at jeg gør det samme med blandingshunde?? Jeg går udenom blandingshunde, men jeg tilsviner ikke dem der laver dem! Det er ligesom det hele pointen er i min tråd!
sep 2007
det kan jeg da godt
citat rikke J:
Jeg bryder mig ikke om blandingsavl da man ikke aner hvad der ligger bag.
og endnu et citat:
Der hvor jeg "fordømmer" det er når man blander alt mulig man ikke aner hvad indeholder. Det er forskellen i min verden, og jeg mener ikke man kan dømme alle over en kam...
jan 2009
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 93 Svar: 1.624
Må jeg få forklaret, hvorfor der skulle avlsforbud på det kuld du havde lavet?
jan 2009
Jeg må være blind så, kan ikke se det... Kan du citere?
jan 2009
Jeg må være blind så, kan ikke se det... Kan du citere?
jan 2009
jan 2009
'Maj-Britt - Nu er det jo sådan at jeg selv har forsøgt at få lavet avlsforbud på et kuld jeg selv har haft en finger med i spillet i - der kunne jeg bevise at flere af hvalpene var syge - men i DKK må de gerne bruges i avl.
Og der lå lægepapir på at det forholdte sig sådan - DKK kunne nemt give dem avlsforbud men ville ikke da der ikke var krævet penge tilbage - den eneste der gjorde det, bruger heldigvis ikke hunden som andet end en hund hun elsker.' Du skriver intet om hvad de fejlede?
mar 2010
Jeg er slet ikke enig med dig! Der er stor forskel på at sige man ikke ønsker eller er tilhænger af blandingsavl, og så svine dem der gør det til! Fordømmer er i citationstegn, så det burde give sig selv hvad jeg mener.
Jeg tror ikke vi kommer videre med denne diskussion, så ingen grund til at tærske langhalm på det længere. Det er helt ok at være uenig, og måske man skal stoppe mens uenigheden stadig foregår i en sober tone?!
sep 2007
Det behøver du ikke bekymrer dig om, jeg debattere altid i en ordentlig tone
Og jeg kan da godt formulerer mig lige sådan hvis det er det
Jeg ønsker ikke og er ikke tilhænger af "ægte" avl uden tavle
Men du skrev selv:
Jeg bryder mig ikke om blandingsavl
Og det var ikke i citationstegn, derfor kan jeg ikke se forskellen
Men fred nu være med der
Lad os bare blive enige om at være uenige
Avl og tavle...